نمایش قابل قبول فوتبال در جام جهانی و موفقیت های شگفت انگیز والیبال در لیگ جهانی بار دیگر بی پایه بودن مدعیات روشنفکران غربگرا را اثبات کرد.

گروه ورزشی مشرق، مدت هاست در اخبار شاهد اتفاقات قابل توجهی هستیم. تیم های ورزشی ایران موفق به کسب عناوین قابل توجهی می شوند یا چنان عملکردی دارند که بسیاری از ناظران را حیرت زده کرده است. این موضوع که در ابتدا به نظر اتفاقی و مقطعی می آمد، اکنون تبدیل به روند ثابتی شده است.

ابطال توهمات ذهنی روشنفکران ادامه دارد

آخرین موارد مربوط به این ادعا نیز در هفته های اخیر روی داده است. تیم ملی فوتبال موفق شد کارنامه قابل توجهی در برزیل داشته باشد. این تیم جام جهانی را در شرایطی ترک کرد که کمتر کسی تصور داشت بتواند به این نتایج برسد و نمایشی احترام برانگیز داشته باشد. در تهران نیز تیم ملی والیبال سونامی راه انداخت و توانست بزرگان جهان را از پای درآورد. اینها نمونه ای از موفقیت های تیم های ورزشی ایران در آوردگاه های جهانی و آسیایی است. علاوه بر موفقیت ورزشی این تیم ها که دارای ابعاد متفاوتی است، یک منظر دیگر نیز وجود دارد که مدت هاست جریان های روشنفکری غربگرا در پی الغای آن بوده اند؛ اما در این مدت نقض شده است.

ایرانی ها کار گروهی نمی کنند؟
سال ها می شد جریان روشنفکری که در واقع ترجمان دست چندم اندیشه های غربی است، جامعه ایرانی را به انواع کاستی ها و نداشته های فرهنگی متهم می کرد. یکی از این موارد، دوری این جامعه از اقدام جمعی و کار گروهی بود. آنها مدعی بودند در این جامعه، اعضای آن فقط رفتار انفرادی داشته و منافع شخصی را دنبال می کنند. در این میان نیز مثالی از ناکامی همیشگی ایران در ورزش های تیمی داشته و از ورزش های انفرادی نام می بردند که همیشه موفق بوده ایم. تا سال ها نیز این استدلال مورد توجه بود تا اکنون که ماجرا فرق کرده است.

ابطال توهمات ذهنی روشنفکران ادامه دارد

سال ها می شود شاهد توفیقات قابل توجه ورزش های تیمی ایران در عرصه های آسیایی و جهانی هستیم که به یک روند تبدیل شده است. ابتدا برخی عنوان می داشتند این نتایج اتفاقی بوده و یک پدیده زودگذر است؛ اما چندان زمان نبرد تا بفهمند این موفقیت ها یک روند ثابت خواهد بود. اکنون ایران در ورزش هایی مانند والیبال، بسکتبال، فوتبال، فوتسال، هندبال و ... مدعی آسیایی و حتی جهانی شده است. این روند نیز نقض ادعای آنهایی بود که همواره به ملت ایران با دیدی از بالا و تحقیرآمیز می نگریستند و شاهد مدعیاتشان نیز موفقیت های برخی ملت های غربی بود و گاهی شرق دور. اما رد این ادعا صرفا مربوط به این پیروزی ها نبود؛ بلکه مسائل دیگری نیز روی داد.

حذف های مشکوک!
همین جریان روشنفکری که ریشه بسیاری از عقب ماندگی های این ملت در عقب ماندگی فکری و روحی این قوم بوده، در مقابل از ملت های غربی و شرق دور نام می بردند. آنها مدعی بودند نمونه ای از کار جمعی میان ملت ها را می توان در کره جنوبی و ژاپن دید. این موضوع سال ها در میان این محافل وجود داشت و هر روز نیز بر دامنه آن افزوده می شد. در این بین، موفقیت های فوتبالی این دو کشور نیز شاهدی بر این مدعاها بود؛ اما به یک باره همه اینها رد شد.

شکست این دو تیم در جام جهانی برزیل و نمایش ضعیف آنها موجب شد تا بسیاری بیندیشند که مگر همین کشورها نماد روح جمعی نبودند؛ پس چه بر سر آنها آمده است؟ از سویی، این کشورها در رشته هایی مانند والیبال و بسکتبال نیز در رتبه هایی به مراتب پایین تر از ایران قرار دارند. این مورد نقض بخش دیگری از ادعاهای جریان روشنفکری است که با این دو استدلال سعی در تحقیر ملتی داشتند که این روزها برخلاف تمام مبانی فکری آنها عمل و رفتار می کنند.

ابطال توهمات ذهنی روشنفکران ادامه دارد

سکوت این روزهای محافل روشنفکری که ریشه در غرب دارند، در واکنش به نقض استدلال های آنها جالب توجه است. این جریان که همواره مترجمی وفادار به مبانی غربی بوده، دریافت درستی از ملت و جامعه ایرانی نداشته است. همین جهل تاریخی نیز موجب شده تا نتوانند تحلیلی درست داشته باشند. موارد نقض را نیز می توان این روزها به وفور دید که موارد اثباتی و سلبی کلامشان بر باد رفته است.

کاش آنها این روزها دست از سکون بردارند و اعتراف کنند که نفهمیدند جامعه ایرانی را. نه اینکه عنوان دارند که هر کس موافق و همراه آنها نیست، بی سواد و تحصبلکرده در مراکز علمی بی دانش بوده که خود بخوان تمام حدیث از این مجمل ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    وقتی مربی خارجی است یعنی اثبات نظریه غربی ها که شرقی ها به جای منطق و احترما به انسانها ، احساسی هستند - نمی بینید در کشورهای اسلامی بکش بکش و تکفیر وانگ و بی احترمای به مردم و انسانیت و بی قانونی است است و در غرب با آرامش زندگی می کنند ؟
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    آره واقعا. یکی از همین افراد، سریع القلمه. اینا نابود کردن این مملکت رو
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    واقعا متوهمان غربگرا آزار دهنده هستند کسانی که هیچ چیز در چنته ندارن و صرفا عقده کلاس دارن بارها دیدم کسانی که سنتی هستن به مراتب پرتر هستند نه از لحاظ علمی چیزی دارن نه هویت خاصی دارن سیب زمینی به تمام معنا و صرفا نق میزنن
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اعتقاد داشتن به کار علمی در عرصه مدیریت(ورزشی و غیر ورزشی) نتیجه اش موفقیته. ما در علم ورزش ضعف داشتیم که داریم از مربیان بزرگ دنیا درس میگیریم و بزودی تولید کننده علم در این عرصه هم خواهیم بود
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    البته عنایت کنید که آرامش در غرب به قیمت نا امنی در شرق و کشورهای اسلامی به دست آمده است. کارخانه های اسلحه سازی اروپا که روزی به دوکها و ایالتهای اروپایی سلاح می فروختند آنها را به جان هم می انداختند حالا به آفریقای مرکزی و گروهای تکفیری می فروشند.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    دقت کنید که هنوز هم می شود گفت کار گروهی ایرانیان ضعیف است. تیم والیبال نتیجه می گیرد چون سالها یک هسته اولیه بوده است که با هم زندگی کردند و از نوجوانان تا بزرگسالان با هم آمده اند. اما در فوتبال باید هر بار بفکر هماهنگ کردن تیم باشیم. در حالی که در آلمان دو نفر غریبه هم به آسانی وارد کار تیمی موفق می شوند حال آنکه زمان زیادی نیاز است تا دو ایرانی بتوانند با هم کار کنند.
  • محمد ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    عزیز من مهم،بودن مربی خارجی نیست مهم داشتن ذات کار گروهی است.اگر بازیکنان ما ذات کار گروهی رو نداشتند این نتایج رقم نمیخورد
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    نگاه جالبی بود. قابل توجهه
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    تودیگه کی هستی بابا
  • ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    کار نشده ربطی به کار جمعی نداره . چه فردی چه جمعی کارنشه چیزی پیش نمیره
  • ایرانی ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    شما بهتر هست به جنگ های 300 سال اخیر دنیا یک نگاهی بیندازی تا بفهمی این اروپا و آمریکا بودند که یک پای ثابت این جنگ ها و باعث کشتار میلیون ها نفر از مردم جهان بودند!!!چطور شد یکهو این غربی ها صلح طلب شدند؟در ضمن جنگ های فعلی منطقه هم به خاطر تاثیرات غربی ها و جنگ افروزی پلید آنهاست
  • علی خوی ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    یعنی ایران تو جام جهانی به مرحله بعد صعود میکرد اینا به بهانه شادی همه جارو اتیش میزدند
  • بهمن تهرانی ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    آقا شما شیعه علی (ع) هستید انصاف داشته باشید... شما الان نقض کردید این ایده ها رو راجع به شکل و قالب فرهنگی ما ایرانیان؟؟ آخه پیروزی تیم والیبال که اگر مطلع بودید می دونستید تنها بعلت یه گام اساسی از حدود 8 سال پیش اینقدر خوب عمل می کنه و اونهم تمرکز مربیهای درجه یک بر روی نوجوانان هستش... اول همین نوجوانان بودند که 5 ام جهان شدن در مقابل بهت همگان و اینها همون نوجونهای 8 ساله پیشن... ثانیا فوتبالمون که حتا قدرت درجه اول آسیا هم حساب نمیشه.. و اگر نظر کارشناسان بی طرف فوتبال رو در جام جهانی می خوندید می دیدید که همه میگن ایران نظم رو موقتا و اونهم بعلت اطمینان از شکست در صورت باز بازی کردن و احتمال بالای موفقیت نظم کاملا دفاعی بطوری که 80 درصد تیم در نزدیک دروازه خودمون دفاع کنن... آقا به نظر من شیعه علی اول از همه باید منصف باشه.. بزرگترین مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما ایرانیها هنوز هم از تک روی، خودخواهی و شخص محوری و منافع شخصی سرچشمه میگیره... نگید که شیوه عجیب رانندگی ما در خیابانها... عدم توجه به حقوق دیگران در رانندگی، در صف... تلاش برای زرنگ بازی و دور زدن مشکلات همگانی در ادارات... پول چایی... کلاهبرداریهای وحشتناک زیاد... رشوه گرفتنها... استخدام فامیل و آشناها در صورت قدرت... آشغال ریختن در خیابانها... و چندین مشکل و عیب فرهنگ ما از همین روحیه تکروی، خودخواهی و منفعت شخصی و روحیه عدم اطمینان و همکاری و نظم با دیگر اعضائ جامعه نشات میگیره... آقا چون میدونم مثل من مرید آقامون علی ع) و صاحب زمانمون ع امام عدل و انصاف هستید اولا بجای انکار وجود مشکل اساسی به فکر رفع این مشکل بزرگ باشید و ثانیا چون منصف هستید نوشته من رو هم نمایش بدید لطفا... اگر نمایش ندید یعنی خودتون هم بجای منافع جامعه خودمحوری و منافع شخصیتون رو مقدم داشتید به منافع جامعه... یا علی و رمضان کریم
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    شما ظاهرا زیاد فیلم میبینی داداش.
  • ناشناس ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    عزیزان ما هنوز هم در کار گروهی ضعیف هستیم و این را نمی توانید کتمان کنیم حتی اگر تیم فوتبال ما قهرمان جام جهانی شود. کار گروهی لزوماً فوتبال و والیبال نیست بلکه زندگی سالم اجتماعی، احترام به قانون، احترام به حقوق شهروندی، شایسته سالاری و ... نیز هست. از چند پیروزی ورزشی یک حمله سیاسی ساختن کار صحیحی نیست.
  • ناشناس ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    کاملاً صحیح است.
  • reza ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    این آرامش به اصطلاح در غرب روی خون کشورهای ضعیف بنا شده واین همون لانه عنکبوته انشاء اله کشورهای جهان سوم به خودشون بیان واین استعمارگران یاغی رو سرجاشون بنشونند
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    یکی از همین کارشناسای مثلا دکتر در شبکه ی خبر میگف اصلا ما با بازیکنای خارجی از لحاظ فیزیکیو گرفتن اکسیژن فرق داریم... واقعا باید به حال این مثلا دکتر گریست که کم کاریها تو تمریناتو با چه چرندیاتی میخواد توجیه کنه
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    امنیتی که در ایران هست با این همه دشمنی که در دنیا داریم با این همه فشاری که از تقریبا تمام کشورهای دنیا چه مستقیم و غیرمستقیم روی کشور ما هست واقعات ستودنیه. بعضی ها یک چیزهایی براشون ارزش نداره ارزش دستاوردها رو نمی فهمند.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    نمایش قابل قبول فوتبال !!!!!!!!!
  • ابی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    همیشه تخریب راحت تر از ساختن است . تخریب هیچ دانشی نیاز ندارد اما ساختن نیاز به درک و علم و تلاش بسیاردارد و همچنین صبر بسیار . بسیاری از افرادی که ظرف فهم پایینی دارند چون چیزی برای عرضه ندارند برای نشان دادن خود به عنوان یک فرد روشنفکر به سمت راحترین راه یعنی تخریب میروند . راهی که هیچ خرجی ندارد نه علم بالایی می خواهد ونه صبر بسیار و تنها یک دستورالعمل دارد : به همه چیز انتقاد کن وغر بزن .به همین راحتی !
  • سعید ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    یه نگاهی به آمار جنایت و تجاوز در کشورهای غربی بنداز تا بفهمی که چقدر ناشکری
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    بازهم یه مقاله آبکی دیگه از مشرق.اولا شما اثبات بکن که روشن فکرا همچین تزی دادند بعد بیا تجزیه و تحلیلش کن تا هر چی میشه میای سر روشن فکرا کاسه و کوزه میشکنید، ثانیا مشکل مملکت ما آدمایی مثل شما هستند که باعث شدند درهای مملکت به روی دنیا بسته بشه و صبح و شب برای خودشون نوشابه باز کنند که ما چنین و چنان هستیم
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اقای ناشناس اگر نمیدونی بدون گه در جنگ جهانی اول و دوم همین غرب 200 میلیون کشته روی دست بشریت گذاشت در اون جنگ ها که مسلمانان نبودند
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    رهبر انقلاب در دیدار با جوانان خراسان شمالی «ضعف فرهنگ کار جمعی» را به عنوان یکی از نقاط ضعف ملی در بحث سبک زندگی و تحقق فرهنگ زندگی اسلامی مطرح کردند. ایشان در بیانات دیگری نیز ضرورت توجه به تقویت کار جمعی در جامعه را تبیین و پیشنهاداتی را نیز برای رفع این نقطه‌ی ضعف ارائه نموده‌اند.
  • محمد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    پسرم معتقدی که غربی ها از بکش بکش به دور هستند! شما اگر یک بار کتاب تاریخ معاصر کشورهای غربی رو بخونید میبینید که طی 100 گذشته بیش از 100.000.000 ملیون انسان به دست همین غربی های با شخصیت و محترم کشته شدند که در تاریخ بشریت بی سابقه است.
  • محسن ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    آدمایی مثل شما هم درهای مملکت رو برای انگلیسیها و روسها در دوره قاجار بازکردند و تمام مملکت رو به باد دادند و در دوره پهلوی هم برای آمریکا. یک مدت هم بزارید افرادی که طرز تفکرشان نشأت گرفته از شیخ بهایی، میرداماد، ابن سینا ، خوارزمی و ... است در این کشور مدیریت کنند.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    فقط مربی خارجی
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    با نظرت موافقم همین که گذاشتیم مارو بچاپن نشون میده ما پایین تریم
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    بهتر بو می نوشتی شبه روشنفر ها
  • افشین تهران ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    این در مورد افرادی بگو که مثل تو عشق انورن و با پرچم غربی میان .مثلا کلاس .
  • افشین تهران ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    شما هم از تیم این معنی رو گرفتی روشنفکر باسواد!!!!!!!!!!
  • ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    شما که با آب و هوا سياسي برخورد ميکني نميشه بيش از اين توقع داشت
  • محمد22 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    وقتي دوتا مسلمون كنار هم باشن بهتر با هم كنار ميان چون .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس