کد خبر 333322
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

سعد حریری در حالی با اشتیاق فراوان از سخاوت بالای شاه سعودی در کمک یک میلیاردی به ارتش لبنان سخن می‌گفت که از روی غفلت یا تغافل پشت پرده این کمک مالی را نادیده گرفت.

به گزارش مشرق، زمستان گذشته بود که میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان خبر کمک سه میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان را اعلام کرد، در حالی که نسیم بهاری و آفتاب گرم تابستانی هنوز نتوانسته یخ این کمک نظامی را باز کرده و آن را به دست لبنانی‌ها برساند و مذاکرات هنوز برای تعیین سلاح‌هایی که هیچ خطری برای اسرائیل نداشته باشد! همچنان بین هیئت های دو طرف ادامه دارد، دیروز نیز سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان با اشتیاق فراوان از کمک یک میلیارد دلاری دیگر عربستان سعودی به ارتش لبنان خبر داد.
وی به خبرنگاران گفت: پادشاه سعودی، مرا از تصمیم سخاوتمندانه خود برای ارائه یک میلیارد دلاری به ارتش لبنان و امنیت داخلی به منظور افزایش توانمندی‌هایشان در حفظ امنیت لبنان، آگاه کرد.
در حالی که هنوز سازوکار ارائه این کمک تسلیحاتی جدید به ارتش لبنان مشخص نشده است، تحلیلگران مسایل بین‌المللی اعتقاد دارند که اعلام این کمک در شرایط کنونی تنها ابزاری برای بهبود وجهه عربستان سعودی و افزایش نفوذ این کشور در لبنان صورت می‌گیرد و به احتمال فراوان عواید این وعده ریاض نیز مانند وعده سه میلیارد دلاری قبلی به جیب فرانسه سرازیر خواهد شد.
ریاض که به نظر می‌رسد با این تصمیم قصد دارد عمق روابط بین ارتش لبنان و حزب‌الله و اعتماد متقابل بین این دو ارگان را هدف قرار دهد، با وانمود کردن به تجهیز ارتش به سلاح‌های جدید می‌خواهد نیاز سنجی افکار عمومی لبنانی‌ها به سلاح مقاومت در سایه تهدیدات روز افزون رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که حزب‌الله لبنان در پی حضور در میدان مبارزاتی القصیر به عنوان یک بازیگر بین‌المللی در منطقه اعلام موجودیت کرد، بازیگری که می‌تواند موازنه‌های قدرت را تغییر دهد. با وجود اینکه نحوه ایجاد تناسب بین تجهیزات آمریکایی ارتش لبنان و آموزش‌های نظامیان بر اساس این تجهیزات با سلاح‌ های فرانسوی مشکل است، عربستان سعودی در مرحله قبلی کمک های خود شرط "تحویل این سلاح‌ها از پاریس" را مطرح کرد تا به این ترتیب هدیه ای نیز به مقامات پاریس بدهد که در برخی پرونده های منطقه‌ای از جمله برنامه هسته‌ای ایران و موضوع سوریه کاملا منطبق بر سیاست های ریاض حرکت می‌کنند.
از سوی دیگر فرانسه اصرار دارد که این سلاح‌ها به گونه ای باشد که کوچکترین مشکلی برای امنیت اسرائیل ایجاد نکند، به همین علت تاکنون نشست‌های متعددی بین هیئت‌های کارشناسی دو طرف تشکیل شده تا نوع دقیق این سلاح‌ها تعیین شوند، اما این نشست‌ها هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
بر این اساس اعلام کمک یک میلیاردی سعودی‌ها به ارتش لبنان در مقطع کنونی بیش از اینکه بتواند کمکی برای حل گره کور امنیتی این کشور باشد، یک تلاش تبلیغاتی برای بهبود وجهه ریاض در افکار عمومی لبنان و منطقه است تا از سویی خاندان حاکم سعودی را مخالف جنایت‌های گروه‌های تکفیری- وهابی در منطقه نشان دهد و از سوی دیگر راه را برای مطرح شدن مجدد ادعاهای داخلی گروه‌های لبنانی جهت خلع سلاح مقاومت هموار کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس