سوخوی 35 با توجه به دارا بودن قابلیت تغییر بردار رانش در دو موتور خود قابلیت انجام مانورهای فوق العاده سنگین از جمله مانور معروف کبری و چرخ ش های 180 درجه با زاویه بسیار تنگ را دارد که البته هیچ کدام از این مانورها از عهده اف 35 بر نخواهد آمد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، جنگنده تهاجمی مشترک F-35 JSF ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا که قرار است در آینده تبدیل به ستون فقرات یگان جنگنده ارتش آمریکا و متحدانش بدل شود هر روز با دردسری جدید رو به رو می شود.

مشکلات نرم افزاری، نشت روغن از درون جنگنده و آخرین مورد، بروز انفجار در موتور از جمله دلایلی است که بارها به خاطر آن ناوگان این جنگنده زمین گیر شده است. آخرین اتفاق فاجعه بار برای برنامه اف 35 زمین گیر شدن کل ناوگان این جنگنده و عدم شرکت آن در نمایشگاه هوایی فارنبرو در انگلستان (که در حال برگزاری است) به دلیل حادثه انفجار در موتور آن بود.

این پروژه که تا کنون چیزی در حدود 1 تریلیون دلار هزینه در بر داشته و به عنوان گران ترین پروژه تسلیحاتی تاریخ شناخته شده است شاید چیزی بیشتر از یک فاجعه تمام عیار برای آمریکا و متحدانش نباشد. در این مطلب نگاهی دقیق تر به این جنگنده آمریکایی و مشکلات آن خواهیم داشت.

{$sepehr_album_15295}


خانواده جنگنده های F-35JSF

می توان این گونه گفت که آمریکایی ها به نوعی قصد دارند تا با برنامه اف 35 تجربه موفق جنگنده افسانه ای اف 4 فانتوم ساخت شرکت مکدانلد داگلاس را زنده کنند. این جنگنده به طور همزمان در نیروی هوایی، دریایی و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا خدمت کرده و بازار صادراتی بسیار خوبی را نیز برای آمریکا به وجود آورد.

نیروی هوایی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به 190 فروند فانتوم را خریداری کرد. اما برای جانشینی فانتوم هر کدام از بخش های نیروی های مسلح آمریکا به دنبال نیاز های جدید خود رفتند و جنگنده های جدیدی مثل F-14 ، F-15 ، F-16 ، F-18 ، AV-8B و A-10 از جمله پرنده های رزمی بودند که هر کدام بخشی از وظایف فانتوم را در نیروهای مسلح آمریکا بر عهده گرفته و در ضمن به متحدین این کشور نیز در بسیاری از نقاط جهان صادر شدند.

{$sepehr_album_15296}


هواپیماهایی که اف 35 جایگزین آنها خواهد شد

F-35 در سه مدل A ، B و C طراحی و ساخته شده است که مدل A متعلق به نیروی هوایی ، مدل B متعلق به سپاه تفنگداران دریایی و مدل C متعلق به نیروی درایی آمریکا است. دیگر کشورهای حاضر در این طرح عبارت اند از : انگلستان، نروژ، هلند، ترکیه، دانمارک، رژیم صهیونیستی، استرالیا، کانادا، ایتالیا و سنگاپور.

با ورود به فضای قرن بیست و یکم و پایان جنگ سرد و تغییر کلی فضای نبردها آمریکایی ها به دنبال این قضیه رفتند که شاید بتوانند تجربه موفق فانتوم را یک بار دیگر تکرار کنند. ولی باید گفت که مشکلات از همین نقطه آغاز می شود.

جنگنده جدید می بایست پنهان کار بوده و در همچنین در مدل مورد استفاده برای سپاه تفنگداران دریایی قابلیت نشست و برخواست عمودی مثل جنگنده هریر را نیز داشته باشد. علاقمندان به هوانوردی حتما مطلع هستند که فانتوم با وجودی که در ابتدا یک جنگنده ناونشین بود اما با کمترین تغییر ممکن، خصوصا در بخش طراحی کلی بدنه و سامانه پیشران به خدمت سایر نیروهای آمریکایی و مشتریان جهانی در آمد و در آن زمان خبری از طراحی پنهانکار، قابلیت حمل تسلیحات در داخل بدنه و یا قابلیت عمود پروازی نبود.

برای فهم بهتر این مسئله خوب است به سراغ یک مقایسه بین جنگنده اف 35 به عنوان یک پرنده پنهان کار نسل پنج و جنگنده روسی سوخوی 35 به عنوان یک جنگنده نسل 4++ داشته باشیم. در نگاه اول شاید بسیاری از افراد تصور کنند که اف 35 به راحتی سوخوی روسی را از میان برمی دارد اما مطالعات انجام شده توسط خود غربی ها حقایق بسیار جالبی را در مورد این به اصطلاح ابر جنگنده آمریکایی مشخص می کند.

F-35
سوخوی 35

در ابتدا با یک سری از مولفه های ساده پروازی مثل برد، سرعت و سقف پروازی شروع می کنیم. برد جنگنده اف 35 با سوخت قابل حمل در درون بدنه خود در مدل A در حدود 2200 کیلومتر و برای سوخوی 35 در حدود 1800 کیلومتر است. البته سوخوی 35 می تواند با حمل یک مخزن سوخت 6 هزار لیتری در زیر بدنه خود به راحتی برد را 4500 کیلومتر افزایش دهد.

در زمینه سقف پروازی عدد مورد نظر برای هر دو پرنده در حدود 18 کیلومتر از سطح زمین است. در بخش سرعت اما سوخوی 35 با قابلیت پرواز با سرعت بیش از 2 برابر سرعت صوت دست برتر را نسبت به اف 35 که بیشترین سرعت آن 1.6 ماخ است را دارد.

در بحث ارتفاع عملیاتی خصوصا برای نبردهای هوا به هوا این عدد برای اف 35 در حدود 7 کیلومتر یا به عبارتی 25 هزار پا و برای سوخوی 35 در حدود 40 هزار پا یه به عبارتی 12 کیلومتر است. این اعداد در بحث شلیک های فراتر از میدان دید بسیار موثر هستند. نکته این جاست که بر اساس اصول فیزیک هواپیمایی که از ارتفاع بالاتر و با سرعت بیشتر موشکی را پرتاب کند سلاح پرتاب شده خود را به برد و سرعت بیشینه می رساند.
 
در این جا این سوال پیش میاید که آیا هواپیمای اف 35 نمی تواند سوخوی 35 را زودتر شناسایی کند؟

برای پاسخ به این سوال به رادارها و سامانه های شناسایی در دو هواپیما اشاره می کنیم. هر دو هواپیما از رادار باند ایکس آرایه فازی بهره می برند که برای اف 35 این مدل APG-81 از نوع فعال و برای سوخوی 35 مدل Irbis-E از نوع غیر فعال است. هر دو رادار تقریبا از توانایی های مشابهی در این بخش برخوردار هستند و اف 35 در این بخش خصوصا به خاطر این که در بخش جلویی خود از کمترین سطح مقطع راداری برخوردار است به نظر دست بالا را دارد.

F-35
مقایسه پوشش راداری اف 35 و سوخوی 35

اما سوخوی 35 یک رادار کمکی باند L در اختیار دارد که به طور خاص در فلپ های جلویی بال هواپیما نصب شده و به صورت اختصاصی برای کشف اهداف پنهان کار طراحی شده است و به سوخوی 35 در کشف اهداف پنهان کار کمک می کند. همچنین باید به این مسئله اشاره که مجموعه راداری و سنسورهای اف 35 توان جستجوی محیطی به زاویه 120 درجه در مقابل خود را داشته و این در حالی است که این عدد برای سوخوی 35 240 درجه می باشد.

F-35
محل قرارگیری رادارهای باند ال در سوخوی 35

در ضمن باید به این نکته نیز اشاره کرد که در بحث برد موشک های فراتر از میدان دید برتری متعلق به سوخوی 35 بوده و موشک هایی مثل سری R-77 از برد بیشتری نسب به موشک اصلی میان برد اف 35 یعنی امرام برخودار است.

هواپیمای اف 35 به سامانه AAQ-40 که یک سیستم الکترواپتیک است و در زیر بدنه نصب شده مجهز است. این سامانه توان کشف اهداف هوایی و زمینی را داشتی ولی بیشتر توجه و تمرکز این سامانه بر روی جستجوی اهداف زمینی می باشد.

در مقابل هواپیمای سوخوی 35 به یک سامانه پیشرفته جستجوی فروسرخ پیشرفته مجهز است که عمدتا از آن برای کشف اهداف هوایی بهره می برد. بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی Air Power Australia  این سامانه نصب شده بر روی هواپیمای سوخوی 35 که البته بر روی سایر اعضای خانواده فلانکر مثل سوخوی 30 نیز نصب شده است به راحتی توان کشف اف 35 را پیش از رسیدن به برد لازم برای پرتاب موشک را دارد.

 این مسئله را نیز به یاد داشته باشید که موتور مورد استفاده در اف 35 یعنی F-135 ساخت شرکت پرات اند ویتنی یکی از داغ ترین موتورها در دنیای امروز به حساب می آید که تشعشعات فروسرخ گسترده ای را پخش کرده و کشف آن را به وسیله سامانه های جستجو گر فروسرخ آسان تر می کند.

حال به بحث پرتاب موشک و دفاع در برابر حملات در برابر موشک های هدایت راداری می پردازیم. موشک اصلی اف 35 برای نبردهای فراتر از میدان دید موشک AIM-120 امرام در مدل C است که البته در حال حاضر کار بر روی مدل D نیز به عنوان مدل پیشرفته تر ادامه دارد. در مقابل هواپیمای سوخوی 35 با موشک های سری R-27 و R-77 برای نبرد در فواصل دور مجهز شده است.

F-35
موشک AIM-120

ذکر نکاتی در اینجا مهم به نظر می آید ، اول این که موشک روسی R-77 از لحاظ برد دست برتر را نسبت به امرام آمریکایی دارد و این برتری همچنین در زمینه مانور پذیری به لطف طراحی باله های صلیبی شکل در انتهای این موشک نیز تضمین شده است. در عین حال و همان گونه که در ابتدای متن نیز اشاره شد ارتفاع پروازی بالاتر و همچنین سرعت بیشتر سوخوی 35 در بحث بدست آوردن برد و شتاب بیشینه در موشک مذکور بسیار مهم است.

F-35
موشک R-77

مسئله دیگر بحث سامانه های جنگ الکترونیک و مانور پذیری هر دو پرنده است. با نگاهی به تاریخ نبردهای هوا به هوا خصوصا با استفاده از موشک های هدایت راداری یک نکته مشخص می شود و آن هم این که در بسیاری از موارد قربانیان موشک های هدایت راداری پرنده های ضعیف تر از لحاظ سامانه های الکترونیکی و همچنین مانور پذیری بودند.

اکثر پیروزی های هوایی بدست آمده به وسیله موشک آمریکایی امرام تا کنون بر علیه هواپیماهایی چون میگ 21 و میگ 29 آن هم در مدل A بدست آمده است که تقریبا فاقد هر گونه سامانه جنگ الکترونیک بودند.

F-35
کابین سوخوی 35

F-35
کابین اف 35

اما در بحث نبردهای فاصله نزدیک بحث بسیار جالب تر می شود. بر اساس نوع طراحی اف 35 این جنگنده در زمانی که نیاز به حمل محموله خود در درون بدنه برای رعایت اصول پنهان کاری دارد توان حمل موشک های فروسرخ را نخواهد داشت. موشک های فروسرخ در صورت لزوم در زیر بالها نصب خواهند شد که در آن صورت نکته مثبت اصلی این جنگنده یعنی پنهانکاری آن از بین خواهد رفت.

مسئله بعدی بحث مانور پذیری دو هواپیما است. سوخوی 35 با توجه به دارا بودن قابلیت تغییر بردار رانش در دو موتور خود قابلیت انجام مانورهای فوق العاده سنگین از جمله مانور معروف کبری و چرخ ش های 180 درجه با زاویه بسیار تنگ را دارد که البته هیچ کدام از این مانورها از عهده اف 35 بر نخواهد آمد.

در بحث توپ نیز باید گفت که سوخوی 35 دارای یک توپ 30 میلی متری و اف 35 دارای یک توپ 25 میلی متری است. مشخص است که قدرت تخریب توپ روسی بیشتر بوده و در صورت برخورد یک یا چند گلوله آن به بدنه یا موتور اف 35 نبرد برای جنگنده آمریکایی پایان یافته است. و حال نکته این است که این نتایج در برابر یک جنگنده نسل 4++  بدست آمده است. تصور کنید با ورود جنگنده های نسل 5 روسی و چینی چه بر سر اف 35 خواهد آمد.

F-35
T-50 جنگنده نسل 5 روسها

پیش از آن که به ادامه مطلب بپردازیم بد نیست تا نگاهی به قیمت ها نیز داشته باشیم . قیمت هر فروند اف 35 برای مدل A : 124 ، مدل B : 158 میلیون و برای مدل C : 142  میلیون دلار و برای سوخوی 35 روسی بین 45 تا 65 میلیون دلار است.

اما نتایج جالب تری نیز در جریان یک شبیه سازی کامپیوتری در سال 2008 بدست آمد. رزمایشی به نام " Pacific Vision " که در آن نبردی شبیه سازی شده بین جنگنده های آمریکایی اف 18 ، اف 22 و اف 35 با جنگنده های سوخوی 30 و سوخوی 35 درگرفت.

در این نبرد شبیه سازی جنگنده های اف 18 و اف 35 تقریبا به طور کامل نابود شدند و تعداد معدودی از اف 22 ها باقی ماندند. این شبیه سازی در اصل مربوط به نبردی با کشور چین بر سر تایوان بوده است. بر اساس اطلاعات درز کرده از این رزمایش که به درخواست اتاق فکر RAND منتشر شده است در سه مرحله نیرویی به قدرت 240 فروند جنگنده از مدل های اف که در بالا نام برده شده به نبرد با سوخوهای چینی رفتند.

در زمان حمله اف 18 ها هیچ کدام از آنها بازنگشتند، از 240 فروند اف 35 تنها 30 فروند بازگشتند و از گروه 240 فروندی اف 22 ها 139 فروند بازگشتند.

این گروه از جنگنده با تانکرهای سوخت رسان و 4 فروند آواکس پشتیبانی می شدند. البته باید این نکته را در این جا ذکر کنیم که در کل 187 فروند اف 22 عملیاتی در جهان وجود دارند و در پایگاه های مختلف این کشور در نقاط مختلف جهان گرد آمده اند و تصور حتی جمع آوری حتی 187 رپتور در یک مکان  آن هم در برابر دشمنی مثل چین که توان موشکی فوق العاده بالایی خصوصا برای نابودی پایگاه های هوایی آمریکا در اطراف خود را دارد بیشتر به یک دیوانگی شبیه است.

F-35
اف 22 رپتور

اما نکته جالب تر جلسه کمیته دفاعی کشور استرالیا با تعدادی از کارشناسان به تاریخ 7 فوریه 2012 است که در آن به نکات جالبی در مورد این رزمایش و نتایج آن اشاره شده است.

ظاهرا در جریان این برگزاری این رزمایش تعدادی از نظامیان استرالیایی نیز حضور داشته اند. بر اساس صحبت های صورت گرفته در این جلسه ، جنگنده های سوخوی 35 در جریان این رزمایش به سرعت آواکس های طرف مقابل را هدف قرار دادند. البته این امر با استفاده از موشک های سری KS-172 که در روسیه در دست ساخت است کاملا ممکن می باشد.

این موشک های دور برد هوا به هوا به طور اختصاصی برای هدف قرار دادن تانکرهای پرنده سوخت رسان و هواپیماهای آواکس طراحی و ساخته شده اند. البته بعد از درگیر شدن هواپیماها در این رزمایش سوخت رسان ها نیز نابود شدند.

F-35
موشک KS-172

از دیگر مطالبی که در این جلسه به آن اشاره شده است این است که موتور جنگنده اف 35 حرارتی در حدود 871 درجه سانتی گراد را تولید می کند که کشف و شناسایی آن برای سامانه های کشف فروسرخ که امروز بر روی اکثر جنگنده های مدرن روسی نصب شده است بسیار آسان می کند.

این جنگنده در هر ثانیه 3.38 کیلوگرم سوخت مصرف می کند و اگر پشتیبانی سوخت رسان ها نباشد زمان بسیار کمی برای اف 35 به جهت ماندن در آسمان و نبرد وجود خواهد داشت.

F-35
سامانه جستجوگر فروسرخ بر روی سوخوی 27

مشکل بزرگتر برای متحدان آمریکا وجود دارد که در نقاط مختلف دنیا قرار است این جنگنده را تهیه کرده و از آن برای دفاع از خود بهره ببرند. استرالیا یکی از این کشورهاست که ممکن است به دلیل انتخاب این جنگنده شدیدا ضرر کند. مدل های صادراتی که قطعا ضعیف تر بوده و می تواند مشکلات بیشتری را نیز ایجاد کند.

به نظر بیش از این پرداختن به مشکلات تکنیکی و فنی این جنگنده از حوصله این مکان خارج باشد. اما مطمئنا برای شما هم این سوال پیش آمده است که چگونه این جنگنده تا به امروز به راه خود ادامه داده و همچنان مقامات آمریکایی از آن دفاع می کنند. پاسخ این سوال را باید نه در بحث های نظامی و فنی و بلکه در راهروهای کاخ سفید، پنتاگون و خصوصا کنگره آمریکا پیدا کرد.

بر اساس اطلاعات موجود تنها در سال 2012 میلادی شرکت لاکهید مارتین به 425 عضو کنگره آمریکا از تعداد کل 535 عضو کمک مالی پرداخت کرده است.

یکی از توجیهات بزرگ این نمایندگان برای حفظ برنامه "JSF" بحث اشتغال زایی است. بر اساس اطلاعات منتشره در روزنامه لس آنجلس تایمز نزدیک به 127 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم از طریق این برنامه در نقاط مختلف آمریکا ایجاد شده است.

 و از طرف دیگر این شرکت لاکهید مارتین در سالهای اخیر اخیر میلیارد ها دلار به شکل قراردادهای مختلف از دولت آمریکا دریافت کرده است. این شرکت در حال حاضر بزرگترین پیمان کار دفاعی آمریکا به حساب آمده و در عین حال گران ترین پروژه نظامی تاریخ نیز به این شرکت سپرده شده است. منابع مستقل آمریکایی اعتقاد دارند که نزدیک به هزاران نفر از اعضای دولت، وزارت دفاع و کنگره آمریکا از جمله لابی گرهای فعلی شرکت لاکهید مارتین و برنامه اف 35 هستند و اجازه کنسل شدن آن را نخواهند داد.

با این وجود مقامات آمریکایی همچنان بر موفقیت طرح F-35 تاکید دارند و حتی به دنبال یافتن مشتری های جدیدی نیز برای آن هستند. به نظر به دلایلی غیر فنی که به بخشی از آن در اواخر این نوشته اشاره شد این طرح همچنان ادامه خواهد یافت ، طرحی که می تواند به قیمت از بین رفتن برتری هوایی آمریکا در آینده منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 227
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 41
  • دانشجوی مهندسی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    10 14
    خیلی جالب و تخصصی بود. ممنون
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    28 25
    مشرق = نوکر البته با مواجب روسها
  • محمد ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    25 10
    مشرق کدوم شکستو میگی اف 35 هنوز تو مراحل ازمایشیه و عمده مشکلش در بخش بدنه هست فناوری به کار رفته در این جنگنده بسیار بالاست اینو بدونید با ایراد گرفتن نمیتونید دشمنو ضعیف نشون بدید این جنگنده یه پیشرفت بزرگ تو صنعت هواییه
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    5 7
    کی میشه تو کشور ما t50,f22,su-35,f18 سوار شد؟
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    8 9
    مقاله بسیار عالی و کامل بود... کافیهفقط برخی مانورهای سوخوی 35 رو مشاهده کنید تا قدرتبالای مانور این پرنده اهنین رو ماهده کنید.
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    7 5
    این مقاله یه اشتباه اساسی‌ داره. اونم اینه که در کل مقاله سعی‌ کرده اف‌-۳۵ رو با سوخی ۳۵ در حالت dog fight با هم مقایسه کنه در حالی‌ که اصلا کار اف‌-۳۵ داگ فایت نیست.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    12 7
    روباه دستش به انگور نمی رسه میگه تلخه
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    6 3
    به نظرم خیلی یک طرفه نوشته شده.و اینکه هواپیماهای نسل پنجم براحتی میتونن تمام مانور هارو انجام بدن من جمله مانور پوگاچف(سوپر کبرا) ویدیو هاش هست در اینترنت مربوط به اف 22 که یه نسل پنجمه و جزو استاندارداشه.همچنین امرام کلاس های مختلفی داره D 180km برد داره.دیگه جا ندارم والا ادامه میدادم
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    10 1
    یعنی با این مقاله من دیگه سراغ f35 نمیرم برم همون سوخوی 35روسی رو بگیرم بهتره
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    7 2
    هر چی باشه به تکنولوژی پراید نمیرسه...........والا
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    2 2
    خخخخخخ
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 5
    قیاس روس ها با آمریکایی ها تو هوانوردی خیلی وقته که اشتباهه روس ها تقریبا یک نسل عقب افتادن از آمریکایی ها آمریکا اف 22 رو تولید کرده خط تولیدش هم جمع کرد اونوقت تی 50 که هم ردش هست هنوز که هنوز تو مراحل تولید آزمایشیه
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    8 2
    مشرق! T-50 کولر داره؟! ایربگ چی؟
  • اهوازی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 4
    گفته میشه یک ایرانی تبار ساکن آمریکا قصد داشت مدارک مربوط به ساخت این هواپیما رو از آنجا خارج کنه شما چیزی نشنیدید؟
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 0
    این حرفا رو ول کن. نیرو هوایی ایران می خواد چه طوری نیازهای هواییش رو بر طرف کنه. ای کاش تلاش می کردیم حداقل تامکت رو کپی و مهندسی معکوس کنیم.
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 0
    بشدت روس
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    همین شکست هاست که مقدمه یک پیروزی است.. نواقص و مشکلات در اینگونه شکست ها شناسایی میشه و در مراحل بعدی اصلاح میشن و اونوقت چیزی رو میسازن که ما فکرش رو هم نمیکنیم...
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 0
    میگم پس این لاکهید مارتین واسه خودش ایران خودروییه ها!!
  • شاهین ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    5 5
    علی رغم تلاشتون من عاشق امریکا وتکنیک نابشم ....زنده باد آمریکا وننگ به دشمنان این قدرت جهانی
  • سام ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 0
    مهارت و شجاعت خلبان تادرصد بالایی تعیین کننده برنده خواهد بود هرچند که اف35 حداقل یک نسل بیشرفته تر است.
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 1
    تو هم حتما نوکر بی جیره امریکایی
  • کامران ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    حالا کشور ما کدوم مدل ها رو داره؟ ما چی داریم؟
  • علی حیدر ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 7
    جالب بود.اماچراوقتی از ضعف سلاحهای امریکا گزارش میدهید،عده ای تاب نمی اورندوفورا متهم به نوکری ومواجب بگیری میکنند؟درجنگ عراق،تنهاسلاحهایی که دربدترین شرایط جنگی بازهم کارمیکردند،سلاحهای روسیه بود!مگراین واقعیت ازمون شده رامیتوان انکارکرد؟اوایل جنگ،باتیربارها وسلاحهای امریکایی مصیبت داشتیم!کافی بودده گلوله نواخت تیرمیداشتیم!دقیقا بیست دقیقه بایدرفع گیرمیکردیم تا سلاح دوباره اماده اتش شود!رزمندگانی که درعملیاتهابااین مشکل روبروبوده اندخوب متوجه عرایضم میشوند!جنگنده هاوسایرسلاحهای امریکایی واقعاهزینه برهستند.درافغانستان وحتی خودایران خودروهای قدیم روسهاخدمت کرده اند.شاهدبوده ام خودرویی بی نهایت ارزان وساده درریگزارها بدون کمترین مشکل ترددمیکردند!اکنون جای انهارا هامرامریکایی گرفته است!خودرویی بی نهایت پیچیده وحساس!باقیمت باورنکردنی والبته تیپ وقیافه جوان پسند!اما درمیدان نبرد مگرتیپ خودروهم اثری درپیروزی دارد؟کافی اشکالی کوچک پیداکند.قطعا درفرصت کم ازعهده راننده برنمی اید تعمیرکندوبه ماموریت ادامه دهد!درمیدان نبردخودرویی کارامداست که ازموانع عبورکندوضمنااگر نیاز به تعمیرپیداکند،ازعهده راننده براید!سلاح هم همینطوراست!جنگنده وتانک هم همینطور!!!روسها نوعی موشک ضدهوایی دارندبه اسم بلوپیپ!خیلی ساده ودرضمن کارامد!انقدرساده که اگربه دست یک چوپان هم بدهید،شلیک موفقیت امیزی خواهدداشت!وقتی تکنولوژی ابرقدرتهاراباهم مقایسه میکنیم،قرارنیست نوکری کنیم ویا غلو!واقعیت باحقیقت فرق دارند!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 2
    من سوخو 35 میخام ..
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    چرا ایران سوخو 35 نمیخره؟! خخخخخخخخ
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    8 0
    واقعا میگن امپراطوری آمریکا رو به افوله راس گفتنا---دلیلش اینه که مشرق داره عیب وایرادشو میگیره-
  • رضا ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 0
    تفاوت پرنده های روسی را با انواع غربی که در اختیارمان بود را در هشت سال دفاع مقدس خودمان دیدیم.آنجا که سوخوها و میگ های روسی گله گله از برابر اجداد همین اف های مشکل دار می گریختند البته از برابر موشکهای ساخنه شده نه از برابر موشکهایی که قرار است ساخته شوند آن هم در صحنه جنگ واقعی نه در بازیهای کامپیوتری و داگ فایتهای دوستانه!ما نگران برتری هوایی شیطان بزرگ نسبت به کپی کارهای دست پنجم روسی و چینی نیستیم اگر ایشان فناوری لازم را داشتند در ساخت همین هواپیماهای مسافربری خودشان به کار می گرفتند.
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 0
    از کجا برداشت کردید که f35 شکست خورده f35 هنوز در مرحله ی تست و ازمایش قرار دارد و این ایرادات ان رفع شده و بعد به تولید انبوه خواهد رسید از طرفی دیگر مقایسه ی su 35 با f35 نشان از سطح اندک دانش نظامی وطرفداری جانبدارانه ی شما از روسیه می باشد .su35 ارتقا یافته یsu 27 و یک جنگنده ی نسل چهار میباشد و از نظر رادارگریزی و تجهیزات الکترونیکی قابل مقایسه با جنگنده ی نسل پنجم f35 نمی باشد .از طرفی دیگر روسها روی کاغذ تجهیزات خود را خیلی بزرگ جلوه میدهند ولی در عمل هیچ حرفی برای گفتن ندارند نمونه ی انها هم نبردهای هوایی در جنگهای اعراب و اسراییل و ایران و عراق می باشد .
  • هادی ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 1
    مشرق جان از قاهر خودمو ن بنویس نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    5 0
    البته شايد خالي از لطف نباشد كه بيان كنيم موتورهاي روسي پس از چهارصد ساعت پرواز احتياج به انجام تعميرات سنگين و بعضاً تعويض دارند اما موتور هواپيماهاي آمريكائي تقريباً ده برابر ودر بعضي از موارد به طرز شگفت انگيزي بيشتر از ساعات پروازي توصيه شده توسط كارخانه عمر ميكنند با يك نگاه اجمالي به ميگ هاي 29 ايراني كه به خاطر ضعف موتورها زمين گير شده بودند و همچنين به ساعت پرواز شگفت انگيز اف چهارده هاي ايران متوجه خواهيم شد كه در يك جنگ فرسايشي برد با پرنده هاي غربي هستش و به اين ترتيب هزينه خريد اين پرنده ها سرشكن خواهد شد ولي در كل جنگنده سوخوي 35 به خاطر بر خورداري از رادار و موشكهاي بسيار قدرتمند در صورت وجود پشتيباني فني وقطعات حريف بسيار خطرناكي براي پرنده هاي غربي خواهد بود ولي اين مطلب را بايد بدانيم كه در حال حاضر اكثر رادارهاي پرنده هاي روسي توسط فرانسوي ها ساخته مي شود
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 1
    بسیار تحلیل زیبایی بود. ولی به نظر میرسه که در تواناییهای f35 به عمد ابهاماتی درست کردند تا دستشون رو نشه!
  • علیرضا ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 2
    نگران فروشش نباشن. عرب ها هستن. هرچی خواستید بهشون بندازید
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 0
    سوخوی 35 با توجه به دارا بودن قابلیت تغییر بردار رانش در دو موتور خود قابلیت انجام مانورهای فوق العاده سنگین از جمله مانور معروف کبری و چرخ ش های 180 درجه با زاویه بسیار تنگ را دارد که البته هیچ کدام از این مانورها از عهده اف 35 بر نخواهد آمد. بلاخره سوخو35 یا اف35چیزی به نام سوخوی 35داریم واقعا داریم.
  • متين ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    8 1
    آخه خالي بندي ام حدي داره همين جنگ ايران و عراق نگاه کنيد هواپيما هاي ما آمريکايي هواپيما هاي اونا روسي بعضي هاشون سرعت 3 ماخ دارشنند ولي در مقابل هواپيما هاي آمريکايي زانو زدند چطور آمريکا بهترين رادار رو بهترين موشک هوا به هواي جهان روي اف 14 نصب ميکنه ولي روي جنگنده هاي بعديش اصلا اين کار رو انجام نميده مگه مغز خر خورده ؟؟ حتما کيفيت و کارايي جنگنده هاي بعديش بهتر بوده و هست
    • مصطفی GB ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      1 0
      جنگنده های روسیه عراقی همشون یک نسل قدیمی تر از جنگنده اف ۱۴ بودند. ولی دم خلبانان مشتیه نیرو هوایی گرم. بهترین خلبانان دنیا هستند
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 2
    تو که نوکر بی جیره و مواجب آمریکا هستی بیا جوابشونو بده!!
  • محمد ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    مشرق خوب بود منم دوتا پیشنهاد دارم یکی اینکه یک گزارش هرچند مختصر درباره جنگنده نسل پنجم روسیه بزنید یکی دیگه هم اینکه یک شبیه سازی از جنگ هوایی در منطقه خلیج فارس انجام بدین
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    حرف نزنی بهتره
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    البته این لابی گری تو کشور خودمان هم در بخش خودروسازی مشاهده میشه که هیچ رئیس جمهوری نتونست حریف خودرو سازهای داخلی برای حذف خودروهای بی کیفیت بشه!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 1
    شما هم که جیره خوار آمریکایی ها
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 3
    فقط f-313 بر فراز دماوند
  • صداقت ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    جنگنده F-35 یک جنگنده چند منظوره است نه برتری هوایی. جنگنده برتری هوایی مانند F-15 و F-22 می باشد. در ثانی ایران دارای su-35 نیست
  • جابر ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 1
    همه دنیا میدونن که آمریکا از علمی از تمام دنیا بالاتره.... این جنگنده که مشرق ازش حرف میزنه تکنولوژِی 20 سال پیش آمریکاست .... حداقل 20 سال دیگه میفهمیم آمریکا الان (سال 2014) چی داشته
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    این AV-8B همون هاریر انگلیسی نیست؟
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    5 0
    این روسها بعد از این همه سال هنوز نتونستن جوی استیک هدایت هواپیماهاشون را خوب طراحی کنند!! جوی استیکهاشون مثل گوشت کوبه! یا بهتر بگم بیشتر شبیه اهرم هدایت تانکها شونه!!
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 1
    عادت کردی حرف مفت بزنی
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 1
    سامانه جستجوگر فروسرخ اولین بار بروی اف-14 های مدل D نصب شد که بعد روسها کپی برداری کردند!
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    به جای تخریب غیر منطقی ، سوالات منطقی بپرس.و گرنه تخریب ک از سگ هم بر می آید
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 1
    چیزی که شمافراموش کرده بگی اینه که قرارنیست F35 بجای رپتوربیادیالااقل کاملاجای اونو بگیره وجنگنده اصلی امریکا برای برتری هوایی رپتوره نه F35بعدشم روسها هرچه قدرهم سلاح پیشرفته داشته باشن بازم جنگو قبل شروعش باختن چون نه سیایت دارن نه جرات مثلا توهمین اوکراین کل کشور دادن فقط کریمه براشون موند با کلی تحریم اونم اگه امریکابزاره ولی قضیه چین فرق میکنه این چشم بادامی ها(چین،ژاپن،کره جنوبی)ابرقدرت های آیندن امریکاوروسیه دورشون تموم شده ببین کی گفتم
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 2
    به نظر ميرسه اين ناشناس كه از ضعف امريكائيها ، آتيش به جونش افتاده خواسته يه حرف مفتي زده باشه وبا اهانت به سايت مشرق عقده ي دل خالي كنه ! مرگ بر آمريكا
  • شکارچی ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 0
    سلام دوستان.میخواستم ببینم ایا سرعت اف 35 از اف 14 کم تره یا من اشتباه دیدم؟؟؟:|
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    پروژه شکست خورده!!!_قبل از این، جنگنده پشرفته تر رپتور رو ساختن و به تولید انبوه هم رسوندن،به نظر من با این jsf هدفشون جلوگیری از حرکت متحدان اروپایی و غیره...به سمت توسعه و تولید جنگنده نسل پنجم بوده! ببینید الان سالهاست متحدانشون درگیر این پروژه هستن که دست آخر هم جنگنده نهایی از اف-22 ضعیف تر خواهد بود و در این بین، فاصله تکنولوژیکی شون بیشتر خواهد شد یعنی زمانی که اروپایی ها میرن به سراغ توسعه یک جنگنده نهایتا +نسل 5،امریکایی ها جنگنده نسل6 خودشونو توسعه دادن!
  • جواد ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 2
    شاید نظر من اشتباه باشه ولی به نظرم ایران یا از su-35 تعدادی داره و یا در آینده نزدیک خواهد داشت
  • درخشان ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    خدايي عكس مقايسه كابين جواب همه سوال هارو ميده
  • حامد ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    به نظر خوب میومد نمیدونم شاید متخصصای این رشته نظر بدن ولی من خوشم اومد
  • omid ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    ﺟﻪ ﺭﺑﻂﻰ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺤﺚ ﺑﺤﺚ ﺟﻨﻜﻨﺪﻩ ﺍﺳت ﺍﻑ 35ﺣﺎﻟﺎﺣﺎﻟﺎ ﻫﺎ ﻛﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺗﺎ ﺑﺸﻪ ﺟﻨﻜﻨﺪﺩ .ﻣﻦ ﻧﻤﻴﻜﻢ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﻭﻃﺮﺍﺡ F16ميكه
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    در بازی های کامپیوتری هم سوخو 35 قوی تره هم قدرت مانور بالا داره هم توان حمل تسلیحات بیشتر!
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    در بازی های کامپیوتری هم سوخو 35 قوی تره هم قدرت مانور بالا داره هم توان حمل تسلیحات بیشتر!
  • علی اکبر ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    آقای ناشناس فکر قیامتش هم کردی
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    شک نکنید اگر مشابه چنین پروژه ای در داخل ایران این همه هزینه داشت و خروجی اون این همه سال تاخیر و ضرر و شکست در برنامه ها بود الآن ضد انقلاب و غرب گرایان تندرو الان کشور رو به باد مضحکه در دنیا می گرفتن...
  • ابوذر ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مقاله جالبی بود . ما یکی ازمعدود کشورهایی هستیم که در ساختار نظامی مون هردو گروه تسلیحات شرقی و غربی رو داشتیم . با توجه به کیفیت و قابلیت آشکاری که تجهیزات هوایی ما در برابر تجهیزات روسی عراقیها داشت و در کنار کیفیت تجهیزات کیفیت آموزش و برتری مهارت و تبحر خلبانهای ما که اونهم با استاندارد آمریکاییدر آموزش خلبانها میسر شده بود ، بعید میدونم گه آمریکا و هم‌پیمانهاش هزار میلیارد خرج یه پروژه ناکارامد بکنند . خاطرتون باشه که این برتری کیفیتی چیزی نیست که من بش اشاره کنم ...در تمام رویارویی های جنگی بین هواپیماهای شرقی و غربی این برتری آشکاره . البته منکر برتری بعضی طراحی های روسی در بعضی زمینه‌ها نیستم ، کیه که شاهکار هایی رو مثل سوخو ۳۵ رو دستکم بگیره !؟ ولی فقط یه بار به تامکت اشاره میکنم .. که در دست خلبان های قهرمان ما هشت سال تمام در برابر دو نسل هواپیما های روسی برتری داشت . و اگر این برتری در سال های آخر مخدوش شد توسط یه هواپیمای غربی یعنی میراژ بود ، نه روسی ها !!! F22 تالی تامکته ....حالا هر حسابی دارید بکنید ....
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    شاید تو نوکر امریکا باشی البته از نوع بی جیره و مواجبش کهخیلی بدتره
  • حمید ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    بهترین تعریفی که از سایت مشرق می شد کرد رو ارائه دادی ایولا داری داداش ناشناس.
  • آرش ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    شرف داره به نوکری بی مزد و مواجب آمریکایی ها!!
  • عبدالله ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    گل گفتی
  • گاسپایک ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    به نظرمیرسه یکی دیگه از علتهای امریکا برای کنسل نکردن اینطرح این موضوع باشه که دیگر کشورها پرنده نسل 5برای خرید داشته باشن و خودشون به سوی یک طرح بومی گام بر ندارن تا فاصله ساخت هواپیما با اماریکا حفظ بشه و بازار این نوع جنگنده به چین یا روسیه واگذار نکنن..تو اون رزمایش گفته شد اگه تانکرهای سوخترسان هوایی نابود بشن چنین تلفاتی میدیم .
  • ممهد ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    ناشناس=نوکر البته بی مواجب صهیونیستها
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یکی از توجیهات بزرگ اعضا کنگره آمریکا در دفاع از پروژه ضعیف اف 35، بحث اشتغال زایی است! ... همان بهانه ای خودرو سازان ما با آن، آی می تازند و آی می تازند و آی می تازند.
  • محمد ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    دوتا مقایسه بود چرا نوکر بی مواجب آمریکا نگفتی؟ یذره معتدل باش گلم
  • سوسان ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    تی 50 با اف 22 مقایسه میشه نه اف 35 چون موارد کاربردشون یکی است اف 35 برای نبردهای نزدیک طراحی شده ولی اف 22 فعلا قدرتمندترین پرنده دنیاست وتا 20 سال دیکه رقیبی نداره امما مشکلاتش زیاد هست
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    نمیتونی مثل همیشه به جای نشون دادن شخصیتت با فحاشی یه بار هم که شده منطقی نقد کنی این مطلب رو؟ چیزی از صنعت هوایی بلدی؟ اگه بلدی حرف بزن اگه بلد هم نیستی لطفا دهنتو ببند تا افراد متخص و حرفه ای دربارش حرف بزنن
  • جوان ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    این دیگه ثابت شده روسیه تو بحث نظامی از آمریکا قویتره .فقط اونا تبلیغات ندارند
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    امریکا طبل تو خالیه و فقط نون تبلیغاتشو میخوره
  • عبداله ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    به نظرتان خصلت عمود پروازی که سوخو 35 فاقد آن است اصلا مهم نيست؟!!
  • بوالفضول ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    جناب مشرق چند نمونه از دلاوري آمريكائيها در فرار از عراق و افغانستان و سوريه و ........... هم مي آوردي تا اين جناب ناشناس آمريكازده ما . ترش نكنند و بهشان برنخورد !!! هههههههههههههههه
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    کافر همه را به کیش خود پندارد
  • کوروش بزرگ ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    درکل جنگنده های روسی بدردسطل آشغال میخوره اف14دی آمریکا به تنهایی حریف سوخو35وسوخوتی50روسی ولی حیف که بازنشسته شداگرپروژه سوپرتامکت آمریکالعونمیشدالآن این جنگندو درآسمان فرمانروای میکرد
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    نه شرقی نه غربی ! چی به ما میرسه وسط این مسابقه نظامی ؟ روسیه و آمریکا در رقابت تسلیحاتی گاه پیروز و گاه مغلوب هم شده اند ولی بدون شک اف 22 پیشرفته ترین جنگنده جهان است .
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    شما نگفتین چندتا جنگنده روس باقی موند ؟ هیچی؟ درضمن ما نه سوخو 30 داریم نه سو 35 پس در مقابل نیروی هوایی ما بزتری لازم رو دارن
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    این نکات یادت رفت: 1-F35 رادار گریزه اما سوخوی 35 نیست. 2- F35 یک پروژه برای طراحی جنگنده با تولید ارزان هست و یک موتوره هست اما سوخوی 35 دو موتوره است و قیمت پایین از اهداف طراحیش نیست.
  • سعید ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 0
    آقای ناشناس من قبول ندارم مشرق نوکر روسهاست حالا با مواجب یا بدون مواجب اما بدجور ذوق زده مقاله نوشته انگار حالا چی از روس ها به ما رسیده؟! اصلا گیریم هر یک میگ 21 بتونه 100 تا اف35 رو بزنه تو چرا خوشحالی مشرق؟ من ایرانی چرا باید خوشحال باشم؟ هردوشون کثیفند و البته از نظر من روس ها کثیف ترند.
  • جواد ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    اره حتما سوخو بهتر از اف 35 هست البته اگر کلاغ بهتر از عقاب باشه
  • بهرنگ ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    خيلي مضحكه اگه فكركنيم سوخو٣٥دربرابره اف ٣٥حرفي واسه گفتن داره
  • سلام ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    مقایسه‌ی F-35 که بیشتر برای حمله‌ی به زمین طراحی شده با SU-35 که بیشتر برای نبرد هوایی طراحی شده اشتباه است. مشخص است که در این نبرد SU-35 برنده است، اما اگر بین F-22 و SU-35 مقایسه‌ی مشابهی انجام می‌شد می‌توانست یک مقایسه‌ی منطقی‌تر باشد.
  • م ل اراکی سوئد ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    با سلام. این چه حرفیست که شما میزنید. مشرق یک مقایسه انجام داده و شبه این مقایسه را من یک سال پیش در یک مجله دفاعی آمریکایی خوندم. بعضی ها هنوز هم نمی توانند قبول کنند که پروژه اف۳۵ یک پروژه شکست خورده است. خود کارشناسان غربی هم بارها به این شکست اقرار کرده اند. با وارد شدن رادارهای جدید درروسیه و چین و همین اواخر در فرانسه و بزودی در ایران عزیز پرونده هواپیما های پنهانکار بسته شده است. درضمن هواپیمای اف۳۵ برای ورود به یک ماموریت احتیاج شدید به پشتیبانی ماهواره ای دارد در غیر اینصورت یک دقیقه هم روی هوا نمی ماند. با دستیابی چین و روسیه به سیستم موشکهای ضد ماهواره و رادارهای بسیار پیشرفته مسئله هواپیمای پنهان کار یرای این کشورها منتفی شده است و این مسئله را کارشناسان غربی نیز بارها گفته اند. اگر روزی هم آمریکا بتواند مشکلات فنی موجود در اف ۳۵ را حل کند نمیتواند از این هواپیما در درگیری هوایی با روسیه و چین استفاده کند.
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    به این مسئله اشاره شد. هرچند مقایسه ای یکطرفه بود اما مطالب جالبی هم داشت. در ضمن اگر اف35 پروژه برای طراحی جنگنده ارزان هست چرا گران ترین پروژه تاریخ شده؟ همون اف22 که ارزون تر بوده. اتفاقا بزرترین ضعف اف35 همینه
  • سعید ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    پس چرا این همه کشور های ژاپن استرالیا و المان و البته ترکیه دنبالشن اگه بده
  • moslem ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    درسته رادرگریزه اما در مقابله با هم رادار su35 اینقدر قدرتمنده که شلیک اول با سوخو هستش.واین یکی از برگ برنده های سوخو 35 هستش.
  • حسین ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    اولا متاسفم برای اونایی که متن رو نخوندن و فقط طرفداری f35 رو مرده اند!! مثلا متن نوشته در نبرد نزدیک f35 نمیتونه از موشک فروسرخ در حالت پنهانکار استفاده کننه و اصالتا بمب افکنه و... یا نوشته هر مدلی اش چند 100 میلیون دلار پولشه و سوخو35 چند10 میلیون دلار!!! اما به نظر من اف35 بمب افکن و اف 22 جنگنده برتری هوایی هست پس نباید انتظارات دیگری از انها داشت!(مثلا مانور سنگین از بمب افکن)!! در ضمن بعضی از دوستان همیشه میان نیروی هوایی ما را با جنگنده های امریکایی مقایسه میکنن و کارت برنده ایران که پدافند باشه(به جز ایمان و...) را در نظر نمیگیرن!! از قدیم امریکا در اویونیک برتر بوده و روسیه در مانور!! علت شکست جنگنده های روسی در مقابل امریکایی در دهه های اخیر سیاست شوروی بوده که LOW GREAT میکرده!! وگرنه جنگنده برتر جنگ سرد سوخو 27 بوده!!
  • ایران ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یکم با جنبه باشین و حرفه ای برخورد کنید
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    اگر آمریکا اخلاقشو خوب کنه ،ایران خودرو حاضره مشکلاتF35 رو حل کنه.
  • امیر ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    اینکه روس ها برترند و یا امریکاییها چی به ما میرسه . همین روسها حاضر نیستند جنگنده های30سال پیش خودشون رو به ما بدن . بگو خودمون چی داریم .
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    برای نیروی هوایی نه ولی دریایی آره
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    بستگی داره در شرایط عملیاتی چه نتیجه ای بده
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    استینگر میدونی چیه ؟ هامر تا حالا از نزدیک دیدی ؟ ناو هواپیکابر میدونی چیه؟ اسم آپاچی و کمانچی شنیدی ؟ بی 2 میدونی چیه ؟ .. .. .
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 0
    میگن شهرداری تهران برای استفاده در خطوط بی آر تی سفارش بده تا شما سوار شی
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مقاله خیلی خوب و مصوری بود. فقط نویسنده عزیز عنایت داشته باش، نباید دو جنگنده ای که در کلاس هم نیستند رو با هم مقایسه کرد به صورت تئوری. در عمل اما ممکنه این دو جنگنده روبروی هم قرار بگیرند، در اینصورت باید در فازهای مختلف یک نبرد اونها رو با هم مقایسه کرد نه فقط نبرد نزدیک. اف-35 با سطح مقطع راداری پائینش و موشک امرام با برد 100 ک.م.، زودتر سوخو-35 رو میبینه و زودتر هم شلیک هاش رو انجام میده.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    دلایل جمع شدن خط تولید اف22 مثل جمع شدن خط تولید اف14 هست. بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست که اف14 نسبت به اف15و اف18 برتری های فوق العاده ای داشته. اما دلایل سیاسی و سطح تکنولوژی بالا در زمان خودش که باعث میشد اف14 گزینه مناسبی برای صادرات به حساب نیاد باعث حذف خط تولید این پرنده شد. در موزد اف22 هم وقتی ژاپن میخواست بخره کنگره تصیب کرد که به هیچ کشوری حتی اسرائیل هم قابل فروش نخواهد بود. پس آمریکایی ها برای بازار صادرات مجبور بودند به سمت اف35 برند.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    منم قبول دارم تجهیزات آمریکایی هزینه بر هستند. چون کلا نظام سیاسی آمریکا لیبرال هست. در نظام لیبرال اقتصاد مهم ترین چیزه. وقتی اقتصاد مهم ترین چیز باشه باید جوری تولید کنی که مصر کننده همیشه وابستگی خودش رو به تولید کننده از دست نده. تجهیزات آمریکایی معمولا از کیفیت خوبی برخوردارند. اما خیلی پیچیده هستند و هزینه های تعمیر ونگهداریشون به عمد بالا هست تا همیشه مجبور باشی برای تعمیر و با تامین قطعات به شرکت سازنده وابسته بمونی. این یک اصل در اقتصاد غرب هست.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    کلا پیروزی های ما در برابر جنگنده های روسی مربوط به اف14 میشد. در اون زمان و تا قبل از اومدن اف22 تقریبا اف14 قویترین رهگیر دنیا تلقی میشد. درضمن ما بهترین رهگیر دنیا یعنی اف14 رو داشتیم و عراقی ها معمولی ترین چنگنده های روس رو
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یکی از مهم ترین دلایلی که اف 35 تولیدش متوقف شد و به جاش سراغ اف16 و اف18 رفتند بحث اقتصادی بود. به این شکل که اف14 به خاطر توانایی ها و سطح تکنولوژی در زمان خودش برای صادرات گزینه ی خوبی نبود. اما اف16 رو حتی همین عمان هم خریده.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    چون اونها به تنهایی نمیتونند به سراغ جنگنده نسل 5 برند
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    بعد از این مقاله فقط su-313 بر فراز دماوند
  • بسیجی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسرائیل مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • مهدی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    پس کارش چیه؟
  • ناشناس ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    خیلی شیتونی مشرق گشتی قشنگترین عکس از تی 50 پیدا کردی گذاشتی بد یه عکس از نما بد در حال سوختگیری اف 22
  • ناشناس ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    زنده باد ایران همیشه سر فراز
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    این مقاله راجع به اف 35 بود و نه اف 22 !!!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    اف 14 سال 2006 بازنشسته شد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    اقا مشرق هرپی سلاح امریکاییه میگه بده یه بار نشد تعریف کنه (منهی جنگنده های خودمون که تا 100 سال اینده بهترینهای دنیا هستن!!!) نمیدونم کی مشرق استخدام وزارت دفاع روسیه شده 2 روز دیگه یه مطلب میدن سیم خار دارای روس بهتر از امریکایین سیخاشون تیزتره مشرق کامنتمو بزار مردم بخندن
  • مهدی ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    به همین علت هم هستش که جهت اعزام فضانوردانشان به ایستگاه هوائی هنوز هم از موشک های روسی استفاده میکنند؟!
  • حسین ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    واقعا برای من هم جای سواله.چرا هیچ تلاشی برای مهندسی معکوس تامکت نمی کنیم؟تامکت هنوز هم حرفای زیادی برای گفتن داره.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    جان من بیاین این سوئدیه رو ممنوع الخروج کنیم تا دیگه نظر نده :))
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    دوست عزیز اون تصویر mock up هست.خیلی بعیده شما بتونی تصویری از کابین f-22 یا f35 پیدا کنید.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    کارخانه هاریر رو خریدن و تغییر دادن این سری از هاریرهای انگلستان بزرگتره و تفاوتهایی در نوع سلاح و سیستمهای دیگرش دادن
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    هست ولی ساخت امریكا .
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    هزار+++
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    من موندم پراید بگیرم ال 90 یا تی 50
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    همشون میسازیم انشاالله...
  • سعید ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    جنگنده برتری هوایی امریکا اف 22 هست در حالی که اف 35 چند منظوره طراحی شده و کارش رو با حمایت اف 22 برعلیه اهداف زمینی و سطحی انجام میدهد ... اف 35 برای برتری هوایی طراحی نشده در حالی که su 35 برای برتری هوایی طراحی شده که باید در مقاله شما با اف 22 مقایسه بشه
  • علی 1994 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    من موندم چرا روسیه این همه جنگده بومی داره چند تاشو سر نمی ده ایران. آیا این کشور دوست است؟ یا ...
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مشرق جان نشر اینگونه نظرات چه فایده ایی دارد. نظراتی را که سخیف و بی مورد است لطفا نشر نکنید که این سبب وزین بودن سایت خواهد شد.
  • م ث ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    آفرین! این شد یک حرف حسابی هزار درود بر شما به این میگویند نظر
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    علی 1994 معلومه که روسیه دوست نیست. به منفعت خودش فکر می کنه.
  • محسن ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    مقایسه صاعقه با هواپیما های نسل پنجم روسیه و آمریکا: 1-صاعقه دو کابینه است ولی ولی اونا یک کابینه که این خودش یک برتری هوایی به حساب میاد مثلا اصغر سمت چپ و جلو رو نگاه کنه و ااکبر هم سمت راست و عقب را نگاه میکنه(رادار نداره والا- انسان بهتره خطا هم نمیکنه موشک را که دیدن میفهمن موشک داره میاد دیگه رادار نمیخواد) 2- چند متر پلاستیک هم با خوشون دارن(بعدا میگم به چه در ددی میخوره) 3-کابین دو تا خلبان قابلیت این را داره که کنده بشه و بره تا این که دو خلبان به وسیله کلاشینکف های تعبیه شده در کابین خودشون با دست تیر اندازی کنن نه با سیستم(قابلیت پرتاب نارنجک یادتون نره)خب اما اون چند متر پلاستیک هم برای این که اگه بارونی برفی چیزی میومد بکشن روی کابین 4-مثلا برای آمریکایی ها لاکهید مارتین پشتیبانی میکنه اما برای صاعقه ابر شرکت فوق پیشرفته ایران خودرو 5-در زیر صندلی ودر بغل خلبان و خلاصه کل فضای کابین ظرف های 20 لیتری سوخت گذاشتن که این برد پروازی ش را به 19500 کیلومتر رسونده (تا اون ور کره زمین میتونیم بریم) 6- یه منقل ذقال داغ هم تو کابین هست هر وقت دیدن موشک حرارتی داره میاد یه ذقال از توی درزی که تعبیه شده میندازن پایین کدوم یکی از این قابلیت ها را نسل 5 اونا داره؟ مشرق نظرا بذار مردم حال کنن
  • moslem ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    دوستانی که گفتن هواپیماهای روسیه در مقابل آمریکا برتری ندارن عرض کنم دونکته قابل ذکره یکی اینکه آموزش خلبانان با مهارت در امریکا بهتر صورت میگیره. دیگری هم تبلیغات غرب که انجام میده رو این هواپیماها. اگه گذری به جنگ یوگسلاوی بندازیم خیلی از هواپیماهای آمریکائی در نبرد با جنگنده های شوری سرنگون شدن.میتونین تو اینرنت وسایتهای نظامی( میلیتاری) مطالب جامع تری خواهید دید. همچنین نباید از توانائیهای میگهای روسیه هم چشم پوشی کرد. ضمنا اف 35 بهترینه اگه نبردی با سوخوهای روسیه نداشته باشه وگیر پدافند قدرتمند چین نیفته.دیگه هرجائی درگیر بشه برنده خواهد بود.
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یکم از روس ها طرفداری می کنه ولی اینطوری هم نیست.
  • ناشناس ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    هواپیما های تامکت جنگنده های پیشرفته منطقه نبودن...عربستان آن زمان اف 15 داشت که متاسفانه دو فروند تامکت ایران را که از نفت کش ها حفاظت میکردن مورد هدف قرار داد . پس پسشرفته تر از تامکت اف 14 هم وجود داشت ....
  • م ث ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    روسها معمولا سلاح هایی را می فروشند که مدل بالاترش را ساخته باشند حالا این لاقل یک شرط اش است الته امریکاییها هم شرط و شروط خودشان را دارند آنهم به هر کشوری نمیفروشند.
  • علیا ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    خواهشا عکس داخل کابین سو35 رو به روز کنید. این تصویر متعلق به کابین قدیمی سو35 ها هست. عکس کابین پیشرفته سو 35 اس که از سال 2010 در حال تولید هست رو بذار . یک مانیتور بزرگ مثل کابین اف35 جلوی خلبان هست که اطلاعات رو مثل سیستم تصویر در تصویر تلویزیونای خودمون نشون میده و حتی خلبان میتونه برای هدف گیری از نمایش سه بعدی کمک بگیره.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    زین بس لطفا بعد از وازه اعراب از بسوند زیبای اعراب بس و بیش تو افساید استفاده نمایید.
  • علیا ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    میدونی حرف تو مثل چی میمونه؟ مثل اینه که بین پدر و مادرای همه ی ما ها این تصور هست که بی ام و اسپرت ترین ماشین دنیاست و استهلاکش بالاست اما بنز لوکس ترین ماشین دنیاست و کم خرج. و این که میگفتند بنز شتابش پایینه اما راه که بیفته دیگه هیچ کی نمیگیرتش. اما الان خودروهای بنز خیلی هم اسپرت هستند و خودروهای بی ام هم خیلی لوکس. گیرم که این تفکر باباهای ما درست بوده. در نظر داشته باش که این تفکر در زمان خودش درست بوده. یعنی 50 یا 60 سال قبل. اما الان چی؟ توی خود آلمان لوکس ترین ماشین آئودی هست نه بنز. ما داریم از تولیدات مدرن و جدید صنعت هوایی حرف میزنیم. فرقی نمیکنه تولیدات 20 یا 30 یا 40 یا 50 سال قبل این دو کشور چجوری بودند. بلکه مهم اینه که الان چی میسازند.
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    برو عکس های کابین سوخو35 اس رو هم ببین متوجه میشی که مشرق یه عکس قدیمی گذاشته
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    هر دو جنگنده سوخوی 35 و اف 35 به عنوان هواپیماهای چند ماموریتی تعریف شدند، لطفا اول از پایه ترین اصول هوانوردی اطلاع پیدا کنید و بعد نظر بدید
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    سوخوی 35 از لحاظ راداری چیزی کم نداره و در ضمن سامانه کشف فروسرخ رو نیز فراموش نکنید
  • لعنت بر امریکا ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مخالفم امریکا هر وسیله ی جدیدی رو که میسازه فقط بخاطر نبرد با روسیه و چین و انصارشون میسازه پس فکر همه جاشو میکنه
  • مـرتـضـیsk ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یعنی کافیه یکی پیدا بشه از اِمریکا بـَد بگه اونوقته که به هر بهونه ایی کل تحلیل رو زیر سوال میبرن ، یا شروع به تهمت و اتهام روسیه پرستی و ناسزا نثار می کنن!!
  • ايراني ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    كاملا باهات موافقم
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    فقط 111-sx
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    درسته.دقیقا به همین دلیله که میان مانور شبیه سازی شده طراحی میکنن. حتی اگه نتیجش مطابق میلشون نباشه.
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    ما هم هواپیماهای تکی در نیروی هوایی داریم: تامکت با قابلیت پرتاب موشک فونیکس با برد 200 کیلومتر بر علیه اهداف هوایی و فانتوم با قابلیت پرتاب موشک قادر با برد 220 کیلومتر علیه اهداف دریایی. هیچ شناوری به غیر از ناو های هواپیمابر در دنیا وجود نداره که بتونه در مقابل فانتوم مسلح به قادر عکس العملی نشون بده. چون برد ساماه های دفاعی شون نهایتا 80 تا 100 کیلومتره. اگر بشه رادارهای باند L رو که قابلیت کشف هواگردهای پنهانکار رو دارن روی تامکت ها نصب کرد هیچ هواپیمایی در دنیا نمیتونه از دستشون فرار کنه.
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    واقعا جای سوال داره. اما خب کارشناسای نظامی با دید کامل تری از ما به این مسئله نگاه میکنند. پس تصمیم اونها دقیق تر از تصمیم ما هست. شاید هم این کار شده باشه تا الان. وقتی دست به تعمیر اساسی اف14 زده میشه چه بدنه چه ایونیک چه موتور یعنی تقریبا توانایی مهندسی معکوس رو دارند. از طرفی هم میتونیم همزمان با مهندسی معکوس بحث ارتقا رو هم داشته باشیم. همونطور که در مجلات خبری معتبر غربی هم خبرایی از ارتقای گسترده ی اف14 ها در نیروی هوایی ایران تا سال 2022 اومده بود. و فکر کنم مشرق هم خبرش رو رفته بود با ارتقای رادارها که توانایی در ایران به شکل واقعی وجود داره. هماهنگیش با موشک های ایرانی مثل فکور و ... و بحث اویونیک و مانیتور های جدید تر. همچنین استاده از مواد و رنگ جاذب رادار در بدنه. هرچند نمیتونه قابلیت رادارگریزی رو به شکل نسل پنجمی ها به تامکت بده اما میتونه تا حدودی مانع شناسایی از فواصل دور بشه. لااقل در مقابل دشمنان منطقه ای دست بالا رو پیدا خواهیم کرد. من فکر میکنم بزرترین مشکل سر راه تولید اف14 به شکل مهندسی معکوس مبحث موتور باشه. و البته هزینه ی بالای تولید.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    اولا اون جنگنده ها مستهلک نبودند. دوما از موشک های به روز استفاده میکردند. ولی مثلا ما برای فونیکس محدودیت وحشتناکی داشتیم. سوما خلبانان اون هواپیماها آمریکایی بودند و یک مانور معمولی به حساب میومد و توی قافلگیری این کار رو کردند. سوما من ندیدم جایی این مطلب تایید شده باشه. فقط اخباری مبهم وجود داره. اگه اف15 پیشرفته ترین هست پس چرا تا قبل از ورود اف22 اصلی ترین رهگیر نیروی دریایی آمریکا اف14 بود؟ اون هم در حضور اف18 ها. تنها دلیل اعلام شده برای خروج ا14 ها از خدمت هزینه های سرسام آور این هواپیما در برابر هزینه های اف18 ها بود.
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    شاید با گوشتکوب حال میکنن!
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    F35 جدیدترین جنگنده در حال تولید انبوه در آمریکاست. مسلما پروژه های تحقیقاتی زیادی در حال انجامه ولی اونی که الان روی خط تولیده جنگنده f35 هست.
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    s300 دفاعی رو ازشون بگیریم. su35 پیشکش.
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا روسها که ادعای روابط راهبردی با مارو دارن این جنگنده رو در اختیار نیروی هوایی ما نمیگذارن
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    ولی براش هزینه داره، ایربگ اضافی 2 ملیون، ABS یک ملیون و پانصد، هشداردهنده نشت روغن 3 ملیون ، خنک کننده موتور 2 ملیون و نهایتا مالیات بر ارزش افزوده ، ضمنا تحویل یک ساله با پیش پرداخت کامل پول!
  • مجید ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    باسلام.اینقدرسنگ این روسها وآمریکائیها را به سینه نزنید.خودمون جنگنده صاعقه وآذرخش ساختیم.تا آمریکائیها وروسها توایران بودند کی مااین پیشرفت هارا داشتیم؟ دست از این جیره خواری تان بردارید.
  • محسن ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    روسیه و آمریکا هیچکدوم دردی از ما دوا نمیکنه ما باید حداقل اف14 ها رو مهندسی معکوس کنیم، سیستم راداریشو ارتقا بدیم و روی سیستم های جنگ الکترونیکش کار کنیم و کلا ارتقا بدیم اونو و جایگزین اف7 و اف4 و میگ های 21 ما بشه
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    حیف وقتی که برای نظر گذاشتن تو این مشرق روسی میزارم. آقا معذرت میخوام بهت منفی دادم بعد از اینکه نظرمو منتشر نکردند بصدق گفتار شما پی بردم. ++++++++++++
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    لیاقتت مشرق مخاطبانی مثل مریم سراوانی عقب افتادست.
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مانور کبری رو با اف 5 هم میشه انجام داد این فقط طبل توخالی روس هاست :|
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    بهترین مقایسه میان قدرت هوایی روسیه و امریکا نبردهای هوایی اعراب و اسراییل و ایران و عراق می باشد.
  • افشین تهران ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    البته برای ایران نبود قرار بوده به اسراییل بده که البته بعیده که این مدارک رو کسی امروزه در چمدانش حمل کنه اونم با اینهمه راههای جدید ارسال اطلاعات.
  • افشین تهران ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 1
    با توجه به پیشرفت پهبادها که هرروز از قبل بهتر و کارامدتر میشن و پروژه هایی که در وزارت دفاع و نیروی هوایی در حال نکمیله نباید نگران بود .تولید یک جنگنده بطور کامل با شرایط تحریمی که ما را ازار میده طولانی هست چراکه در حالت عادی هم این طرحها چند سالی بطول میانجامد.
  • افشین تهران ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فقط میشه گفت خیلی بدبختی.
  • افشین تهران ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ناشناس 11.09همچین دیدی دیدی راه انداخته که انگار تمام اینهارو اون ساخته!!!!بله همه اینهایی که گفتی رو دیدن لااقل در تلویزیون.اما همه اینها رو روسیه هم داره با اسمهای دیگه ای.در این جنگ افزارها قیمت و خدمات و هزینه نگهداری هم خیلی مهمه اما در هر صورت نه بما میدن و نه ما قراره بخریم.پس شما مثل سخنگوی کاخ سفید جوش نزن!!!دعا کن تا یه روزی خودمون هم بسازیم.
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    لطفا به آمار و اطلاعات موجود در متن مقاله مراجعه فرمایید...
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    تو همون آمریکا و روسیه هم نمیشه...
  • افشین تهران ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ما در تحریم هستیم عزیزم .اس 300رو که پولش رو هم گرفتن به بهانه تحریم نمیدن و پروژه شفق هم نصفکاره به این بهانه ول کردن حالا شما هوس سوخو 35 کردی!!!انشالله روی پای خودمون خواهیم ایستاد.
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    من نه نشنیدم. شما شنیدی؟؟؟ صداش مردونه بود یا زنونه؟؟؟
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    و شاید هم یکی از مدیران ایران خودرو یا سایپا اخیرا با حفظ سمت شده مدیر لاکهید مارتین...
  • کوروش ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خاک بر سرت... اینهمه تو دنیا گشتم از تو گاوتر ندیدم...
  • افشین تهران ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دوستان اف14یک رهگیر تخصصی هست اما اف15چند منظوره بحساب میاد.در ضمن شجاعت و ورزیدگی خلبانان ایرانی زبانزد بوده و هست در تمام دنیا و در ان زمان صنعت هوایی روسیه در این سطح امروزی نبود اما خیلی هم فاصله نداشت.
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اسلحه کلاش تکنولوژی 75 سال قبل روسهاست ولی هنوز رقیبی پیدا نکرده... همین یه نکته رو بگیر و برو تا ببینی روسها در صنایع نظامی (بر خلاف صنایع غیر نظامی) چقدر قوی هستن... اصلا شکست هیتلر واقعا به هیچ عقلی جور در می اومد؟؟ ولی روسها ان رو عملی کردن...
  • افشین تهران ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    شما بعنوان مدیر عامل شرکت لاکهید مارتین خوتون رو ناراحت نکنید.این چه تستی هست که اینهمه تولید و تحویل عملیاتی شده!!!!در ضمن مشابه این تحلیلها رو هم خود غربیها زیاد دارند اما بما چی میرسه؟
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بهت نمیدم .(ولادیمیر پوتین)
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چون به ما نمیدن...
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    یه کلمه از مادر عروس
  • افشین تهران ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    افرین علیا.
  • افشین تهران ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این جنگنده از اول برای صادرات ساخته شده و بابت چی باید دستشون رو نشه.
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    پاسخ علیا خیلی منطقی و درست بود...
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    حرف بی ربط.... وقتی آمار و ارقام هست دیگه این کلی گوییها چه معنی داره؟؟؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    از حال حاضر صحبت میشه نه از 50سال پیش.بود بود ولش کن به هست هست بپرداز.
  • افشین تهران ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اف14جنگنده برتری هوایی هست نه اف15.
  • افشین تهران ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    هر دو این کشورها از علم دانشمندان المانی که دزدیدن استفاده کردن و از ان زمان به بعد بود که رشد کردن.
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    حرف زدی یا پشتک زدی؟؟؟
  • ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خب اینکه معلومه و کسی منکرش نیست...
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    شما نوکرهای آمریکا وقتیکه پای اربابتون بیاد وسط حتی به اعداد و ارقام (یعنی علمی به نام ریاضی) هم بی اعتقاد میشین...
  • افشین تهران ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    همین توهمات باعث شده که از امریکا برای خودتون غول بسازین.
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بهرنگ جان عقلت پریده دادا؟؟؟ اینها همه اعداد و ارقام هست . تحلیل کلی که نیست...
  • افشین تهران ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ماشالله همه در این سایت متخصص هستند.
  • افشین تهران ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دقیقا.الان سر پروژه قاهر ببینید که چی که نمیگن.البته در اینده پوزشون میخوره .
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    تو آب نک خوابیدی ها ناقلا....
  • افشین تهران ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اینقدر در گذشته سیر نکنید.
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این به لیل بی عقل بودن نوکران آمریکاست...
  • افشین تهران ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اف35هم یک مدل عمد پرواز داره که صددرصد صادراتی نخواهد بود.
  • افشین تهران ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    شما کلا از بحث منطق و استدلال خارجی!!!یاد قهوه خانه سر محل افتادم با این ادبیات کارشناسانه ای که داری.
  • افشین تهران ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این چه جور ردار گریزی هست که موتورش 870درجه حرارت تولید میکنه!!!بعدشم قیمت اف35 تقریبا دو برابر سوخو 35هست کاش کل مطلب رو میخوندی.
  • افشین تهران ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اره مخصوصا همین زمینگیر شدن اف35 در چند مرحله هست که اعتبار جهانی اونو بالاتر میبره!!!!تا کی توهم امریکایی بر مغز شما فرمان روایی میکنه معلوم نیست.
  • افشین تهران ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دنبالشن چون سرمایه گذاری کردن و همچنین دنبال بدون عیبشن نه زمینگیر شدش!!!
  • افشین تهران ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این درسته.
  • افشین تهران ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مردم بخندند!!!بله ولی به اینکه شما هنوز در 40سال قبل سیر میکنی باید خندید.
  • افشین تهران ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    جناب لعنت بر امریکا .قرار نیست که همه فکرها درست از کار در بیاد چون بقیه در خواب نیستند.
  • افشین تهران ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    تحریم و ضرری که از ناحیه اعراب در خرید تسلیحات و صادرات دیگر محصولات میکند و یا بعبارتی منافع ملی.
  • افشین تهران ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این یک مقاله بود و یک مقایسه ولی بعضیها انچنان جبهه گرفتند که مدیران این کارخانه های سازنده این کار را نمیکنند ایکاش در مورد تولیدات خودمان هم همین اندازه سینه چاک میدادیم.
  • ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اين همه فاصله بين کلمات واسه چيه ؟! املا ابتداييت هم همينجوري صحفه رو پر ميکردي ميدادي به خانم معلمت
  • افشین تهران ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این مقایسه را قبلا هم در یکی دو سایت دیگر و ویکی پد..خونده بودم که البته به مسئله مانور در اون خیلی بیشتر پرداخته شده بود و کلا سوخو در پله ای بالاتر بود که فکر کنم از یک مدل سوخو با شماره بالاتنر هم نوشته بود ولی یادم نیست که چهلو چند بود.در هر صورت دعا کنیم که تولیدات خودمون به مرحله عملیاتی برسه چرا که از اینها چیزی بما نمیماسه.ومطلب بعدی خداوکیلی اگه یکی از محصولات صنعت دفاعی ما به اندازه همین اف35 ایراد پیدا میکرد چقدر در داخل و خارج و ماهواره مسخره اش میکردند !!!چرا شکست برای ما فاجعه و برای دیگران پیروزی بحساب میاد!!؟
  • حامد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بسی خنده رفت،
  • حامد ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    عالی
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    میگ ۲۹ هم گله گله از برابر اجداد این اب های محبوب شما می گریخت؟ توهم میزنید طوری نیست. اما توهماتتان را به اشتراک نگذارید
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نبردهای هوایی مورد اشاره شما بین نسل های کاملا متفاوتی از جنگنده ها انجام شده. لابد دقت دارید نه؟
  • حامد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    زکی بابا، خودتون رو مراقبت کنید نچایید
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خیلی احمقانه است که کسی تخصصی درباره موضوعی نداشته باشه اما با این قطعیت دربارش نظر بده.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نه عزیزم شماره ی سوخو شست خرده ای بود. دقیقا من هم این مقاله رو خونده بودم. مدل مورد بحث عموما سوخو35 اس بود که از سال 2010 در حال تولید هست.
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    البته تاریخ نبردهای هوایی نشان داده جنگنده های امریکایی از روسی برترند. جنگ اسراییل و اعراب. جنگ ایران و عراق. جنگهای امریکا با عراف و...
  • یک عجم ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام. کروی پرواز تمام جنگنده ها خوب نیست. التماس دعا یاعلی ع
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اللهم اشفع کل مریض بگو الهی آمین
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    کوچول کل جنگنده را در مانورش می بینی؟؟؟
  • امید ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 1
    قبلا مشرق یه مقایسه درمورد سامانه اس 300 و پاتریوت منتشر کرده بود. اونجا هم سیستم اس 300 رو بهتر از پاتریوت دونسته.اما اف 35 در واقع ریشخند آمریکا به سامانه اس 300 روسی است.خونواده فلانکر کپی شده اف 14 است.اف 35 بیشتر واسه حملات زمینی استفاده میشه و ویژگی عمود پرواز بودن اف 35 تو این مقایسه ذکر نشده.اینکه خروجی موتور 90 درجه بچرخه و حرارت کمی تولید کنه تکنولوژی کمیه؟روس ها میدونین با یاک 38 چند بار تو افغانستان تلفات دادن؟قبول دارم که سوخو 35 هواپیمای پیشرفته ای هستش اما کمترین ابتکار تو طراحی خونواده فلانکر به کار نرفته.از سوخو27 تا سوخو 37 همه یه شکلی هستن مگه خیلی دقت شه تفاوت معلوم شه واین واسه ابر قدرت اصلا خوب نیست که نتونه طراحی متفاوت داشته باشه.سوخو 35 به کره جنوبی برزیل وهند پیشنهاد شد.کره جنوبی اف15 خرید برزیل پیشنهادشو رد کرد وهند قبول کرد چون فقط شریک مالی این پروژه است.واینم ربطی به روابط کشور ها نداره چون اقتدار یه کشور مهمتر از روابطشه.اینکه یه جنگنده ارتباط ماهواره ای داشته باشه نشون از تکنولوژی بالای جنگنده اس نه ضعفش که قبل از پرواز ازهمه چیز آگاه بشه.موشک متئور رو اف 35 300 کیلومتر برد داره اونم با هدایت ماهواره ای.روسیه این تکنولوژی رو داره؟تازه کی گفته سوخو 35 میتونه از 90 کیلو متری اف 35رو ببینه؟اگه اینجوری باشه پس چیش رادار گریزه؟اتازه کدوم آدم عاقل واسه این جنگنده بالای 100 میلیون دلار میده؟......کلا مشرق با محصولات آمریکایی میونه خوبی نداره دلیلشو هم نمیدونم. فکر کنم اگه اف 14 نداشتیم اون موقع مینوشت میگ 23 از اف 14 بهتره
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    این مقایسه درست نیست. زیرا اف35 یک جنگنده سبک هست مثل اف16. از طرفی سوخو35 یا همون سوپر فلانکر،یک جنگنده بزرگگگگگ و سنگین هست. شما باید میگ 35 رو با اف 35 مقایسه میکردید. سوخو 35 رو فقط باید با جنگنده هایی مثل رافائل یا یوروفایتر تایفون مقایسه کنید که در برابر اون ها هم کم میاره. کشور هند این مقایسه ایی که گفتم رو انجام داده ولی برخلاف میل شدیدش برای خرید جنگنده های روسی،تصمیم گرفته رافائل خریداری بکنه. هند در مقایسه این مقایسه بیش از4 جنگنده را ارزیابی کرد:که شامل اون رافائل و تایفون و سوخو35 و سوپر هورنت بود که در آخر اعلام کرد که بین تایفون و رافائل اختلاف نظر داشتن اما رافائل را بخاطر برتریهاش نسبت به بقیه جنگنده ها انتخاب کردن.
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 1
    این مقایسه درست نیست. زیرا اف35 یک جنگنده سبک هست مثل اف16. از طرفی سوخو35 یا همون سوپر فلانکر،یک جنگنده بزرگگگگگ و سنگین هست. شما باید میگ 35 رو با اف 35 مقایسه میکردید. سوخو 35 رو فقط باید با جنگنده هایی مثل رافائل یا یوروفایتر تایفون مقایسه کنید که در برابر اون ها هم کم میاره. کشور هند این مقایسه ایی که گفتم رو انجام داده ولی برخلاف میل شدیدش برای خرید جنگنده های روسی،تصمیم گرفته رافائل خریداری بکنه. هند در مقایسه این مقایسه بیش از4 جنگنده را ارزیابی کرد:که شامل اون رافائل و تایفون و سوخو35 و سوپر هورنت بود که در آخر اعلام کرد که بین تایفون و رافائل اختلاف نظر داشتن اما رافائل را بخاطر برتریهاش نسبت به بقیه جنگنده ها انتخاب کردن.
  • امید ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام به مشرق مشرق جان من قبلا چند تا پیشنهاد در مورد چاپ نظرات و متن دادم که دوباره تکرار میکنم 1-خیلی از دوستان به همدیگه فحش و ناسزا میدن.مپثلا بهم میگن نوکر روس یا امریکا.خواهشا این نظرات رو چاپ نکنین.نظرات حداقلش باید مودبانه باشه. 2-متاسفانه خیلی از مطالبتون یه طرفه است.درسته آمریکا و غرب دشمن ماست اما بلوک شرق هم به موقعش خیلی به ما آسیب زدن پس اونا هم دوست نیستن 3-به جای این مطالب بیشتر در مورد فناوری های بومی بنویسین بهتره.قضیه اس 300 و موشک های سوخو 24 و سرویس میگ 29 یادمون نره!
  • ناشناس ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 1
    تو همون برو آمریکا ایرانی ها با اف 4 اف 15 زدن با اف 14 اف 35 هم میزنن
  • ناشناس ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    افشین اون اف 14 نبود اف 4 بود یکی زدن یکی هم آسیب دید بعد با اف 4 اف 15 ها تیکه پاره شدن
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    1 0
    یه بار هم مقایسه F22را با سوخو35 روسی بزارین تا ببینیم بازم جت روسی برنده میشه؟؟؟؟
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 0
    من جای اوباما بودم یه بمب هسته ای می انداختم ایران ایرانی جماعت چه می دونه فرهنگ چیه
  • akbar ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 2
    دوستان با احترام به نظرات انصافا وقتی جنگنده سوپر فلانکر و ترمیناتور وارد عمل میشن ، خلبان های غربی باید خودشون رو خیس کنن ، بعضی از دوستان حرف مفت زیاد زدند ، اف 35 از مقابله با سوپر فالکروم [میگ 35] عاجزه اونوقت میخاد با سوخو 35 که خدای جنگ هواییه و جنگنده بی رقیب نبرد های هوایی محسوب میشه مقابله کنه در برابر سوخو 37 با اون مانور های عجیبش و کوبندگی وحشتناکش چه غلطی میخاد بکنه ها ؟؟ دوستانی که زورشون میاد ساکت شن و بمیرن ، هیچوقت سوخو کشتار نکرد هیچوقت به ناحق خونی نریخت ولی اف های امریکای جنایت کار و پلیدن ........... شاید دوستان ندونن ایران با روسیه به طور سری قرارداد مونتاژ میگ 35 و سوخو 30 رو امضا کرده که به ترتیپ معادل اف 22 و اف 18 میباشند و حتی اخیرا جنگنده بمب افکن سوخو 39 رو میخاد بخره که این یکی بمب افکن وحشت ناکیه و کوهی از بمب بر سر دشمن فرو میریزه ، بعضی از مدل های سوخو 30 از سوپر هورنت هم بهتره سندش موجوده و میگ 35 با اون سرعت برق اسا که سریعترین جنگنده جهان میباشد ، اگه راه بهتری برا خرید جنگنده وجود داره دوستان راهش بگن ما هم بدونیما ؟؟
  • مهرداد ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    1 0
    جز ضعیف ترین مقایساتی بود که میشه در باره جنگنده ها انجام داد 1سطح مقطع راداریی اف 35 0.01 متر مربع هست که رادار سوخو می تونه اونو تو فاصله 90 کیلومتری و سامانه حرارت باب می تونه از فاصله 50 کیلومتری اونو تشخیص بده ولی سطح مقطع راداری سوخو 35 یک متر مربع هست که اف 35 می تونه اونو تو فاصله 150 کیلومتری تشخیص بده 2 برد موشک به کار گیری شده توسط اف 35 یا همون آیم 120 دی 180 کیلومتر هست 3از نظر برنامه نویسی اف 35 دارای 8 میلیون کد برنامه نویسی هست و نزدیکترین جنگنده به اون بعنی اف22 دارای 2 میلیون کد برنامه نویسی و سایر نگنده ها بسیار کمتر است 4قیمت اف 35 حدود 100 میلیون دلار نه اون مقداری که شما درج کردید 5توپ اف35 نواخت بیشتری نسبت به توپ سوخو داره 6 اون شبیه سازی واقعا افتضاح هست مثلا کل سوخو 35 های روسیه فقط 55 فرونده که در قیاس با اف 35 خیلی کمتره ددبگه حوصله ایراد گرفتن ندارم بازم هست
  • مهدی ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    1 0
    اوه چقدر غیر کارشناسانه مقاله خیلی ناقصه اگه بخواین می تونم بگم بهتره برید مقایسه بین جنگنده ها رو تو سایتای خارجی ببینید تا بفهمید مقایسه کوبیدن یه جنگنده نیست بلکه میان مزایا و معایبو کنار هم قرار میدن تا آخر بتونن نتیجه گیری کنن احتمال برد کدام جنگنده بیشتره حتی کامنتاشونم تخصصی تره نه مسخره بازیو مرگ بر امریکا گفتن زمانی که روسیه بود جت هایشون توانایی های خوبی در قیاس با جنگنده های امریکا داشت ولی بعد از فروپاشی شوروی شرکت های روسی هم تواناییهاشون به شدت کم ترشد در مورد توانایی ها دوستمون مهرداد برخی اشارات جالبی داشتن و درست گفتند
  • علیرضا ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    3 1
    من نه عاشق غربم نه شرق فقط حدود 10 ساله علاقه مند به هواپیماهای نظامی هستم واخبار اون ها رو نشریات و سایت های مختلف دنیا دنبال میکنم مقاله و نظراتو خوندم مقاله واقعا یک ظرفه بود مثلا وقتی بحث شناسایی وجود داره فناوری رادار و پنهان کاری باید همراه با هم مورد بررسی قرار بگیرن ولی مقاله به صورت عامدانه قسمت پنهان کاری رو حذف کرده از نظر پنهان کاری اف35 سطح مقطع راداری 0.01 متر مربع داره و سوخو 1 متر مربع درسته که سوخو رادار قوی تری داره ولی از نظر پنهان کاری نسبت به اف 35 بسیار عقب تره در کل اف 35 در حالت از فاصله 90 کیلومتری توسط سوخو35 شناسایی میشه ولی سوخو از فاصله 150 کیلومتری...از نظر برد موشک ایم 120 دی اف 35 حدود 180 کیلومتر هست و برد موثر اون 100 کیلومتر که یعنی اگه از 100 کیلوتری شلیک بشه سوخو نمی تونه فرار کنه در ضمن اف 35 میتونه موشک اروپایی متیور با برد 300 کیلومتر رو حمل کنه...در مورد مانور پذیری سوخو35 بسیار بهتر از اف 35 عمل میکنه که قدرت بسیار خوبی در نبرد نزدیک یا داگ فایت به سوخو میده نبرد داگ فایت توسط توپ های دو جنگنده صورت میگیره و معمولا در فاصله زیر 5 صورت میگیره . در مورد استرالیا باید عرض کنم کاری که استرالیا کرده بررسی مزایا و معایب اف 35 بوده و مقاله طوری نوشته شده که فقط قسمت معایب جنگنده را انتخاب کرده همین استرالیا حدود70 اف 35 رو سفارش داده در ضمن جالبه بدونید سوخو 35 به کشور های هند و کره و برزیل پیشنهاد شده که تمام کشور ها سوخو 35 رو رد کردند در ضمینه حسگرهایی که روی دو جنگنده نصب شده باید بگم که سیستم شناسایی فروسرخ سوخو حداکثر 50 کیلومتر برد داره و حسگرهای اف 35 که در مقاله اشاره شده بود که برای مقاصد زمینی به کار میره به صورت 360 درجه اطراف اف 35 رو پوشش داده و تونسته یک موشک فالکون رو از فاصله 1300 کیلومتری تشخیص داده در قسمت شبیه سازی باید عرض کنم که کل سوخو 35 های روسیه 55 فروند هست ولی 160 اف 35 تولید شده و قراره این مقدار به 2400 فروند افزایش پیدا کنه احتمالا این شبیه سازی جنبه تبلیغی داشته در یک شبیه سازی که در اون به بررسی نبرد های هوایی بین جنگنده ها صورت گرفته بود احتمال پیروزی سوخو 35 در برابر اف 22 حدود10 درصد ودر برابر برابر یورو فایتر اروپا حدود 25 درصد بود و احتمال پیروزی اون در برابر رافال فرانسه 50 درصد و در برابر اف 15 امریکا حدود 60 درصد اعلام شد این موضوع طبیعیه که بعد از فروپاشی دولت شوروی و تشکیل روسیه بودجه نظامی این کشور هم کاهش پیدا کرد و بعد از اون روسیه توانایی هوایی خودش رو در برابر امریکا از دست داده در کل باید بگم خود روس ها هم هم اکنون دنبال ساخت جنگنده های نسل پنجمی هستند که نه مشابه طرح هایی شبیه سوخو 35 سوخو 37 و سوخو 47 هستند رفته جنگنده نسل پنجم روس ها بیشتر ازاین که از طرح های قبلی این خانواده الگو گرفته باشه بیشتر شبیه به مدل های امریکایی اف 22 و اف35 هست.
  • سید مصطفی ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    5 0
    دوستان عزیز اگه یکم تاریخ خونده باشین روسها هیچ وقت دوست ایران نبوده و نیستن و نخواهند بود . روسها از یزید و دارو دستش و مردمان کوفه بد عهد ترن اینا همونایی هستن که ب مقدسات ما توهین کردن و حرم امام رضا رو بتوب بستن چون مجلس ماوملی بود و ب نفع اونا نبود . اینا همونایی هستن که تر کمنچای و گلستان هنوز برامون داغ داره . اینا همونایی هستن که دریای خزر و خوردن . همونهایی هستن که ای ۳۰۰ رو پولشو از ما گرفتن و ۴ سال بعد هم نخواستن تحویل بدن . پس اینقد سنگ اینارو ب سینتون نزنین اینا همونایی هستن که تا قبل از ورود اف ۱۴ ب ایران حریم هوایی مارو هر روز میشکستن و وارد ایران میشد ولی وقتی اف ۱۴ ایرانی رو شاه خرید و اورد توی ایران ورق برگشت و دمشونو رو کولشون گداشتن پس هیچ وقت ب این دزد منافع خودتون اعتماد نکنین . چون نه پولشون ارزش داره و نه منافع ما براشون
  • خضرایی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    2 0
    سلام دوستان ایران از طرف دشمنان تهدید می شود ماباید فعلا به نهوی توان نظامی کشور را بالا ببریم یا خرید خارجی یا تولید داخلی مسیولین سیاسی و نظامی تصمیم میگیرند به نظر من ایرانی فعلا مجبوریم از روسیه هواپیما بخریم البته هواپیما های خوب هم دارد اکر به ما بفروشد خوب ! فعلا رابطه ایران وروسیه خوب است پس دولت دست به کار شود :::::: زنده باد ایران
  • محمد ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    2 5
    مشرق جدا خجالت نمی کشی همچنین خزئبلاتی تحویل ملت میدی؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    1 0
    بخشی از حرفاتون درست بود اما شما دارید اف 35 رو بیش از اندازه ضعیف نشون می دید.سوخو 35 برتری های خودش رو داره اما شما نمی تونید یک جنگنده استیلز نسل پنجم رو با یه جنگنده چهار پلاس مقایسه کنید. درسته سوخو35 چالاک تر و از لحاظ راداری هم مساویه. چون اف35 رادار ارایه فازی فعال داره سوخو 35 غیر فعال. اونوقت سطح مقطعی و تسلیحات و اویونیک و قیمت همشون با برتری اف 35 تمام می شه. دومن این حادثه ها برای یه جنگنده طبیعیه و هر چی بیشتر بیفته بهتر هم هست و ایرادات در میدان نبرد معلوم نمی شه. من نمی خوام سوخو 35 رو کوچک کنم چون چیزی که واضحه لیاقات سوخو 35 . شما بهتر بود پاکفا رو با یه جنگنده نسل پنج مقایسه کنید. در حال حاضر هم روسها به پاکفا امید بستن تا جلوی اف 35 رو بگیرن.
  • ابوالفضل IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    اینم زرنگی آمریکایی هاست وگرنه جنگنده های ساخت خود امریکا یک سرو گردن بالاتر از روس هاست همین جنگ ایران و عراق نبرد جنگنده های روس عراق و بخشی از فرانسه و جنگنده های آمریکایی ایران بود که جنگنده های ایرانی کوبیدن مگه آمریکا از وقتی جنگنده مشارکتی میسازه جنگنده هاش خوب نباشن که فکرشو نمیکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس