کد خبر 321480
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دیدار با فراکسیون زنان مجلس گفت: وقت آن رسیده تا زیرساخت های لازم برای حضور دختران و زنان در ورزشگاه ها با رعایت تمامی جوانب و ملاحظات فراهم شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، شهیندخت مولاوردی شب گذشته و در دیدار با اعضای فراکسیون زنان مجلس به تشریح اقدامات انجام شده در معاونت زنان پرداخت و در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان برای مشکلات ایجاد شده برای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقه والیبال گفت:ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای والیبال و بسکتبال تا شهریور ماه سال 91 وجود نداشت و حتی زنان در بازی اول والیبال ایران - ژاپن در ورزشگاه حضور پیدا کردند ولی به یکباره در بازی دوم از ورود آن ها ممانعت می شود.

وی ادامه داد: وقتی در هفته جوان اولین کارگروه دختران را برگزار کردیم دیدم که این موضوع به دغدغه بسیاری از دختران ما تبدیل شده است و از یک سو شاهد ممانعت برای حضورشان در ورزشگاه هستند و از سوی دیگر می بینند که زنان تیم حریف و زنان تبعه خارجی براحتی می توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند و از طرف دیگر هنرمندان زن برای تماشای فوتبال به برزیل اعزام می شوند و این تناقضات موجی از تحقیرواحساس تبعیض را به همراه دارد.

تلاش برای ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه ها

به گفته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ،پس از این جلسه و از سوی دیگر بعد از حضور دختران ایرانی با لباس تیم و پرچم برزیل در ورزشگاه بر آن شدم تا این موضوع را تذکر دهم؛ چرا که این محدودیت ها زیبنده دولت و نظام ما نیست و پس از آن نیز موضوع دستگیری برخی از این دختران که با ضرب و شتم و توهین شدید توام بود مطرح شد که از همان ساعت بازداشت این افراد که 16 نفر بودم این موضوع را از طریق دفتر رییس جمهور پیگیری کردم تا اینکه همه آن ها ساعت 10 شب آزاد شدند و نظرم این است که وقت آن است برای این موضوع تدبیرو راهکاری اندیشیده شود و شرایط و زیرساختهای لازم برای حضور دختران با رعایت تمامی جوانب و ملاحظات فراهم شود.

تشکیل کمیته مشترک برای حل مشکل حضور زنان در ورزشگاه ها

وی تصریح کرد: در همین رابطه با همکاری وزارت ورزش و جوانان و دفتر رییس جمهوردر حال رایزنی هستیم و در این رابطه کمیته ای مشترک تشکیل شده است. پیگیری این مطالبه منافاتی با پیگیریهای دیگر این معاونت ندارد وبه موازات هم مطالبات و نیازهای این حوزه در حال پیگیری است وکسانی که با بی تدبیری این محدودیتها و ممانعت ها را در جریان برگزاری مسابقات بین المللی که چشم جهانیان به ما دوخته شده است و اتفاقا قبلا هم مانع خاصی برای این حضور وجود نداشته است دامن زدند، جنجال آفرینی کردند.

تشکیل کارگره برای حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ابتدای این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای ماده 230 برنامه پنجم توسعه یادآور شد: این معاونت در راستای اجرای این ماده 6 تفاهم نامه در اواخر سال 92 با دستگاه های مختلف منعقد کرده است که در سال جاری وارد فاز اجرا خواهد شد و اکنون گزارش گیری از این دستگاه ها در این رابطه  در حال انجام است.

وی افزود: در همین چارچوب نیز 12 کارگروه تخصصی را راه اندازی کرده ایم که از اول تیر رسما آغاز به کار کرده است.همچنین به پیشنهاد این معاونت دو کارگروه در وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی با هدف حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار و بهبود یافته تشکیل شده است.

همچنان پیگیر تامین اعتبار مرخصی زایمان هستیم

مولاوردی در ادامه به پیگیری اجرای مرخصی زایمان اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع  بالاخره بعد از پیگیری های مکرردر تاریخ 28/12/92 طی نامه ای به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهورابلاغ شده و تاکید شده که اجرای آن نیازبه قانون و مصوبه جدید ندارد و نیازبه تخصیص اعتبار داردکه باید تامین شود.

شهیندخت مولاوردی ادامه داد: پس از آن در تاریخ 7/2/93 جلسه ای به این منظور در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری  با حضور نمایندگان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان تامین اجتماعی و معاونت حقوقی رئیس جمهور برگزار که براساس آن مقرر شد  تخصیص اعتبار در خصوص اجرای مصوبه مرخصی زایمان از سوی دولت صورت گیرد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ابلاغی برای تخصیص اعتبارات صورت نگرفته که تا حدودی طبیعی است و باید منتظر بمانیم تا تخصیص اعتبار مرخصی زایمان نیز در کنار اعتبار برنامه های دیگر صورت گیرد.

تدوین سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی

در ادامه این نشست معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تدوین سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی (موضوع ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه)خاطر نشان کرد: این سند با مشارکت این معاونت، دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشورو دستگاههای مذکور در ماده در حال تدوین است.

همچنین کارگاه 5 روزه به همین منظور در خرداد ماه سال جاری توسط وزارت کشوردر ساری برگزار شد و در تلاش هستیم تا برخی مفاد لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت نیز در این سند گنجانده شود و با آن تلفیق شود.

موانع بیمه زنان خانه دار در حال برطرف شدن است

مولاوردی همچنین از تلاش برای گنجاندن بیمه زنان خانه دار در قالب ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه که براساس آن «دولت مجاز است نسبت به برقراری و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی چند لایه با لحاظ حداقل سه لایه مساعدتهای اجتماعی شامل خدمات حمایتی و توانمندسازی، بیمههای اجتماعی پایه شامل مستمریهای پایه و بیمههای درمانی پایه و بیمههای مکمل بازنشستگی و درمان اقدام کند»، خبر داد و گفت: این معاونت کارهای کارشناسی زیادی را در زمینه بیمه زنان خانه دار انجام داده است و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید این موضوع به گونه ای پیگیری شود که موانع و مشکلات قبلی بر سر راه آن وجود نداشته باشد و بتوان آن را اجرایی کرد.

وی افزود: به همین منظور با همکاری سازمان تامین اجتماعی پیگیری های زیادی را انجام دادیم و تاکنون چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است و در آخرین مذاکرات قرار شد این بیمه دراین قالب قرار گیرد و اگر نهایتا نظر معاونت جلب نشد؛ قطعا لایحه ای جداگانه ای را در این خصوص به مجلس ارسال خواهیم کرد. لازم است این نکته را یادآور شوم که از مرحله تدوین لایحه تا ارسال آن به مجلس پروسه طولانی ای را می طلبد، بویژه آنکه  اصرار بر کارشناسی موضوع هم باشد.به هر صورت در حال رایزنی با سازمان تامین اجتماعی در این زمینه هستیم.

به گفته مولاوردی سازمان تامین اجتماعی با ادغام موضوع بیمه زنان خانه در طرح بیمه فراگیر اجتماعی نظر مساعدی ندارد و ترجیح آنان بر بیمه های چند لایه است که اشاره شد.

ارزش گذاری کار خانگی  

مولاوردی همچینن از ارزش گذاری کار خانگی در این معاونت خبر داد و افزود: ما موضوع ارزش گذاری کار خانگی را در دستور کار خود قرار داده ایم ومعتقدیم این موضوع می تواند به اجرا و جا انداختن و پذیرش بیمه زنان خانه دار نیز کمک کند ودر تلاش هستیم تا بر این اساس خانه داری به عنوان یک شغل تعریف شود.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه به لایحه کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص اشاره کرد و گفت: نظرات این معاونت در خصوص این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال شده است و تاکنون مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: البته در این ماده واحده مشوق هایی چون پرداخت سهمی از حق بیمه، معافیت های مالیاتی و ... برای کارفرمایان بخش غیر دولتی در نظر گرفته شده تا بر اساس این تسهیلات امنیت شغلی زنان شاغل با شرایط خاص حفظ شود و آنها در معرض اخراج و یا جایگزینی فرد دیگری به جای خودشان مواجه نشوند.

ساماندهی زنان کارتن خواب و معتاد

مولاوردی در رابطه با برنامه های این معاونت برای ساماندهی زنان کارتن خواب و معتاد گفت:یکی از کارگروه های تخصصی معاونت که از اول تیر آغاز به کار کرده به پیشگیری از آسیب های اجتماعی اختصاص دارد و قطعا با همکاری دستگاههایی که وظایف ذاتی آنها توان افزایی این زنان است و نیزسازمان های مردم نهاد وضعیت این زنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از سوی دیگر در رابطه با اشتغال زایی و توانمندسازی زنان بهبود یافته  تفاهم نامه چند جانبه ای را با وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده ایم.

وی در ادامه در رابطه با حذف پست مشاور امو بانوان در وزارتخانه و تدوین ساختار مناسب حوزه زنان در کل کشور اظهار داشت: البته در ابن زمینه حذف صورت نگرفته بلکه الزام آن حذف شده است و قرار بر این شده که ما وظایف عمومی و مشترک این مشاورین را تدوین کنیم واین دفاتر وظایف اختصاصی و ماموریتهای ویژه  خود را احصا نمایند تا ساختارمناسب و کارآمد در این زمینه طراحی و به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه شود.

مولاوردی ادامه داد: البته در سومین نشست ماهیانه ای که با مشاورین دستگاه ها برگزار کردیم، مقرر شد آسیب شناسی عملکرد و وضعیت موجود این دفاتر هم صورت گرفته و انشالله از فعالیت محوری به سمت اثربخشی حرکت کنیم. در صدد هستیم تا برنامه های دفاتر امور زنان و خانواده در برنامه های وزارتخانه های مربوطه ادغام واین ساختار را از طریق تدوین لایحه یا مصوبه ستاد ملی زن و خانواده اجرایی کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص برگزاری اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده در دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: در این زمینه در حال بررسی دستور جلسه مناسب هستیم و تاکید داریم اولین جلسه آن در دولت جدید با حضور رئیس جمهور و هشت وزیر برگزار شود. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین در این جلسه از رفع مشکل دریافت یارانه توسط زنانی که در فاصله ثبت نام تا دریافت یارانه با وقایع فوت همسر ، ازدواج و طلاق مواجه می شوند و نیز زنان بدسرپرست خبر داد و گفت: براساس دستورالعملی که صادر شده و در سایت معاونت موجود است زنان بدسرپرست می توانند یارانه خانوار را به جای همسر معتاد، زندانی،مجنون یا سفیه و یا مفقود دریافت کنند و اولویت در این زمینه ابتدا با مادر و پس از آن با فرزند بزرگ خانواده است.

تدوین بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان

مولاوردی در رابطه با اقدامات این معاونت در خصوص عفاف و حجاب نیز گفت: این موضوع از طریق وزارت کشورو مشخصا شورای اجتماعی کشور و کمیسیون فرهنگی دولت در دست بررسی است و گزارش عملکرد 24 دستگاهی که وظایفی برای آنها طبق قانون راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در نظر گرفته شده است درخواست شده است .همچنین کارگروه تحکیم بنیان خانواده شورای اجتماعی کشور که ریاست آن به عهده معاونت امور زنان است جلسه آتی  خود را به این موضوع اختصاص داده است.ضمنا این معاونت در چارچوب ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه کارگروه تعمیق باورهای دینی را هم راه اندازی کرده است.

مولاوردی همچنین در پایان نشست از تدوین بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان در این معاونت خبر داد.

در ادامه این نشست سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان از اجرای پایلوت ساماندهی مشاغل خانگی در شهرری خبر داد و اظهار داشت: با ایجاد بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوارتقسیم بندی و  تیپ شناسی زنان سرپرست خانوار صورت خواهد گرفت تا نیازها، مهارت ها و خدماتی که زنان نیاز دارند، شناسایی شد و اگر این طرح به خوبی اجرا شود در کل کشور آن را اجرا خواهیم کرد.

در این نشست اعضای فراکسیون زنان نیز به بیان دغدغه ها و انتظارات خود از معاونت امور زنان و خانواده پرداختند و رئیس فراکسیون زنان نسبت به ضرورت اتخاذ تدبیری برای حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای والیبال و بسکتبال با توجه به در نظر داشتن حکم حکومتی تاکید کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس