زیباکلام با تاکید بر اینکه روحانی به حمایت اصلاح‌طلبان نیاز دارد، اظهار داشت: اگر حمایت بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از پشت روحانی برداشته شود کار برایش خیلی دشوار می‌شود.

به گزارش مشرق، با گذشت یک‌سال از تشکیل دولت یازدهم هنوز مهم‌ترین دغدغه اصلاح‌طلبان و کارگزاران چگونگی رای‌ آوردن حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته است.

نگاهی به اظهارات چند هفته گذشته اصلاح‌طلبان حامی دولت و اطرافیان هاشمی و روحانی گویای اختلاف‌نظر آنها درباره پایگاه اجتماعی حسن روحانی است. صادق زیباکلام، از چهره‌های اصلاح‌طلب حامی دولت که همواره اظهارات خود را خیلی صریح بیان می‌کند نیز به برخی از سخنان اطرافیان آقای هاشمی و روحانی واکنش نشان داد.

دولتی‌ها: رأی روحانی مال اصلاح‌طلبان نبود/ زیباکلام: روحانی نهایتا یک میلیون رأی داشتزیباکلام معتقد است روحانی نهایتا یکی-دو میلیون رای داشت و حمایت اصلاح‌طلبان باعث شد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به نسیم گفت: معتقدم رای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود که باعث پیروزی روحانی شد. «اگر و اگر» بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به سمت آقای روحانی نرفته بود آقای روحانی فی‌نفسه یکی- دو میلیون رای بیشتر نداشت.

وی ادامه داد: وقتی رهبری اصلاح‌طلبان آقای هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی، چهره‌ها و شخصیت‌های دیگر اصلاح‌طلب از مردم خواستند در انتخابات شرکت کنند و به روحانی رای دهند، ایشان در انتخابات پیروز شد. زیباکلام درباره اینکه چگونه هاشمی را اصلاح‌طلب می‌داند، بیان داشت: این مجموعه‌ای که از مردم خواستند کمک کنند و به روحانی رای بدهند، با یک سلیقه و به یک میزان اصلاح‌طلب هستند.

هاشمی رفسنجانی  و این تیپ افراد را نمی‌توان آن اندازه‌ای که حجاریان، خاتمی و رمضان‌زاده اصلاح‌طلب هستند، اصلاح‌طلب معرفی کرد ولی به هر حال اگر اصلاح‌طلبی را همچون اصولگرایی یک طیف در نظر داشته باشیم، قطعا هاشمی رفسنجانی در طیف اصولگرایان نیست و از قطار اصولگرایی پیاده شده و در حقیقت جای وی در میان اصلاح‌طلبان است. این حامی اصلاح‌طلب دولت، اصلاح‌طلبان را عامل رای‌دادن افراد مردد دانست و تصریح کرد: حمایت‌های طیف اصلاح‌طلبان باعث شد کسانی که مردد در رای دادن بودند، در روزهای آخر تصمیم بگیرند و به تردیدشان فایق آیند و به سوی صندوق‌ها شتافتند و نه‌تنها در انتخابات شرکت کردند بلکه به روحانی هم رای دادند.

اطرافیان روحانی گزافه‌گویی می‌کنند

زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان برخی اطرافیان روحانی مبنی بر نقش آنان در رای‌آوری روحانی، اظهارات آنان را گزافه‌گویی عنوان کرد. وی در این‌باره گفت: با روحانی و نزدیکانش در برخی موضوعات مخالف هستم به‌دلیل اینکه اطرافیانش مدتی هست می‌گویند ما مستقل هستیم و برای خودمان هستیم و پیروزی ما مدیون هیچ‌کس نیست، اینها گزافه‌گویی است.

زیباکلام ادامه داد: کسی از آقای نوبخت و صالحی امیری و بانک و نعمت‌زاده و فریدون انتظار ندارد که این کار را بکنند یا آن کار را! ولی اینکه فکر می‌کنند آنها بودند که باعث پیروزی روحانی شدند نشان می‌دهد سخت در اشتباه هستند چراکه بدنه اجتماعی که باعث این پیروزی شد، اصلاح‌طلبان بودند.

 زیباکلام همچنین با تاکید بر اینکه روحانی به حمایت اصلاح‌طلبان نیاز دارد، اظهار داشت: اگر حمایت بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از پشت روحانی برداشته شود کار برایش خیلی دشوار می‌شود.

وی گفت: قطعا در انتخابات سال 96 اگر بدنه اصلاحات از روحانی حمایت نکند کار برای روحانی دشوار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی اصلاح‌طلبان چندان راضی به موفقیت روحانی نیستند، گفت: آقای محتشمی‌پور و خوئینی‌ها و برخی دیگر از آقایان رادیکال و تندرو از همان دوران انتخابات هم خیلی نه از روحانی حمایت کردند و نه خودشان را نشان دادند. شاید بدشان هم نیاید که دولت روحانی نتواند کار کند.

رأی روحانی به حساب اصلاح‌طلبان نیست

اظهارات چهره‌های جریان اصلاحات مبنی بر نقش اصلاح‌طلبان در رأی‌آوری حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش برخی دولتی‌ها را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری و عضو جامعه‌روحانیت‌مبارز معتقد است نمی‌توان رأی روحانی را به حساب اصلاح‌طلبان گذاشت.

وی همچنین به کنایه گفت: حجاریان و زیباکلام بیشتر مطالعه کنند.

اکرمی با اشاره به اظهارات اخیر حجاریان درباره اینکه اگر اصلاح‌طلبان بشکنند، روحانی هم می‌شکند به فارس گفت: نباید سخن فرد را به یک تشکل و تشکیلات منتسب کنیم. از این رو تئوریسین جبهه اصلاحات بودن به معنای سخنگویی برای اصلاح‌طلبان نیست چراکه آقای حجاریان تئوریسینی از اصلاح‌طلبان است نه سخنگو برای آنها.

وی با بیان اینکه شاید برخی اصلاح‌طلبان هم حرف آقای حجاریان را نپسندند، تاکید کرد: چون اصلاح‌طلبان کنگره برگزار نکرده و بیانیه ندادند که نظر دهند، دیگران به نام آنها حرف می‌زنند.

اکرمی درباره اینکه برخی روحانی را مدیون اصلاح‌طلبان می‌دانند،‌ تاکید کرد: این طور نیست. بنده قطعا خود را اصولگرای اصلاح‌طلب می‌دانم چرا که برای پیش رفتن در اصول باید اصلاح کرد و هر اصلاح‌طلبی باید اصولگرا باشد از این‌رو ابتدا باید چارچوب‌ها را مشخص کرد. وی تصریح کرد:‌ آقای حجاریان به ضرس قاطع بگوید چند درصد از اصلاح‌طلبان در سراسر کشور به روحانی رأی دادند؟

اکرمی همچنین درباره اظهارات زیباکلام که گفته بود، روحانی و اطرافیانش دچار توهم نشوند که خودشان رأی آورده‌اند، گفت: من به آقای زیباکلام می‌گویم خود شما دچار توهم نشوید چرا که بین حرف‌های گذشته و حال او تناقض وجود دارد.

عضو جامعه روحانیت‌مبارز افزود: هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند رای روحانی مال آنهاست. چون ما هیچ تشکلی نداریم که بگوید رأی‌آوری روحانی به خاطر حمایت تشکل ما بوده است از این رو همه این صحبت‌ها تخمین و تخیلات است. وی تاکید کرد: نمی‌توان رای روحانی را به حساب اصلاح‌طلبان گذاشت. اکرمی همچنین در باره اینکه این جریان حمایت هاشمی، حسن خمینی و خاتمی را عامل این پیروزی می‌داند، ‌گفت:‌ مگر آقای هاشمی و سیدحسن خمینی اصلاح‌طلب هستند؟

به نظر بنده این عناوین تعریف نشده و آقای حجاریان و زیباکلام هم باید بیشتر مطالعه و مشاوره کنند.

رأی روحانی ناشی از یک جریان خاص نیست

مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست جمهوری و مسؤول امور استان‌های ستاد انتخاباتی روحانی نیز به برخی اظهارات اصلاح طلبان مبنی بر تاثیر حمایت آنان در رای آوردن حسن روحانی واکنش نشان داد.

بانک معتقد است مجموعه‌ای از جریانات سیاسی در رأی‌آوری روحانی نقش داشتند.

این اظهارنظر در واکنش به برخی ادعاهای جریان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه رای‌آوری روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مرهون حمایت آنها از روحانی است، بیان شد. بانک در واکنش به ادعای سعید حجاریان که از او به عنوان تئوریسین جریان اصلاحات نام برده می‌شود مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان ستون فقرات برنامه‌های روحانی هستند و اگر بشکنند، روحانی هم می‌شکند»، اظهار داشت:‌ در رأی‌آوری آقای روحانی مجموعه‌ای از جریانات مختلف سیاسی که معتقد به راه و روش وی بودند، نقش داشتند که بخشی از اصولگراها، بخشی از اصلاح‌طلب‌ها و بخشی از معتدلین که در واقع عمده‌ آنها هم معتدلین بودند را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خود روحانی هم نقش مؤثری داشت، تصریح کرد: روحانی افکار و عقایدش را ارائه داد و نظرات و دیدگاه‌هایش مورد پسند مردم واقع شد. بانک  افزود: هر فعالیت سیاسی یک پشتوانه گروهی دارد اما اینگونه نیست که روحانی خود، عضو آن گروه و جریان باشد.

مسؤول امور استان‌های ستاد انتخاباتی روحانی همچنین درباره اینکه برخی اصلاح‌طلبان همچون صادق زیباکلام این ادعا را دارند که پیروزی روحانی مدیون حمایت بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان است، یادآور شد: هر فردی که انتخاب می‌شود مجموعه‌ای از جریانات مختلف با وی همراهی می‌کنند و طبیعتاً آن جریانات اگر حمایتشان ادامه نیابد بخشی از آن حمایـت از دسـت می‌رود اما اینکه بگوییــم عیناً ایـــن جـریان باعث موفقیت شـده درست نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • یک نفر ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    بازی انتخاباتی است شما حزب اللهی ها نباید وارد این بازی بشوید
  • سید ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    عقبه همه اینها یکی است اینها برای مجلس هم همین برنامه را پیاده میکنند هدف آنها اختلاف میان اصولگرایان است
  • اقشین ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    اگر اصلاح طلبان اینقدر رای داشتند پس چرا کاندید اصلی ایشان انصراف دادند؟؟
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    من به اقای روحانی رای ندادم ولی ایشان منتخب مردم است وتازمانیکه پیروولایت فقیه باشدازاوحمایت میکنم
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    زیباکلام خودش 134رای بیشترنداره هی اوردرمیده
  • محمدی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام ولایت فقیه به رای مردم مشروعیت می بخشد. رئیس جمهور متنفذ به تائید مقام معظم رهبری تا زمان صدور حکم عدم کفایت سیاسی توسط نمایندگان مجلس ، هر کس که باشد ،رئیس جمهور همه است و مستعد کمک و همکاری از طرف همه جمهور ،هر حزب که باشد. این مردمسالاری دینی است
  • یوسف ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام به عمل کار برآید به سخندانی نیست!!!!! ای کاش درعمل ثابت کنند که پیرو ولایتند!! وگرنه هممون توشعار دادن استادیم!!!؟؟؟
  • شم شمه کوره ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    در دولت قبل کجا بودی تا عین این کامنت را بدهی
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    کجای نظر قبلی ایراد داشت که انتشار ندادید
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    من به اقای روحانی رای دادم و از رای دادن به ایشون پشیمونم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس