دولت دهم با پرداخت چند هزار میلیاردتومان وام به بنگاه‌های زودبازه می‌خواست شغل پایدار ایجاد کند و دولت اقای خاتمی نیز همین کار را کرد، اما تجربه نشان می‌دهد با پرداخت وام شغل ایجاد نمی‌شود.

گروه اقتصادی مشرق -عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره مهم ترین اولویت و چالش دولت در شرایط کنونی گفت: بیکاری جوانان مهم ترین تهدید دولت است و اگر بنده به جای رئیس جمهور و تیم اقتصادی او بودم همه ی کارهایم را تعطیل می‌کردم و می‌رفتم سراغ ایجاد شغل برای جوانان بیکار.

با نسخه های احمدی نژاد بیکاری مهار نمی‌شوددکتر مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق توضیح داد: واقعیت این است که من نگران این همه جوان بیکار در کشور هستم و امیدوارم هر چه سریعتر دولت محترم کاری برای اشتغال انجام دهد، چرا که در صورت ادامه دار بودن روند بیکاری جوانان، تبعات اجتماعی – سیاسی نامناسبی در جامعه، گریبان جامعه ایران را خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از جوانان بیکار هم اکنون فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: متاسفانه این جوانان وقتی می بینند با داشتن مدارک لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا نمی‌توانند کار مناسبی پیدا کنند، تبعات این مشکل برای جامعه بسیار خواهد بود.

تقوی ادامه داد: انتظار داشتیم دولت جدید وقتی بر سرکار آمد در حوزه اشتغال اتفاقات جدیدی رخ دهد، که فعلا  اتفاق مهمی در این حوزه رخ نداده و این باعث نگرانی بسیار زیاد من شده است.

وی گفت: طبق آمارهای رسمی که خود دولتی ها می‌دهند، میلیون ها جوان در حال حاضر کار ندارند و ما باید این مسئله را جدی تر بگیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در ادامه با بیان اینکه دولت باید هر چه سریعتر با اجرای طرح های منسجم و علمی و کارشناسی شده برای اشتغال جوانان کاری بکند، گفت: ورود 10 میلیون نفر به بازار کار در سالهای آتی یک خطر بسیار جدی است که برای جامعه جوان ما خوب نیست.

وی از دولت یازدهم  خواست تا با نسخه هایی که دولت های قبلی می‌خواستند بیکاری را کاهش دهند به جنگ بیکاری نروند .

تقوی  در ادامه گفت و گو با مشرق افزود: متاسفانه دولت‌های قبلی مثل دولت آقای احمدی نژاد فکر می‌کردند با پرداخت وام و تسهیلات میتوانند بیکاری را کاهش دهند، اما هیچ گاه موفق نبودند و دولت دهم با پرداخت چند هزار میلیاردتومان وام به بنگاه‌های زودبازه می‌خواست شغل پایدار ایجاد کند و دولت اقای خاتمی نیز همین کار را کرد، اما تجربه نشان می‌دهد با پرداخت تنها وام شغل ایجاد نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    عجب!!!!
  • رضا ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    نه عزیز کار و اشتغال کجا بود آخه هر دولتی میاد فقط میخواد شونه از زیر بار این مسئولیت خالی کنه و الا هر کسی میدونه که وام دادن چیزی رو حل نمیکنه دولت هم میدونه، دولت با این وام هایی که داده میتونست تمام ایرانو استخدام کنه اما نمیدونم کی گفته باید خصوصی بشه در حالی که بیش از 80 درصد طرح های خصوصی تو ایران محکوم به شکسته اما آقایون فقط دارن شعار میدن، وام میدن به یه بدبختی بعد طرف وقتی وارد کار میشه میبینه جزء بدهی چند ده میلیونی چیزی عایدش نشده، فقط به زور میگن خصوصی میکنیم مثل حرفه شدن فوتبالمونه اینم، باشید تا ببینید با این وضع سن ازدواج به 40 میرسه تو چند سال
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    يه چند سالي با ظرفيت دانشگاههاي پولي جوونها مشغول شدن و تا فوق ليساني و دكترا رفتن الان ميخوايد چي كار كنيد با اين همه بيكار كه روز به روز دارن بيشتر ميشن؟ 10 ميليون متقاضي كار!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    احمدی نژاد مگه تو پزشکی هم سررشته داشت؟ فکر می کردیم ایشون فقط اقتصاد دان قهاری بودن..چون تونستن با بینش اقتصادی زیاد خودشون کشور رو تا آستانه نابودی پیش ببرن
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    تا وقتی نظرات کارشناسی اقتصاددانان ایرانی از این دست است هیچ گاه مشکل اشتغال حل نخواهد شد. از ایشان می پرسم ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم همه صنایعش و شرکتهایش نابود شده بود و از هر جهت در نقطه صفر بلکه زیر صفر بود. چگونه توانست آن شرایط را طی کرده و به قدرت اقتصادی تبدیل شود؟ پاسخ این است بانکهای ژاپنی بعد از جنگ نسبت با دادن وامهای با بهره بسیار پایین و حتی خرید سهام شرکتهای کوچک ژاپنی اقدام کردند تا جایی که حتی بعضا 49 دصد سهام برخی از آن شرکتها در اختیار بانک بود. نامهایی مانند ماستوشیتا، هیتاچی و میتسوبیشی و.. در آن زمان شرکتها کوچک زود بازدهی بیش نبودند که به طور محدود در زمینه هایی مانند ساختن رادیو و دوربین عکاسی کار خود را شروع کردند. البته در ژاپن هم معجزه نشد. و بیشتر این شرکتهای زود بازدهی که بعد از حنگ ایجاد شدند به ثمر نرسیدند و منحل شدند یا جذب شرکتهای دیگر شدند. اما آن شرکتهایی که ماندند و راه و رسم رقابت و کار سخت را آموختند ماندند و به جایی رسیدند. ضمنا بانکهای ژاپنی هم گر چه به دلیل ورشکستگی برخی مشریانشان متضرر شدند اما سودی که از مشتریان موفقشان به دست آوردند آنها را در جمه بزرگترین بانکهای دنیا وارد نمود. حکایت ژاپنیهای بعد از جنگ حکایت کشاوری بود که از هر صد دانه بذرش هفتاد دانه را موشها و چرنده ها می خورند اما از هر یک از سی دانه باقی مانده هفت دانه به دست آمد تا سودی سرشار نصیب کشاورز شود. اما در ایران متاسفانه نه بانکها اعتقادی به ریسک پذیری و کاهش بهره بانکی دارند و نه وام گیرندگان جرات دارند وامها را در فعالیتهای با سود اندک اما مفید سرمایه گذاری کنند. در ایران بانکها مدعی هستند نرخ بهره باید بیش از تورم باشد! خوب نتیجه این مطلب هم می شود اینکه تولید کننده هم باید به قیمتی محصولش راببتواند بفروشد که سودی بیش از بهره بانکی به چنگ آورد تا بتواند دیون خود را ادا کند. نتیجه اینکه تورم افزایش می یابد و بعد هم بانک مجددا روی نرخ بهره می کشد و دوباره تولید کننده باید روی سودش بکشد! و این وضع ادامه می یابد تا جایی که دیگر هیچ فعالیت اقتصادی مفید و سود دهی باقی نمی ماند و تورم و رکود همزمان کشور را فرا می گیرد.
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    گل گفتی داداش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس