کد خبر 324497
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به ایمنی بالای داروی بوپرونورفین گفت: علی‌رغم ایمنی بالا و نتیجه‌بخشی مطلوب این دارو به نسبت متادون مغفول مانده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر آذرخش مکری، معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد در حاشیه بازدید قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: داروی بوپرونورفین دارای آستانه امن بالاتری برای مصرف‌کنندگان مواد مخدر است به طوری که می‌تواند مخصوصا برای افرادی که دارای سن بالاتر و تریاکی هستند بسیار اثربخش باشد.

وی افزود: این قرص علی‌رغم عدم آسیب به کبد هر قدر هم مصرف شود برای فرد امکان کشته‌شدن وجود ندارد.

وی ادامه داد: علی‌رغم اثرات مطلوب این دارو برای درمان اعتیاد 2 دشواری دارد که یکی قیمت و دیگری شروع سخت محسوب می‌شود که افراد در چند روز اول دارای حالت تهوع هستند.

وی با ابراز تأسف از تجویز کم این داروی مفید گفت: در آخرین اطلاعات کسب‌شده از سازمان غذا و دارو در مورد مصرف بوپرونورفین، 75 میلیون قرص بوده که با ضرب و تقسیم معادل 20 تا 25 هزار نفر است. همچنین 10 هزار عدد مصرف شربت تریاک و 400 هزار داروی متادون داریم در حالی که می‌توانیم این 25 هزار نفر را بسیار بیشتر ارتقا دهیم.

مکری خاطرنشان کرد: درمان با داروی بوپرونورفین بسیار لوکس‌تر و برای بیماران بسیار جذاب‌تر است به شرطی که روی آن کار فرهنگی صورت بگیرد چون مردم متادون را می‌شناسند و در حال حاضر بیشتر به مصرف متادون اقبال دارند.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: قاعدتا قیمت بوپرونورفین نباید خیلی با متادون اختلاف داشته باشد در حالی که قیمت متادون 10 برابر نسبت به بوپرونورفین قیمت دولتی است یعنی آستانه بازار سیاه متادون بی‌دلیل 10 برابر بیشتر است که علت آن نیز هیجان بازاری است که به آن دامن می‌زند و نه ارزش واقعی آن!

در ادامه، دکتر رحیمی موقر، رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: در شروع درمان با متادون بیماران نسبت به این دارو مقاومت داشتند اما الان بیمار در بدو مراجعه تجویز متادون را از پزشک درخواست می‌کند که این موضوع قابل سیاست‌گذاری و تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: تجویز بوپرونورفین توسط پزشکان نیازمند فرهنگ‌سازی است چرا که پزشکان به دلیل آسانی تجویز متادون از درمان با بوپرونورفین تا حدودی غافل هستند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس