کد خبر 329112
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

حالا دیگر گرما روز افزون می شود و تا عمق پاییز هم پیش می رود ،گویی تابستان‌ها بلندتر شده اند و زمستان ها از رمق افتاده اند ،گرمای زمین افزون شده است ومردم را بیش از هر زمان دیگری به حرارت حساس کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، حالا دیگر می توان گرمای تابستان را بیش از پیش و به خوبی احساس کرد ، گرمایی که در سیر صعودی خود حرارت بیشتری به جان آدمی می افکند وگاهی تحمل انسان را به انتها می رساند.خورشید تابان و فروزان کره کوچک خاکی را زیر تیغ تند و سوزان خود می گیرد و همه موجودات را درون هاله ای از نور وحرارت فرو می برد.

حالا دیگر گرما روز افزون می شود و تا عمق پاییز هم پیش می رود ،گویی تابستان‌ها بلندتر شده اند و زمستان ها از رمق افتاده اند ،گرمای زمین افزون شده است ومردم را بیش از هر زمان دیگری به حرارت حساس کرده است.

تابستان ها در همه چیز نفوذ می کنند و اثر خویش را تا جان موجودات در آب و هوا و شهر و روستا و خیابان و کوچه و خانه و اداره و مزرعه و بیابان بر جا می گذارند .تابستان و گــرما جـدی ترشده اند وبه تدبیر و آمادگی نیازمند .هوای گرم با خود خشک سالی می آورد وخشک سالی بـلایی است که بشریت را به تنگنا گرفتار می سازد.

گرما و تابستان بی سابقه شده اند و پیش بینی ها از ادامه این روند خبر می دهد، در این زمینه خبر گزاری مهر می نویسد: دانشمندان با پیش بینی پدیده ال نینو ادعا می کنند تابستان ۱۳۹۳ داغ ترین تابستانی خواهد بود که انسان به چشم خود دیده است. ال نینو کلمه ای اسپانیایی و به معنای برادر کوچک است.

این پدیده نخستین بار توسط ماهیگیرانی که متوجه گرمای غیر معمول اقیانوس در زمان کریسمس شدند، نامگذاری شد.در طول پدیده ال نینو بادها در استوا بر روی اقیانوس از غرب به شرق می وزند.

این بادها در سطح آب اقیانوس جابجا شده و آب های گرم سطح اقیانوس را که بوسیله خورشید در مناطق گرمسیری گرم شده اند، به سواحل غربی شمال و جنوب قاره آمریکا می آورد. این درحالی است که به دنبال آب های گرم، بارندگی نیز به سمت شرق متمایل می شود و سیل در پرو و خشکسالی در اندونزی و استرالیا روی می دهد.دانشمندان دانشگاه گیسن در آلمان اعلام کردند که در دو سال گذشته پدیده ال نینو رخ نداده است ، اما ۷۵ درصد احتمال دارد این پدیده در سال ۲۰۱۴ روی دهد.

این محققان مدعی شده‌اند تابستان ۲۰۱۴ر ۱۳۹۳ داغ ترین تابستان زمین خواهد بود.پدیده ال نینو هر چند سال یکبار با یک افزایش دمای قابل توجه و غیر معمول همراه می‌شود. در تایید این پیش‌بینی و نشانه های افزایش احتمالی گرمای فوق العاده تابستان رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی هواشناسی با بیان اینکه بهار ۹۳ برخی نقاط کشور ۴ درجه نسبت به میانگین بلند مدت گرمتر بودند گفت: پیش بینی می‌شود تابستان امسال بیشتر استان های کشور افزایش دمایی برابر ۱٫۵ درجه داشته باشند و تابستان بسیار گرمی پیش رو داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شاهرخ فاتح با بیان این مطلب افزود: در فروردین ماه ۹۳ استان های آذربایجان غربی بخش هایی از آذربایجان شرقی، زنجــان، کــردسـتان، جنــوب خــوزســتان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، بخش عمده ای از فارس و بخش کوچکی از هرمزگان، البرز و قزوین بین ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه گرمتر از میانگین بلند مدت بوده اند.

در اردیبهشت ۹۳ استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، البرز، قزوین، گلستان، خراسان شمالی و ایلام بین ۲٫۵ تا ۳٫۵ درجه گرمتر از میانگین بلند مدت بوده اند.وی تصریح کرد : بقیه مناطق کشور در تابستان ۹۳ بین ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه افزایش دما خواهند داشت بنابراین پیش بینی می شود تابستان بسیار گرمی در بیشتر نقاط کشور داشته باشیم.

اما در ابعادی کلی تر و فراترانتظار می‌رود متوسط درجه حرارت جهانی طی دهه‌های آینده بیش از دو درجه سلسیوس افزایش داشته باشد. یکی از گروه‌های معتبر زیست‌محیطی در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده به احتمال زیاد تابستان‌های آینده سخت‌تر و دشوارتر خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کیم نولتون، محقق ارشد هیات دفاع از منابع طبیعی و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «تابستان همیشه فصلی بوده که بسیاری از مردم فرا رسیدن آن را انتظار می‌کشیدند، اما تغییرات اقلیمی روز به روز تهدیدات بیشتری را بر سیستم‌های طبیعی تحمیل می‌کند و طبیعتا ما نیز باید بیشتر به فکر باشیم.» دکتر نولتون باور دارد دنیا اکنون شاهد تاثیرپذیری هرچه بیشتر سلامت مردم به واسطه تغییرات اقلیمی است.

در این گزارش استدلال شده تغییرات اقلیمی نه‌تنها به تاثیرات اساسی و مهم بر منابع مالی و سلامت عمومی منجر خواهد شد، بلکه حتی هزینه‌های جدی اکولوژیکی ازجمله تغییرات گسترده در شرایط آب و هوا و نابودی زیرساخت‌ها را نیز بر محیط تحمیل خواهد کرد. گزارش همچنین به آسیب‌های ناشی از خشکسالی‌ها و بروز سیلاب‌ها اشاره کرده و آنها را مهم برمی‌شمارد. این گزارش در عین حال هشدار می‌دهد تغییرات اقلیمی‌طی دهه‌های‌ آینده بشدت دارایی‌ها و سلامت مردم را تهدید خواهد کرد.

خطراتی که دامنه گسترده آنها شامل سیلاب‌های مرگبار، افزایش سطح آب دریاها، امواج خطرناک گرما و تهدید بخش اعظم کشاورزی خواهد بود. تابستان‌ها همیشه گرم بوده، اما در آینده گرم‌تر خواهد بود. تغییرات اقلیمی در آینده امواج گرما را طولانی‌تر، گرم‌تر و تناوب آنها را بیشتر می‌کند.

از سال ۱۲۵۹ هجری شمسی تاکنون که آمار و اطلاعات مربوط به هواشناسی و درجه حرارت هوا ثبت شده، در مجموع ۹ سال جزو‌گرم‌ترین‌ها بوده، اما نکته جالب توجه این‌که هشت سال از این ۹ سال خیلی گرم بعد از سال ۱۳۷۹ هجری شمسی اتفاق افتاده‌اند. گزارش در عین حال یادآور می‌شود اردیبهشت گذشته گرم‌ترین ماه سیاره زمین بوده که در طول تاریخ ثبت اطلاعات هواشناسی گزارش شده است.

بنابر گزارش درجه حرارت هوا می‌تواند تا سال ۱۴۷۹ هجری شمسی (۸۶ سال دیگر) حدود ۳٫۸ درجه سلسیوس افزایش پیدا کند و این برای کره زمین یک فاجعه است. گرما چه به صورت مستقیم (به واسطه امواج گرما) و چه به صورت غیرمستقیم (به واسطه بیماری‌های قلبی ـ تنفسی) یکی از دلایل عمده مرگ و میر در آینده خواهد بود. به واسطه تغییرات اقلیمی، نه‌تنها روزها گرم‌تر خواهند شد بلکه حتی آلودگی ناشی از مه دود و ازن تروپوسفری افزایش پیدا کرده و به این سبب تعداد روزهای با هوای بد نیز بیشتر خواهد شد.

اما در برابر تابستان و گرمایی که تا سال ها گریبان ما را رها نمی کند چه باید کرد و چه می توان کرد؟ افزایش استفاده از برق و خصوصا کولرهای گازی که هر کدامشان چهار برابر یک کولر آبی مصرف دارند راه حلی هزینه سازاست که طی آن به افزایش دمای هوا هم کمک می شود، در مقابل چاره یابی های آسان وهماهنگ با طبیعت می تواند بعنوان راه حلی اصولی و پاک مورد توجه همه جانبه قرار گیرد.

تبیان در این باره می نویسد :در ایران از قدیم روش های متنوعی برای خنک کردن محیط وجود داشته است . به طور مثال در مناطق کویری معمولا سقف خانه ها را به شکل گنبد می ساختند . بدین ترتیب همیشه و در تمام مدت روز قسمتی از سقف سایه خواهد بود و تمام سطح سقف زیر آفتاب نخواهد بود.

در برخی دیگر از مناطق اتاق ها و حجره هایی در زیر زمین می ساختند و در روزها و شب های گرم سال در آنها زندگی می کردند . چرا که هرچه درون زمین برویم محیط خنک تر می شود. در مناطق جنوبی کشور این اتاق ها که در تمامی خانه ها موجود هستند ، به هم متصلند.

در مناطق دیگر مانند یزد مسیر هایی را برای حرکت باد درست می کردند. بر بام تمامی خانه های قدیمی موجود دریزد بادگیر ها قابل مشاهده هستند . بادگیر ها که در مسیر حرکت باد قرار دارند جریان هوا را به درون خانه ها می برند و در حقیقت به مانند پنکه عمل می کنند . جالب است بدانید که بادگیر ها به گونه ای ساخته می شوند که شن ها و گرد و خاک را به داخل خانه نمی آورند.

در همین زمینه فاطمه مهدی‌زاده سراج طی مقاله مفصلی در سایت آفتاب به راه های در امان ماندن از گرما که پیشینیان مــا با روش های ساده به آن دست می یافتند پرداخته است ،وی می نویسد :مسئله اصلی در معماری معاصر جهان امروز، قطع ارتباط میان معماری بومی و نیازهای مدرن است.

ضروری است تا متدهای استفاده شده در دنیای قدیم را به منزله سمبلی از راه حل های سبز یادآوری کرد و سپس، آنها را توسط پیشرفت های تکنولوژیک عصر حاضر با دنیای جدید تطبیق داد. دلیل لزوم مرور راه حل های گذشته برای تطبیق با شرایط سخت آب و هوایی، این است که معماری آن روزها حاصل پروسه متداوم معماری محلی بوده است که از نسلی به نسل دیگر در طی زمانی طولانی منتقل شده است و جایگاه و پیوستگی آنها توسط خطا و آزمایش طی صدها سال آزمایش می شد.

مطالعه نواحی گرم و خشک ایران نمایانگر مطابقت های متعددی است که دامنه ای وسیع از طراحی شهری، طراحی مساکن و انتخاب مصالح تا اجزای اضافه شده به ابنیه، بسته به شرایط گوناگون را شامل می شود. آنچه درپی می آید، اشاره ای به برخی از این متدهای اتخاذی برای دستیابی به گرمایش و سرمایش بهینه و آسایش حرارتی انسان توسط طراحی خلاقانه شهری و معماری برای استفاده از انرژی طبیعی محیطی در دسترس است.

- در طراحی شهری، پیوستگی و یکپارچگی ساختمان های سنتی، بافت به هم فشرده شهر همراه با کوچه های باریک و نامنظم با دیوارهای بلند طرفین آنها منجر به ایجاد حداکثر سایه و حداقل تابش اشعه آفتاب شده است. این فضاها و عناصر، خنکی و تهویه را در فــضاهای شهری برای تأمین آسایش فراهم می کند.

- مسقف کردن پیاده راه ها، ماکزیمم سایه را در سطح زمین ایجاد می کند که می توان آن را در جای جای بافت شهری این مناطق ملاحظه نمود.

- در طراحی خانه های مناطق گرم و خشک، فضاهای محصور خانه های حیاط مرکزی، دارای حداکثر سایه هستند. در این خانه ها تمامی اضلاع اطراف حیاط ساخته می شود تا محیط های داخلی متنوعی برای دریافت نور و گرمای خورشید ایجاد شود. بسته به میزان در معرض نور آفتاب بودن، جوانب گوناگون حیاط می تواند در فصول گوناگون استفاده شوند. معمولاً بخش های جنوبی به دلیل پشت به آفتاب بودن و داشتن حداکثر سایه، در تابستان استفاده می شوند.

بخش های شمالی نیز زمستان نشین نامیده می شوند،علاوه بر اینکه راه حل های دیگری نیز می تواند آسایش حاصل و سایه درون این حیاط های مرکزی را افزایش دهند، مانند تجهیز تابستان نشین با بادگیر یا ساخت حیاط های مرکزی درون زمین در بعضی مناطق کشور که "گودال باغچه ” نامیده می‌شوند یا ساختن این حیاط ها با فرم های طویل و باریک، همراه با کاشت درختان و گل ها دور حوضی کم عمق درون آنها.

-درختان سبز در حیاط های مرکزی سایه را افزایش می دهند و در نتیجه، موجب کاهش حرارت می شوند و علاوه بر آن، با تبخیر آب به وسیله درختان، رطوبت نسبی محیط نیز افزایش می یابد. این امر به خنک سازی فضاهای داخلی اطراف حیاط مرکزی کمک می کند، کما اینکه واتسون نیز اظهار داشته است، تبخیر توسط یک درخت به میزان یک میلیونBTUدر خنک سازی هوا تأثیر می گذارد که معادل کارکردن یک وسیله تهویه مطبوع به مدت بیست ساعت در روز برای ??اتاق معمولی است…

در هر حال اکنون که گرمای تابستان ها رو به فزونی است بهترین راه های زیستن کم هزینه که طی آن محیط زیست هم آسیب نبیند ودارای بیشترین رفاه ممکن هم باشد همانا بیشترین استفاده از طبیعت وهماهنگی با آن است . در مقابل گرمایی که هست بدترین روش استفاده حداکثری از انرژی های مصنوعی تجدید ناپذیر است که طی آن آسایش زودگذر با حداکثر هزینه و خسارت حاصل شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اطلاعات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اون موقع جمعیت ایران کم بود و همه این راه حل‌ها اجرائی، حالا با این جمعیت که در کوچه ۱۰ یا ۱۲ متری ساختمان ۶ طبقه میسازند چطوری نسخه‌های قدیم را می‌شه اجرا کرد؟!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس