کد خبر 322504
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

بانوان با 30 میلیون نفر جمعیت 49 درصد افراد فعال کشور را تشکیل می دهند. اگر مبتلایان به کم خونی و بانوانی را که به دلایل مختلف از جمله شرایط سنی قادر به اهدای خون نیستند، از این عدد کم کنیم، تعداد بانوان واجد شرایط اهدای خون، بیش از 18 میلیون نفر خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، بانوان ایرانی تا هشت سال پیش با تامین 10 درصد از خون مورد نیاز بیماران و مصدومان کشور، جایگاه ارزشمندی را در بین اهداکنندگان کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص داده بودند، اما طی سال های اخیر این مشارکت کمرنگ تر شده و به رقمی نزدیک به چهار و نیم درصد رسیده است.

امروز یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان انتقال خون ایران در حوزه اهداکنندگان خون، کاهش مشارکت بانوان در این امر انسانی است.

بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه طب انتقال خون، توجه ویژه ای به اهدای خون زنان دارند و به عنوان مثال در انگلستان و فرانسه آمار آنان به 50 درصد می رسد و یا حتی کشوری مثل سریلانکا توانسته با برنامه ریزی درست، آمار اهدای خون زنان را به 30 درصد برساند.

این در حالیست که در ایران از دو میلیون واحد خون اهدایی در سال 92، تنها 50 هزار واحد سهم بانوان بوده است.

ˈبابک یکتاپرست ˈ مدیر اداره برنامه ریزی ، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران در این زمینه می گوید : تحقیقات نشان داده زنان به دلیل گرایش کمتر به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به دستورالعمل های زندگی سالم، از سالم ترین منابع خونی به شمار می روند.

وی ادامه می دهد: آنان همچنین صداقت بیشتر در پاسخگویی به سوالات پزشکان مشاور سازمان انتقال خون دارند که این مسئله در زمینه فرآیند اهدای خون می تواند به روشن شدن این مطلب کمک کند.

یکتاپرست با بیان اینکه از زمان مراجعه یک داوطلب اهدای خون به مرکز خونگیری تا زمانی که یک کیسه حاوی فرآورده های خونی به رگ بیمار تزریق شود، مراحل متعددی باید طی شود تا تضمین کننده سلامت خون باشد، می افزاید: یکی از مهم ترین این مراحل مشاوره پزشکی پیش از اهدای خون است که با دو هدف انجام می گیرد.

وی می گوید: حفظ سلامت اهداکننده و حفظ سلامت خون اهدایی از اهداف پیش از اهدای خون است و باید توجه داشت که گیرندگان خون، بیماران و مصدومانی هستند که عمدتا در شرایط مرگ و زندگی قرار دارند و سیستم ایمنی این افراد قادر به مقابله با عوامل بیماری زا نیست.

وی تصریح می کند: بر همین اساس و مطابق با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، انجام مشاوره پزشکی یکی از مهم ترین راهکارهایی است که می تواند با ممانعت از اهدای خون افرادی که احتمال ابتلا به هرگونه بیماری را دارند، ضریب سلامت خون و فرآورده های آن را بالا ببرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه می دهد : نکته دیگری که بر اهمیت اهدای خون بانوان می افزاید، جایگاه آنان به عنوان رکن اصلی خانواده است.

یکتاپرست اضافه می کند: شخصیت کودکان به عنوان نسل فردا در کانون خانواده و متاثر از باورها و رفتارهای والدین، به ویژه مادران شکل می گیرد. مشارکت مادر در این مقوله انسانی، علاوه بر ترویج و گسترش مفاهیم ارزشمندی چون نوعدوستی، مهربانی و کمک به همنوع در فضای جامعه، روحیه مشارکت پذیری و حضور فعال در عرصه فعالیت های عام المنفعه را به نسل آینده خواهد آموخت.

وی می گوید: بانوان با 30 میلیون نفر جمعیت 49 درصد افراد فعال کشور را تشکیل می دهند. اگر مبتلایان به کم خونی و بانوانی را که به دلایل مختلف از جمله شرایط سنی قادر به اهدای خون نیستند، از این عدد کم کنیم، تعداد بانوان واجد شرایط اهدای خون، بیش از 18 میلیون نفر خواهد بود.

وی در مورد دلایل کاهش مشارکت بانوان ایرانی در این حرکت انسانی ، می گوید: بر اساس بررسی های انجام شده، مهم ترین دلایل عدم مشارکت بانوان در اهدای خون عبارتند از ترس از سوزن و ترس از کم خونی است.

یکتاپرست ،اظهار می دارد: ترس از درد، یکی از ویژگی های آدمی است، اما این ترس دلیل قانع کننده ای برای عدم مشارکت در امر اهدای خون نیست، احساس خوب جسمی و آرامش روحی ناشی از نجات یک زندگی، آنقدر هست که ارزش درد را داشته باشد.

وی ، ترس از کم خونی را یکی دیگر از دلایلی می داند که بانوان را از اهدای خون باز می دارد.

یکتاپرست ادامه می دهد: بر اساس آمارهای موجود، نزدیک به 20 درصد از بانوان ما دچار کم خونی هستند، حفظ سلامت اهداکنندگان خون، اعم از زن یا مرد، مهم ترین هدف بخش مشاوره پزشکی سازمان انتقال خون است و طبیعتا این گروه از بانوان نمی توانند، اهداکننده خون باشند.

یکتاپرست توضیح می دهد: انجام آزمایش هموگلوبین، پیش از اهدای خون نیز از موارد دیگری است که برای ممانعت از اهدای خون مبتلایان به کم خونی در مراکز انتقال خون به اجرا در می آید، ضمن اینکه مکمل های حاوی آهن برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان در اختیار این گروه از مراجعان قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کی کند: امروزه شاهد حضور پر توان بانوان ایرانی در عرصه های مختلف فعالیت های اجتماعی از کار سنگین در واحدهای صنعتی تا درخشش در رشته های مختلف ورزش های رزمی در عرصه های جهانی هستیم و به عنوان یک پزشک به بانوان اطمینان می دهم که اهدای یک سیزدهم از خون بدن، از حضور در عرصه های یاد شده دشوارتر نیست.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس