کد خبر 327300
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

شديدترين عمليات در واقعه 18 تير در زمين رکن چهارم دموکراسي، انجام شد. اولين اقدام تندرو‎ها ايجاد يک شبکه گسترده رسانه‎اي از روزنامه‎‎هاي همسو به‎عنوان سهلالوصول‎ترين رسانه جمعي براي اقدامات ساختار شکنانه بود.

به گزارش مشرق، جامعه‎اي که در دوره‎اي 8 ساله و تحت عنوان تلاش براي سازندگي از برخي حقوق اجتماعي و البته اساسي چون آزادي بيان محروم بود، نهايتا کارش به‎جايي رسيد که انتقاد به رئيس‎جمهور برايش همسنگ انتقاد به پيغمبرخدا تمام مي‎شد و برچسب مخالفت با آبادي و عمراني و پيشرفت کشور را بر پيشاني خود مي‎ديد. در اين شرايط و با مهندسي افکار عمومي از سوي ياران آيتالله هاشمي رفسنجاني، شعار آزادي‎‎هاي سياسي ‎ـ‎ اجتماعي در انتخابات رياست‎جمهوري سال 76 از اردوگاه جريان چپ و از لسان سيد محمد خاتمي و اطرافيانش بيرون آمد و به سرعت به‎عنوان يک مطالبه اساسي در ميان گروه کثيري از مردم فراگير شد. شعاري که در رأس آن فرياد فقدان دموکراسي خودنمايي مي‎کرد و مردم که حالا اين شعار‎ها را عامل تغيير در فضاي شکل گرفته به دست هاشمي رفسنجاني مي‎ديدند با راي خود خاتمي را براي پست رياست‎جمهوري برگزيدند.

اما پس از انتخابات سال 76 بنياد‎هاي اين شعار سيدمحمد خاتمي يعني تحقق دموکراسي در کشور که بر چهار رکن قانون اساسي، پارلمان، احزاب سياسي و مطبوعات آزاد استوار بود، تنها طي مدت کوتاهي با حرکت‎‎هاي تند اطرافيان وي که تقريبا همگي زير پرچم حزب مشارکت جمع شده بودند، نه تنها به چالش کشيده شد بلکه اين تندروي‎ها باعث شد که از دموکراسي به‎عنوان مدل بسيار ضعيف مردم‎سالاري ديني، فقط و فقط شعار‎هايي در عرصه مطبوعات و رسانه‎ها باقي بماند و به‎جاي پيشبرد نظام، در برهه‎‎هايي کشور را به مرز‎هاي بحران برساند.

زماني که دموکراسي به‎عنوان تنها يک شعار براي همراه کردن مردم، بازيچه دست اصلاح‎طلبان شد انتقاد‎هاي عجيب و غريب و در نگاه حداقلي برخواسته از هواي نفس، روانه قانون اساسي برخواسته از قرآن شد، مجلس با حرکت‎‎هاي تند افراطيون به تريبوني براي نطق‎‎هاي ضد‎انقلاب و تحصن‎‎هاي اصلاح‎طلبان راديکال بدل شد و از جايگاه اصلي خود فاصله جدي گرفت، احزاب سياسي به سردمداري حزب دولت ساخته مشارکت و با همکاري کارگزاران و مجاهدين، عامل تلاش براي ايجاد هرج و مرج و تضعيف پايه‎‎هاي نظام اسلامي شدند و نهايتا مطبوعات با محوريت روزنامه‎‎هاي زنجيره‎اي با حمله به اعتقادات مردم مثل عاشورا، شهادت، تضعيف نهاد‎هاي نظام به بهانه‎‎هاي مختلف و سياه‎نمايي وضع کشور، همه خطوط قرمزي که تا آن روز از قداست بالايي براي مردم برخوردار بود پشت سرگذاشته و نهايتا باعث شدند که اتفاقات ناگواري چون آشوب‎‎هاي 18 تير 78 در کشور رقم بخورد.

بررسي وقايع سلسلهواري که در طول هم به فتنه 18 تير منجر شد همگي نشان مي‎دهد که جريان اصلاحات با استفاده ابزاري از شعار دموکراسي سعي در تغيير ماهيت و ساختار نظام اسلامي داشته و تلاش کرده که با ايجاد جلوه‎اي موجه از عمليات ميداني آن روز‎هاي اصلاحات، توده مردم را با خود همراه کند. آن‎ها ابتدا قتل‎هاي زنجيره‎اي را برنامه‎ريزي کردند و کشته شدن افرادي را که روشنفکر مي‎ناميدند به چماقي عليه آزادي در نظام اسلامي تبديل کردند، سپس با مقاومت عليه اصلاح قانون مطبوعات، مقابل قانون اساسي يعني اصلي‎ترين رکن همان دموکراسي که خود فرياد ميزدند، ايستادند و بعد از آن نيز با عمليات هماهنگ روزنامه‎‎هاي زنجيره‎اي که ژست طلبکاري فضاي آزاد رسانه‎اي را داشتند، ميليشياي خود را ابتدا در سطح رسانه‎‎ها و سپس در ميانه کوي دانشگاه تهران فعال کردند تا نظام اسلامي را از بيخ و بن ساقط کنند.

شديدترين عمليات در واقعه 18 تير در زمين رکن چهارم دموکراسي، انجام شد. اولين اقدام تندرو‎ها ايجاد يک شبکه گسترده رسانه‎اي از روزنامه‎‎هاي همسو به‎عنوان سهلالوصول‎ترين رسانه جمعي براي اقدامات ساختار شکنانه بود. حملات روزنامه‎‎هاي زنجيره‎اي به انديشه‎‎هاي دين و نظام جمهوري اسلامي در سال اول دولت اصلاحات و در دوران وزارت عطاءالله مهاجراني، تا جايي شدت گرفت که رهبري به دفعات خطر شبيخون فرهنگي، رسوخ فرهنگ غربي، ليبراليسم و اباحي‎گري در کشور را هشدار دادند. عناصر رسانه‎اي اصلاح‎طلبان که تقريبا همه آن‎ها يا به خارج از کشور پناهنده شدند يا پس از محاکمه در دادگاه راهي زندان شدند توانستند طي مدتي کوتاه روزنامه‎‎هاي زنجيره‎اي متعدد مانند جامعه، توس، نشاط، همميهن، خرداد، سلام، آفتاب امروز، فتح، پيام امروز، آريا، عصر آزادگان، اخبار اقتصاد، راه نو، پيام نو، دنياي سخن، پيام هامون و... را منتشر کنند که البته در موارد زيادي با انتشار مطالبي تند در بازه زماني کوتاهي تذکر مي‎گرفتند، دادگاه مي‎رفتند و نهايتا تعطيل مي‎شدند.

در چنين شرايطي ابهامات و نقاط ضعف قانون مربوط به رسانه‎ها و مطبوعات که در سال 64 مصوب مجلس و ابلاغ شده بود به وضوح مشخص شد و بر همين اساس کميسيون فرهنگي مجلس پنجم طرح «اصلاح قانون مطبوعات» را در هفته اول تيرماه 78 در دستور کار خود قرار داد و نهايتا در 15 تير کليات آن را در مجلس مطرح کرد. در پي اين اتفاق موجي از مخالفت‎‎‎ها و جنجال‎‎هاي از سوي برخي نمايندگان مجلس و تقريبا تمامي رسانه‎‎هاي زنجيره‎اي و نزديک به دولت وقت به راه افتاد. در ميان اين غوغاسالاري روزنامه‎‎هاي زنجيره‎اي که نگران شکل گرفتن جبهه‎اي جديد در مقابل ساختارشکني‎ها و بي‎قانوني‎‎هاي خود بودند؛ و با تيتر‎هاي تند و زننده حجمي از توهين را روانه مجلس و نظام کرده و فرياد سلب آزادي از جامعه را سر مي‎دادند، روزنامه سلام به مديرمسئولي محمد موسوي‎خوئيني‎‎ها در 15 تير 78 تيتر التهاب‎انگيز «سعيد اسلامي پيشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است» را منتشر کرد و در ادعايي عجيب يکي از اعضاي وزارت اطلاعات که به‎صورت جدي شائبه‎‎هاي دخالت وي در قضيه پرونده قتل‎هاي زنجيره‎اي توسط همين رسانه‎‎هاي اصلاح‎طلب مطرح شده بود، به‎عنوان فردي که طرح اصلاح قانون مطبوعات را تهيه کرده، معرفي شد.

همين دروغ بزرگ روزنامه سلام موجب شد که بهانه برنامه سرويس‎هاي اطلاعاتي غربي و جريان راديکال دولت وقت فراهم شود چراکه پس از اين اقدام غيرمنتظره، با شکايت وزارت اطلاعات و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، روزنامه سلام که داراي سوابق قبلي در قوه قضائيه هم بود، تعطيل شد. روزنامه‎‎هاي پنجشنبه 17 تير هم در اقدامي کاملا هماهنگ و برنامه‎ريزي دست به محاصره رسانه‎اي يکي از ارکان نظام اسلامي يعني قوه قضائيه زدند و در روزنامه‎‎هاي خود با تيتر‎هايي مانند «محدوديت مطبوعات خشم مردم را شعلهور خواهد کرد»، «زمان حامل حوادث خشونتبار است»، «نظام بايد هزينه‎‎هاي سنگيني بپردازد»، «دانشجويان ساکت نخواهند نشست»، «ورود به قلعه چپگرايان يک ريسک خطرناک براي محافظهکاران است»، «مقابله با دولت و مخالفت با توسعه سياسي» و «پايان سياست ورزي»، براي نظامي که روزي دغدغه نقض دموکراسي آن را داشتند، خطونشان کشيدند و طولي نکشيد که طي يک برنامه هماهنگ دانشجويان را که به‎زعم‎ خود نيروي کمهزينه سياسي مي‎دانستند به خيابان‎ها آوردند و فضاي پايتخت را متشنج ساختند و نهايتا با علم کردن دموکراسي و حرکت موازي براي تخريب هرچهار رکن آن، نشان دادند که نه تنها دلسوز نظام نيستند بلکه در کمال بي‎صداقتي آماده تضعيف و اضمحلال انقلاب و نظام اسلامي هستند .

منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس