روزنامه نیویورکر آمریکا در تشریح نقش قاسم سلیمانی در مبارزه با آمریکا و اسرائیل و ابزارهای منطقه‌ای آن به نقل از یک مقام عراقی که به نام وی اشاره ای نکرد، مدعی شد که سلیمانی بعد از پایان جنگ 33 روزه در لبنان با اسرائیل، پیامی را به مقامات آمریکایی رساند مبنی بر اینکه "امیدوارم در این مدت در بغداد در آسایش به سر برده باشید، چرا که من در بیروت مشغول بودم."

مانع اصلی توطئه های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه کیست؟
گروه بین‌الملل مشرق - تعویق نشست پارلمان عراق در اوضاع نابسامان کنونی این کشور، عراق را هم مانند لبنان در آستانه خلأ قدرت و دولت قرار داده است.  هدف ظاهری از این اقدام، مانع‌تراشی در برابر هر تلاشی برای تقویت مواضع سیاسی داخلی برای حمایت از عملیات امنیتی و نظامی دولت عراق علیه تروریست‌های داعش است که عراق  سوریه و لبنان را در معرض خطر تجزیه قرار می‌دهد. 

اما هدف پنهانی دیگر نیز وجود دارد که می‌توان آن را در کنترل اراده سیاسی برای طرف‌های فعال از جمله کردها و برخی جریان های اهل تسنن دانست که به تصمیم گیریهای خارجی وابسته هستند، این موضوع در لبنان نیز که منتظر سازش منطقه‌ای  برای تعیین رئیس جمهور در این شرایط پیچیده است نیز صدق می کند، سازشی که احتمالا قبل از پایان زلزله کنونی در منطقه غیرممکن است. 

احمد الشرقاوی در مقاله‌ای در پایگاه خبری "الشرق الجدید" می‌نویسد: می توان گفت که دولت آمریکا سه پرونده را در دستور کار منطقه‌ای خود قرار داده است، پرونده های لبنان، سوریه و عراق. این پرونده ها منتظر به تمام و کمال رسیدن برنامه های آمریکا مبتنی بر آتش فتنه و خونریزی و ویرانی منطقه است تا این برگه‌های بازی برگردند و معادله‌ها تغییر کنند و همه طرف‌ها شرایط آمریکا را بپذیرند.   
 

آمریکا و دو راهی قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری


اطلاعات درز کرده از روزنامه های آمریکایی از جنگ شدیدی حکایت دارد که بین دو رویکرد مختلف در کاخ سفید وجود دارد، این جنگ بین سیاست‌های نرم جان کری و سیاست‌های تجاوز طلبانه سوزان رایس دنبال می شود. 

مانع اصلی توطئه های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه کیست؟

با افزایش دامنه اختلافات در آمریکا به علت شکست در سوریه و لبنان و پیچیدگی‌های موفقیت در تجزیه عراق بعد از ورود ایران روسیه به خط بحران در این کشور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مورد انتقادات سختی قرار گرفته تا حدی که برخی از وی به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا نام می‌برند و معتقدند که ضعف وی باعث شده که آمریکا و جایگاه و هیبت خود در جهان را از دست بدهد.

اسرائیل و عربستان سعودی نیز علنا از سیاست‌های ضعیف وی انتقاد می‌کنند و خواستار خلوت دیپلماتیک با دولت اوباما هستند تا در مورد سیاست‌های وی در خاورمیانه و افزایش خطرناک انفجار قریب الوقوع اوضاع در منطقه که امنیت اسرائیل را  به خطر می اندازد، با او رایزنی کنند. 

بنا بر اعلام برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه خبری ارم نیوز خلوت دیپلماتیک شامل برخی وزرای خارجه و دیپلمات های سابق آمریکایی است که با پرونده خاورمیانه ارتباط مستقیم داشته‌اند. برخی از این افراد عبارتند از: جیمز بیکر، مادلین آلبرایت، کاندولیزا رایس، هیلاری کلینتون، جان کری و کاولین پاول. علاوه بر اینها تعدادی از مشاوران سابق امنیت ملی اسرائیل و تعدادی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا نیز در این محفل حضور دارند. 

این نشست‌ها علاوه بر سوریه و عراق و ایران هسته ای، سیاست های نرم جان کری را نیز بررسی می کنند، سیاست‌هایی که با انتقادات تندی مواجه شده و جمع زیادی از اعضای کنگره و ارتش و سازمانهای جاسوسی آمریکا و لابی‌های صهیونیستی و عربی در این کشور با آن مخالف هستند. سردمدار این هجمه سوزان رایس است که معتقد است سیاست‌های کری منافع آمریکا در جهان را به مخاطره انداخته است. 


مانع اصلی توطئه های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه کیست؟

بر اساس اطلاعات اندک درز کرده، اعضای این نشست ها سیاست‌های نرم کری و سفرهای متعدد منطقه‌ای وی را بی نتیجه دانسته و تاکید کردند که این رفتارها وجهه و اعتبار آمریکا را زیر سوال برده است. آنها اعتقاد داشتند که از دست رفتن هیبت و نفوذ آمریکا به علت سیاست های غیر مبتنی بر منطق زور است که کری در پیش گرفته است.

به همین علت مطالبات برای برکناری کری و جانشینی سوزان رایس افزایش یافته است، جابجایی که می‌تواند همراه با استفاده از منطق زور برای بازگرداندن هیبت و نفوذ آمریکا بویژه در خاورمیانه باشد. البته هنوز مشخص نیست که حجم ویرانی‌ها و کشتار ناشی از این تغییر رویکرد که بر اساس منافع آمریکا و عربستان برای ایجاد نابسامانی و ویرانی در کشورهای خاورمیانه و محور بازدارندگی و مقاومت خواهد بود، تا چه حدی است.

چرا که هدف نهایی از اعلام "جهاد مقدس علیه کافران شیعی!"  ایران است. البته آنها می‌دانند که نمی‌توانند با حمله نظامی این کشورها را از پای در آورند، به همین علت سعی در ایجاد فتنه های مذهبی و فرقه ای و جنگ های داخلی در این کشورها دارند. این سیاست، راهبردی است که سازمان‌های جاسوسی آمریکا آن را "مدیریت توحش" از طریق طرح های نرم نامگذاری کرده اند.  
     

قوی ترین شخصیت مخالف توطئه های آمریکا در منطقه کیست؟


این مقاله در ادامه به نقش یک شخصیت امنیتی منطقه در مقابله با توطئه های آمریکا اشاره کرده و می نویسد که بر اساس اطلاعاتی که از برخی نشسست‌ها به دست آمده،  یکی از ناظران اروپایی تاکید کرده چیزی که باعث نگرانی دولت آمریکا و اسرائیل است و بر خشم رژیم های حاشیه خلیج فارس می افزاید، فردی است که امام خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران وی را "شهید زنده" نامیده است. 

این فرد که ماده تبلیغاتی خوبی برای رسانه های غربی و سعودی شده، سردار قاسم سلیمانی است که خبرگزاری فرانسه گزارش مفصلی از وی از زمان پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی و سیر مسیر  پیشرفت و ترقی در سکوت رسانه‌ای پرداخت تا زمانی که وی سپاه قدس را تشکیل داد که به ادعای خبرگزاری فرانسه الان در مقابله با داعش و دیگر گروه های تروریستی به دولت عراق کمک می کند. 

مانع اصلی توطئه های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه کیست؟

آمریکا سلیمانی و زیرکی وی را می شناسد، چرا که در زمان اشغال عراق و درگیری ها در سوریه با مردان وی درگیر شده است، آنها می دانند که علت اصلی شکست آنها در سوریه به دیدگاه ها و طرح‌های راهبردی این فرد بر می گردد، فردی که آمریکا و نیروهای ناتو وی را قوی‌ترین مسئول امنیتی در خارمیانه می دانند. 

در این راستا روزنامه نیویورکر آمریکا در تشریح نقش این فرد در مبارزه با آمریکا و اسرائیل و ابزارهای منطقه‌ای آن به نقل از یک مقام عراقی که به نام وی اشاره ای نکرد، مدعی شد که سلیمانی بعد از پایان جنگ 33 روزه در لبنان با اسرائیل، پیامی را به مقامات آمریکایی رساند مبنی بر اینکه "امیدوارم در این مدت در بغداد در آسایش به سر برده باشید، چرا که من در بیروت مشغول بودم."

برخی معتقدند راز موفقیت سلیمانی  این است که تنها به عکس‌العمل ها در تقابل با دشمن بسنده نمی کند. بلکه ضربه اول را مهار کرده و بعد درباره نقاط قوت و ضعف دشمن بررسی می کند و برای کاستن از نفوذ آن تلاش می‌کند و با طرح‌هایی که آماده کرده، به دشمن حمله می کند. وی در حملات خود بر روی قطع خطوط امدادی و  محاصره دشمن تلاش می کند و برای مذاکره نیز تنها گزینه‌های تسلیم شدن و فرار از جهنم یا مرگ را پیش روی آنها قرار می دهد. این طرح ها در سوریه نیز موفق عمل کرده و هنوز هم نیروهای مخالف دولت مجبور به تسلیم شدن در بر ابر ارتش سوریه می‌شوند. 

الشرقاوی مدعی شد: به علت همین شکست بود که آنها انفجار در عراق را آغاز کردند، اما به محض اینکه موصل سقوط کرد، این مرد خود را به بغداد رساند، شاه عربستان نیز فورا تعطیلات خود در مراکش را موقف کرده و بعد از توقفی کوتاه در قاهره و دیدار با مزدور خود عبدالفتاح السیسی در هواپیمای شخصی اش به ریاض برگشت. 

نکته جالب اینکه بندر بن سلطان نیز با شاه عربستان بازگشت و به عنوان مشاور وی در امور تروریسم معرفی شد. این نشان از آغاز مرحله ای از درگیری‌های سخت در محور لبنان با تهران دارد. ریاض در این راستا سعی دارد به آمریکا و اسرائیل اثبات کند که بندر بن سلطان مناسب ترین و فعال ترین گزینه برای ورود در جنگ با قاسم سلیمانی است تا شاید بتواند اسطوره شهید زنده که موفقیت‌هایش آمریکا و اسرائیل را نگران کرده و امرای جنایتکار ریاض را وحشت زده نموده، شکست دهد.  
 
مانع اصلی توطئه های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه کیست؟این نویسنده عرب زبان با ادعای حضور سلیمانی در بغداد برای مقابله با توطئه‌های غرب علیه این کشور نوشت که وی بر اساس طرح‌هایی که دارد، مقابله با این توطئه ها را آغاز کرده است. شاید اولین و سریعترین نتایج ملموس این فعالیت ها گزارشی است که ژنرال دمپسی به دولت آمریکا ارسال کرد. در این گزارش آمده است که نیروهای عراقی توانسته‌اند شوک ناشی از حمله ابتدایی را مهار کرده و به سرعت استحکامات شهرها و مناطق تجت سلطه خود را تقویت کنند. آنها پیشروی های داعش در بخش‌های عراق را متوقف کرده اند.

البته به اعتقاد این گزارش نیروهای ارتش عراق قادر به بازپس گیری اراضی اشغال شده از دست داعش نیستند. این گزارش به دولت آمریکا توصیه می کند که باید برای مقابله با تحولاتی که  ممکن است به سرعت در عرصه میدانی ایجاد شود، خود را آماده نگه دارد تا اوضاع منطقه پیچیده‌تر از این نشود و بویژه دامن اسرائیل را نگیرد. 

این گزارش نشان می دهد که شوک اولیه مهار شده و خسارت‌ها متوقف شده اند و فرماندهی ارتش بازسازی شده و نیروها نیز در مکان های مناسبت استقرار یافته اند. بعد از این مرحله است که حمله آغاز می‌شود و البته آمریکایی ها نمی‌دانند که این حمله از کجا آغاز شده و به کجا ختم می شود. اوباما پیشتر هشدار داده بود که دخالت ایران در عراق به دخالت آمریکا منجر خواهد شد، اما ایران با ائتلاف با روسیه این هشدار را نادیده گرفت.

امیر عبداللهیان معاون وزارت خارجه ایران از مسکو اعلام کرد که تهران و مسکو  با هم برای ضربه زدن به تروریسم در عراق وارد عمل شوند. وی گفت کسانی که مبارزه با تروریسم را رد  می کنند و به نوعی تروریست هستند، چرا که از ابزار تروریسم در راستای اهداف خود استفاده می کنند. اوباما همچنین هشدار داده بود که مانع از این خواهد شد که ایران نسخه‌های برابر اصل حزب الله لبنان را در کشورهای دیگر منطقه نیز ایجاد کند. 

نویسنده این تحولات و هشدارها را عامل اساسی ایجاد انفجار در منطقه خوانده و تصریح کرد که آمریکا برای مقابله با این خطر که اسرائیل و عربستان سعودی و شیخ نشین های خلیج فارس را تهدید می کند، این اقدامات را انجام داده است. نگرانی رژیم صهیونیستی از سیر تحولات تا حد جنون پیش رفته و می توان آن را در گفتار و رفتار سران این رژیم و خشم آنها بر ضد مردم بی دفاع غزه دید. بویژه اینکه حزب‌الله در جولان آماده و منتظر زمان موعود است تا وارد عمل شود. آن هم بعد از پیروزی‌هایی که در پاکسازی مرزهای لبنان با سوریه از لوث وجود تروریست ها داشته است. 

اسرائیل از ترس فارغ بال بودن حزب الله سعی دارد آنها را در عرصه امنیت داخلی خود مشغول کند، به همین علت داعش را به این کشور اعزام کرده تا موج جدید از انفجارهای تروریستی را بر ضد حزب الله و ارتش و نیروهای امنیتی و حتی بر ضد مسیحیان ایجاد کند. انفجارهایی که بر اساس این طرح باعث شود لبنانی ها از دولت احتمالی خلافت اسلامی داعش که قرار است در آینده در لبنان ایجاد شود، فرار کنند. 

مانع اصلی توطئه های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه کیست؟این نشان می دهد که تصمیم به جنگ تنها بر ضد عراق گرفته نشده، بلکه شامل سوریه و لبنان نیز می‌شود. به همین علت است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستار اختصاص 500 میلیون دلار کمک برای حمایت از داعش در سوریه شده است. البته آمریکا مدعی شده که این کمک‌ها را برای مخالفان به ظاهر معتدل از ارتش آزاد و جبهه النصره و سایر گروهک‌های مبارز در سوریه ارسال می کند. علاوه بر اینها موج جدید از عضوگیری ها در گروه‌های تروریستی با حمایت مالی عربستان سعودی و شیوخ و سازمان‌های جاسوسی و مفتیان وابسته به دربار ریاض آغاز شده تا جوانان گمراه را برای مبارزه برای تشکیل "دولت اسلامی" به این کشورها اعزام کند.

منطقه در برابر آینده‌ای مجهول قرار دارد، روسیه احتمال بازگشت آمریکا با  قدرت نظامی به منطقه را درک کرده است، البته این بار آمریکا می‌خواهد به بهانه مبارزه با تروریسم نقشه‌های جدید را برای این کشورها پیاده کند، اما مسکو بلافاصله اعلام کرده که با همراهی ایران برای مبارزه با تروریسم در عراق وارد عمل می‌شود. مسکو همچنین از سوریه نیز حمایت کرده و گفته این حمایت حتی با وجود آغاز جنگ جهانی نیز ادامه خواهد داشت. 

مجلس دومای روسیه اعلام کرد که نظام تک قطبی در دنیا به پایان رسیده و الان زمان آن رسیده که نتایج جنگ جهانی دوم مورد بازبینی قرار گیرد.
این نشان میدهد که درگیریها ابعاد منطقه ای و بین‌المللی به خود گرفته و هماهنگی وهمکاری خوبی بین ایران و روسیه از یک طرف و ایران با دولت های محور مقاومت از طرف دیگر دنبال می‌شود. این در حالی است که سوریه به صورت مستقیم نیز با مسکو ارتباط دارد و سیاست‌های راهبردی خود را از این طریق دنبال می کند. 

شاخص‌ها نشان از آن دارد که سلیمانی در مرحله آینده در چندین جبهه منطقه‌ای باید وارد عمل شود، چرا که توطئه صورت گرفته گسترده و خطرناک است و همه امت اسلام را هدف قرار داده است. شاید بتوان گفت تمرکز مجدد رسانه های غربی بر این شخصیت اسطوره ای به این علت است تا از افکار وی و طرح هایش برای آینده منطقه و جنگ با پیگیری دستاوردهای جنگی او اطلاع یابند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی 90085 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    حاج قاسم فدایی داری بابا..
  • محمد رضا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    کاش همه ی مسولین از حاج قاسم الگو بگیرند خدا نگهدارش باشد
  • kambiz ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    واقعا ابر مرد جنگ های چریکیه ایشون
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    مشرق احمق اینقدر روش مانور بده تا به کشتنش بدی. دوستی خاله خرسه که میگن همینه
  • اهوازی ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    با زبان روزه دعا میکنم که خدا از عمر من بگیر و بر عمر پر برکت خاج قاسم بیفزا.آمین یا رب العالمین.
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    همه مردم ایران به وقتش یه پا قاسم سلیمانی اند.
  • یک ایرانی ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    خداوندا کسانی که با جان و دل به اسلام وکشور ونظام خدمت میکنند مثل حاج قاسم سلامتش بدار وعمر طولانی عطا کن ودشمنان آنهارا نابود ساز خداوندا در جنگها با فرشتگانت او راکمک کن
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    خدایا قاسم ما را نگهدار. عزیز رهبر مارا نگهدار
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    محسن رضایی مربی و مللم همه برادران
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    تو دیگه چه آدم بی اطلاعی هستی! حاج قاسم برای همه ناشناخته بود و این رسانه های غربی و عربی بودند که ایشونو کشف کردند از اون به بعد هست که رسانه های داخلی ما هم به حاج قاسم توجه دارند
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    باراک اوباما برخی از وی به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا نام می‌برند یادتونه وقتی رئیس جمهور شد با دمتون گردو می شکستید؟
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    خدایا حافظ و پشتیبان سردار قاسم سلیمانی باش و او را در همه جبهه ها موفق بدار و گروه دشمانش را در هم بکوب و نابود کن زود زود
  • منم دیگه ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    داعش جنایتکار دورنیست که به خاطر سربریدن کودکان معصوم همتونو به اذن الله بسوزونیم وانتقامی سخت تر اون دنیا درانتظارتونه
  • مهدی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    بسوزونیمممم .... مگه ما هم وحشی هستیم ... تو خودت گویا یه پا داعشی ها
  • علمدار ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    اگر عراق یه حاج قاسم سلیمانی داشت این بلا سرشون نمیومد.
  • سيد اميرحسين معيني ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    واقعاً عاشقتم حاج قاسم.كاش ما هم بتونيم قدمي برداريم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس