کد خبر 330635
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در منطقه 12 و محدوده بازار تهران، از مساجد قدیمی و تاریخی این محله بازدید و بر حفظ و مرمت آنها تاکید کرد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، احمد مسجدجامعی عصر روز جمعه پس از حضور در منطقه 12 از مساجدی چون "مسجد جامع حاج رجبعلی"، "مسجد مرکزی اردبیلی‌ها"، "مسجد حاج رحیم خان خاذن الملک"، "تکیه ملک آباد"، "مسجد جامع بازار"، "مدرسه عالی مطهری" و چند مسجد قدیمی و تاریخی این منطقه بازدید کرد.

بازدید از اولین مسجد با سقف بیضی

رئیس شورای شهر تهران، ابتدا با حضور در محله درخونگاه، به مسجد جامع حاج رجبعلی، یکی از مساجد با قدمت بیش از دو قرن رفت و از بخش تاریخی این مسجد دیدن کرد.

این مسجد مربوط به دوره قاجار است که ساخت آن 10 سال به طول انجامید و استاد رستم معمار بروجردی که بقعه حضرت عباس(ع) در کربلا را ساخته است، کار معماری این مسجد را عهده دار بود که به درخواست کدخدای سنگلچ و بازار بنا شده است.

مسجد جامعی پس از بازدید از این مسجد گفت: این مسجد به لحاظ تاریخی و سبک معماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: اولین سقف بیضی شکل در ایران مربوط به همین مسجد است که پیش از انقلاب داربست های چوبی و پس از انقلاب داربست های فلزی برای مرمت این بنا زده شد؛ در سال 80 کار مرمت و بازسازی آغاز شد اما در سال 84 به دلایل نامعلومی متوقف شد.

رئیس شورای شهر تهران، با ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن حفظ این گونه بناها، تاکید کرد: طبق گفته های اهالی محل، 9 سنگ فیروزه زیبا در گنبد این مسجد کار شده بود که متاسفانه به دلیل بی توجهی، آن سنگ ها از گنبد به سرقت رفته و جای آن چند کوزه کوچک گذاشته شده است.

مسجد اردبیلی ها یا مسجد چاله حصار، مقصد بعدی تهران گردان در روز جمعه بود. مسجد جامعی در بازدید از این مسجد با اشاره به تاریخ آن تصریح کرد: این مسجد مربوط به سال 1185 است که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و پس از تخریب آن توسط علی اصغر حکمت، مرحوم لرزاده آن را بازسازی کرد.

وی به یک واقعه تاریخی در این مسجد اشاره کرده و خاطرنشان کرد: تقفی، اولین شهردار بلدیه تهران بود که حدود سال 1298 به این سمت گمارده شد و اولین نقد به عملکرد این شهردار و دستگاه شهرداری در منبر همین مسجد صورت گرفت.

تخصیص بودجه برای مرمت مساجد تاریخی

اما رئیس شورای شهر تهران و گروه کشف تهران پس از عبور از بیمارستان خیریه سیدالشهدا و خیابان خیام، به داخل بازار بزرگ تهران رفته و از مسجد حاج رحیم خاذن الملک با بیش از یک قرن سابقه تاریخی و بقعه امامزاده سید ولی، از نوادگان امام جواد (ع)، دیدن کردند.

تهرانگردان، پس از گذر از کوچه‌های خلوت بازار و مرور برخی خاطرات تاریخی، به پاچنار و مسجد آذربایجانی‌ها یا مسجد شیخ عبدالحسین رسیدند.

این مسجد در سال 1252 ه.ق به دست شیخ عباسعلی تهرانی، وصی امیرکبیر و از محل ثلث امیرکبیر ساخته شد که خاندان خراسانی بیش از یک قرن است، در آن اقامه عزا می کنند.

مسجدجامعی با اشاره به اهمیت این مسجد در طول تاریخ، گفت: این مسجد از نظر وقایع تاریخی بسیار حائز اهمیت است که برای نمونه می‌توان به برگزاری ختم ستارخان اشاره کرد که آن زمان فضای کشور، اجازه چنین کاری را به هیچ گروهی نمی داد.

وی اظهار داشت: میرزای نوری چون مخالف بود این مسجد به نام امیرکبیر باشد، به نام شیخ عبدالحسین ثبت کرد.

بخش دیگری از این مسجد مربوط به یکی دیگر از شبستان‌های آن بود که دیوارهای پوسیده آن تاسف رئیس شورای شهر تهران و تهرانگردان را به دنبال داشت.

وی پس از بازدید از این مسجد و برخی مساجدی که به دست فراموشی سپرده شده اند، اما سبقه تاریخی دارند، تاکید کرد: در برنامه چهارساله شهرداری، اعتباری برای ساخت 400 مسجد در تهران پیش بینی شده است که قسمتی از این بودجه، صرف تعمیر و مرمت مساجد تاریخی تهران قرار می گیرد.

مسجد جامعی افزود: این مساجد هم خاطرات تاریخی و هم اتفاقات سیاسی- اجتماعی در آنها شکل گرفته، باید کارگروهی از شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان اوقاف تشکیل شود که حفظ این مساجد و بناها را در دستور کار خود قرار دهند.

مسجدی با بیش از هزار سال خاطره

تکیه و مسجد ملک آباد، مقصد بعدی تهرانگردان، در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان بود که در کوچه کربلایی‌ها واقع است.

این بنا، یک مسجد با قدمت پنجاه سال در حیاط و مسجدی با قدمت دویست سال در زیرزمین بنا دارد و از بناهای دیدنی این محله محسوب می‌شود که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

از نکات جالب و قابل توجه این مسجد، غسال خانه‌ای بود که در زمان‌های قدیم، اموات را در آن غسل داده و شستشو می‌دادند؛ اما امروز به آشپزخانه مسجد تبدیل شده است.

رئیس شورای شهر تهران، پس از بازدید از مسجد ملک التجار، مسجد و مدرسه امام محمد تقی (ع) و مسجد چهارسوق بزرگ و بازدید از بخش های تاریخی آنها، به مسجد سید عزیزالله رسید.

مسجدجامعی درباره تاریخچه این مسجد خاطرنشان کرد: این مسجد بیش از یک قرن قدمت تاریخی دارد که آیت الله خوانساری و آیت الله رضوانی از منبری‌های پیشین این مسجد بودند و امروز آیت الله گرکانی، عهده دار این مسئولیت در این مسجد است.

مسجد چهارسوق کوچک، کوچکترین مسجد قدیمی بازار تهران با حدود سیصد سال قدمت، مقصد بعدی رئیس شورای شهر و همراهانش بود و پس از آن، تهرانگردان به بازدید از مسجد میرزا موسی رفتند.

اما یک از بخش‌های مهم و اصلی این برنامه، حضور در مسجد جامع بازار تهران بود که بخش های دیدنی فراوانی با قدمت تاریخی زیاد، در دل خود جای داده بود.

مسجد جامع بازار تهران، با هفت شبستان و به دلیل گرایش‌های علوی آن دوران، در قلب روستای تهران دوران قدیم ساخته شده است.

یکی از بخش های جالب این مسجد، شبستان شاه‌آبادی بود که تاریخ ساخت آن مربوط به دوران آل بویه است و به اعتقاد برخی از اهالی آنجا، به دلیل وجود دودکشی در محراب شبستان، پیش از مسجد شدن، آتشکده زرتشتی‌ها بود.

رئیس شورای شهر تهران، پس از بازدید از بادگیرها و بخش های تاریخی این مسجد و با حضور در شبستان چهل ستون، گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این شبستان که در مساجد دیگر شاهد آن نبودیم، وجود سه محراب آجری، ترکیبی و کاشی کاری شده است که اتفاقات تاریخی و سیاسی زیادی را در خود دیده است.

تهرانگردان دو هفته دیگر در مدرسه عالی مطهری

مسجدجامعی و همراهانش، پس از صرف افطار و اقامه نماز در این مسجد، به حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله – امین الدوله) رفتند و از بخش‌های دیدنی این حوزه که مربوط به دوره قاجار است، بازدید کردند.

وی پس از گشتی در این حوزه، که قرار بود مراسم حزب موتلفه اسلامی در آن برگزار شود، درباره تاریخ آن گفت: مطب فیلسوف الدوله، پزشک دوره انتقال، در این مدرسه بود که پس از مرگش در همین مکان دفن شده است.

رئیس شورای شهر تهران، با تاکید بر حفظ این مقبره تصریح کرد: باید سازمان نظام پزشکی برای حفظ مقبره فیلسوف الدوله وارد عمل شود و عهده دار این امر باشد.

ساعت 23 و برنامه پایانی تهرانگردی، حضور در مدرسه عالی مطهری بود. محلی که هر چند در تاریکی و نور بسیار کم، مورد بازدید تهرانگردان قرار گرفت، اما با استقبال و البته گلایه آنها همراه شد. گلایه‌ای که رئیس شورای شهر آن را شنید و این وعده را داد که در تهرانگردی بعدی که مربوط به بازدید از ساختمان های دوران مشروطه است، حتما از این مدرسه نیز بازدید می شود.

احمد مسجدجامعی در پایان بازدید خود تاکید کرد: در کشورهای مختلف شاهد آن هستیم که بناهای مهم و تاریخی، نور پردازی می شوند و از آنها به خوبی نگهداری می شود.

وی وعده داد: مساجد مهم و تاریخی شهر تهران، مانند مدرسه عالی مطهری، در آینده نزدیک نورپردازی می شوند.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «کشف تهران» هر جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی تهران و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف تهران انجام می‌پذیرد که این هفته، به منطقه 12 اختصاص یافته بود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    0 0
    مگه چمران رئیس شورای شهر نشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس