کد خبر 32063
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶

هواپيماي J130EC - تک تکاور، يک هواپيماي ترابري هرکول چهار موتوره‌ است که قابليت اجراي مأموريت پخش راديويي و تلويزيوني هوابرد و سيستم پرتاب اعلاميه عمليات‌هاي رواني را نيز داراست و عمليات هاي رواني موفقي را براي ارتش آمريکا انجام داده است.

 مشرق- پيش از اينکه رسانه هاي جديد پا ميدان عمليات رواني بگذارند يکي از شيوه هاي عمليات رواني براي پشتيباني عمليات هاي نظامي، پخش برگه هايي بود که پيام هاي مورد نظر در آن نوشته شده بود و به وسيله هواپيما ريخته شده و به دست مردم جامعه هدف مي رسيد.
مأموريت
هواپيمايي که برگه هاي عمليات رواني آمريکا را پخش مي‌کند، هواپيماي J130EC - تک تکاور يک هواپيماي ترابري هرکول چهار موتوره‌ ارتقاء يافته مي‌باشد که عمليات‌هايي از قبيل عمليات اطلاعاتي، عمليات رواني، پخش راديويي امور داخلي در موج‌هاي HF, FM, AM، تلويزيون و باندهاي مخابره‌اي نظامي را رهبري مي‌کند.
هواپيماي EC – 130SJ SUPER J عمليات‌هاي ويژه‌اي را هدايت مي‌کند و مأموريت‌هايي از قبيل سقوط آزاد نظامي که شامل سقوط از ارتفاع بالا در حالي که چتر در ارتفاع پايين باز شود و سقوط از ارتفاع بالا در حالي که چتر از ارتفاع بالا باز شود. اين هواپيما همچنين سيستم تحويل هوايي مشترک، سيستم تحويل مخزن و عمليات‌هاي رواني پرتاب اعلاميه را نيز انجام مي‌دهد.
مسئوليت کامل مأموريت‌هاي هواپيماي تک تکاور و هواپيماي تک تکاور Super J را صد و نود و سومين گروه هوايي عمليات‌هاي ويژه، وابسته به فرماندهي عمليات‌هاي ويژه‌ نيروي هوايي واقع در ميدل تاون «Middletown , pa.» بر عهده دارد.

مشخصات
بر روي اين هواپيما بسياري اصلاحات و بهسازي‌ها صورت گرفته است. اين بهسازي‌ها شامل سيستم‌هاي هدايت تقويت شده، تجهيزات دفاعي، سوخت‌گيري مجدد در هوا و قابليت پخش راديوي آنالوگ و تلويزيون رنگي آنالوگ با تمامي معيارهاي جهاني مي‌باشد.

سابقه
مأموريت پخش راديويي و تلويزيوني هوابرد در اواسط دهه‌ 1960 توسط EC – 121 «معروف به کرونت تک سرنشين» آغاز شد. اين مأموريت بعدها «1980» به EC 130 E و در نهايت «2004» به EC – 130 J تحول يافت.
کمي پس از اين‌که گروه هوايي عمليات‌هاي ويژه‌ صد و نود و سوم هواپيماهاي EC – 130 را دريافت کرد واحد گارد ملي نيروي هوايي در عمليات امداد شهروندان آمريکايي در عمليات اضطراري سال 1983 شرکت کرد.
پس از آن اين هواپيما به پروازگر تک سرنشين مشهور گشت و به عنوان ايستگاه راديويي هوابرد در زمينه‌ اطلاع رساني مستمر به شهروندان گرانادايي در مورد فعاليت نظامي ايالات متحده عمل کرده است.
سال‌ها بعد در سال 1989 پروازگر تک سرنشين در موفقيت عمليات‌هاي رواني هماهنگ موسوم به عمليات علت منطقي، بسيار مفيد واقع گشت. در طي اين مأموريت، اين هواپيما با پخش سراسري مراحل اوليه‌ عمليات، کمک شاياني به پايان بخشيدن به رژيم نوريجا «Noriega» نمود.
در سال 1990 گروه هوايي عمليات‌هاي ويژه‌ صد و نود و سوم به فرماندهي عمليات‌هاي ويژه‌ نيروي هوايي که به تازگي شکل گرفته بود ملحق شد و هواپيماي تک تکاور، بدون هيچ تغييري در مأموريتش مجددا به عنوان هواپيماي گروه هوايي تخصيص داده شد. در سال 91 – 1990 تکاور تک سرنشين به‌منظور حمايت از عمليات‌هاي سپر صحرايي و طوفان صحرايي به عربستان سعودي و ترکيه اعزام گشتند.
مأموريت آن شامل پخش «صداي خليج» و برنامه‌هاي بسيار موفقيت‌آميز ديگر به‌منظور متقاعد کردن سربازان عراقي به تسليم بوده است.
در سال 1994 تکاور تک سرنشين به‌منظور پخش پيام‌هاي راديويي و تلويزيوني شهروندان و رهبران هايتي در طي عمليات حمايت از دموکراسي آمريکايي مورد استفاده قرار گرفت. در اين پخش‌هاي راديويي و تلويزيوني رئيس جمهور "جين برتراند آريستايد" برجسته و معرفي گشت که اين کار به تحول منظم حکومت از نظامي‌گري به دموکراسي کمک کرد.
گروه هوايي عمليات‌هاي ويژه‌ صد و نود و سوم در ادامه‌ فعاليت‌هايش در سال 1997 به همراه تکاور تک سرنشين از طريق پخش راديويي و تلويزيوني در بوسني – هرزگوين به حمايت از گارد مشترک سازمان ملل پرداخت تا به عمليات نيروهاي تثبيت کمک کنند.
در سال 1998 اين واحد به همراه هواپيمايش در عمليات تندر صحرا شرکت کردند که در آن به جنوب غرب آسيا اعزام شدند تا مردم عراق را متقاعد کنند تا با قطعنامه‌ شوراي امنيت موافقت کنند.
تکاور تک سرنشين بار ديگر در سال 1999 جهت حمايت از عمليات نيروهاي هم پيمان وارد عمل شد. اين هواپيماها مأموريت داشتند که به منظور جلوگيري از پاکسازي قومي و خروج صرب‌ها از منطقه، در کوزوو برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني پخش کنند.

در سال 2001 تکاور تک سرنشين پيام‌هايي را به جمعيت افغاني‌هاي محلي و نيروهاي طالبان طي عمليات تحمل تا آزادي فرستاد.
در سال 2003 تکاور تک سرنشين در جهت حمايت از عمليات آزادي عراق به خاورميانه اعزام شد. اين واحد همچنين در سال‌هاي 2005، 2007 و 2009 به‌منظور حمايت از عمليات‌هاي خارجي محتمل‌الوقوع به خاورميانه اعزام شدند.

ويژگي‌هاي کلي
کارکرد اصلي: عمليات رواني و عمليات اطلاعاتي
پيمان‌کار: شرکت هواپيماسازي لاک‌هيد
نيروي محرکه: موتورهاي توربيني شش تيغه‌ AE2100D3 .
توان موتور: هر موتور 6000 اسب بخار
طول بال‌هاي هواپيما: 6/132 پا «3/40 متر»
طول هواپيما: 75/97 پا «7/29 متر»
ارتفاع: 8/38 پا «8/11 متر»
سرعت اتوماتيک: 335 مايل بر سرعت
سقف پرواز: 28000 پا «534/8 متر»
حداکثر وزن در زمان برخاستن: 164000 پوند «74390 کيلوگرم»
برد: 2300 مايل دريايي بدون سوخت‌گيري مجدد
خدمه: خلبان، کمک خلبان، افسر سيستم‌هاي پرواز، افسر سيستم‌هاي مأموريتي، دو مأمور حمل بار و پنج اپراتور سيستم‌هاي مخابره‌اي الکترونيکي
قابليت راه‌اندازي اوليه: 1980
قيمت واحد: هواپيماي EC – 130J تقريباً 110 ميليون دلار و هواپيماي EC – 130SJ SUPER J تقريباً 85 ميليون دلار
صورت موجودي: هواپيماي EC – 130J ، نيروي فعال، O، ذخيره، O، ANG، 3
هواپيماي EC – 130SJ SUPER J ، نيروي فعال، O، ذخيره، O، ANG، 4

دفتر امور دولتي؛ فرماندهي عمليات‌هاي ويژه‌ي نيروي هوايي ايالات متحده.

EC-130J

 EC-130E/J Commando Solo

 EC-130E Commando Solo

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس