کد خبر 322499
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

دبیر کل کمیته ملی المپیک به تشریح وضعیت تیم‌های ورزشی در آستانه بازی‌های آسیایی پرداخت.

به گزارش مشرق، شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک با انتخابش به عنوان دبیر کل کمیته، مهمترین رویداد ورزشی 2014 یعنی بازی‌های آسیایی را در سال جاری پیش رو دارد. بازی‌هایی که به گفته بسیاری از کارشناسان تکرار عنوان چهارمی ایران را به دلایلی با مشکل روبه‌رو می‌کند. چرا که هم کره میزبان است و هم این کشور در رشته‌هایی مدعی کسب مدال است که ما هم شانس مدال داریم.
 
شهنازی درباره شرایط این روزهای کاروان ورزشی ایران صحبت‌هایی را انجام داده که در زیر می‌خوانیم:
 
* 81 روز تا بازی‌های آسیایی باقیمانده تا الآن شرایط تیم‌های اعزامی را چطور می‌بینید؟
 
همانطور که می‌دانید رشته‌هایی که شانس مدال طلا دارند و همچنین رشته‌هایی که شانس مدال دارند اما رنگ مدالشان متفاوت است در اولویت قرار دارند، برخی رشته‌ها هم شانس مدال ندارند، اما ما برای آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و نگاه حمایتی به این رشته‌ها داریم. من و آقای هاشمی در اردوهای رشته‌هایی که شانس مدال دارند حضور پیدا کردیم. البته در این بین به دلیل لیگ جهانی والیبال نتوانستم در تمریناتشان حاضر شویم. بسکتبال هم قرار است در آینده نزدیک در اردوهایش حاضر شویم. فوتبال هم به دلیل شرکت در مسابقات جام جهانی در آینده قرار است بازدیدی داشته باشیم. در مجموع همه دارند تمام تلاششان را می‌کنند و ما هم سعی می‌کنیم مسائل پشتیبانی را به موقع انجام دهیم. ممکن است در بعضی از مسائل دیر و زود داشته باشیم اما تلاش می‌کنیم حمایت‌هایمان را جدی انجام دهیم.
 
* به نتیجه ایران برای حفظ چهارمی بازی‌های آسیایی خوشبین‌ هستید؟
 
من خوشبینم، اما بعضی از موارد و رشته‌هایی هستند که باید بیشتر مورد رصد قرار بگیرند، مثلاً در رشته‌های انفرادی در بعضی از اوزان باید بیشتر دقت کنیم که اگر مشکل یا آسیب‌دیدگی‌ هست مورد توجه قرار دهیم به ویژه قهرمانانی که ما به آنها امید داریم. ضمن توجه کامل به رشته‌ها در حین بازدید از اردوها با کادر فنی روی نفر به نفر بازیکنان صحبت می‌کنیم. در ادامه مرکز تیم‌های ملی هم پیگیر موضوع است. البته فدراسیون‌ها هنوز انتخاب نهایی خودشان را نداشتند ما هم به همان مقداری که آنها توجه دارند نگاه می‌کنیم.
 
* دقیقا حضور کدام رشته‌ها در این بازی‌ها قطعی شده است؟
 
تیراندازی با کمان، دومیدانی، کاراته، تکواندو، والیبال، وزنه‌برداری، ووشو، کشتی (آزاد و فرنگی)، بسکتبال، بوکس، شمشیربازی (سابر و اپه)، فوتبال، هندبال، کبدی، قایقرانی (کانو، کایاک، روئینگ)، تیراندازی، جودو، دوچرخه‌سواری، شنا، اعزامشان قطعی شده است.
 
* رشته‌ای به این گروه اضافه شده است؟
 
ما در رشته‌های راکتی در حال بررسی هستیم البته نفرات اعزامی در این گروه‌ها کمتر خواهند بود. همچنین ژیمناستیک به دلیل ورزش پایه و سپک‌تاکرا به دلیل اینکه فکر می‌کنیم جایگاهی داشته باشیم قرار است اضافه شوند.
 
 
 شهنازی: دوپینگ فقط برای ایران نیست
 
 
* اسامی کلی اعلام شده است، اسامی نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟
 
ما دو نوع لیست داریم، لیست بلند که البته حدود یک ماه بعد فدراسیون‌ها در این اسامی ریزش خواهند داشت، بعد از آن هم دوباره بررسی می‌شود تا اسامی نهایی اعلام شود.
 
* فکر می‌کنید تعداد نفرات اعزامی چند نفر باشند؟
 
با اختلاف 10-15درصدی بالا یا پائین نسبت به دوره قبل اعزام خواهیم داشت. فکر نمی‌کنم تعداد ورزشکاران به اندازه دوره قبل باشد چون در بازی‌های 2010 دراگون‌بت و چند رشته دیگر هم شرکت داشتند که ورزشکاران زیادی داشتند.
 
* اعزام‌ها به چه صورت خواهد بود؟ در چند گروه وزرشکاران به اینچئون سفر می‌کنند؟
 
برنامه اعزام‌ها را با فدراسیون‌ها هماهنگ کرده‌ایم و نهایی شده است، ‌بعضی از رشته‌ها به دلیل اردوهایی که در خارج از کشور دارند ناگزیرند از همانجا مستقیم به کره بروند. بعضی رشته‌ها هم می‌خواهند چند روز قبل از آغاز مسابقاتشان به کره بروند، ما تمام اینها را با نظر کارشناسی فدراسیون‌ها مشخص کرده‌ایم که بر همان اساس اعزام می‌کنیم که مطابقتی هم با کمیته برگزاری مسابقات داشته باشیم. به عنوان مثال اگر رشته‌ای آغاز مسابقاتش 4 مهر باشد و با استدلال فنی بخواهد سه روز قبل اعزام شود ما این کار را انجام می‌دهیم.
 
*چه زمانی پیش‌بینی مدال خواهید داشت؟
 
در دوره قبل 20 مدال طلا داشتیم، مدال‌های نقره و برنز در رنکینگ اثری ندارد. در دوره قبل کره میزبان نبود و مسابقات در چین برگزار شد. بنابراین برای این کشور خیلی فرقی نمی‌کند که ما 20 طلا داشته باشیم یا 21 طلا چرا که در مقام آنها تأثیری نمی‌گذاشت، اما این دوره مسابقات در کره برگزار می‌شود و یک مدال هم برای آنها مهم است. در خیلی از رشته‌هایی که ما انتظار مدال طلا داریم کره هم فعال است و این یک خطر برای ما محسوب می‌شود. خطر دوم اینکه رقیب اصلی ما قزاقستان است که این کشور در دوره قبل با شرایط خاص آمد و نتوانست عنوان چهارمی خودش را تکرار کند. چند کشور هم رشد قابل توجه و پیگیری داشتند که در رأس آنها هند است.
 
* هند برای میزبانی بازی‌های 2019 درخواست میزبانی هم داده است.
 
درست است. وقتی کشوری درخواست میزبانی می‌دهد می‌خواهد نشان دهد که پیشرفت کرده است، یعنی استارت کارشان را از همین حالا زده‌اند که این یک خطر برای ما در بازی‌های امسال محسوب می‌شود. در این دوره برای اینکه بخواهیم مدال‌هایمان را بگیریم باید تلاش بیشتری داشته باشیم. باید بیشتر از 22 و 23 مدال طلا بگیریم تا احیاناً جایگاه خودمان را حفظ کنیم. کار بسیار مشکلی است، اما نشدنی نیست. ما امیدواریم، ورزشکاران و کادر فنی هم تلاش می‌کنند.
 
* بسیاری از رشته‌ها در حال حاضر مشکلات مالی دارند، اعزام‌هایشان لغو شده و اردوهایشان تعطیل شده است، مانند تیراندازی،‌ برنامه‌ای برای این فدراسیون‌ها دارید؟
 
اطلاع دارم دولت تخصیص‌هایش را انجام می‌دهد، فکر نمی‌کنم اردویی تعطیل شده باشد. جا دارد در شرایطی که کشور ما در تحریم قرار دارد تشکر کنم که بودجه‌ها تخصیص پیدا کرده است. شما هرچقدر برای ورزش بودجه بگیرید باز هم جا دارد. ما با همین دید به دنبال توجیه مقامات مربوطه هستیم، در اینجا از دکتر نوبخت و همکارانشان تشکر می‌کنم که نگاه ویژه‌ای به ورزش کردند. در مورد تخصیص هم کارها در حال انجام شدن است، فکر می‌کنم تا چند روز آینده مشکل فدراسیون هم حل شود.
 
* طبق صحبت‌های کیومرث هاشمی قرار است دولت 95درصد بودجه بازی‌ها را به کمیته ملی المپیک پرداخت کند، این مبلغ چقدر است؟
 
در مجموع با توجه به گرانی ارز و قیمت بلیت‌ها 24میلیارد می‌شود. واقعیت این است که نیازهای فدراسیون‌ها بیشتر از این حرف‌هاست. ما در بازی‌های قبل بیشتر از این مقدار را گرفته بودیم که دلار هم قیمت امروز را نداشت. ما نیاز بیشتر داریم اما به عنوان مدیر می دانیم که دولت با چه شرایطی این بودجه را فراهم می‌کند. امیدواریم اگر برایشان مقدور است توجه بیشتری داشته باشند. ما دیدیم که ورزش چه آثاری در مردم دارد. تیم فوتبالمان به آرژانتین می‌بازد، مردم جشن می‌گیرند، این آثار ورزش است. والیبالمان کاری می‌کند که مردم جشن می‌گیرند؛ کشتی قهرمان آسیا و جهان شده و شما مرتب می‌بینید که مقامات ما هم برای ورزشکاران پیام می‌فرستند. ورزش جایی است که به هر اندازه برایش هزینه شود بلافاصله آثارش را در روحیه مردم می‌بینید. آثار آن به اندازه‌ای سریع است که مانند کلیدی می‌ماند که وقتی آن را می‌زنید برق‌ها روشن می‌شود، یعنی به سرعت روشن کردن یک کلید. تا یک پیروزی‌ای اتفاق می‌افتد آثارش را در مردم می‌بینیم و اگر شکستی حاصل شود ناراحتی را در چهره مردم می‌بینیم بنابراین پول در ورزش مفهوم ملموسی دارد.
 
 
 شهنازی: دوپینگ فقط برای ایران نیست
 
 
* البته در این بین برخی فدراسیون‌ها مانند والیبال و قایقرانی توانسته‌اند اسپانسر بگیرند.
 
ما هم دنبال اسپانسر هستیم اگر تلاشهایمان نتیجه داد، حتماً اعلام می‌کنیم. البته در دوره‌های قبلی مهرام و ایرانسل اسپانسر بودند، اما اکنون نیاز ما بسیار فراتر از دوره قبل است.
 
* گزینه خاصی دارید؟‌
 
ما با جمع زیادی صحبت‌ کرده‌ایم، در روزنامه آگهی داده‌ایم و دعوت رسمی کرده‌ایم.
 
* ‌به نظر می‌رسد مشکل اصلی این است که اسپانسرها نمی‌توانند تبلیغاتی در لباس‌های ملی‌پوشان در بازی‌های آسیایی داشته باشند.
 
برای تبلیغات روی لباسها آیین نامه خاصی وجود دارد ضمنا می‌توان به گونه‌ای دیگر تبلیغات و نیازهایشان را برآورده کرد. صدا و سیما، رادیو با ما همکاری خواهند کرد، خودمان هم تبلیغات محیطی خواهیم داشت، فقط بحث لباس نیست.
 
* برای انتخاب پرچم‌دار صحبت‌هایی را داشته‌اید یا گزینه‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند؟
 
از سوی دوستان ما در کشورهای دیگر پیشنهاداتی شده که ایران که منادی اسلام است چه خوب است که با لباس اسلامی پرچم‌دار داشته باشد. آنها می‌گفتند ما لذت می‌بریم که زنان محجبه پرچم‌دار می‌شوند. ما هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌ایم، اما 3 - 4 دبیر کل و رئیس کمیته ملی المپیک کشورهای مسلمان در این باره با من صحبت کردند. ما به شدت مورد توجه هستیم. حتی کشورهای غیر مسلمان یکی از جالب‌ترین مطالبشان این است که زنان مسلمان با پوشش در مسابقات شرکت می‌کنند. شما می‌توانید سایت‌های فدراسیون‌های جهانی را ببینید که در لوگوهایشان زنان محجبه را مورد توجه قرار می‌دهند. به جمع‌بندی برسیم فکر می‌کنم پدیده خوبی معرفی شود.
 
* شعار کاروان چطور ؟
 
انتخاب نشده، آن را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته هنوز وقت داریم، شعاری باید انتخاب کنیم که پیام جمهوری اسلامی ایران را داشته و با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.
 
* جلسه تان با وزارت ورزش به چه صورت برگزار می‌شود؟
 
ما مرتب با مسئولان وزارتخانه جلسه داریم و در مورد مسابقات صحبت می‌کنیم. تفاهم‌نامه‌ای مشترک تهیه کرده‌ایم تا ارقامی که در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌دهیم مشخص شود. تکلیف فدراسیون‌ها هم معلوم است که برای بازی‌ها چقدر از ما بودجه گرفتند و چقدر از وزارت ورزش، در مدت 30 سالی که در ورزش بودم اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. از وزیر ورزش به دلیل روابط دوستانه و شفافی که داشتند تشکر می‌کنم. همچنین از رئیس کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم چرا که هر زمانی درخواست صحبت داشتیم هماهنگ کرد. سجادی هم با سعه صدر و نظم کارهایش را انجام داده است. در برخی از انتخابات‌های فدراسیون‌ها هم شاهد بودیم که سایر معاونت‌ها حضور داشتند. در هیات اجرایی هم به همین صورت است و همدلی وجود دارد. نمایندگان فدراسیون‌ها در هیات اجرایی پیگیر مطالبات و درخواست های فدراسیون‌های دیگر هم هستند. جو صمیمی و خوبی بین ما وجود دارد، با وجود اینکه نقطه نظراتشان را اعلام می کنند مشکلی وجود ندارد. اگر اعضا نقطه‌نظری متفاوت داشته باشند به راحتی بیان می‌کنند و این فرهنگ در بین اعضا جا افتاده است چرا که مشخص است این تفاوت نظرات جنبه شخصی ندارد. همه اعضای هیات اجرایی ورزشی هستند. از طرفی وقتی بحث کارشناسی باشد دیگر مشکلی بوجود نخواهد آمد. رؤسای فدراسیون‌ها که در هیأت اجرایی هستند از حق سایر فدراسیون‌ها و نیازهایشان دفاع می‌کنند. فکر می‌کنم رؤسای فدراسیون‌ها انتخاب‌های خوبی برای کمیته ملی المپیک داشتند.
 
*بعضی از رشته‌ها می‌بینیم که ورزشکارانشان مشکل دارند؛ دوپینگ تیروکمان و وزنه‌برداری مثبت اعلام می‌شود،‌ در بسکتبال ورزشکاران قهر می‌کنند و به تیم ملی نمی‌روند. در هندبال ملی‌پوشان در اردوها حاضر نمی‌شود و به وزیر نامه می‌نویسند. این شرایط نگران‌کننده نیست؟
 
اخیراً جلسه‌ای با رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری داشتم، رئیس فدراسیون جهانی کشتی هم در ایران حضور داشت که با او ملاقات داشتم، بعد از آن هم در جلسات مختلف شورای المپیک آسیا شرکت کردم. واقعیت این است دوپینگ یک جریان اپیدمی جهانی است. به این صورت نیست که فکر کنید این خطرات فقط ما را تهدید می‌کند. روسیه تعداد دوپینگی‌هایش بیشتر از ما است، سایر کشورها هم دوپینگی دارند. این جریان متأسفانه وجود دارد. به این صورت نیست که کشورهای دیگری که در آستانه بازی‌های آسیایی هستند این مشکل را ندارند. اما تمام تلاش مسئولین ما این است که به ورزشکاران آگاهی بدهیم. قرار است یک ماه آینده فدراسیون پزشکی ورزشی سمینار بگذارد و به ورزشکاران نخبه آموزش دهد. بیشتر آنها از روی نا آگاهی چنین کاری انجام می‌دهند. اینکه می‌بینیم در وزنه‌برداری چهار نوجوان دوپینگ کرده‌اند از روی ناآگاهی بوده، یک مربی پیدا شده و برای منافع شخصی خودش این کار را انجام داده است که باید برخورد شدیدی با او صورت بگیرد. این اتفاقات در دنیا رخ داده است. خیلی از رشته‌ها از نظر IOC در معرض خطر قرار دارند، این بحث فقط برای ایران نیست. بحث دوپینگ در کشتی در وزنه‌برداری و بعضی از ورزش‌های دیگر حتی برای فدراسیون‌های جهانی هم نگرانی ایجاد کرده است.
 
* به خاطر اینکه ممکن است از المپیک حذف شوند؟
 
بله درست است، IOC و WADA به آنها اخطار داده است. کشتی در خطر بود که خوشبختانه برگشت. اما الآن وزنه‌برداری هم در خطر است. البته من با لالوویچ رئیس فدراسیون جهانی کشتی صحبت کردم. وی فرد بسیار باهوشی است. خوشبختانه خادم با او ارتباط خوبی دارد، کمیته ملی المپیک هم ارتباطاتش را گسترده‌تر می‌کند. نکته این است که IOC می‌خواهد به شدت با قضیه دوپینگ مبارزه کند. در کشور ما هم جزو دستورات مذهبی ماست که از این مسائل فسادبرانگیز دوری کنیم. بنابراین این اتفاقات به دلیل نا آگاهی‌ها و همچنین سودجویی‌های برخی از افراد است.
 
* به ملاقات با لالوویچ اشاره کردید، فکر می‌کنید ایران بتواند نماینده‌ای در فدراسیون جهانی داشته باشد؟
 
آنها نفرات ما را می‌شناسند، لالوویچ اشراف کامل دارد که چه کسی با چه کاراکتری بیاید، با تلاش‌هایی که خادم دارد ما امیدوار هستیم که بتوانیم جایگاه خوبی در کرسی فدراسیون جهانی کشتی داشته باشیم.
 
* چند فدراسیون رئیس ندارند، شما صحبتی با وزارت ورزش در این باره داشته‌اید؟‌
 
بله اعلام شده در آینده برگزار می‌شود. البته باید بگویم درست است که انتخابات قایقرانی به تعویق افتاد اما باید از گواری تشکر کنیم که واقعاً‌ وقت گذاشت و کمک کرد. باید هرچه زودتر انتخابات فدراسیون‌ها به ویژه آنهایی که مهم هستند برگزار شود. البته باید بگویم برخی از دوستانمان هم که دوره ریاست‌شان تمام شده کم نگذاشته‌اند، فدراسیون‌هایی که تکلیفشان مشخص نشده رؤسا آن را رها نکرده‌اند، آنها هم تلاش می‌کنند.
 
* برسیم به حضور افشارزاده در باشگاه استقلال. گفته بود همه دوستانش مخالف این کار هستند، شما چطور؟‌
 
زمانی که به استقلال رفت من ایران نبودم تا با او صحبت کنم. در خارج از کشور شنیدم که وی به استقلال رفته است. برایش سخت است، این فضاها، فضاهای خاصی است. هنگامی که به ایران آمدم برایش آرزوی موفقیت کردم و گفتم کار سختی را قبول کرده است، الآن هم با او در ارتباط هستیم اگر کمکی از دست ما بر بیاید، انجام می‌دهیم، ما نگاهمان به همه تیم‌ها یکسان است هر زمانی که در آکادمی ملی المپیک برای تست می‌آمدم هر کمکی می‌خواستند انجام می‌دادیم.

* در آکادمی ملی المپیک همچنان خودتان حضور دارید؟
 
وقت ما صرف کار است، در حال حاضر هفته‌ای یک یا دو روز به آکادمی می‌روم. البته سر رشته و فخری حضور دارند، کارها هم انجام می‌شود. فعلا مشکل خاصی نداریم.                                                   
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس