بررسی آمارها و گزارش های داخلی و جهانی نشان می دهد، در زمینه مدیریت منابع آبی اصلا خوب عمل نکرده ایم، و رتبه 132 ایران در بین 133 کشور جهان موید این مساله است.

در مصرف آب از 133 کشور صد و سی و دومین کشور هستیم!
گروه اقتصادی مشرق - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ‌در چند سال گذشته و به ویژه سال جاری شاهد کاهش بارندگی و در نتیجه پایین آمدن میزان ذخایر آبی در کشور بوده ایم.

محمدرضا امیری‌ در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق افزود:‌ باید هر چه سریعتر نسبت به حل معضل کم آبی اقدام شود، زیرا بی توجهی به این مساله نتیجه ای جز کمبود موادغذایی و محصولات کشاورزی نخواهد داشت.

نماینده مردم در مجلس شوری اسلامی تصریح کرد:‌ کارشناسان همواره نسبت به وجود مشکلات فراوان در زمینه آبیاری اراضی کشاورزی تاکید کرده اند، بنابراین تغییر شیوه آبیاری باید در اولویت کارها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و دولت قرار گیرد .

امیری تاکید کرد:‌ بیش از 90 درصد آب موجود در کشور به بخش کشاورزی و کمتر از 10درصد به آب شرب اختصاص می یابد که سهم بخش صنایع نیز ازهمین 10درصد تامین می شود. بنابراین این آمارها نشان می دهند که باید هر چه سریعتر نسبت به اتخاذ راهکار در چگونگی مصرف آب در بخش کشاورزی اقدامات جدی صورت گیرد و بررسی آمارها و گزارش های داخلی و حتی جهانی نشان می دهد در زمینه مدیریت منابع آبی اصلا خوب عمل نکرده ایم، زیرا رتبه 132 در بین 133 کشور جهان موید این مساله است.

وی افزود:‌ ادامه ندادن شیوه های آبیاری سنتی و جایگزینی آن با آبیاری قطره ای و تحت فشار، تغییرالگوی کشت، استفاده ازبذرهایی با مقاومت بیشترمختص مناطق خشک و کم آب از جمله راهکارهای کاهش میزان مصرف آب در کشور است.


در مصرف آب از 133 کشور صد و سی و دومین کشور هستیم!نماینده مردم کهنوج در مجلس تاکید کرد:‌ دولت باید در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی از کشاورزان حمایت کند و این کار می تواند در قالب کمک های بلاعوض و همچنین اختصاص تجهیزات مورد نیاز آبیاری قطره ای باشد.

این عضوکمیسیون کشاورزی گفت: به دلیل طرح های نامناسب اکنون راندمان مصرف آب دربخش کشاورزی زیر 40 درصد است که باید هر چه سریعتر آن را به بیش از 80 درصد برسانیم و یکی از راهکارهایی که در این شرایط می‌تواند به حوزه آب های زیرزمینی و تأمین آب سفره های زیرزمینی کشاورزان و مصرف کنندگان کمک کند بحث آبخیزداری در کشوراست.

وی تصریح کرد:‌ظرفیت حوزه آبخیزداری و ایجاد سدهای کوچک با بندهای سنگ سیمانی و خاکی دربسیاری از استانها و به ویژه مناطق کویری و نیمه کوهستانی وجود دارد، اما متأسفانه تاکنون به محض کمترین بارندگی در کشور شاهد بروز سیل، سیلاب و تخریب اراضی کشاورزی هستیم.

امیری،باتأکید بر اینکه با آبخیزداری حوزه کشاورزی دیگر دچار بحران کمبود آب نخواهد بود، گفت:‌ حوزه آبخیزداری علاوه بر اینکه تأمین کننده سفره های آب زیزمینی است، باعث تأمین آب چاه‌های مورد استفاده در بخش کشاورزی هم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    شما که راه کارها را دارید پس چرا اجرائی نمکنید ؟ برای مصارف خانگی جریمه های سنگین بگذارید . انشعابات اب مغازه ها باید بسته شود زیرا انان با اب شرب جلوی مغازه و مغازه های خود را میشورند
  • معلم ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    کسی نگران مشکل آب نیست. الان بیش از 200 هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم . ماموران منابع طبیعی و اداره آب با افراد متخلف در قبال اخذ مبالغی هماهنگ اند. تو استان بوشهر با چشم می بینیم .
  • عادل ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    این که بد نیست ، آخر که نشدیم !!!!!!!!!!!!!
  • مهدی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    یکی از راه های حفظ منابع اب جلو گیری از کشت برنج در نقاط کم اب است متاسفانه در برنامه های خبری صدا و سیما از این فعالیت ها نادانسته تجلیل می شود . در کنار کارخانه سیمان ابیک در چند هکتار مجوز استحصال اب برای پرورش ماهی گرم ابی داده شده . در چهار هکتار حداکثر 6 تن ماهی پرورش می دهند در حالیکه با اب ان می توان بیش از 400 هکتار صیفقی کاری کرد. چرا باید در مناطق مستعد کشت برنج که اب باران فراوان هست و اگر استفاده نشود اب به دریا می رود ویلا سازی کرد . چرا دولت جلوی این کار را نمی گیرد . الان در مناطق بالا دست اراضی کشاورزی کرج ویلا سازی می شود و اب در همان مبدا کوهستان صرف درختان ویلا ها می شود . این کوتاهی در چند سال اینده موجب کمبود اب در اراضی پائین دست و بی کاری کشاورزان و شغل های کاذب و دیگر مشکلات اجتماعی می شود .
  • علي ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    چرا ميگوييد مديريت منابع آبي بگوييد نابودي منابع اب كشور توسط يك عده افراد تخريب چي واژه مديريت تعريف دارد خرابش نكنيد
  • علی اکبر ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    بیشتر راه با حل مسایل فرهنگی طی میشه..فرهنگ صرفه جویی تو استفاده از آب و برق و... مساله ای که تو کشور ما فقط یه شعاره و نه بیشتر..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس