صهیونیست‌ها مصداق "کافر حربی" هستند که در فقه اسلام حرمتی ندارند و می‌توان به آنها اهانت کرد و حتی ممکن است این اهانت در شرایطی یک امر راجح و مطلوب نیز باشد که مشمول اجر و ثواب اخروی نیز بشود.

گروه سیاسی مشرق - چندی است رهبر انقلاب رژیم صهیونیستی را با القابی همچون سگ‌ هار[1]، گرگ درنده[2]، گرگ‌های صهیونیست[3]، رژیم کافر و محارب، رژیم وحشی و گرگ صفت[4] و ... خطاب کرده‌اند، اما آنچه نیازمند سؤال و پاسخ است تبیین این مسئله که آیا می‌توان اهل کتاب را با لقب‌های غیر انسانی مورد خطاب قرار داد؟

چرا می‌توانیم به اسراییل بگوییم سگِ هارِ نجس؟// آماده ارسالمساله از آنجا شروع می‌شود که رهبر انقلاب بر اساس نگاه فقهی - اسلامی، رژیم صهیونیستی را به عنوان «کافر حربی» در منطقه می‌دانند و می‌فرمایند: جنایت هولناك رژیم صهیونیستی در غزه و قتل‌عام صدها مرد و زن و كودك مظلوم، بار دیگر چهره‌ی خونخوار گرگ‌های صهیونیست را از پشت پرده‌ تزویرِ سال‌های اخیر بیرون آورد و خطر حضور این كافر حربی را در قلب سرزمین‌های اُمت اسلام، به غافلان و مسامحه‌كاران گوشزد كرد. مصیبت این حادثه‌ هولناك برای هر مسلمان بلكه برای هر انسان با وِجدان و با شرف در هر نقطه‌ جهان بسی گران و كوبنده است، ولی مصیبت بزرگتر سكوت تشویق‌آمیز برخی دولت‌های عربی و مدّعی مسلمانی است. چه مصیبتی از این بالاتر كه دولت‌های مسلمان كه باید در برابر رژیم غاصب و كافر و محارب، از مردم مظلوم غزه حمایت می‌كردند، رفتاری پیشه كنند كه مقامات جنایتكار صهیونیست، گستاخانه آنها را هماهنگ و موافق با این فاجعه‌آفرینیِ بزرگ معرفی كنند؟[5]

کافر حربی کیست و مصادیق فعلی آن در جهان چه کسانی هستند؟

بسیاری از اهل کتاب از نگاه کلامی (نه فقهي) قرآن، کافر نیستند؛ بلکه مؤمنند زیرا به مبدأ و معاد و توحید و نبوت و معاد ایمان دارند و پیامبران قبل از پیامبر خود و پیامبر خود را قبول دارند و هر گاه پیامبری پیامبران بعد برای آنان ثابت شود، ایمان می آورند.

بر اين اساس از ديدگاه كلي در زمان حاضر همه افرادی که به دینی غیر از اسلام معتقدند، کافر فقهي محسوب می شوند، در نتیجه می‌توان گفت بخش عمده انسان‌های موجود در عالم، از جمله اهل کتاب كافر فقهي محسوب می‌شوند.

حال کفاری که در سرزمین‌های اسلامی هستند، می‌توانند بر اساس پرداخت جزیه به زندگی خود ادامه دهند.

در فقه اسلامی با أهل کتاب می‌شود قرارداد ذمه منعقد کرد و آنها مکلف به پرداخت جزیه به حاکم اسلامی هستند و از این طریق در امان دولت اسلام هستند و جان و مال و عرضشان محترم و در امان هست.

اما آنها که قراداد ذمه با دولت اسلامی امضا نکرده‌اند؛ کافر حربی محسوب شده و مال و جان و عِرض‌شان احترامی ندارد.

از سوی دیگر، کفاری که در سرزمین‌های غیر اسلامی ساکن هستند و تحت حکومت غیر اسلامی زندگی می‌کنند، احکام دیگری بر آنها مترتب است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

تقسیم‌بندی سرزمین‌ها در حقوق اسلامی

در ارتباطات کشورهای اسلامی با سایر کشورها، عموم فقیهان و حقوقدانان مسلمان، معمولاً به دو تقسیم‌بندی عمده قائل هستند:

1- دار الاسلام

2- دار الکفر 

در خصوص مفهوم این دو "دار" نظرات گوناگونی ابراز شده است . طبق یک نظر، سرزمین‌های واقع در قلمرو حکومت اسلام که احکام اسلام در آن سرزمین‌ها نافذ و شعایر آن برپا می‌گردد، دار الاسلام است.[6] بنابراین دارالاسلام شامل جزیره العرب و سرزمین هایی که مسلمانان فتح کرده‌اند و سرزمین‌هایی که در برابر سیادت اسلام و قانون آن سر فرود آورده و نظام‌های اسلامی درآنها جریان یافته باشد، خواهد گردید. بر این اساس، "دار الکفر" سرزمین‌هایی است که به واسطه خارج بودن از قلمرو نفوذ اسلام، احکام دینی و سیاسی اسلام در آنها اجرا نمی‌شود.[7]

در کنار تقسیم بندی دوگانه فوق،سرزمین‌ها یا به اصطلاح "دار" های دیگری هم وجود دارد که در رابطه با سرزمین اسلامی قابل تعریف است و شامل دار العهد، دار الهدنه، دار الحیاد، دار الشرک، دار الحرب و ... می‌شود و توضیحات بیشتر خارج از هدف گزارش فوق است.

آنچه مهم به نظر می‌رسد، بر اساس تقسیم بندی‌های فوق از نظر حقوقی و همچنین تقسیمات مرزی بین‌المللی، سرزمین که با کشور اسلامی در جنگ و حرب باشد و سکنه آن مسلمان نباشند، به عنوان دارالحرب شناخته شده و سکنه آن نیز بر اساس شرایطی کافر حربی محسوب می‌شوند.

احکام مترتب بر کفار در حال جنگ با مسلمین

یکی از احکامی که خاص کفار حربی و برخی دیگر از صنوف مردم هست؛ این است که سب و اهانت به آنها جائز و بلکه ممکن است تحت شرایطی راجح باشد.

توضیح مطلب آنکه بر خلاف تصور خیلی از مردم که فکر می‌کنند سب و توهین و اهانت مطلقاً جائز نیست و نسبت به هیچ‌کسی و تحت هیچ شرایطی ما مجاز به اهانت نیستیم؛ در دین اسلام و بر اساس مبانی فقهی، سب و اهانت نسبت به برخی و اشخاص و تحت برخی شرایط جائز و بلکه ممکن است راجح نیز باشد. برای نمونه یکی از مصادیق استثناء شدن سب و اهانت متجاهر به فسق است. یعنی کسی که فاسق است و فسقش را علنی انجام می‌دهد و ابائی از این مسأله ندارد که این حالت از مستثنیات بحث سب و علاوه بر آن بحث غیبت است.

گاهی اوقات ممکن است کسی فاسق باشد و عادت به ارتکاب معاصی داشته اما این معصیت را مخفیانه انجام می‌دهد و از اینکه این امر علنی شود؛ و مردم بفهمند این شخص أهل معصیت است احساس ناراحتی و اکراه می‌کند. در این حالت، غیبت این شخص حرام است و ایضاً سب و اهانت به این شخص. اما گاهی اوقات فردی فاسق هست؛ و این فسقش نیز علنی است و ابائی از علنی انجام دادن فسق ندارد و به اصطلاح فقهی «معلن به فسق» یا «متجاهر به فسق» محسوب می‌شود. در همچین فردی غیبت و اهانت به این شخص جایز محسوب می‌شود.

از دیگر موارد استثناء سب و اهانت مبدعین در دین مبین هستند که طبق روایت صحیحه "داود بن سرحان" از رسول الله(ص) سب اینها نه تنها جائز و بلکه تحت شرایطی واجب می‌شود.

متن صحیحه بدین شرح است: «عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ.» [8]

ترجمه: داود بن سرحان نقل می‌کند از امام صادق(ع) که می‌فرمود: رسول الله(ص) فرمودند: هر گاه پس از من اهل ریب و بدعت (یعنی افرادی که در دین بدعت می‌گذارند.) دیدید؛ برائت و بیزاری خود را از آنها آشکار کند و زیاد به آنها دشنام بدهید و درباره‌ آنها بد بگویید و "باهتوهم" تا آنها در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر باشند و از بدعت‌های آنها چیزی نیاموزند. بدین وسیله خداوند متعال برای شما اجر و ثواب خواهد نوشت؛ و درجات شما را در آخرت بدینوسیله بالا خواهد برد.

این حدیث به لحاظ سندی صحیح محسوب می‌شود و مورد استناد کثیری از فقهاء عظام امامیه در جواز سب مبدعین قرار گرفته است.[9]

نکته‌ای که در باب این حدیث وجود دارد لفظ «باهتوهم» در حدیث است که در معنای آن بین فقهاء اختلاف نظر وجود دارد. به همین دلیل در ترجمه حدیث نیز، این لفظ ترجمه نشد. عده‌ای از علما این «باهتوهم» را بدین معنا گرفته‌اند که بدعت‌گزاران در دین را با براهین قاطع آنچنان سرکوب کنید که جرئت اظهار نظر نداشته باشند. (همان معنای که در آیه‌ شریفه‌ «فَبُهِتَ الَّذي كَفَرَ»(البقرة:258) وجود دارد.) اما عده‌ای دیگر نیز گفته‌اند این معنا از ریشه «بهت» هست. اما اینجا ریشه «باهت» آمده است. ریشه «باهت» به معنی بهتان‌زدن است یعنی حتی طبق این حدیث ما مجاز به تهمت‌زدن به مبدع هستیم.

حال یکی دیگر از مستثنیات بحث اهانت، کفار حربی‌اند که در جنگ و عناد با اسلام هستند. کفار حربی از آنجا که در حال جنگ و دشمنی با اسلام هستند؛ هیچ‌گونه حرمتی نداند و اگر در جنگ با مسلمین اسیر شدند؛ به بردگی و کنیزی گرفته می‌شوند که احکام خاص فقهی برای برده و کنیز وجود دارد و دقیقاً به همین دلیلی که کفار حربی هیچ حرمتی ندارند؛ سب و اهانت به آنها نیز جایز است.

حتی در خود قرآن کریم و سیره أهل البیت(علیهم‌السلام) که نیز دقت بکنیم؛ موارد متعددی را می‌بینیم که نسبت به مخاطب از ادبیات تند و تحقیرآمیزی استفاده شده است. به چند مثال در این زمینه توجه بفرمایید:

1- مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ‏ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ [10]

2- وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ‏ الْكَلْبِ‏ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون [11]

3- وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ‏ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ[12]

4- أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ‏ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلاً[13]

5- ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون[14]

6- و من كلام له ع قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب، فمضى في بعض كلامه شي‏ء اعترضه الأشعث فيه، فقال: يا أمير المؤمنين، هذه عليك لا لك، فخفض عليه السلام إليه بصره ثم قال:

مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللَّاعِنِينَ حَائِكٌ ابْنُ حَائِكٍ مُنَافِقٌ ابْنُ كَافِرٍ وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ الْكُفْرُ مَرَّةً وَ الْإِسْلَامُ‏ أُخْرَى فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لَا حَسَبُكَ وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ السَّيْفَ وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ الْحَتْفَ لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لَا يَأْمَنَهُ الْأَبْعَد[15]

ترجمه: (امام در مسجد كوفه در سال 38 هجرى سخنرانى مى‏كرد، اشعث بن قيس به يكى از مطالب آن اعتراض كرد و گفت اين سخن به زيان شما، نه به سود تو است ، امام نگاه خود را به او دوخت و فرمود) ‏

چه كسى تو را آگاهاند كه چه چيزى به سود، يا زيان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت كنندگان، بر تو باد اى متكبّر متكبّر زاده ، منافق پسر كافر! سوگند به خدا، تو يك بار در زمان كفر و بار ديگر در حكومت اسلام، اسير شدى ، و مال و خويشاوندى تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد. آن كس كه خويشان خود را به دم شمشير سپارد ، و مرگ و نابودى را به سوى آنها كشاند، سزاوار است كه بستگان او بر وى خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند.

7- و من كلام له علیه السلام و قد وقعت مشاجرة بينه و بين عثمان فقال المغيرة بن الأخنس لعثمان: أنا أكفيكه، فقال علي عليه السلام للمغيرة:

يَا ابْنَ‏ اللَّعِينِ‏ الْأَبْتَرِ وَ الشَّجَرَةِ الَّتِي لَا أَصْلَ لَهَا وَ لَا فَرْعَ أَنْتَ تَكْفِينِي فَوَ اللَّهِ مَا أَعَزَّ اللَّهُ مَنْ أَنْتَ نَاصِرُهُ وَ لَا قَامَ مَنْ أَنْتَ مُنْهِضُهُ اخْرُجْ عَنَّا أَبْعَدَ اللَّهُ نَوَاكَ ثُمَّ ابْلُغْ جَهْدَكَ فَلَا أَبْقَى اللَّهُ عَلَيْكَ إِنْ أَبْقَيْت[16]

ترجمه: مشاجره‏‌اى بين امام عليه السّلام و عثمان در گرفت. مغيره پسر اخنس، كه يكى از منافقان بود به عثمان گفت من او را كفايت مى‏كنم، امام على عليه السّلام به مغيره فرمود:

اى فرزند لعنت شده دم بريده ، و درخت بى‏شاخ و برگ و ريشه ، تو مرا كفايت می‌‏كنى؟ به خدا سوگند، كسى را كه تو ياور باشى، خدايش نيرومند نگرداند و آن كس را كه تو دست گيرى، بر جاى نمى‏‌ماند! از نزد ما بيرون رو! خدا خير را از تو دور سازد، پس هر چه خواهى تلاش كن، خداوند تو را باقى نگذارد، اگر از آنچه مى‏‌توانى، انجام ندهى!

8- و من كلام له علیه السلام قاله للبرج بن مسهر الطائي و قد قال له بحيث يسمعه «لا حكم إلا للّه»، و كان من الخوارج‏

اسْكُتْ قَبَحَكَ اللَّهُ يَا أَثْرَمُ فَوَاللَّهِ لَقَدْ ظَهَرَ الْحَقُّ فَكُنْتَ فِيهِ ضَئِيلًا شَخْصُكَ خَفِيّاً صَوْتُكَ حَتَّى إِذَا نَعَرَ الْبَاطِلُ نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز[17]

ترجمه: شخصی به نام برج بن مسهر طائی در مکانی که آوازش به گوش امیرالمؤمنین (ع) می رسید، ایستاده و شعار معروف خوارج (لا حکم إلا لله) را فریاد زد. حضرتش با شنیدن این سخن، رو به او کرده و فرمود: ای بی‌دندان، خدایت زشت گرداند! ساکت شو! به پروردگار سوگند، هنگامی که حقیقت آشکار بوده و شک و شبهه ای در او راه نداشت، نه اثری از تو مشاهده شده و نه بانگی از تو به گوش می رسید. اکنون که باطل در مقابل حق به ستیز آمده، تو چون شاخ بزی که به سرعت رشد می کند، تلاش در مطرح کردن خویش داری!

9- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْنَاهُ وَ هُوَ يَقُولُ جَاءَتِ امْرَأَةٌ شَنِيعَةٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ هُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ وَ قَدْ قَتَلَ أَبَاهَا وَ أَخَاهَا فَقَالَتْ هَذَا قَاتِلُ الْأَحِبَّةِ فَنَظَرَ إِلَيْهَا فَقَالَ لَهَا يَا سَلْفَعُ يَا جَرِيَّةُ يَا بَذِيَّةُ يَا الَّتِي لَا تَحِيضُ كَمَا تَحِيضُ النِّسَاءُ يَا الَّتِي عَلَى هَنِهَا شَيْ‏ءٌ ....[18]

ترجمه: از امام صادق(ع) نقل شده است که زنی بدچهره خدمت امیرالمومنین(ع) آمد در حالی که ایشان بر منبر خطبه میخواند و امیرالمؤمنین(ع) پدر و برادر این زن را به قتل رسانده بود. زن گفت: این مرد (یعنی امیرالمومنین(ع) قاتل دوستداران و خویشان است. امیرالمؤمنین(ع) به این زن نظری افکند و فرمود: ای زنک جسور! ای زنک بد اخلاق! ای زنی که حیض او مانند سایر زنان نیست! ای کسی که در زیر شکمش چیزی آویخته...

این فقط چند نمونه بود. نمونه‌های فراوان دیگری نیز داریم که ائمه (علیهمالسلام) بعضاً اهانت‌های شدیدتری به مخاطب کرده‌اند که قطعاً "نا سزا" نبوده بلکه "سزاوار" شأن و شخصیت‌شان بوده است.

عبارات «ثَكِلَتْكَ‏ أُمُّك‏» یعنی مادرت به عزایت بنشیند و «وَيْحَك‏» و «یا احمق» نیز فراوان در عبارات ائمه (علیهمالسلام) به چشم می‌خورد.

سب و اهانت و تحقیر مخاطب در سیره أهلالبیت (علیهمالسلام) به کرات تکرار شده است و این تصور غلط و اشتباهی است که گمان کنیم سب و اهانت و تحقیر مخاطب، مطلقاً و تحت هیچ شرایطی و نسبت به هیچ کسی مجاز نیست.

چرا می‌توانیم به اسراییل بگوییم سگِ هارِ نجس؟// آماده ارسالرژیم صهیونیستی مصداق کافر حربی و اسراییل مصداق دارالحرب

حال اگر به اوضاع کنونی جهان نظری بیفکنیم؛ میبینیم که رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی دشمن درجه اول اسلام و مسلمین است و این مطلب نص صریح قرآن است که یهود شدیدترین دشمن نسبت به مومنین هستند. «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا...»[20] و تحقیقاً و قطعاً رژیم اشغالگر قدس از مصادیق کفار حربی محسوب میشوند که در ادبیات دینی و فقهی ما حرمتی ندارند. و میتوان به آنها اهانت نیز کرد و بلکه ممکن است این اهانت در شرایطی یک امر راجح و مطلوب نیز باشد که مشمول اجر و ثواب اخروی نیز بشود.

همچنین این رژیم غاصب و ددمنش از مصادیق متجاهر به فسق نیز محسوب میشود؛ چرا که قطعاً کشتن انسانهای بی گناه و مظلوم و قتل عام زنان و کودکان فسق مسلم و قطعی میباشد؛ که این رژیم سفاک ابائی از این امر ندارد و الان قریب 25 روز است که حملات وحشیانهای به نوار غزه دارد انجام میدهد و تا الان بالغ بر 1200 کشته و 7000 مجروح و جانباز به جا گذاشتهاند. قطعاً عاملین همچین جنایت خونبار و ضد بشریتی مستحق هر گونه توهین و اهانت هستند؛ و اهانت همچین جنایت کارانی به هیچ وجه بد و قبیح نیست.



[1] - http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=bayanat&id=11295

[2] -http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=bayanat&id=10959

[3] - http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=10959

[4] - http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=bayanat&id=12118

[5] - http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=4602

[6] - . رک. الزحیلی، وهبه مصطفی، آثار الحرب فی الفقه الاسلامی، دمشق، دارالفکر، الطبعه الرابعه، 1412 ه، 1992 م، ص 169. به نقل از رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، مصر، دارالمنار، الطبعه الرابعه، 1992 م، ج 10، ص 316؛ همچنین رک. ابن خلدون، مقدمه، القاهره، المطبعه الامیریه، 1284 ق، ص 165

[7] - همان، ص 170. به نقل از مراجع مذکور

[8] - الکافی ج2 ص375

[9] - برای نمونه ر.ک: صراط‌‌ النجاة(آیت الله خویی) ج1 ص447 سوال1245- أسس الحدود و التعزیرات(آیت الله میرزا جواد تبریزی)ص234- الدر المنضود في أحكام الحدود(آیت الله گلپایگانی)؛ ج‌2، ص: 148- مبانی تحریر الوسیلة، کتاب الحدود(آیت الله مومن) ص450- منهاج الفقاهة(آیت الله روحانی)، ج2 ص228 و ...

[10] - الجمعه:5

[11] - الأعراف:176

[12] - الأعراف:179

[13] - الفرقان:44

[14] - البقرة:74

[15] - نهج البلاغة خطبة19

[16] - نهج البلاغة خ135

[17] - نهج البلاغة خ184

[18] - بصائرالدرجات ج1 ص359

[19] - المائده:82


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    3 1
    مرگ بر اسرائیل
  • سید علی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ممنونم استفاده کردیم از مطلبتون، نمی دونستم دلیل فقهیش چیه
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    عالی بود از اینجور مطالب زیاد بزارین
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    رژیم ترسوی وحشی ..
  • حسن ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    آقا من میگم کامنت هارو باز بگذارید فحش آزاد
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 2
    اولا مرگ بر اسرائیل وامریکا ولی برای من جای سوال است که اگر اسرائیل کافر حربی است یعنی ما مجازیم هر اسرائیلی را دیدیم بکشیم! چون با اسرائیل جنگ داریم! پس چرا به کافر حربی موشک شلیک نمی کنیم!!!؟؟؟ با هم مرگ بر امریکا و اسرائیل
  • علی کرمی ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    امام خامنه ای ، رهبرا ممنون که از نظر فقهی مطلب را برای ما روشن فرمودی و این تکیف را برای مقلیدین و سربازان اسلام در وجوع مختلف جهت یاری رساندن به مردم مظلوم وستم دیده غزه روشن و اذهان عمومی را آگاه می سازد.
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    مرگ بر صهیونیستهای نحس و نجس
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    کشور جعلی اسراییل در واقع همان کشور جعلی کفار بنی اسراییل است گه قرآن صراحتا آنها را لعنت کرده : از ميان فرزندان اسرائيل آنان كه كفر ورزيدند به زبان داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند اين [كيفر] به خاطر آن بود كه عصيان ورزيده و [از فرمان خدا] تجاوز مى‏كردند (۷۸)  لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ ﴿۷۸﴾ سوره مایده
  • ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    و باز لعنت گروهی از بنی اسراییل در قرآن : اى كسانى كه به شما كتاب داده شده است به آنچه فرو فرستاديم و تصديق‏كننده همان چيزى است كه با شماست ايمان بياوريد پيش از آنكه چهره‏هايى را محو كنيم و در نتيجه آنها را به قهقرا بازگردانيم يا همچنانكه اصحاب سبت را لعنت كرديم آنان را [نيز] لعنت كنيم و فرمان خدا همواره تحقق يافته است (۴۷)   يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ آمِنُواْ بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَكُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ وَكَانَ أَمْرُ اللّهِ مَفْعُولًا ﴿۴۷﴾ نسا
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    و باز قران می گوید : و گفتند دلهاى ما در غلاف است [نه چنين نيست] بلكه خدا به سزاى كفرشان لعنتشان كرده است پس آنان كه ايمان مى‏آورند چه اندك‏شماره‏اند (۸۸)   وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّه بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ ﴿۸۸﴾ بقره
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    و باز لعنت بر کفار یهود و بنی اسراییل در قرآن : برخى از آنان كه يهودى‏اند كلمات را از جاهاى خود برمى‏گردانند و با پيچانيدن زبان خود و به قصد طعنه زدن در دين [اسلام با درآميختن عبرى به عربى] مى‏گويند شنيديم و نافرمانى كرديم و بشنو [كه كاش] ناشنوا گردى و [نيز از روى استهزا مى‏گويند] راعنا [كه در عربى يعنى به ما التفات كن ولى در عبرى يعنى خبيث ما] و اگر آنان مى‏گفتند شنيديم و فرمان برديم و بشنو و به ما بنگر قطعا براى آنان بهتر و درست‏تر بود ولى خدا آنان را به علت كفرشان لعنت كرد در نتيجه جز [گروهى] اندك ايمان نمى‏آورند (۴۶)   مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَكِن لَّعَنَهُمُ اللّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلًا ﴿۴۶﴾ سوره نسا
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    و و يهود گفتند دست‏خدا بسته است دستهاى خودشان بسته باد و به [سزاى ] آنچه گفتند مورد لعنت واقع شوند بلكه هر دو دست او گشاده است هر گونه بخواهد مى‏بخشد و قطعا آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرود آمده بر طغيان و كفر بسيارى از ايشان خواهد افزود و تا روز قيامت ميانشان دشمنى و كينه افكنديم هر بار كه آتشى براى پيكار برافروختند خدا آن را خاموش ساخت و در زمين براى فساد مى‏كوشند و خدا مفسدان را دوست نمى‏دارد (۶۴)   وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُواْ نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ ﴿۶۴﴾ سوره مایده
  • ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
        از ميان فرزندان اسرائيل آنان كه كفر ورزيدند به زبان داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند اين [كيفر] به خاطر آن بود كه عصيان ورزيده و [از فرمان خدا] تجاوز مى‏كردند (۷۸)  لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ ﴿۷۸﴾ سوره مایده
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ظلم کردی با این نوشتنت! برای فحاشی صغری کبری چیدی
  • محمد ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    لعنت خداوند بر صهونیستها و هامیانشان باد
  • مازندرانی ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    احسنت من جای رییست بودم واست 50 تومن مینوشتم
  • سما ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام بسیار عالی بود، ولی در مورد "... ریشه «باهت» به معنی بهتان‌زدن است یعنی حتی طبق این حدیث ما مجاز به تهمت‌زدن به مبدع هستیم."، عقل چه می گوید!؟ ایکاش نظر یک عالم بزرگوار را می نوشتید که از بین دو مفهوم: "بدعت‌گزاران در دین را با براهین قاطع آنچنان سرکوب کنید که جرئت اظهار نظر نداشته باشند."، و مورد قبلی، کدامیک درست تر است و کارایی و فایده بیشتری در جهت اهداف اسلامی دارد!؟
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خودتان صراحتا نوشته اید تهمت زدن به کافر حربی مجاز است. بنابراین از امروز من هر آنچه راکه در سایت شما و امثالهم درباره اسرائیل و داعش و ...میخوانم تهمت تلقی خواهم کرد مگر اینکه خلافش ثابت شود.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    بنا به فرموده حضرت رسول بی حرمتی به هیچ کس مجاز نیست حتی دشمن - من فقیه نیستم اما عقلم تائید می کنه چون خودمون رو در معرض بی حرمتی قرار نمیدیم
  • مازندرانی ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اونا هی بمباران میکنن شما فحش بدین حالا هرچی باشه از محکوم کردن بهتره حداقل دلتون خنک میشه
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای من! امام من! من همیشه پشت سر تو هستم. هیچ وقت جلوتر از نمی روم. یاد گرفته ام که حرف تو همیشه اطاعت کنم. اقای من تا کی باید در مورد جنایت های این سگ هار صبر کنم. آقای من وقتی این صحنه ها را در تلویزیون می بینم دلم کباب می شه. من تو ایران نشسته ام و دلم می خواهد به برادران و خواهران مسلمان فلسطینی ام کمک کنم. آقای من از سال 67 تا الان من دارم خشم خودم را در دلم دفن می کنم و به امر امامم سکوت می کنم. اقای من اجازه بده که این سگان هار را سرجایشان بنشانیم.
  • محمد ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    در متن گفته نشده تهمت به کافر حربی. گفته شده تهمت به مبدعین.
  • سما ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    این حقیر هم کلامی از مولا در ذهن دارم که می گوید: به دشمنانتان هم دشنام ندهید تا به خود اجازه ی دشنام به عزیزان تان را ندهند! بنظرم لعنت با دشنام و فحش و ناسزا فرق دارد! بعلاوه، در این متن، تنها با استناد به یک حدیث، آنهم با استناد به برداشت متفاوت تنها عده ای، مجوز فحش و ناسزا به ((فقط)) بدعت گذاران در دین داده شد!! بنابراین، بنظرم دلایل الفاظ بزرگ مرد کشورمان، ورای این تحلیل است.
  • سما ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    میگن دفاع بد، بیش از حمله ی حتی خوب ... مشرق گرامی، بد دفاع کردید! و عجیب تر آنکه نظر مرا درج نکردید! با وجود اینکه به نکات درستی اشاره شده بود!
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خودتان صراحتا نوشته اید تهمت زدن به کافر حربی مجاز است. بنابراین از امروز من هر آنچه راکه در سایت شما و امثالهم درباره اسرائیل و داعش و ...میخوانم تهمت تلقی خواهم کرد مگر اینکه خلافش ثابت شود.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خودتان صراحتا نوشته اید تهمت زدن به کافر حربی مجاز است. بنابراین از امروز من هر آنچه راکه در سایت شما و امثالهم درباره اسرائیل و داعش و ...میخوانم تهمت تلقی خواهم کرد مگر اینکه خلافش ثابت شود.
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    با فحاشی و توهین کار درست نمیشه فقط موشک بالستیک وسط تل آویو
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    دوپهلو حرف نزنید که ماهم بدونیم _ بدیم یا +..
  • rou ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ابوطالب همیشه به پیامبر می فرمود از شر یهود در امان باشی..
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    فحش ندین.لعنت نکنین.خشونت طلب نباشین.اصول اخلاقی و حقوق بشرو رعایت کنید. عرف بین اللمل رو رعایت کنین....اینا فقط واسه ما باشه؟؟؟پس در مقابل این رژیم جلاد و سفاک کودک کش چطور باید باشیم؟؟؟این سگ هار زنجیر پاره کرده و خیلی از ما هنوز تو خواب هستیم.چطور شد بخاطر نفت ارزان لیبی همه دنیای غرب و مخصوصا اروپا به اسم حقوق بشر کلی جنگنده فرستادن تا قذافی رو سرنگون کردن پس حالا کجا هستن؟
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ آیه 108 سوره ی انعام
  • مازندرانی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    به داعش و ارتش پاکستان بزنید تا اندوه شیعه کم بشه
  • حامد ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اهانت که چیزی نیست. بلکه کشتن آنها هم حلال و لازم است. البته تشبیه کردن این رژیم به سگ هار اهانت هم حساب نمی شه. چون این رژیم بدتر از سگ هار است. چون سگ هار رو می شه با چوب و سنگ و نهایتاً با یک گلوله خلاص کرد اما این رژیم فقط در همین جنگ اخیر 1500 فلسطینی رو به شهادت رسونده. کدوم سگ هاری همچون توانی داره که این تعداد زن و کودک به قتل برسونه ؟
  • حامد ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    کافر حربی بودند یعنی هر جا دیدی بکشی ؟ مگه در جنگ آدم هر جا دشمن رو دید می کشه ؟ بعضی وقت ها اسیر می کنی . بعضی وقت ها اصلا هیچ کاری نداری چون کشتن یک نفر به ضرر ماست و منتظر می شیم در وقت خودش بکشیم. همیشه راه حل کافر حربی کشتن نیست. خیلی وقت ها باید کمین کرد و صبر کرد و منتظر ماند . در شرایط فعلی جنگ مستقیم نیست.
  • حامد ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    فحاشی ! اینا رو باید کشت . سگ هار گفتن که چیزی نیست. کسی که کودکان رو تکه تکه می کنه هزار برابر بدتر از سگ هاره و هر کس بتونه باید اونها رو بکشه و با تشبیه کردن رژیم به سگ و گرگ مشکل مردم حل نمی شه. دوست عزیر به این نمی گن فوحش . فوحش یعنی بگی فلان فلانت می کنم و از کلمات رکیک استفاده کنی . اینا حتی اهانت هم نیست. اهانت یعنی به انسان محترم مثلا بگی خر . به این می گن تشبیه. رهبری این رژیم رو به گرگ خون خوار تشبیه می کنه. چون گرگ به گله حمله می کنه و ده ها گوسفند بی گناه و بی دفاع رو می کشه. اسرائیل هم این طوره. با پیشرفته ترین سلاح کودکان رو قتل عام می کنه. البته هیچ گرگی نمی تونه این همه انسان رو بکشه. این همه خانه رو ویران کنه پس اسرائیل از سگ هار و گرگ خیلی بدتر و خطرناک تره. فوحش و ناسزا و اهانت و تشبیه که سهله با این رژیم باید جنگید و تنها راه نجات مردم کشتن همه صهیونیست هاست.
  • حامد ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    این همه اینجا منطق و آیه و حدیث آورده شمانخونده خودت یک حدیث جعل کردی و همش رو زیر سول بردی ! خداوند خودش در قرآن بعضی از مردم رو حیوان و بدتر از حیوان می نامد. شما از خدا بیشتر می دونی و از خدا با ادب تر هستی ؟ تازه اینجا بحث اهانت نیست. تشبیهه . اسرائیل از سگ هم پست تره. سگ نمی تونه این همه خانه رو ویران کنه این هه زن و بچه رو قتل عام کنه. تشبیه این رژیم به سگ اهانت نیست و بلکه باید بگوییم از رژیم هزار بار پست تر از سگ هار است.
  • حامد ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    عیب نداره شما به سایت ها دیگر هم مراجعه کن
  • حمید ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    شما مصلحت رو هم در نظر بگیر! فکر کنم عقل حکم میکنه که ما مستقیم وارد جنگ نشیم!
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آدم به این فهمیدگی نوبر والله!
  • قاسم ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خیلی بهره بردیم باید همه ی صیونیست ها را کشت و زنان و بچه ها شون رو هم به بردگی گرفت مثل همون کاری که تو زمان پیامبر با یکی از قبایل یهود خیانت کار و معاند شد
  • سعید ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    من نمیدونم بیان صفات این صهیونیستها برای بعضیها اینقدر گرون تموم میشه؟! صفاتی مثل: سگ هار، گرگ درنده، گرگ‌های صهیونیست، رژیم کافر و محارب، رژیم وحشی و گرگ صفت و ... اونها خودشون اینقدر که بعضیها ناراحت شدن ناراحت نیستند!
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    عزیزان ناشناس در موردی که آگاهی ندارید لطفا اظهار نظر نکنید. خداوند در قرآن دسته ای از افراد رو لعن کرده است.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    بیشترین تراکم جمعیت جهان رو غزه داره ، بعد فقط مردهاشون مثل زنها نشستن گریه میکنن و توی سرخودشون میزنن ، عزیز من تمام دنیا با ایران توی جنگ 8 ساله جنگیدن یک وجب از خاک مملکت به پاس فداکاری برادرامون از این مملکت جدا نشد ، تا کی فقط میخواید بشنیدو راحت باشید و مقاومت و ایران و ... براتون بجنگن بعد هم بگید ما مظلوم واقع شدیم
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    لعن و نفرین با دشنام تفاوت ماهوی دارد ...
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    لعنت بر صهیونیستهای پست و نجس
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    لعنت بر وحشی های حرامزاده اسرائیلی
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آخی! اونها اینهمه زن و بچه کشتن اونوقت نکنه ما با توهین کردن ظلم کرده باشیم بهشون!
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ممنون دوست خوبم بابت یادآوری آیات قرآن مجید. اگر از ابتدا همه مسلمانان به هشدار خدا درباره پلیدی قوم یهود توجه میکردن امروز وضع اینگونه نبود
  • حسن ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام علیکم مطلب خوبی بود. اما درباره ی مثالای قرآنیش آیت الله جوادی آملی یه نظر دیگه دارند. این که قرآن بعضی جاها از لفظ سگ ی الاغ استفاده کرده قصد توهین نداشته ها. نگاه کنید به کتاب قرآن در قرآن آیت الله جوادی آملی. فکر کنم اون جا این بحثو کرده. اما این که در سیره ی اهل بیت و سنت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم این مساله وجود داشته را من الان فهمیدم. به هرحال مطلب مهمی بود و جا داره که بیش تر روش بحث بشه. مرگ بر اسرائیل - مرگ بر آمریکا مرگ ارتجاع عرب
  • هندسه دان ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 0
    دو سه خط خوندم واقعا بی ارزش بود. مسلمانها فقط خودشون رو آدم میدونن
  • سید ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اولا مرگ بر سگ هار جنایتکار ثانیا این روایت إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ در مورد بدعت گذار هست ربطی به کافر حربی ندارد. ثالثا این صغری و کبرایی که چیدید و بعضا درست هم هست نه فقط بر کافر حربی بلکه بر کافر غیر حربی هم صدق میکنه و حتی بر مخالفان مذهب تشیع بالاخره از نظر شیعه غیر شیعه باطل هست و بر خلاف سنت پیامر عمل میکند و مخالفت با سنت پیامبر همبدعت هست.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    شما مگه عقل نداری که واقعیت ها را ببینی ؟ تشخیص واقع از غیر واقع کار مشکلیه >؟
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    جهاد خوب است اما فحاشی و توهین نه . اینها را با هم مخلوط نکنید . در مورد هر جنگ هم اول ببینید شروع کننده کدامیک از دو طرف بوده .
  • majid ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    شما به این اسرائیلیهای کثیف هیچ چیزی بالاتر از گل نگو اونها تو که هیچ کل دنیارو غیر از یهود مثل گوسفندانی میبینن که برای بردگی یهود آفریده شدن الان تو در نظر اونها یه گوسفندی پس بیخودی ... نزن
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    فحاشی و توهین بی فایده است و فقط ضرر دارد . با دشمن هم باید با انصاف رفتار کرد مانند امام علی ع که به فرزندش گفت به جای یک ضربت که به او زده شده یک ضربت بزن و گناه نکن .
  • majid ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    مازندرانی جان داعش سگ جیره خوار اسرائیله سگ صفته اول باید ریشه رو زد بقیه خودبه خود حله
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    حب و بغض جرو ارکان دینی ماست ...
  • مازندرانی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ناشناس جان خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟
  • امیر ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    "ان لکم فی رسول الله اسوة حسنة" پیغمبر(ص) کی ،کجا وبه چه کسی توهین کردند که شما دارید توهین کردن رو تئوریزه می کنید؟؟؟! حضرت به ابوسفیان و وحشی و هندچگزخوار هم با اون همه بدی در حقشون توهین نکردند.
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    متأسفانه عده ایی سواد فقهی ندارن اطلاعات فقهی تان را بالا ببرید.
  • سلمان ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    در دوره پیامبر قریش هم جزو کفار حربی محسوب میشد ولی رسول الله ( صلوات الله علیه و آله و سلم ) تا سال هشتم هجرت به مکه حمله نکرد چون شرایط هجوم فراهم نبود
  • صابر ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آنانی که منفی میدهند جز شریک جرم رژیم گرگ صفت هستند وباید مثل اسرائیل به آنان حرام زاده کفت وشک نکرد لعنت خدا بر هر دویشان
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ما اخه با یهود چه مشکلی داریم؟
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    مال این حرف ها نیستی.
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    صهیونیستها نازیها به دادمان برسید ما رو از دست این جانیان نجات بدید
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اگر ادم بودن این وضعیتشان نبود زنده باد قوم یهود
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خیلی جالبه بعضیا به آیه قرآن هم منفی دادن، واقعا منعت طلبی و نفسیر به رای تا کجا؟
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    وجوه اشتراکی دارن لابد باهم
  • افشین تهران ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مازندرانی تو چی میفهمی خودت چکاره ای؟
  • افشین تهران ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    نسبت به افرادی مثل تو بله.
  • یارغریب ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    به کامنت های اسرائیلی ها توجه نکنین گردان های سایبری ارسرائیل مشرق رو دید رصد می کنند
  • مدافع ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    آی منافقی که به نام مازندرانی نظر میدی ببند دهنتو و حرف مفت نزن،تو هم شریک جرم اونایی
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    برو مطلبو درست بخون
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    ناشناس20:29 خوبی عمو جون؟؟
  • مدافع ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    پس معلومه که هیچی نمی فهمی،بعدش هم یعنی خودت مسلمان نیستی؟؟
  • مشرقی تیر ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    الا لعنت الله علی القوم الکافرین
  • ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مازندرانی زیادی حرف میزنی
  • ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مازندرانی زیادی بلغور میکنی
  • ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    کانادایی هیچ معلومه چی چی بلغور کردی
  • ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مازندرانی با هوچی گری کارت راه نمیفته
  • ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    با حامد موافقم
  • ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    برو بزار باد بیاد هندسه دون
  • ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    تو مثل اینکه هنوز میخوای کما فی السابق هر رو از بر تشخیص ندی
  • ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    امیر تعقل یادت رفت مثل همیشه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    از ان شخصی که گفته سواد فقهی تان را بالا ببرید باید پرسید عمل پیامبر و حرف او مهمتر است یا نظریه فقهی فلان حجت الاسلام که معمولا هم با نظر دیگر فقهااختلاف دارد
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    خدایا فلسطین را از دست صهیونیست غاصب نجات بده
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مرگ بر یهودیت منحرف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس