کد خبر 328228
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

مردم بخش‌هایی از منطقه سیستان با کمبود شدید آب روزه می‌گیرند و بدون کولر دمای ۴۵ درجه‌ای هوا را تحمل می‌کنند. برخی از این مردم از آب شرب هم محروم هستند.

 به گزارش مشرق، حال و روز کنونی بخش‌هایی از منطقه سیستان اصلاً خوب نیست. هوای بسیار گرم سیستان و وزش طوفان شن شرایط زندگی را برای مردم منطقه دشوار کرده است. جیره‌بندی آب شرب در شهرستان هیرمند و حدود ۲۰ روستای این شهرستان نیز مشکلات این روزهای مردم را بیشتر کرده است. روزه‌داران این شهرستان برای تهیه آب خوردن با مشکل مواجه هستند و کولرهای آبی آنها نیز بدون وجود آب کارایی ندارند.

* مردم برخی مناطق شهرستان هیرمند آب آشامیدنی ندارند


شهروندان هیرمندی بیان می‌کنند که آب لوله‌کشی در بسیاری از مناطق شهرستان تنها دو ساعت در شبانه روز وصل است و تأمین آب شرب نیز بسیار دشوار است. مردمی که تا دیروز برای کشاورزی آب نداشتند؛ اکنون برای تأمین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه شده‌اند.

مشکل حل نشدنی کمبود آب در هیرمند مردم را کلافه کرده و یک نارضایتی عمومی در این شهرستان ایجاد کرده است. برخی از مردم نسبت به عملکرد مسئولان هیرمند بدبین هستند.

محمدعلی پیری، فرماندار هیرمند در این رابطه در گفتگو با «نسیم» عنوان کرد: اوضاع آب شهرستان به تازگی کمی بهبود یافته و مردم حداقل دو ساعت در شبانه روز از آب بهره‌مند هستند. البته این گفته فرماندار از جانب برخی از ساکنان روستاهای دهستان "اکبرآباد” شهرستان هیرمند رد شده و آنها مدعی هستند که آب آنها از چند هفته قبل از آغاز ماه قطع شده و تاکنون وصل نشده است.

 یکی از این روستائیان شهرستان هیرمند در ارتباط با کمبود آب در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: مردم برخی مناطق شهرستان از حدود یک ماه پیش تاکنون اصلاً آب ندارند. اخیراً آب تعدادی از خانه‌ها حدود دو ساعت و با فشار بسیار کم وصل می‌شود اما هنوز برخی خانه‌ها از این آب اندک هم بی‌بهره هستند و از دهیاری آب دریافت می‌کنند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که مردم روستاهای "صدیف، کیخا و دارز” هیرمند تقاضای آبرسانی با تانکر دارند و مردم روستاهای "محمود، آسک، اکبرآباد، نور محمدخان” و تعدادی دیگر از روستاها هیچ آبی برای مصرف ندارند و با بحرانی بسیار جدی در این زمینه مواجه هستند.

*مسئولان در خصوص بحران بی‌آبی سیستان به مردم پاسخگو باشند


یکی دیگر از روستائیان شهرستان هیرمند در این باره عنوان کرد: برای ما جای سوال است که چگونه آب "چاه‌نیمه‌ها” سیستان تا زاهدان که ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد پمپاژ می‌شود؛ ولی مسئولان توان تأمین آب روستاها و شهرهای خود سیستان را ندارند؟ به نظر می‌رسد که مردم زاهدان نسبت به مردم سیستان از اولویت بیشتری برخوردار هستند. آب "چاه‌نیمه‌ها” زیاد است تا حدی که حتی می‌توان آب کشاورزی سیستان را از این طریق تأمین کرد؛ حال اینکه ما حتی آب شرب هم نداریم. مسئولان باید در این زمینه به مردم پاسخگو باشند.

*فرماندار هیرمند: شرکت آب و فاضلاب شهری کارشکنی می‌کند

محمدعلی پیری، فرماندار هیرمند در این رابطه بیان کرد: عناصری در شرکت آب و فاضلاب شهری وجود دارند که نمی‌خواهند مشکل آب حل شود. اگر کارشکنی‌ها در این مورد ادامه پیدا کند؛ گزارش کارشکنی این افراد را برای استاندار سیستان و بلوچستان ارسال می‌کنیم. تاکنون در رابطه با کارشکنی‌های شرکت آب و فاضلاب شهری با یکی از نمایندگان مردم زابل در مجلس نیز صحبت شده؛ تا به حل این مشکل کمک کند.

براساس اعلام اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، شرایط هوای منطقه سیستان و شهرستان هیرمند طی سه روز گذشته در حد بحران بوده و مردم آن به سختی تنفس می‌کنند. از طرفی هواشناسی دمای هوای این مناطق را حدود ۴۵ درجه اعلام کرده است. همزمانی این شرایط با قطعی آب، ناتوانی مردم در استفاده از سیستم سرمایشی و قرار داشتن در ماه رمضان، شرایط زندگی را برای مردم هیرمند بسیار دشوار کرده است.

*امکان استفاده از کولر برای مردم روستاهای هیرمند فراهم نیست


موسی سنچولی، رئیس شورای اسلامی بخش "قرقری” شهرستان هیرمند نیز معتقد است که مشکل کمبود آب در این شهرستان به دلیل کاهش آب نیست؛ بلکه به علت کم‌کاری مسئولان است.

وی در این رابطه اظهار داشت: در شرایطی که "چاه‌نیمه‌ها” پر از آب است؛ مشکل کمبود آب در سیستان را می‌توان نتیجه کم‌کاری مسئولان دانست. اکثر روستاهای بخش "قرقری” از ساعت دو بعد از ظهر به بعد قطره‌ای آب ندارند. البته پیش از ساعت دو هم آب با فشار بسیار کم در شبکه آب وجود دارد و این امر موجب شده امکان استفاده از کولرهای آبی برای مردم فراهم نباشد. این شرایط برای روستاهای دهستان "اکبرآباد” شهرستان بسیار بحرانی‌تر بوده و آبرسانی به مردم آن با مشکل مواجه است.

* فرماندار هیرمند: وضعیت آب شرب شهر "دوست‌محمد” بحرانی است


فرماندار هیرمند در بخش دیگری از سخنانش به دلایل قطع آب در برخی مناطق شهرستان اشاره کرد و افزود: کمبود آب هیرمند سه عامل دارد که در صورت اصلاح، این مشکل حل می‌شود. اول اینکه خط لوله آبرسانی که به شهرستان هیرمند آمده با شهرستان زهک مشترک است. مشخص است که این خط آبرسانی با توجه به حجم زیاد مصرف کنندگان، قابلیت آبرسانی همزمان به روستاهای شمالی هیرمند را ندارد.

پیری ادامه داد: در این زمینه درخواست شده تا زهک از خط انتقال آب جدیدی که برای این شهر اجرا شده استفاده کند اما تاکنون این امر اجرا نشده است. دوم اینکه یک خط آبرسانی تا ۱۸ کیلوکتری شهر "دوست‌محمد” شهرستان هیرمند اجرا شده و مدت‌ها نیمه‌کاره مانده است که باید به اتمام برسد. مشکل سوم ناتمام ماندن ساخت مخزن آب ۵۰ مترمکعبی هیرمند است که ساخت آن از اوایل دهه ۸۰ آغاز شده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

فرماندار هیرمند وضعیت آب شرب شهر "دوست‌محمد” این شهرستان را بحرانی خواند و عنوان داشت: آب این شهرستان حدود ۱۵ روز به طور کامل قطع بود و اخیراً برای مدت دو ساعت در طول شبانه روز وصل شده است. مردم باید تا زمان حل مشکل مصرف همین آب اندک را مدیریت کنند. آبفای شهری باید برای حل مشکل آب شهر "دوست‌محمد” با احساس مسئولیت بیشتری پای کار باشد.

*مسئولان کشوری به بحران سیستان توجه کنند

آنچه مسلم است؛ مسئولان سیستان و بلوچستان باید به سرعت برای حل مشکل کمبود آب در منطقه سیستان و به خصوص مردم شهرستان هیرمند وارد عمل شوند. زندگی مردم این منطقه پیش از این به دلیل گرمای شدید هوا، خشکی تالاب هامون و وقوع طوفان و "ریزگرد” به اندازه کافی دشوار بوده و امروز مشکل کمبود آب و عدم امکان استفاده از لوازم سرمایشی این مشکلات را چند برابر کرده است. مردم سیستان به معنای واقعی در شرایط بحرانی به سر می‌برند و حل اساسی مشکلات آنها توجه مسئولان کشوری را می‌طلبد.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مریم سراوانی ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    خوشبختانه در اردبیل کم ابی نداریم
  • ممل 67 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    تو کز محنت دیگران بی غمی...بعله خ سراوانی
  • بلوچ ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    چرا اصرار دارید بگویید سیستان ؟ همه مطالب شما در مورد سیستان و بلوچستان فقط با عنوان سیستان است. به خدا خیلی حقیر و بدبخت عقده ای هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس