کد خبر 323541
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷

مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان گفت: استاد صائب تبریزی صاحب سبک اصفهانی بود به طوری که در اصطلاحاتش، اصطلاحات اصفهانی به کار رفته ضمن اینکه حدود نیم قرن است که در کنار آرامگاه این شاعر بزرگ محفل شعر برگزار می شود.

روز بزرگداشت صائب چگونه محاسبه شد/ شاعری که نیم قرن در کنار آرامگاهش محفل شعر دارد
 به گزاررش مشرق، فضل الله شیرانی (سخا)  به مناسبت سالروز گرامیداشت صائب تبریزی  بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده با وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت گذشته و نظر به پاسداشت صائب تبریزی مذاکراتی با مقام معظم رهبری به عمل آمد تا روزی در تقویم ملی کشور به نام صائب تبریزی ثبت شود.
 
صد و سومین روز؛ سالروز بزرگداشت صائب شد
 
وی ادامه داد: چون تاریخ دقیق ولادت و وفات این شاعر بلند آوازه در کشور مشخص نبود لذا بر اساس محاسبه با حروف ابجد، عدد 103 برای نام این شاعر ترسیم شد، لذا قرار بر این شد تا در صد و سومین روز سال، روز بزرگداشت صائب نامگذاری شود.
 
استاد سخا بیان داشت: نکته قابل توجه اینجاست که کلیه جامعه ادبی استان اصفهان و شاعران کشور از این رویداد بسیار خرسند هستند و معتقدند که واقعا جای نام صائب در تقویم ایران خالی بود.
 
روز بزرگداشت صائب چگونه محاسبه شد

در گذشته مردم نذور خود را در کنار آرامگاه صائب ادا می‌کردند
 
مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان با اشاره به آرامگاه صائب تبریزی گفت: مکانی که اکنون آرامگاه صائب است در گذشته به صورت فعلی نبود و فضای سبز موجود به صورت باغی بوده که صرفا به نام صائب بر اساس اطلاعی که از سالخوردگان محلی به عمل آوردیم معروف بوده است.
 
وی گفت: جالب اینجاست که در گذشته حتی مردم نذور خود را در اینجا ادا می‌کردند.
 
استاد شیرانی ادامه داد: در قبل از انقلاب اسلامی این آرامگاه توسط اساتیدی چون استاد جلال الدین همائی، استاد صغیر اصفهانی، استاد نوای اصفهانی و تعدادی از بزرگان ادبی استان با پیگیری‌های متعدد  کشف و به مدت چهار سال به سبک صفویه مرمت کرده و در کنار آن مجتمع فرهنگی و هنری صائب که به امورات فرهنگی می‌پردازد احداث شد.
 
روز بزرگداشت صائب چگونه محاسبه شد

نیم قرن است که در کنار آرامگاه صائب محفل شعرخوانی داریم
 
مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان بیان داشت: حدود نیم قرن است که انجمن صائب هر روز جمعه حدود دو ساعت تشکیل می‌شود که در آن دو غزل از استاد صائب مورد تحلیل قرار گرفته و پس از آن شعر خوانی و نقد شاعر را در برنامه کاری خود داریم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت صائب تبریزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: این شاعر بلند آوازه و صاحب سبک شیعه اثنی اشعری است که ارادتمند خاندان نبوت و امامت بوده و سفرهایی نیز به مکه، عتبات و مشهد مقدس را در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است.
 
سبک شعر صائب کاملا اصفهانی است نه هندی
 
استاد سخا بیان داشت: سبک شعر او را که قبلا تعدادی از اساتید سبک هندی می‌دانستند به قول استاد بیژن ترقی در مقدمه کتاب صائب سبکی کاملا اصفهانی است به طوری که اصطلاحات اصفهان در آن رعایت شده و این شاعر بزرگ هم قبل از سفر به هند و هم پس از این سفر مجموعا در اصفهان بوده است.
 
مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان گفت: ما سال گذشته همایش بزرگداشت صائب را به طور استانی در جنب آرامگاه این شخصیت ادبی به طریق دلپذیری با حمایت مستقیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت انجمن هاهنگی شاعران استان اصفهان برگزار کردیم و امسال نیز با وجود تقارن سومین روز ماه مبارک رمضان با عشق و علاقه به این شاعر بزرگ دومین همایش بزرگداشت او را در کنار آرامگاهش برگزار خواهیم کرد.
 
روز بزرگداشت صائب چگونه محاسبه شد

استاد شیرانی ملقب به سخا در بخش پایانی سخنان خود همچنین در خصوص سال ولادت و وفات این شاعر نیز بیان داشت: بر اساس دلایلی که در کتابهای در خصوص صائب وجود دارد تولد این شاعر را حدود سال 1003 هجری قمری و سال درگذشت او را سال 1087 هجری قمری بیان شده که نشان دهنده بیش از 80 سال عمر شریف این شاعر اخلاق و ایمان در اصفهان است.
 
 امروز از اذان مغرب به بعد در کنار آرامگاه صائب تبریزی مجلس بزرگداشتی با حضور مسئولین استانی و تعدادی از شاعران به نام کشور برگزار خواهد شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس