کد خبر 325837
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵

یک روزنامه آمریکایی طی گزارشی از احتمال قطع تبادل اطلاعاتی آمریکا با آلمان علیه برخی کشورها از جمله ایران به‌دنبال رسوایی اخیر جاسوسی واشنگتن علیه برلین خبر داد.

به‌ گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی می‌نویسد: افشای جاسوسی‌های مکرر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا علیه آلمان ارتباط اطلاعاتی دو جانبه بین این دو کشور را که در سال‌های اخیر ایجاد شده بود مختل می‌کند.

بر اساس این گزارش، قضیه اخیر جاسوسی یک شهروند جوان آلمانی به نفع آمریکا، اوباما رییس جمهور این کشور را که می‌خواست با «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان تماس تلفنی برقرار کند و با وی درباره  تحریم روسیه صحبت کند را به حاشیه کشاند.

براساس این گزارش، اوباما نگران این مسئله است که چرا این قضیه قبل از تماس تلفنی وی با مرکل به اطلاع کاخ سفید نرسیده است. البته مرکل نیز در حین صحبت با اوباما به این مسئله نپرداخت.

البته جزئیات این جاسوسی در هاله‌ای از ابهام است و هنوز مقام‌های اطلاعاتی از ارائه اطلاعی در این زمینه خودداری می‌کنند.

به‌نوشته این روزنامه این مسئله ماجرای سال گذشته استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا را شدت بخشید که هزینه‌ای جاسوسی بر یک متحد نزدیک  بیشتر از فواید آن است.

مقامات سابق آمریکایی نیز ارزش چنین اقدامی را علیه متحد این کشور زیر سئوال برده‌اند و عنوان می‌کنند که چنین عملیاتی علیه آلمان از سوی آمریکا ارتباط اطلاعاتی دو جانبه بین این دو کشور را که در سال‌های اخیر ایجاد شده بود مختل می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز، بعد از ماجرای 11 سپتامبر دستگاه اطلاعاتی آلمان به شدت در تعقیب مظنونین این ماجرا برآمد.

همچنین دستگاه اطلاعاتی آلمان نقش برجسته‌ای را با آمریکا علیه انتشار بدافزار فلج کننده «استاکس نت» علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ایفا کرد.

یک مقام سابق سیا نیز با تاکید بر حجم جاسوسی‌های صورت گرفته علیه آلمان از سوی آمریکا گفت:«به نظر نمی‌رسد که آلمان در پی روابط بهتری با ایران باشد.»

این روزنامه آمریکایی در خاتمه از تعقیب قضایی مقام‌های آمریکایی علیه بانک‌های آلمانی «کامرزبانک» و »دویچه بانک» به ‌خاطر معامله مالی با ایران خبر داد که این نیز منجر به تیره شدن بیشتر روابط برلین و واشنگتن خواهد شد.

گفتنی است که تاکنون کاخ سفید و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در قضیه اخیر جاسوسی علیه آلمان سکوت اختیار کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس