در سال 1392، کشورهای عراق، کویت، کنیا ،قطر و عربستان، به بازار خودرو و قطعات آن در ایران وارد شدند.

عربستان و کنیا هم به ایران خودور صادر کردند
گروه اقتصادی مشرق -در حالی که طی سال‌های اخیر کشورهایی چون فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و امارات مهمترین مبادی بارگیری محموله‌های خودروی صادراتی به ایران بودند، در سال 1392 اتفاق جالبی افتاده به طوری که عراق، کویت، کنیا، قطر و عربستان که هیچ سهمی از صنعت خودروسازی جهان ندارند نیز به صادرکنندگان خودرو به ایران تبدیل شدند.

بر اساس آمار گمرک، در 11 ماه نخست سال گذشته 215 خودروی سواری ساخت ژاپن، کره جنوبی، آلمان و انگلستان از مبدأ عربستان به ایران صادر شده است. اکثر این خودروهای وارداتی از عربستان پس از روی کار آمدن دولت روحانی یعنی از مردادماه به بعد رخ داده است.

اما واردات خودرویی ایران از عراق در سال گذشته، منحصرا لوازم یدکی و قطعات خودرو بوده است. عمده این واردات نیز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم رخ داده است.

صادرات کویت به کشورمان نیز بیشتر خودروهای ساخت کره و ژاپن بوده است، به طوری که در 11 ماه نخست سال گذشته بیش از 4300 خودروی خارجی از مبدأ کویت به ایران صادر شده است.

عربستان و کنیا هم به ایران خودور صادر کردند

طبق آمار گمرک، در بهمن ماه سال 1392 کشور آفریقایی کنیا نیز یک خودروی هیوندای را به ایران صادرات مجدد کرده تا نامش در لیست صادرکنندگان خودروی خارجی به ایران قرار گیرد. بر اساس همین گزارش، قطر نیز 82 خودروی آلمانی و کره‌ای را به ایران صادر کرده است.

لازم به ذکر است واردات این خودروها از کشورهای مذکور، به صورت صادرات مجدد بوده است، یعنی همان روشی که دوبی سال‌ها است به قطب منطقه‌ای آن تبدیل شده است و کالاهای تولیدی سایر کشورها را وارد کرده و با کسب درآمد از طریق عوارض، آنها را مجددا به کشورهای منطقه صادر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رحمن ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    1 0
    برادر تجارت است می توانی شما بستان و بزن
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    1 0
    مسئولان بنجل ساز ایران خودرو و سايپا در خواب خرگوشی به سر میبرند!! ایران خودرو، سايپا!! متاسفیم، متاسفیم!
  • هاشم ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    1 0
    انقدر وضع خودرو داخلی چه از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت بد حال است که هر کسی میتواند خودرو وارد کشور نماید . شاید هم از افغانستان خودرو وارد کشور شود به هر حال این هم یک کلید تدبیر است.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    1 0
    و خودروسازی به پراید و سمندش بنازد
  • بابک ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 0
    کنیا خودش خودروساز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس