اعضای اعضای ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی با حضور در محل نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی در پایتخت ایتالیا، سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع کشورمان در موضوعات منطقه‌ای را تبیین کردند.

به گزارش مشرق؛ اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان عصر پنجشنبه پیش از ترک رم به مقصد تهران با حضور در محل نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی در پایتخت ایتالیا، سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع بحق کشورمان در موضوعات منطقه ای را تبیین کردند.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در جمع مقامات سابق و فعلی کشورهای مختلف اروپایی ضمن تشریح اهداف جمهوری اسلامی ایران از پیگیری مذاکرات هسته ای، یادآور شدند که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه ابعاد نظامی است و فتوای رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان بزرگترین پشتوانه دینی و سیاسی، این ادعا را تضمین می کند.

مقامات اروپایی در این نشست همچنین از دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسایل منطقه ای از جمله در عراق و سوریه آگاه شدند.

شورای اروپایی روابط خارجی متشکل از مقامات ارشد سابق و فعلی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، بی تردید مهمترین اندیشکده اروپا محسوب می شود و نقش مهمی در سیاست گذاری های کشورهای اروپایی دارد.

این برنامه به عنوان اقدامی تأثیرگذار در حوزه دیپلماسی عمومی در ادامه ارتباط نزدیک با مراکز مطالعاتی و فکری غرب برای بسترسازی تفاهم بیشتر و درک متقابل میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی برنامه ریزی شده بود.

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که در ادامه رایزنی ها و مذاکرات دوجانبه، شب گذشته وارد پایتخت ایتالیا شده بود، پس از دیدار دوجانبه با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه، روز جمعه با "فدریکا موگرینی" وزیر خارجه ایتالیا و "لاپو پیستلی" قائم مقام وزیر خارجه این کشور ملاقات و به مرور آخرین اوضاع منطقه و تحولات عراق، روند مذاکرات هسته ای و مسایل دوجانبه فیمابین پرداخته و بعد از حضور در نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی، پنجشنبه شب رم را به مقصد تهران ترک کرد.

 عراقچی: در صورت توقف مذاکرات ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی باز خواهد گشت

تسنیم و به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشت: عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با گروه 1+5 طی اظهاراتی گفت که توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+ 5 در دسترس است اما دو طرف همچنان اختلافات زیادی در برخی موضوعات با یکدیگر دارند.

عراقچی که در شورای روابط خارجی اروپا در رم صحبت می‌کرد افزود: مذاکرات اکنون در مرحله‌ای بسیار حیاتی است.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: هنوز هم بین دو طرف اختلافات زیادی وجود دارد. ما به کار سخت، عقل، دانش و خلاقیت نیاز داریم تا بتوانیم از این اختلافات بکاهیم. رسیدن به توافق جامع دور از دسترس نیست.

عراقچی گفت که ما می‌خواهیم تا تاریخ 20 جولای به توافق جامع با 1+5 دست یابیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با فاجعه بار خواندن عدم توافق برای هر دو طرف گفت که در صورت عدم دستیابی به توافق و توقف مذاکرات هسته‌ای، ایران به غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم باز خواهد گشت.

عراقچی ادامه داد: در دور قبلی مذاکرات ما انتظار داشتیم که تهیه پیش نویس توافق جامع را آغاز کنیم که البته این اتفاق رخ نداد، ولی امیدواریم که بتوانیم هفته آینده پیش نویس توافق جامع بین ایران و 1+5 را آغاز کنیم البته در این میان هنوز تردیدهای نیز وجود دارند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سرباز وطن ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    سرباز گمانم وطن دوستت داریم
  • اصلاح طلب ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    بابا عنی سازی 20 درصد را برگردانید به خدا اینها به هیچ صراطی مستقیم نیستند... وقت خود را تلف نکنید
  • قاسمی حسن ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    غنی سازی هیچ وقت در ایران به 20 درصد نرسید اینها را برای امتیاز گیری میگوییم. حریف هم فهمیده داره بازی در میاره
  • مرگ بر آمریکا ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    رد پیشنهادهای ایران از سوی آمریکا به خاطر فاشر لابی صهیونیست است و الا این لقمه خوبی آماده کرده بود و دولت اوباما هم راضی بود منتها باید بدانیم که کار دست یکی دیگه است و اوباما کاره ای نیست.. این است که باید بدانیم
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    20
  • یک اطلاعاتی سابق ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    لعنت بر افرادی که به دشمنان ایران گرا دادند و در مجلس ششم و دولت خاتمی نفوذ کردند و همه چیز را به دشمنان لو دادند. از آنروز تا کنون داریم باج میدیم و تمامی هم ندارد
  • یزدی ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    رابرت منندز: بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران باید بیست سال ادامه یابد "جروزالم‌پست" به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: توافق با ایران باید شامل نابودی هزاران سانتریفیوژ، حذف بسیاری از اورانیوم‌های غنی‌شده سطح پایین، تعطیلی رآکتور اراک و برنامه توسعه هسته‌ای ایران باشد
  • سادات ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    ابرت منندز: بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران باید بیست سال ادامه یابد / "جروزالم‌پست" به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: توافق با ایران باید شامل نابودی هزاران سانتریفیوژ، حذف بسیاری از اورانیوم‌های غنی‌شده سطح پایین، تعطیلی رآکتور اراک و برنامه توسعه هسته‌ای ایران باشد
  • زیبارو ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    اشتباه نکن ایران توانایی های غنی سازی زیاد داره اما جرات نداره انجام بده ...
  • پرهام ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    پس ایشااله باهاشون به توافق نرسیم
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    یادتان هست مقام معظم رهبری فرمودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم. چرا بدنبال سازش با دشمنان قسم خورده این نظام و مملکت هستید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس