عكس سندي ماندگار در تاريخ است. در عكس و از روي عكس‌ها مي‌توان خوشحالي‌ها و غم‌ها، جنايت‌ و محبت و... را فهميد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دوران دفاع مقدس همواره دوراني ماندگار در تاريخ ايران زمين است كه بايد به قول سيد شهيدان اهل قلم تمام آن چون سندي ماندگار نسل به نسل انتقال يابد. كادر دوربين جواني رزمنده در سال‌هاي دفاع مقدس توانست زيباترين و فاجعه‌بارترين صحنه‌هاي اين بخش از تاريخ ماندگار را به ثبت برساند. 22 تير سالروز شهادت شهيد سعيد جان‌بزرگي عكاس جنگ تحميلي است كه بر آن شديم به اين بهانه نگاهي به زندگي اين شهيد بزرگوار بيندازيم.

مردان قاب تصوير «جانبزرگي» هرگز نمي‌ميرند!
 
جشن تكليف سعيد در حين تكليف

در دوازدهم اسفند 1344 در خانواده‌اي مذهبي در منطقه شهرري تهران ديده به جهان گشود. خانواده جانبزرگي نام اين هديه الهي را سعيد نهادند. سعيد هم همچون همسن و سالان خود پا به مدرسه نهاد و در كنار آن در مساجد و مراسم مذهبي شركت مي‌جست. 15 سالگي سال به تكليف رسيدن پسران ماست و در زماني كه سعيد بايد جشن تكليفش را برگزار مي‌كرد، در حين انجام واجب جهادي و در حين اداي تكليفي بزرگ‌تر و شركت در جبهه‌هاي جنگ بود. اين كار سعيد نشان داد كه وي چه بسا خيلي زودتر به درك تكليف رسيده بود و تا جايي پيش رفته كه در زماني كه شايد خيلي از همسن و سال‌هايش مشغول بازي بودند او در مراتب بالاي انجام فرائض ديني قرار داشت.

جان‌بزرگي در سال 62 به استخدام سپاه پاسداران درآمد و در واحد تبليغات جنگ (لشكر 25) مشغول به خدمت شد. سال 63 عمليات بزرگي براي رزمندگان رقم خورد كه نامش بدر بود. رژيم بعث در آن عمليات از گاز شيميايي استفاده كرد و قريب به اتفاق بچه‌هايي كه در بدر بودند در معرض استنشاق اين گازهاي مسموم قرار گرفتند. اما دوربين سعيد باز هم از پا نيفتاد و به ثبت اين روزها پرداخت. مجروح شد و بعد از مدتي دوباره به جبهه بازگشت.

مردان قاب تصوير «جانبزرگي» هرگز نمي‌ميرند!

عكس‌هاي حلبچه سعيد، جهان را دگرگون كرد

يكي از جنايات وحشتناك صدام و رژيم بعث بمباران حلبچه در پي عمليات والفجر 10 بود. سعيد در عمليات والفجر 10 با وجود بمباران منطقه با شيميايي توسط رژيم بعث باز هم ايمان و اعتقادش نگذاشت بايستد و وارد حلبچه شد و زير بمباران شيميايي به عكسبرداري از اين منطقه پرداخت.

عكس‌هاي جان‌بزرگي از جنايات و فجايع سردشت دنيا را دگرگون كرد. در پي ثبت اين تصاوير او تحت تأثير گازهاي شيميايي قرار گرفت.

در خصوص اين مسئله او در خاطراتش مي‌نويسد: با خودم مي‌گفتم لحظات ثبت شده توسط دوربين من باعث خواهد شد تا مردم دور‌دست در مورد مرداني كه سال‌ها جواني‌شان را دستخوش شعله‌هاي نبرد سنگين زرهي كرده‌اند بينديشند و به اين باور رسيدم كه آدم‌هاي درون قاب تصوير من هرگز نخواهند مرد و من به آنان عمر جاودان خواهم بخشيد.

مردان قاب تصوير «جانبزرگي» هرگز نمي‌ميرند!

بعد از جنگ ادامه تحصيل داد و در سال 75 با عنوان دانشجوي نمونه سال در رشته عكاسي فارغ‌التحصيل شد. سرانجام در 22 تير 81 بعد از چهار مرتبه عمل جراحي بر اثر جراحات شيميايي به خيل شهدا پيوست. روحش شاد و يادش گرامي.
 
* پويان شريعت  / روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عاشق شهدا ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    خدایشان رحمت کناد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس