رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور گفت: سياست‌هاي دفاع سايبري کشور هفته گذشته پس از ارسال مجمع تشخيص مصلحت نظام خدمت مقام معظم رهبري توسط ايشان تصويب و ابلاغ شد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از فارس، سردار غلامرضا جلالي رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور در نشست خبري که صبح امروز (يکشنبه) به منظور برگزاري دومين همايش پايداري ملي برگزار شد، گفت: دومين جشنواره پايداري ملي وپدافند غير عامل با رويکرد فني و مهندسي به منظور معرفي پروژه‌هاي برتر و تجليل از نخبگان علمي و اجرايي پدافند غيرعامل درحوزه‌ فني و مهندسي کشور، شناسايي حوزه تخصصي پدافند غيرعامل در سطح ملي، ارائه آخرين توانمنديها و دستاوردهاي فني و مهندسي پدافند غيرعامل در حوزه هاي تخصصي و تعميق و گسترش تعاملات فني و مهندسي سازمان پدافند غيرعامل کشور با فعالين اين حوزه در روز 22 اسفندماه در مرکز همايش‌هاي بين المللي صدا و سيما برگزار خواهد شد.

وي افزود: با توجه به اينکه موضوع پدافند غير عامل در کشور ما موضوعي نوپا است و ما در ابتدا در اين حوزه مشکلات فراواني داشتيم سعي کرديم با توجه به اينکه اين علوم علومي دفاعي است از دانشمندان کشور خودمان استفاده کنيم.

جلالي با بيان اينکه تهديدات از نوع نظامي به نوع سايبري و فن‌آورانه تبديل شده است، اظهار داشت: کشور ما همواره در معرض تهديدي همه جانبه و فناورانه در حوزه‌هاي مختلف است و اين جشنواره مي‌تواند دستاوردهاي کشور را در اين حوزه نشان دهد.

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور در ادامه خاطرنشان کرد: پدافند غير عامل مفهومي است که در 3 سطح راهبردي، فني مهندسي و بهره برداري‌ها تجزيه و تحليل مي‌شود و مديران ما بايستي بلد باشند که چگونه دستگاه‌هاي تحت نظارت خود را در شرايط بحران و جنگ مديريت کنند تا حداقل آسيب پذيري را داشته باشيم.

وي با اشاره به حوزه فني مهندسي در پدافند غير عامل تصريح کرد: پدافند غير عامل در حوزه فني و مهندسي يعني انديشه‌هاي نظامي و دفاعي را به زبان فني و مهندسي بيان کردن و اين جشنواره مي‌خواهد توليداتش را در اين حوزه معرفي کند.

جلالي در خصوص اهداف برگزاري دومين همايش پايداري ملي خاطرنشان کرد: تجليل از نخبگان علمي، مديران و کارشناسان اجرايي، شرکتهاي مهندسين مشاور، موسسات آموزشي و پژوهشي، مخترعين و مبتکرين برتر و برگزيده پدافند غير عامل، معرفي طرح‌هاي اجرايي، تحقيقاتي و پژوهشي، نظامات فني و اجرايي، کتب تخصصي، نشريات تخصصي، اختراعات و ابداعات برتر و برگزيده پدافند غير عامل، اشاعه فرهنگ پدافند غير عامل در حوزه فرهيختگان و نخبگان علمي و اجرايي کشور، اشاعه فرهنگ قدرداني از زحمات متخصصين پدافند غير عامل کشور در حوزه فني و مهندسي، تهيه بانک اطلاعات متخصصين حقيقي و حقوقي در حوزه پدافند غيرعامل و معرفي نيازهاي تخصصي پدافند غيرعامل به جامعه علمي و اجرايي کشور به منظور ايجاد تعاملات سازنده از اهداف برگزاري اين جشنواره است.

* تبديل تهديدات به فرمول‌هاي مهندسي از دستاوردهاي سازمان پدافند غيرعامل کشور است

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور در خصوص دستاوردهاي اين سازمان در حوزه فني و مهندسي گفت: تبديل تهديدات به فرمول‌هاي مهندسي، توان مهندسي معکوس تهديدات، توليد ادبيات فني پدافند غير عامل، توليد دانش و ظرفيت‌هاي علمي در حوزه فناوري اطلاعات و سايبر و کسب دانش مدل سازي تهديدات از دستاوردهاي ما در حوزه فني و مهندسي است.

وي افزود: ما همچنين در حوزه علوم راهبردي و مديريت بحران اقداماتي داشته‌ايم که باعث توليد 6 رشته مهندسي در حوزه پدافند غير عامل شده است و در حال حاضر حدود 500 دانشجو اعم از فارغ التحصيل و محصل داريم.

جلالي همچنين در خصوص اقدامات سازمان پدافند غير عامل براي برگزاري جشنواره پايداري ملي گفت: ايجاد بانک اطلاعاتي، دريافت 300 مقاله تخصصي و برنامه‌ريزي جهت برگزاري 3 پنل تخصصي، برگزاري نمايشگاه تخصصي در جنب جشنواره و نمايش بخشي از دستاوردها و محصولات پدافند غير عامل از جمله اين اقدامات است.

* آئين‌نامه بار گذاري انفجاري در ساختمان‌ها براي اولين بار تبيين شد

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور ادامه داد: سازمان پدافند غير عامل ظرف 6 سال اخير توانسته 75 آئين‌نامه تخصصي را تبيين کند که اين اقدامي بسيار مفيد است و آئين‌نامه بار گذاري انفجاري در ساختمان‌ها براي اولين بار توسط اين سازمان تبيين شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تهديدات جديد اظهار داشت: تهديدات نوع جديد مورد بررسي قرار گرفته و راه‌هاي مقابله با آن به صورت مقاله و کتاب درآمده و در اختيار مسئولان امر قرار گرفته است.

جلالي با اشاره به تاسيس سازمان فاواي پدافند غير عامل اظهار داشت: اين سازمان با همکاري وزارت دفاع تاسيس شده و توانسته 70 شرکت خصوصي را در جهت امنيت بيشتر سازمان‌دهي کند.

وي افزود: سياست‌هاي دفاع سايبري کشور هفته گذشته پس از ارسال مجمع تشخيص مصلحت نظام به مقام معظم رهبري توسط ايشان تصويب و ابلاغ شد.

* ويروس استاکس نت در بستر نرم افزار "زيمنس " وارد کشور شد

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور با اشاره به ويروس استاکس نت گفت: در حوزه فاوا ما نمي‌توانيم از کشورهاي خارجي کمک بگيريم و به عنوان مثال ويروس استاکس نت در بستر نرم افزار زيمنس که يک شرکت آلماني است وارد کشور شد و اين نشان مي‌دهد ما بايد از دانشمندان ايراني براي مبارزه با اين ويروس‌ها استفاده کنيم.

جلالي ادامه داد: شاهد بوديم آمريکايي‌ها و آلماني‌ها قرارگاه دفاع سايبري را در کشورشان تاسيس کرده‌اند و سايبر را به عنوان يک حوزه جديد جنگ شناخته‌اند و لذا کشور ما نيز بايد در اين خصوص منسجم‌تر عمل کند.

وي در ادامه تصريح کرد: ويروس استاکس نت به کشور ما وارد شده بود و فعاليت‌هايي را انجام داده بود و البته ضرباتي نيز به ما زده بود ولي اينکه ما اعلام کنيم اين ويروس چه مشکلاتي براي ما ايجاد کرده خواست دشمنان نيز است اما اين ويروس باعث شد انسجامي در حوزه سايبري کشور ايجاد شود و با هماهنگي سازمان پدافند غير عامل، وزارت اطلاعات و مخابرات دوره‌هاي آموزشي مقابله با ويروس استاکس نت براي حوزه‌هاي مربوطه برگزار شد.

جلالي در خصوص تامين امنيت نيروگاه‌هاي هسته‌اي کشور اظهار داشت: اقدامات ما در حوزه دفاع از تاسيسات هسته‌اي جامع و کامل بوده و توانستيم از بسياري از خطرات جلوگيري کنيم و رفتار دشمنان ما نشان مي‌دهد که قادر به کار انداختن اين تاسيسات نيستند.

وي ادامه داد: تجربه ويروس استاکس نت نشان داد که نبايد از هيچ نوع پروتکل خارجي در سيستم‌هاي امنيتي دفاعي و صنعتي استفاده کنيم و زماني که غربي‌ها اعلام مي‌کنند اين ويروس متعلق به آنها بود ما بايد عليه آنها اقامه دعوا کنيم.

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور در بخش ديگري از نشست خبري در خصوص اقدامات اين سازمان در جهت اطلاع رساني تهديدات موجود گفت: سازمان پدافند غير عامل در جهت آگاه سازي در اين حوزه در سطوح استانداري‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي ارتباطات خوبي صورت داده و سهميه کارشناسي ارشد اين حوزه به دستگاه‌هاي اجرايي ارائه شده است.

* آموزش 2 ميليون نفر توسط بسيج در حوزه پدافند غيرعامل

وي افزود: همچنين سازمان پدافند غير عامل توافقي با سازمان بسيج مستضعفين داشته تا آنها 2 ميليون نفر از مردم را آموزش عمومي بدهند که تاکنون يک ميليون و 600 هزار نفر آموزش ديده‌اند و پيش بيني مي‌شود تا 3 ماه اول سال آينده 2 ميليون نفر کامل شود. همچنين 400 معلم نيز در اين خصوص آموزش ديده‌اند تا در مدارس اطلاع رساني کنند.

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور با بيان اينکه اين سازمان در خصوص زلزله و حوادث طبيعي نقش هماهنگ سازي امداد و حضور نيروهاي مسلح را بر عهده دارد، گفت: مقاوم سازي ساختمان‌ها بر عهده سازمان مديريت بحران است و البته در خصوص مقابله با زلزله توافقاتي بين سازمان پدافند غير عامل و سازمان مديريت بحران صورت گرفته است.

جلالي با اشاره به بمب‌هاي گرافيکي اظهار داشت: بمب‌هاي گرافيکي سلاح‌هاي هستند که براي از کار انداختن نيروگاه‌هاي برق استفاده مي‌شود و جنس‌ آنها از مو است و کابل‌ها را به هم متصل مي‌کنند و باعث انفجار نيروگاه مي‌شود که ما راه‌هاي مقابل با آن را به دست آورده‌ايم و در آينده اين راه کار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به حوادث پس از انتخابات و اقدامات دشمن در حوزه سايبر تاکيد کرد: در حوادث پس از انتخابات، دشمن به نوعي عليه ما جنگ ماهواره‌اي به راه انداخت و ما توانستيم با آنها مقابله کنيم و اين حوادث باعث شد تا مسئولين و دستگاه‌هاي مختلف و اهميت فضاي سايبر و تهديدات آن پي ببرند و در جهت مقابله با آن اقدام کنند.

جلالي در پايان نشست خبري با بيان اينکه درس امنيت فناوري براي برنامه نويسان کشور تهيه شده است، خاطرنشان کرد: ما بايد از هکر‌هاي ايراني که حسن نيت دارند در جهت اهداف نظام استفاده کنيم و در خصوص رفتارهاي آمريکايي‌ها با هکر‌هايشان مي‌توانيم فيلم "جان سخت 4 " را امشب از طريق صدا و سيما تماشا کنيم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس