کد خبر 322607
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷

نکته مهمي که دوره نوجواني را براي والدين عجيب، شگفت انگيز يا مبهم و غير قابل شناخت مي کند، تغيير و تحولات گسترده در رفتار و روحيات فرزندشان در اين دوره است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، اگر والدين از ويژگي هاي دوره نوجواني شناخت کافي داشته باشند، بسياري از رفتارهاي ناخوشايند فرزندانشان را غيرطبيعي نمي دانند. چنين والديني در برابر رفتارهاي نامناسب نوجوانشان، عکس العمل هاي تندي نشان نمي دهند که به تيرگي روابط با نوجوانشان منجر شود.

نکته مهمي که دوره  نوجواني را براي والدين عجيب، شگفت انگيز يا مبهم و غير قابل شناخت مي کند، تغيير و تحولات گسترده  در رفتار و روحيات فرزندشان در اين دوره است.

آزمون روان سنجي هفته گذشته صفحه خانواده و مشاوره با طراحي ۱۰ سوال ميزان شناخت والدين از رفتارهاي فرزندان نوجوان را تخمين مي زد. ۳۲۰ نفر از والدين در اين آزمون شرکت کردند، اگر نمره آزمون شما:

* بين صفر تا 4 باشد: شما با روحيات دوره نوجواني آشنا نيستيد و به همين دليل ممکن است در آينده نتوانيد ارتباط مناسبي با فرزند نوجوان تان داشته باشيد.

* از 5 تا 10 باشد: شناخت شما از ويژگي هاي دوره نوجواني مناسب است. البته هرچه امتياز شما بيشتر باشد، نشان مي دهد که شما به ميزان کامل تري عوامل مختلفي را که بر رفتار و رشد نوجوانان تاثير مي گذارد، مي شناسيد.

نگاهي به پاسخ شرکت کنندگان

۳۸ درصد از والدين شرکت کننده در آزمون، شناخت کافي از نوجوانشان ندارند و در مقابل ۶۲ درصد از شرکت کنندگان تا حدود زيادي با روحيات نوجوانان آشنا هستند. به گزارش «موفقيت» تحليل سوال هاي اين آزمون به اين شرح است:

تحليل آزمون با توجه به سوالات

۱ - علاقه به داشتن آزادي هرچه بيشتر در خانواده: در يک نظر سنجي که بين ۲۷ هزار نوجوان دبيرستاني انجام شد، مشخص شد که بيش از دو سوم نوجوانان زماني که با دليل و منطق با آن ها صحبت مي کنيم، از اين که والدينشان براي آن ها قواعد و مقررات خاصي تعيين کرده اند، راضي هستند و تنها يک سوم آن ها دوست دارند که در زندگي هيچ محدوديتي نداشته باشند.

۲ - گرايش به گروه سياسي مقابل نظر والدين: اين مسئله تنها درباره تعداد بسيار کمي از نوجوانان صدق مي کند. نوجوانان هرقدر هم که تحصيل مي کنند و حتي زماني که سطح تحصيلاتشان از والدينشان هم بيشتر شود، باز هم در بيشتر موارد از لحاظ سياسي همسو با والدينشان هستند و همان عقايد و باورها را دارند.

۳ - قرار نگرفتن تحت نظارت والدين: عقايد، انگيزه ها و نگرش نوجوانان به شدت تحت تاثير والدين آن هاست. ارزش هايي که والدين در ذهن فرزندان ايجاد مي کنند، معمولا تا پايان عمر در افراد باقي مي ماند اگرچه در بسياري از موارد افراد سعي دارند اين واقعيت را پنهان کنند اما با نگاهي دقيق تر در رفتار و باورهاي آن ها در مي يابيم که آن ها تحت تاثير باورهايي هستند که والدينشان در آن ها شکل داده اند.

۴ - عشق به والدين: عشق آموختني است. ما افرادي را دوست داريم که دوستمان دارند و ما اين موضوع را از رفتار، نوع سخن گفتن و توجهي که به ما دارند، متوجه مي شويم.

۵ - تاثير شغل والدين بر نوع رفتار با فرزندان: والدين ناخودآگاه رفتارهايي را به فرزندانشان مي آموزند که مي دانند در محيط کارشان به آن رفتارها پاداش داده مي شود. مثلا پدر يا مادرخلاق و مستقلي که در محيط کارش به خاطر داشتن اين ويژگي ها تشويق شده است، همواره فرزندش را تشويق مي کند تا آن ها هم مستقل و خلاق باشند. در حالي که اگر فردي از طريق کمک گرفتن از ديگران موفق شده باشد سعي مي کند فرزندش را به گونه اي تربيت کند که از ديگران اطاعت و مطابق خواست آن ها رفتار کند.

۶ - اجتماعي شدن نوجوان نتيجه مستقل بودن شخصيت والدين: براي اين که فرزندي در اجتماع موفق شود، معمولا قوي بودن مادر بيشتر از قوي بودن پدر اهميت دارد. اگر مادري ورزشکار باشد فرزند او بيشتر به ورزش گرايش پيدا مي کند تا زماني که پدر خانواده ورزشکار باشد. همچنين زماني که مادر خانواده شخصيتي قوي و مستقل داشته باشد فرزندانش بيشتر از زماني که پدر خانواده اين ويژگي ها را داشته باشد، در اجتماع موفق مي شوند.

۷ - تمايل به ادامه دادن شغل پدر: تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد زماني که مردي در محيط کارش مقام بالا و مديريت سخت گيرانه داشته باشد، اين ويژگي اخلاقي يعني حس مديريت را در خانه نيز دارد. در برخي موارد جو خانه چنين افرادي بيشتر استبدادي و کمتر مشارکتي و دوستانه است. به همين دليل فرزندان اين خانواده ها آزادي و جو دوستانه بيشتري را آرزو مي کنند. زماني که فرزندان اين خانواده ها رشد مي کنند و وارد اجتماع مي شوند، دوست دارند از مشاغلي که بسيار پر مسئوليت و دشوار است، اجتناب کنند و در نتيجه در برخورد با مقامات بالاتر از خودشان با مشکلات گوناگوني مواجه مي شوند.

۸ - ارتباط با والدين و تأثير آن در موفقيت شغلي: نوجواناني که بيشتر وقتشان را با والدينشان مي گذرانند، در مقايسه با نوجواناني که مدام مشغول بازي با دوستانشان هستند، در اجتماع موفق تر مي شوند.

۹ - اجتماعي بودن فرزندان در خانواده هاي پرجمعيت: شواهد بسياري وجود دارد که نشان مي دهد کودکان خانواده هاي کوچک تر تمايل بيشتري به اجتماعي شدن دارند. البته اين تمايل در کودکان خانواده هاي پرجمعيت نيز وجود دارد و تفاوت اين 2 گروه خيلي چشمگير نيست.

۱۰ - ارتباط موفقيت با کوچکتر يا بزرگ‌تر بودن: دانشمندان در بررسي هايي که بين ۴۰۰ هزار نفر انجام داده اند، دريافته اند که به طور کلي IQ فرزندان بزرگ تر خانواده، بالاتر از فرزندان کوچک تر است.

معرفي برندگان قرعه کشي

طبق قرعه کشي انجام شده، از بين افرادي که در آزمون روان سنجي شرکت کرده اند طبق روال هر هفته بدون در نظر گرفتن امتياز ۳ نفر به عنوان برنده انتخاب مي شوند و ۳ ماه اشتراک رايگان روزنامه خراسان تقديم آنان خواهد شد. منصوره غفوري فرزند ضيا، علي صبري فرزند ابوالقاسم و زهرا زرگري فرزند محمدعلي برندگان اين هفته صفحه خانواده و مشاوره هستند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس