کد خبر 323013
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹

به دنبال پیگیریهای رسانه های مختلف استان به ویژه خبرگزاری مهر در راستای نقوش صخره ای میرملاس و هومیان شهرستان کوهدشت که منجر به ضرب الاجل استاندار لرستان شد اداره کل میراث فرهنگی فراخوان طرح ساماندهی میرملاس و هومیان را منتشر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، رسانه های مختلف استان لرستان به ویژه خبرگزاری مهر با انتشار دهها گزارش خواستار ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان که بازخورد این امر موجب واکنش استاندار لرستان در جلسه کارگروه گردشگری استان شد و هوشنگ بازوند خواستار جلوگیری از تخریب این میراث ۱۲ هزار ساله شود.

روز گذشته استاندار لرستان در جلسه کارگروه گردشگری با اشاره به دغدغه های مردم، فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها برای نجات نقوش صخره ای میرملاس و هومیان گفت ظلم است که این اثر تاریخی را به راحتی از بین ببریم.

یک میراث دیگر در حال تخریب +تصاویر

بازوند در همین جلسه از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست که هر چه سریعتر برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی چند هزار ساله را تدوین کند.

این سخنان استاندار لرستان در کمتر از یک روز واکنش متولیان امر در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را به دنبال داشت به نحوی که صبح امروز دوشنبه فراخوان طرح ساماندهی میرملاس و هومیان منتشر شد.

یک میراث دیگر در حال تخریب +تصاویر

در این فراخوان آمده است: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در نظر دارد طرح مطالعه و ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان شهرستان کوهدشت را به مشاور واجد صلاحیت و با تجربه واگذار نماید. لذا از همه مشاوران دارای رتبه و صلاحیت در این زمینه دعوت می شود اسناد و مدارک خود را به مدت حداکثر پنج روز پس از انتشار آگهی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان واقع در خرم آباد- خیابان ۶۰متری - خیابان شهیدچمران - خیابان شهید جهان آرا ارسال نمایند. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفنهای ۳۲۴۳۶۶۵ و۳۲۲۳۰۹۷ -۰۶۶۱ تماس حاصل کنند.

در این فراخوان آخرین مهلت تحویل اسناد ارزیابی کیفی ۵ روز پس از انتشار فراخوان عنوان شده و وعده داده شده است که پنج روز پس از وصول اسناد ارزیابی کیفی اسناد وصولی صورت می گیرد.

برداشتن این گام برای ساماندهی این میراث ارزشمند جهانی در حالیست که دو اثر میرملاس و هومیان در انتظار ثبت جهانی هستند و ساماندهی آنها می تواند در این روند تسریع کند.

یک میراث دیگر در حال تخریب +تصاویر

بنابر این گزارش غار میرملاس" که در ۱۷ کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام " سرسورِن " واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی کشف شد.

همچنین کوه هومیان نیز از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است.

این در حالیست که میرملاس با نقاشی های دوازده هزار ساله و همچنین هومیان نامهایی آشنا برای باستان شناسان دنیا محسوب می شوند اما مانند دیگر آثار مشابه در این زمینه رنگ حفاظت و حراست را به خود ندیده اند.

نقاشی هایی از سوار و شکار مربوط به انسان های بومی اولیه که سالهای اخیر دور از چشم حفاظت متولیان امر شاهد هجوم یادگاری نویسان زیادی بوده است و انفجارهای پی در پی جویندگان گنج و روشن کردن آتش توسط افراد ناشناس در زیر نقوش صخره ای، غار تاریخی میرملاس را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

روند تخریب ها در میرملاس به گونه ای بوده که موجب از بین رفتن و محو شدن بسیاری از تصاویر این میراث کهن بشر شده است و اگر به همین منوال پیش برود، دور نیستند روزهایی که از این اثر تاریخی دیگر اثری باقی نماند و این میراث بی همتا به صخره ای شکسته و بی تصویر تبدیل شود.

یک میراث دیگر در حال تخریب +تصاویر

سال ها است که قول نصب قاب شیشه ای و افزایش حفاظت از این آثار باستانی از سوی مدیران مختلف میراث فرهنگی لرستان مطرح شده ولی تاکنون چندین وعده دهنده آن رخت مدیریت از تن به در کرده و هنوز جامه عمل به تن این وعده پوشانده نشده است.

این در حالیست که جویندگان گنج به جان این اثر تاریخی ارزشمند افتاده اند. جویندگانی که به هوای گنجی که وجود ندارد زمینه نابودی یکی از ارزشمندترین میراث بشر را فراهم آورده اند و وظیفه مسئولان میراث فرهنگی است از این فاجعه جلوگیری کنند.

مطابق اظهار نظر کارشناسان این حوزه تنها غارنگاره های کرکس و لاسکوی فرانسه و آلتامیرای اسپانیا از لحاظ پیشینه و اهمیت به پای نقاشی نقوش صخره ای هومیان و میرملاس در استان لرستان می رسند؛ موضوعی که باعث شده ثبت جهانی این آثار در دستور کار قرار گیرد و حتی این دو غار در قالب مجموعه غارهای لرستان در فهرست موقت جهانی نیز به ثبت رسیده اند.

با این وجود همچنان طرح حفاظتی این غارها طی سالهای گذشته بلاتکلیف بود تا بیم این موضوع باشد که تا ثبت جهانی دائمی این آثار باستانی دیگر اثری از این رنگین نگاره ها باقی نماند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس