کد خبر 321239
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲

در جلسه دیروز عصر (دوشنبه دوم تیر) شورای صنفی نمایش، مقرر شده است فیلم رد کارپت از روز چهارشنبه چهارم تیر، به جای فیلم پنج ستاره به سرگروهی سینما افریقا اکران شود. به نظر می‌رسد که در پشت این مصوّبه ماجراهایی وجود دارد. زیرا "پنج ستاره" در رتبه اول جدول فروش است و مدت هفتاد روز اکران خود را نیز تمام نکرده است.

گروه فرهنگی مشرق ـ موضوع اکران فیلم و توزیع کتاب در این گزارش بررسی می‌شود.
*******

این روزها بیش از همیشه، از مافیای اکران فیلم‌ها صحبت می‌شود. در این شرایط برخی از تهیه‌کنندگان متعهد، اکران گرفتن یک فیلم باهویت در سینماها را سخت‌تر از مراحل ساخت آن ارزیابی می‌کنند. به عبارت دیگر، بعد از آنکه یک فیلم با مشقت بسیار ساخته شد حالا تهیه‌کننده باید یک جفت کفش آهنی بپوشد و به دنبال اکران آن باشد. حتی اگر فیلمی همچون شیار 143 در جشنواره جوایز خوبی گرفته باشد باز هم قدرت مافیای اکران بر آن خواهد چربید.

خیلی واضح است که این مافیا فقط به دوستان خود اهمیت می‌دهند و لذا علیه برخی فیلم‌های باهویت فرهنگی، خصوصاً اگر با پیام انقلاب اسلامی همسو باشند، شمشیر تیز کرده‌اند و حتی به قیمت بی‌حیثیت شدن خود با آن می‌جنگند. این افراد خیلی خوب بلدند با پنبه سرببرند و ژست قانون‌مداری و دموکراسی به خود بگیرند و مخالفان خود را دیکتاتور بخوانند.

مافیای اکران فیلم و پخش کتاب
به یک نمونه از مصوبات اخیر شورای صنفی نمایش توجه کنید. در جلسه دیروز عصر (دوشنبه دوم تیر) شورای صنفی نمایش، مقرر شده تا فیلم رد کارپت از روز چهارشنبه چهارم تیر، به جای فیلم "پنج ستاره" به سرگروهی سینما افریقا اکران شود. به نظر می‌رسد که در پشت این مصوّبه ماجراهایی وجود دارد. اما طبق قانون اکران، دو دلیل برای تعویض فیلم‌ها از سینمای سرگروه وجود دارد:

1. فروش اندک فیلم (رسیدن به کفِ فروش)
2. گذشتنِ ده هفته (70 روز) از شروع اکران

اما در خصوص فیلم پنج ستاره هیچکدام از این دو شرط محقق نشده است. اولاً این فیلم در چند هفتۀ اخیر، پرفروش‌ترین فیلم بوده است. مثلاً طبق آمار سایت سینماتیکت، پنج ستاره در صدر جدول فروش هفتگی است.
 
مافیای اکران فیلم و پخش کتاب
جدول سایت سینماتیکت در ظهر روز سه‌شنبه سوم تیر

ثانیاً فیلم پنج ستاره به گزارش همین سایت، از روز چهارشنبه 16 اردیبهشت اکران شده و از شروع نمایش آن تا چهارم تیر، فقط 49 روز گذشته است.

حالا در عوض، به ماجرای اکران یک فیلم از دوستان همفکرِ شورای صنفی نمایش توجه کنید. فیلم تأسف‌بار طبقۀ حساس در 14 اسفند 92 به سرگروهی سینما استقلال اکران شد و به بهانۀ فروش خوب توانست بر خلاف قانون اکران، تا هفتم خرداد یعنی به مدت 83 روز، سینمای سرگروه خود را حفظ کند.

مافیای اکران فیلم و پخش کتاب

سؤال ما در سایت مشرق این است که چرا فیلم طبقه حساس به جای 70 روز توانسته به مدت 83 روز در اکران بماند اما در مورد فیلم پنج ستاره حتی از همان 70 روز هم دریغ می‌شود؟
 
اگر اعضای محترم شورای صنفی نمایش نخواهند قوانین مصوب را رعایت کنند از دیگران چه انتظاری می‌توان داشت؟


مافیای پخش کتاب
این وضعیت حتی در حوزه پخش کتاب نیز وجود دارد. شما هر چقدر زحمت بکشید و کتاب خوبی بنویسید و ناشرتان نیز آن را به زیبایی چاپ کند اما وقتی به توسط موزّعان کتاب پذیرفته نشود و در کتابفروشی‌ها توزیع نگردد، فایده‌ای نخواهد داشت. زیرا نسخه‌های کتاب در انبار خواهند ماند و به دست مخاطبان نخواهند رسید.

مافیای اکران فیلم و پخش کتاب

جالب توجه اینکه توزیع کنندگان کتاب، عموماً سلیقۀ خاصی را که مخالف فرهنگ غالب این کشور است بر کتاب‌ها اعمال می‌کنند و مثلاً از پخش کتب دینی به شدت پرهیز دارند. مگر اینکه آن کتاب مروّج یک نحلۀ مذهبی یا ترویج کنندۀ بدعت‌های خاص دینی باشد. حتی کتاب‌های افرادی همچون سیدمرتضی آوینی و جلال آل‌احمد نیز به دلیل دیانتشان توسط این گروه از توزیع کنندگان کتاب ــ که عمدتاً سوابق مارکسیستی دارند ــ توزیع نمی‌شوند.

به راستی ما فرزندان این انقلاب که داعیه‌دار صدور انقلاب هستیم با این مافیای پخش کتاب و اکران فیلم چه باید بکنیم؟

إن شاء الله مشرق در آینده این موضوع را پی می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • موسی ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    لطفاً اعضای این مافیا را معرفی کنید.
  • دوستدار ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    اگر قرار است فیلم‌ها اکران نشوند پس جوان‌ها به چه امیدی فیلم بسازند؟
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    با اینهمه مافیا چه کنیم!؟ فیلم و کتاب که دو موردشه ..
  • miandoab ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    سلام به مدیریت وکارکنان سایت وزین وحامی آثار فرهنگی ،سایت مشرق نیوز ،باسپاس ازشما دراین گزارش ،بجای فیلم ویدئویی وگزارشی ردکارپیت درسینما آفریقا فیلم سینمایی برف رااکران کردند که مدیر سینما افریقا بسیارناراحت بودند واظهار داشتند فیلم پنج ستاره تازه دراین فصل امتحانات وجام جهانی مخاطب خود را پیدا کرده ومتاسفانه دراین سینما ازادامه اکران این فیلم جلوگیری کردند .واین به ضرر سینما ازهمه نظر،بخصوص از نظر فروش میباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس