رویکرد رسانه‌­های سعودی در قبال تحولات عراق و استفاده از عناوینی مانند انقلابیون برای تروریست‌­ها و نامگذاری ارتش عراق به عنوان ارتش مالکی به خوبی نشان می­‌دهد که این رسانه­‌ها، جهت­‌دار عمل کرده و به سخنگوی داعش تبدیل شده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری العهد نوشت: نحوه پوشش خبری تحولات عراق در رسانه­‌های سعودی و استفاده از عناوینی مانند انقلابیون برای تروریست­‌هایی که دستشان به خون مردم بی گناه در سوریه و نیز عراق آلوده است، به خوبی نشان می­‌دهد که این رسانه­‌ها جهت دار عمل کرده و به سخنگوی گروه تروریستی داعش تبدیل شده­‌اند.

رسانه‌های سعودی تروریست‌ها را انقلابیون معرفی می‌کنند

نمونه دیگری از پوشش خبری مغرضانه و جهت‌دار رسانه­‌های سعودی این است که از ارتش عراق تحت عنون ارتش نوری مالکی یاد می­‌کنند.

بنابراین روشن است که اظهارات نوری مالکی نخست وزیر عراق در مورد حمایت عربستان از تروریست­‌های داعش، بی­‌دلیل نیست زیرا گرچه امکان انکار حمایت لجستیکی و نظامی از تروریست­‌ها وجود دارد اما حمایت رسانه­‌ای چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرده و یا بر آن سرپوش گذاشت.

نمونه­‌ای از این حمایت رسانه­‌ای و به عبارت بهتر پوشش خبری جهت‌دار این است که  برخی رسانه­‌های کشورهای عربی خلیج فارس از تروریست­‌هایی که به جان انسان­‌های بی‌گناه در سوریه افتاده­‌اند، تحت عنوان انقلابیون یاد کردند و این بار همان سیاست را در عراق به کار می­‌گیرند.

در همین ارتباط، شبکه العربیه وابسته به عربستان از داعش در عراق تحت عنوان نیروهای انقلابی یاد کرد آن هم در شرایطی که همین شبکه همواره مدعی مبارزه با تروریست و گروه­‌های تروریستی است.

تلاش رسانه‌ای سعودی برای توجیه جنایت‌های داعش

همچنین رسانه‌­های سعودی از ارتش عراق تحت عنوان نیروهای مالکی یاد می‌­کنند و با این کار در تلاش هستند ارتش را نیروهای سیاسی جلوه داده و وجهه ملی بودن را از آن سلب کنند.

در این میان رسانه‌­های سعودی سیاست­‌های خبری خود آن را ناشی از اشتباهات سیاسی مالکی می­‌دانند و در واقع با این اقدام در تلاش برای توجیه جنایت­‌های داعش و متحدان آن در عراق هستند تا به این ترتیب اینگونه القا کنند که حوادث جاری در این کشور چیزی جز جنگ داخلی بین مردم آن نیست.

این رویکرد عربستان در اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور به خوبی نمود یافت به این معنی که وی با اشاره به اوضاع عراق، گفت: تحولات عراق زنگ هشداری برای بروز جنگ داخلی در این کشور است.

تلاش برای دامن زدن به تحریکات مذهبی

بر این اساس، رسانه‌­های سعودی در پوشش خبری تحولات عراق، تحریک مذهبی را محور کار خود قرار داده­‌اند و در همین راستا، پایگاه اینترنتی العربیه نیز مقاله­‌ای را تحت عنوان «با کمال ناراحتی و بر کوهی از سر شهدا باید اعتراف کرد که عراق به سمت تقسیم و چند دستگی می‌رود».

نویسنده این مقاله بر این باور است که عراق عملا به سه قسمت تقسیم شده است به این ترتیب که شمال و شمال غرب این کشور نه به تازگی بلکه از سال 2003 تحت کنترل اهل تسنن قرار گرفته است و بخش جنوبی بغداد و بصره نیز در اختیار شیعیان قرار دارد.

اما بخش سوم نیز شامل اقلیم کردستان عراق است که در واقع از آغاز دهه نود قرن گذشته به یک بخش نیمه مستقل تبدیل شده است.

رسانه­‌های سعودی در واقع با توسل به این شیوه‌­ها در تلاش برای رواج موضوع تقسیم عراق به بخش‌­های مختلف بر اساس دین و مذهب هستند و برای تحقق این هدف به گروه‌­های تروریستی مانند داعش و حمایت از آنان متوسل شده‌­اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس