رئیس پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان با بیان اینکه آتش‎سوزی در منطقه ییلاق و دشت در حال پیشروی است، گفت: حدود 50 تا 60 هکتار از این عرصه طعمه حریق شد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یحیی مرادی مسوول روابط عمومی پارک ملی گلستان از آتش سوزی در منطقه ˈسلیمان کشته ˈ این پارک در روز دوشنبه خبر داد.

ˈمرادی ˈ به ایرنا گفت: آتش سوزی ساعت 11صبح امروز در حوزه استحفاظی استان خراسان شمالی نرسیده به دوراهی دشت رخ داد.

آتش سوزی گلستان

وی با بیان اینکه عامل انسانی باعث وقوع آتش سوزی در منطقه شده است، ادامه داد: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و پارک ملی گلستان مشغول خاموش کردن آتش در منطقه هستند.

سوختن 10 هکتار از علفزارها در آتش

جواد سلیاری در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: در این آتش سوزی بیش از 10 هکتار از علفزارها و درختچه های ارس پارک ملی گلستان در آتش سوخت.

آتش سوزی گلستان

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه شروع آتش سوزی در کنار جاده اصلی و محل گذر مسافران قرار دارد احتمال می رود مانند آتش سوزی گذشته این منطقه، در وقوع این حادثه هم سهل انگاری مسافران دخیل باشد.

رئیس پارک ملی گلستان تصریح کرد: گرمای هوا و باد در این منطقه سبب شد تا مهار آتش‎سوزی به سختی انجام شود و 50 تا 60 نفر از نیروهای نیروهای هلال‎احمر، آتش‎نشانی استان های گلستان و خراسان شمالی، آتش‎نشانی گالیکش و نیروهای پارک ملی گلستان برای اطفای حریق همه تلاش خود را بکار گرفتند.

سومین آتش سوزی در طول یک ماه در گلستان

احمد دباغیان در گفتگو با مهر با بيان اينكه در يك ماه گذشته اين سومين آتش سوزي در پارك ملي گلستان بوده، افزود: نيروهاي پارك كلي گلستان و روستاي حاشيه پارك براي مهار كردن آتش سوزي به اين منطقه اعزام شدند.

آتش سوزی گلستان

دباغيان در توضيح علت آتش سوزي، اظهار كرد: قطع به يقيين نمي توان در مورد اين آتش سوزي نظر داد اما احتمال روشن گذاشتن آتش توسط مسافران عبوري و وقوع اين اتفاق زياد است.

 وي اذعان كرد: با توجه به گرمي هوا و خشك شدن علف هاي كنار در اين فصل، انداختن ته سيگار نيز يكي ديگر از دلايل آتش سوزي مي تواند باشد.

سرپرست روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست گلستان با بيان اينكه در حال حاضر نمي توان درباره وسعت آتش سوزي اعلام نظر كرد، يادآورشد: ۳۱ خردادماه نیز درست همین نقطه از پارک ملی گلستان طعمه حریق شد و علی رقم تلاش های فراوان محیط بانان و مردم حدود پنجاه هکتار از اراضی پارک در این محدوده بطور کامل در آتش سوخت.

آتش سوزی گلستان

به گفته وی این آتش با توجه به تغییر جهت وزش باد خاموش شد.

چهارمین آتش سوزی به وقوع پیوست

عامل انسانی موجب آتش سوزی شد / سوختن 10 هکتار از علفزارها در آتشجواد سلیاری دقایقی پیش اظهار کرد: آتش‎سوزی در منطقه ییلاق و دشت تقریباً از ساعت 12 ظهر امروز آغاز شده و به دلیل وزش باد ممکن است این حریق از منطقه مرتعی به نقاط جنگلی سرایت کند.

وی ادامه داد: بخشی از مراتع که شامل درختچه است در شعله‎های آتش سوخت و هنوز نمی‎توان برآوردی از میزان خسارت‎ها را پیش‎بینی کرد.

رئیس پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان عامل انسانی را علت آتش‎سوزی ذکر کرد و گفت: نیروهای مردمی، محیط زیست، بخشداری، فرمانداری و تمام نیروهای امدادی برای مهار آتش‎سوزی در منطقه حضور دارند.

سلیاری در خصوص اینکه چه مدت زمان طول می‎کشد تا آتش‎سوزی در این منطقه مهار شود، تصریح کرد: با وضعیت موجود بعید است که به صورت دستی اقدام به مهار آتش‎سوزی شود بنابراین تقاضای یک بالگرد کردیم تا به سرعت آتش‎سوزی را مهار کنیم.

شکارچیان غیرمجار عامل آتش سوزی

وی افزود: وجود شکارچیان غیرمجاز در این منطقه می‎تواند عامل آتش‎سوزی باشد و بررسی‎ها در این زمینه ادامه دارد.

رئیس پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان با تاکید بر اینکه 95 درصد آتش‎سوزی به خاطر وجود مسافران کنار جاده است، گفت: برخی مسافران به دلیل بی‎احتیاطی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام نمی‎کنند و چنین خساراتی را به عرصه‎های ملی وارد می‎‌کنند.

سلیاری با بیان اینکه تنها پنج درصد آتش‎سوزی‎ها به صورت عمدی در داخل منطقه اتفاق می‎افتد، خاطرنشان کرد: تعدادی از شکارچیان غیرمجاز بر اثر بی‎احتیاطی عامل چنین آتش‎سوزی‎هایی در منطقه می‎شوند و یا به صورت عمدی مبادرت به آتش‎سوزی کرده تا با سرگرم کردن ماموران سوءاستفاده بیشتری از این اقدام کنند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس