شيخ‌الاسلام گفت: سفر كري به لبنان در حالي بود كه كري پيش از اين حزب‌الله را تروريست مي‌دانست و هيچ مذاكره‌اي با او انجام نمي‌داد و حتي موافق نبود ايران در گفت‌و‌گوهاي ژنو شركت كند

به گزارش مشرق، حسين شيخ‌الاسلام، سفير اسبق ايران در سوريه در گفت‌و‌گویی با اشاره به پيروزي بشار اسد در انتخابات سوريه اظهار داشت: مهم‌ترين اتفاقي كه در صحنه داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي در رابطه با بحران سوريه رخ داده اين است كه با اين انتخابات مردم وارد معادله شدند.
 
شيخ‌الاسلام با بيان اينكه پيش از برگزاري اين انتخابات در سوريه جايگاهي نداشتند، گفت: غربي‌ها به دروغ مي‌گفتند به دليل اينكه در سوريه دموكراسي وجود ندارد و مردم خواهان دموكراسي هستند، جنجال، جنايت و خونريزي در اين كشور را پشتيباني و راه‌اندازي كردند، اما با اين انتخابات مشخص شد كه مردم حضور دارند، به نظام اعتماد دارند و اين انتخابات را راه خروج از بحران مي‌بينند.

وي ادامه داد: بلاشك اين حضور مردمي تاثير جدي در معادلات داخل سوريه، منطقه و بين‌الملل خواهد گذاشت. به عبارت ديگر آمريكايي‌‌هايي نمي‌توانند از نارضايتي مردم سوريه صحبت كنند، گرچه در حال حاضر كه مردم صحبت از انتخابات و گفت‌و‌گوي راه‌حل سياسي مي‌كنند اما آمريكايي‌ها از جنگ حرف مي‌زنند و مي‌گويند به تروريست‌ها سلاح پيشرفته‌تر و آموزش بهتر مي‌دهيم كه چگونه آدم بكشند، اين معادله‌اي نيست كه غرب بتواند به آن ادامه دهد.
 
به گفته شيخ‌الاسلام با حضور گسترده مردم سوريه در انتخابات، پايه‌گذاري شرايط جديدي خواهد بود. چند ميليون راي سوري‌ها را نمي‌توان ناديده گرفت. مشخص شده كه در سوريه تقابل دولت با مردم وجود ندارد بلكه كساني كه در امور اين كشور دخالت مي‌كنند با مردم و راي آنها مي‌جنگند. اين انتخابات نشان داد كه معارضه خارج نشين اصلا جايگاهي ندارد.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس اضافه كرد: برخي از مردم سوريه به دليل علاقه‌مندي به بشار به او راي دادند و عده‌اي به خاطر اينكه مقابل بشار آدم‌هاي جنايت‌ كاري حضور داشتند و در اين مدت جنايات بسياري انجام دادند، در انتخابات شركت كردند اما در اينكه مردم پاي صندوق‌هاي راي حضور داشتند هيچ شكي وجود ندارد.
 
وي تاكيد كرد: حضور گسترده مردم در انتخابات سوريه موفقيت بسيار بزرگي است اما متاسفانه ما در ايران متوجه اين قضيه نيستيم، چرا كه اين فقط موفقيت سوريه نيست بلكه موفقيت ايران هم نيز است. مسئولان سوريه اين حضور مردمي را به ما تبريك مي‌گفتند به دليل اينكه از ابتدا اين خطي بود كه ايران در پيش گرفت.

شيخ‌الاسلام معتقد است، جاي يك سفر رسمي توسط مسئولان كشور به سوريه خالي است و بايد هر چه زودتر به آنجا بروند و اين پيروزي را تبريك بگويند.
 
وي تصريح كرد: اين پدپده‌اي كه ما در سوريه شاهد بوديم علي‌الخصوص سوري‌هايي كه در لبنان بودند و تصور مي‌شد آنها با نظام سوريه مسئله دارند كه از كشور خارج شدند اما ديدم كه آنها با چه شور و شوقي در لبنان پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند، به گونه‌اي كه نه تحليل‌هاي 14 مارس انتظارش را داشتند، نه تحليل‌گران 8 مارس، نه اصحاب رسانه لبنان كه متبحرترين تحليل‌گران سياسي هستند و نه حتي خود سفارت سوريه.

مشاور امور بين‌الملل مجلس اظهار ادامه داد: درست عكس آنچه كه غربي ‌ها تبليغ مي‌كردند، در داخل سوريه كسي از ترس و اجبار راي نمي‌داد اما در خارج از سوريه فشار روي مردم بود كه راي ندهند، در بسياري از سفارتخانه‌ها كه مي‌توانستند راي‌گيري انجام دهند مثل امارات كه از قبل 30 هزار نفر براي راي‌گيري ثبت‌نام كرده بودند اجازه ندادند راي دهند. در پاريس،‌ آلمان، بلژيك و بلغارستان نگذاشتند راي دهند و در بسياري از كشورها هم مثل آمريكا سفارتخانه‌ سوريه را بسته بودند.
 
شيخ‌الاسلام عنوان كرد: در لبنان براي روز راي‌گيري در داخل سوريه، تعدادي صندوق‌ راي در نزديك‌ترين نقطه‌اي مرزي بردند كه آوارگان هم بتوانند در آنجا راي دهند. وزير كشور لبنان كه از 14 مارسي‌هاست اعلام كرد اگر پناهنده‌ها بروند نمي‌توانند برگردند در حالي كه 15 هزار پناهنده براي راي دادن حاضر شدند.

وي با بيان اينكه حضور مردمي در انتخابات، براي سوريه مشروعيت داخلي و خارجي مي‌آورد، يادآور شد: پيش از انتخابات، آمريكايي‌ها و اخضر ابراهيمي به سوريه نماينده فرستادند تا طبق قانون اساسي، بشار دو سال حكومت را تمديد كند اما راي‌گير انجام نشود و در واقع مي‌خواستند به حكومت سوريه مشروعيت خارجي دهند اما بشار اسد به دنبال مشروعيت داخلي بود و اين راي‌گيري باعث شد بشار و حكومت سوريه در داخل مشروع شود كه به طبع آن مشورعيت خارجي هم خواهد آمد.
 
شيخ‌الاسلام تصريح كرد: در حال حاضر دشمنان سوريه تلاش مي‌كنند كه اجازه ندهند اين مشروعيت خارجي حاصل شود.

وي با اشاره به اينكه تروريست‌ها راي‌گيري را حرام مي‌دانند و نگذاشتند مردم پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و برخلاف تبليغات غرب مردم براي راي ندادن تحت فشار بودند نه براي راي دادن، گفت: در بيش از 80 درصد خاك سوريه، راي‌گيري انجام شد و عمليات تروريستي در اين مناطق غير مشروع و ضد راي مردم محسوب مي‌شود. البته ما آمادگي داريم همچنان كه در حمص فعاليت كرديم و ما واسطه شديم كه سوري‌ها با سوري‌ها مذاكره كردند و بدون خونريزي به نتيجه رسيدند، حاضريم از طريق كميته‌هاي مصالحه محلي براي ديگر قسمت‌هاي سوريه نيز فعاليت كنيم تا كم‌كم آرامش در كل سوريه گسترده شود.  
 
شيخ‌الاسلام با تاكيد بر اينكه انتخابات سوريه داراي مشروعيت است، اظهار داشت: اين انتخابات در محور مقاومت انسجام خوبي ايجاد كرده و باعث نااميدي خارجي‌ها شده است و نشان مي‌دهد معارضه در بين مردم جايگاهي ندارد و غرب نمي‌داند چه بايد انجام دهد. انتخابات سردي مثل انتخابات مصر كه بيشترين راي آورنده آن عدم مشاركت است در اكراين هم به همين صورت بود چگونه است كه همه انتخابات در دنيا مشروعيت دارد اما انتخابات در سوريه مشروعيت ندارد، در اين كشورها دولت غيرقانوني سركار آمده بود انتخابات برگزار كرد اما در سوريه دولت مشروع انتخابات برگزار كرد.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس با اشاره به حملات تروريستي گروهك داعش در سامرا همزمان با انتخابات گسترده سوريه گفت: راهبردهاي اين گروه‌هاي تروريستي با شكست مواجه شده است؛ آنها مي‌خواستند سوريه را تجزيه كنند، نتوانستند، مي‌خواستند جنگ فرقه‌اي راه‌اندازي كنند، نتوانستند و با اين انتخابات سوريه شكست مفتضحانه‌اي خوردند و مي‌خواستند كارهايي را كه نتوانستند انجام دهند با اين جنايت در سامرا جبران كنند و باخت‌شان را در سوريه تحت شعاع قرار دهند و جنگ فرقه‌اي به پا كنند كه خوشبختانه به اهداف‌شان نرسيدند.
 
شيخ‌الاسلام عنوان كرد: در انتخابات سوريه از 10 كشور هيئت رسمي از مجالس براي نظارت آمده بود؛ كشورهايي چون ايران، روسيه، فيليپين، برزيل، اوگاندا و ونزوئلا همه در آنجا حضور داشتند و مهم‌ترين موضوع اين است كه هيچ‌كس نمي‌تواند حضور مردم را زير سوال ببرد.

وي ادامه داد: در زمان انتخابات سوريه جان كري به لبنان آمد و از ايران، حزب‌الله و روسيه براي حل بحران سوريه دعوت كرد. روز انتخابات كري به لبنان آمد و زماني كه خبرنگاري در خصوص انتخابات سوريه از او سوال پرسيد، كاملا گنگ بود و وقتي خبرنگار سوالش را تكرار كرد، كري در پاسخ گفت: سوال خوبي است، بعد هم از پشت تريبون رفت.

شيخ‌الاسلام يادآور شد: سفر كري به لبنان در حالي بود كه كري پيش از اين حزب‌الله را تروريست مي‌دانست و هيچ مذاكره‌اي با او انجام نمي‌داد و حتي موافق نبود ايران در گفت‌و‌گوهاي ژنو شركت كند و البته آقاي سيد حسن نصرالله خيلي سياسي پاسخش را داد و گفت اگر آنها به اين راي چند ميليوني اعتراف كنند،‌حزب‌الله هم با آنها كار مي‌كند.

وي در پايان گفت: انتخابات سوريه پديده ميمون و مباركي بود كه اگر به خوبي اداره شود منجر به ايجاد آرامش در سوريه مي‌شود. 

منبع: جوان آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    واقعا راست میگه
  • شفق ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    مشکل اینه که گوش به فرمان کدخدا هستیم.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    جالبه كه مسئولين ما بعد اين انتخابات پاشدن رفتن تركيه، پيش دشمناي سوريه!
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    انگار برا بعضیا افت داره با محور مقاومت دیده بشند
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    با توافق نهایی ژنو دی ه مگه ایران به محور تروریسم منطقه یا حزب الله و مقاومت کمک نباید بکنه و علیه اسراییل سیاست جنگ طلبی رو نمی تواند ادامه بدهد وگرنه تحریم های کشنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس