اگر احیانا دچار آفتاب سوختگی خفیف یا متوسط شده اید، می توانید با اسفنجی آغشته به چای بابونه سرد، محل آفتاب سوختگی را خنک کنید.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ابستان فرصتی برای تامین ویتامین D3 از طریق قرارگرفتن در معرض نور خورشید است به خصوص برای افرادی که دسترسی کافی به آفتاب ندارند. اما افراط در آن می تواند به آفتاب سوختگی منجر شود. بنابراین داشتن اطلاعات و راه حل طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی که در این مطلب می تواند مفید باشد.

 شكلات تلخ

از آنجا كه شكلات تلخ نوعي آنتي‌اكسيدان قوي و غني از فلاوونوئيد است، از پوست در برابر آفتاب‌سوختگي و سرطان محافظت مي‌كند. فلاوونوئيد، نور ماوراي بنفش را به خود جذب مي‌كند و التهاب را كاهش مي‌دهد. در صورت مصرف روزي تنها 56‌گرم شكلات تلخ خطر بروز سرطان كاهش پيدا مي‌كند.
 
ماهي

ماهي ماكرو، سالمون، ساردين، قزل‌آلا و شاه ماهي غني از اسيد چرب امگا 3 است كه خطر بروز ملانوما كشنده‌ترين نوع سرطان پوست را كاهش مي‌دهد. خوردن هفته‌اي 2 وعده ماهي براي محافظت از پوست كافي است. مكمل‌هاي روغن ماهي نيز در كاهش آفتاب‌سوختگي موثر است.
 
گوجه‌فرنگي

متخصصان انگليسي دانشگاه نيوكسل با انجام يكسري آزمايشات جديد متوجه شدند كه خوردن محصولات گوجه‌فرنگي براي حفاظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگي و نيز پيشگيري از پيري پوست ناشي از تماس با نور خورشيد، مفيد است. گوجه فرنگي حاوي تركيبي به نام ليكوپن است كه با پيري مقابله مي‌كند.

ليكوپن از رنگ‌دانه‌هاي طبيعي موجود در گوجه است كه برخلاف ساير ميوه و سبزيجات در فرآيندهاي مختلف طبخ و تهيه سس كچاپ و رب و آب گوجه‌فرنگي، مقدار ليكوپن موجود در آنها نه تنها از بين نمي‌رود بلكه افزايش پيدا مي‌كند. به نوشته روزنامه سان، اين متخصصان پوست 20 زن داوطلب را كه نيمي از آنها به مدت 12 هفته از سس گوجه‌فرنگي همراه به مقداري روغن زيتون به طور روزانه مصرف كرده بودند، آزمايش كردند.

اين زنان با گروه ديگري مقايسه شدند كه در طول مطالعات فقط روغن زيتون مصرف كرده بودند. متخصصان دريافتند ميزان مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشيدي در زناني كه سس گوجه نيز خورده بودند به ميزان چشمگيري بيشتر بود.
 
سبزي‌هاي برگ سبز و كاهو
 
اين نوع سبزي‌ها حاوي كاروتنوئيد و آنتي‌اكسيدان‌هايي مانند لوتئين است كه از پوست در برابر آسيب نور خورشيد و بيماري‌هاي پوستي محافظت مي‌كند. مصرف اسفناج، كلم پيچ و برگ چغندر خطر سرطان را 50 درصد كاهش مي‌دهد. كلم بروكلي نيز مفيد است و براي به دست آوردن اثر مثبت آن كافي است روزي نصف پيمانه مصرف كنيد.

كاهو سرشار از ويتامين‌هاي (آ)، (ب)، (ث) مي‌باشد و به دليل املاح معدني بسياري كه دارد، براي كساني كه در معرض آفتاب‌سوختگي پوستشان آسيب‌ديده، بسيار مفيد است. كاهو در ميان سبزي‌هاي ديگر تاريخي كهن دارد كه بسيار مفيد و علاوه بر مصرف غذايي خواص درماني نيز دارد. كاهو سلولز بسيار ضعيف داشته و به سرعت در روده‌ها هضم مي‌شود.

كاهو به دليل املاح معدني بسياري كه دارد، باعث خنك شدن بدن، باز شدن رنگ پوست و براي كساني كه در معرض آفتاب‌سوختگي پوستشان آسيب‌ديده، بسيار مفيد است. البته توصيه مي‌شود كه در خوردن كاهو زياده‌روي نشود، به دليل اينكه موجب عدم جذب ويتامين (ث) و افراط در مصرف اين سبزي موجب ضعف چشم و بر افروختگي چهره مي‌شود.
 
سبزيجات نارنجي

هويج و كدو حلوايي حاوي بتاكاروتن است كه به طور موثر كاهش‌دهنده آفتاب‌سوختگي است. هر چه گياه رنگي‌تر باشد، قدرت محافظتي آن در برابر اشعه ماوراي بنفش بيشتر است و آثار پيري و سرطان پوست را نيز كاهش مي‌دهد.

كدو حلوايي ميوه‌اي به ظاهر كم‌طرفدار است اما بهترين دوست براي موهاي آسيب‌ديده و رنگ‌شده مي‌باشد به خصوص موهايي كه بارها و بارها رنگ و دكلره شده است. اين گياه خوشمزه حاوي آنتي‌اكسيدهاي قدرتمند آنتي هيدروكسي، اسيد طبيعي موجود در ميوه كه سلول‌هاي مرده پوست را برطرف كرده و پوست را درخشان مي‌كند، است و حاوي مقادير قابل‌توجهي از ويتامين A مي‌باشد.

اسيدهاي چرب موجود در اين محصول جاليزي در از بين بردن چين و چروك‌هاي پوست نيز موثر است. كدو حلوايي به دليل داشتن مقادير بالاي بتاكاروتن كه اغلب در ميوه‌ها و سبزي‌هاي نارنجي رنگ مثل هويج، كدو حلوايي به وفور يافت مي‌شود، از پوست صورت در برابر اشعه ماوراي بنفش محافظت مي‌كند و مصرف عصاره آن روزانه مي‌تواند تاثير محافظتي كرم ضد‌آفتاب را افزايش دهد.

اين گياه با وجود ويتامينC براي رشد و بهبود موهاي آسيب‌ديده بسيار مفيد و مثمر ثمر است و حتي در درمان بيماري‌ها و بالا بردن مهارت و توان مغز، تقويت تراكم استخواني و به خصوص پيشگيري از سرطان‌ها بسيار مفيد و خوردن آن بسيار توصيه مي‌شود.

منبع: آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس