با وجود عبور از مهلت قانونی سه ماهه دولت برای حذف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه نقدی، همچنان تمامی 73 میلیون نفری که برای دریافت یارانه ثبت نام کردند، یارانه دریافت می کنند.

چگونه می‌توان یارانه نقدی 10میلیون نفر را حذف کرد؟
گروه اقتصادی مشرق - طبق بند «و» تبصره 21 قانون بودجه امسال، دولت مکلف به حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه نقدی است.

در بند «و» آمده است: «یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوار‌های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌گردد (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین‌شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه نمایند.چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به‌میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند. آیین‌نامه اجرائی این تبصره ظرف سه‌ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

با این که در این بخش از قانون بودجه، الزام دولت به حذف اقشار پردرآمد از لیست یارانه بگیران، به صراحت ذکر شده است؛ اما همانطور که از قبل پیش بینی می شد، ملاحظات سیاسی و اجتماعی مانع اجرای این امر مهم شده است.

در شرایط فعلی، به نظر می رسد نه دولت عزمی برای شناسایی و حذف پردرآمدها از لیست یارانه بگیران دارد و نه مجلس حساسیتی نسبت به اجرای مصوبات خود در این زمینه دارد.

چگونه می‌توان یارانه نقدی 10میلیون نفر را حذف کرد؟آنطور که وزیر اقتصاد می گوید، دولت 10 میلیون نفر ثروتمند را شناسایی کرده که طبق قانون، باید یارانه نقدی آنها حذف شود.

عدم اجرای این قانون، زیان اصلی را متوجه کلیت اقتصاد کشور می‌کند؛ چرا که سالانه بیش از 5 هزار میلیارد تومان از منابع کشور صرف پرداخت یارانه به 10 میلیون نفری می شود که انصافا نیازی به آن ندارند. این در حالی است که این مبلغ می تواند صرف امور بسیار اساسی کشور همچون کمک به بخش تولید، اشتغالزایی، کاهش هزینه درمان یا ... شود.

بر این اساس، شاید تنها راه برای جلوگیری از تداوم انحراف آشکار در پرداخت یارانه به اقشار مرفه، یکصدایی و یکپارچگی مسئولان قوای مجریه و مقننه و جریان های سیاسی کشور در این خصوص است.


قوای سه گانه، نهادهای عمومی و جریان های اثرگذار در کشور بایستی به طور آشکارا از طرح قانونی حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد حمایت کنند به طوری که مردم به عینه ببینند که تمامی ارکان نظام و جریان های سیاسی از این اقدام حمایت می کنند. در آن صورت، خیال دولت نیز از این راحت خواهد شد که رقبای سیاسی از چنین طرحی، بهره برداری سیاسی نخواهند کرد؛ چون خود آنها هم از این طرح حمایت کرده اند.

چگونه می‌توان یارانه نقدی 10میلیون نفر را حذف کرد؟به نظر می رسد تنها راه برای توقف مسیر غلط و پرهزینه پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار، پشتیبانی همه جانبه از هر اقدام اصلاحی معقولانه همچون حکم قانونی بودجه امسال مبنی بر حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه نقدی است.


جریان های سیاسی، نهادهای قدرت و چهره های اثرگذار کشور بایستی به طور صریح از چنین اقدامی حمایت کنند و به نوعی یک عزم ملی پشتوانه چنین طرحی قرار گیرد؛ اگر این پیش شرط محقق نشود، حذف یارانه بگیران برای دولت هم کم اهمیت میشود، حتی اگر وزیر اقتصاد هر روز از شناسایی 10 میلیون نفر ثروتمند سخن بگوید و متعاقبا چند نماینده مجلس از لزوم تسریع در اجرای حذف یارانه ثروتمندان سخن بگویند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حمید ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    یه نگاهی به در صد افزایش حقوق کارمندان بیاندازید ومیزان رشد تورم بعد اقدام کنید که مبادا دولت با در اختیار داشتن اطلاعت کارمندان دچار اشتباه شود ودر عوض دلال هایی که درآمد آنچنانی دارن ودولت هیچ آماری از درآمد آنان در دست ندارد یارانه کارمند بی چاره را قطع کند خدا آن روز را نیارد.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    البته امیدواریم بجای قطع یارانه طبقۀ متمول جامعه ((که درآمد آنها به دلیل فرار از پرداخت مالیات برای دولت نامشخص است)) یارانه حقوق بگیران دولتی که میزان دقیق پایۀ حقوقیشان برای دولت کاملاً مشحص است قطع نشود.
  • جمشید بسم الله ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    درآمد بازاریان غیر قابل ردیابی است ! مطمئن باشید که فقط ، درآمد حقوق بگیران دولتی (کارمندان/ کارگران/معلمان) قابل شناسایی و ردیابی است. پس حقوق بگیران دولتی عزیز ؛ بهتر است با یارانه خداحافظی کنید و به فکر شغل دوم و یا حتی سومی برای خود باشند.
  • ارادتمند سابق ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    ♥♥♥ احمدی نژاد کجایی ؟ که یادت بخیر ♥♥♥
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    برو بابا
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    با قرعه كشي يا كمك از عادل فردوسي پور و سيستم برندگان برنامه اش
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    چه غوغایی میشه اگه یارانه حقوق بگیرها قطع بشه یعنی عین حق کشی وبی عدالتیست
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    قصاص قبل از جنایت نکنید، چرا عجولانه قضاوت میکنید؟
  • مهران خان قوی ژین ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    چگونه؟ مثل اب خوردن!!!!
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    افرادی که شغل های آزاد دارن یا افرادی که دلال اند یا ..خیلی آدم ها که تو کشور ما از راهی پول در می یارن که هیچ جایی ثبت نمی شه چه جوری باید شناخته بشن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • فرشاد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    سالی که نکوست از قطع یارانه کارکنان بیچاره دولت پیداست.
  • فرشید ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    دولت محترم لطف کنند سایت یارانه را برای حذف باز بگذارند تا کسانی که خواستند حذف کنند بتوانند خذف نمایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس