کد خبر 316947
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸

کارشناس ارشد مسائل امنیتی دفاعی گفت: حضور مردم در انتخابات اینک منطق جدیدی را بر تحولات سوریه حاکم کرده است که هرگونه تصمیم گیری باید براساس این منطق جدید باشد.

به گزارش مشرق، نشست «بررسی تحولات سوریه» با حضور سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل راهبردی خاورمیانه، هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل امنیتی دفاعی، عباس گلرو کارشناس ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

«هادی محمدی» کارشناس ارشد مسائل امنیتی دفاعی در خصوص  شرایط انتخابات سوریه  و پیام ها و پیامدهای  این انتخابات گفت: در روندهای نظامی که در سوریه طی شده چند مرحله داریم مرحله نخست، تسلط اولیه  معارضه بود برای آشوب امنیتی و سیاسی که به نتیجه مطلوب نرسید. گام بعدی در عرصه  امنیتی شکل گرفت و گام نهایی نظامی بود .

وی با بیان اینکه کشورهای حامی تروریست‌ها به نتایج کار خود فکری نکرده‌اند، اظهار داشت: در ابتدای امر توجه به این نبوده که بین جریان فکری و ایدئولوژیک ممکن است حساسیتی به خرج داده شود. در ابتدا هر کس که به سمت سوریه می‌آمد و  پتانسیلی برای پروژه براندازی داشت از او استقبال می‌شد غافل از اینکه آشفتگی بسیج نیرو از کشورهای عربی در سوریه بلای جان آن‌ها بعد از جنگ می‌شود. شاید یک ارتش بزرگ 100 هزار نفری تدارک دیدند ولی بعد دیدند که فرش از زیر پای این ارتش کشیده شد و چیزهای تحت عنوان النصره، القربا، الاحرار و... تابلوهای خود را بیرون آوردند و داعش هم شهریور سال گذشته در حالی خودش را نشان داد که کاری به ارتش حر نداشت و در نهایت هم در دسته‌بندی معارضان سوریه می‌بینیم که ارتش حر در آخر لیست قرار می‌گیرد.

این کارشناس ارشد مسائل امنیتی و دفاعی تصریح کرد: اتفاقی که می‌افتد کشورهای غربی احساس می‌کنند که دستشان خالی است هر چه پول و سلاح دارند در اختیار جریانی قرار دارد که شمشیر دو لبه است الان علیه اسد و فردا در فرامنطقه‌ به کار می‌رود. مثلا اروپا 50 میلیون دلار به قطر داد تا آن‌را میان گروه‌های تروریستی و ارتش حر تقسیم کنند. اروپایی‌ها در گزارشی از هزینه کردن بودجه خود برای معارضان متوجه شدند که ارتش حر 25 میلیون دلار از این پول را دریافت کرده و 25 میلیون دلار هم به جبهه النصره داده شده است. اروپایی ها وقتی متوجه کمک به النصره شدند، گفتند اینها تروریست هستند و مبارز نیستند و شوک اصلی سال اول دی ‌ماه و بهمن 91  به آنها وارد شد.

وی افزود: زمزمه تشکیل ارتش دفاع ملی توسط دولت سوریه اوایل پاییز سال 91 شروع شد و بلافاصله در حال آموزش قرار گرفتند. تشکیل این ارتش مردمی بین قدرت‌های بزرگ و داخل کشورهای حامی تروریست‌ها شوکی ایجاد کرد. آغاز بکار این ارتش با یک شوک جدید همراه می‌شود و آن عملیات قصیر بود که اول فروردین‌ماه 92 آغاز گردید. تصرف القصیر به عنوان یک ضربه مهلک برای گروههای تروریستی محسوب می‌شود و برای ما مثل عملیات خرمشهر می‌ماند که باعث آغاز شکست‌های بزرگ عراق شد، در سوریه هم در شش ماه دوم حرکت بزرگ از قصیر شروع می‌شود و در حمص، حلب و القلمون ادامه پیدا می‌کند و اکنون شرایط جدید را می‌بینیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، در ادامه با اشاره به شکست طرح براندازی نظام سوریه به عنوان طرح مرکزی معارضان و حامیان آن گفت: این طرح طرح اصلی بود که از قبل توسط کسانی که پروژه سوریه را مدیریت می‌کردند وجود داشته و آنان اصرار داشتند در طرح پیروز شوند. یعنی اگر پروسه سیاسی امنیتی جواب نمی‌داد به پروسه نظامی می‌رفتند و بعد بسیج نیروها از خارج صورت می‌گرفت. یا می‌بینیم که آرایش تیم حمایتی را عوض می‌کنند،‌قطر را کنار می‌زند و عربستان را می‌آورند. برای کل پروژه شکست اعلام نمی‌کند و یک سرهنگ پیدا می‌کند و از او حمایت می‌کنند.

محمدی  سپس به  شکست پروسه سیاسی طی شده در سوریه از سوی غرب اشاره کرد  و تصریح نمود: از دی‌ماه 92  که کنفرانس ژنو 2  با شکست معارضان و حامیانشان به پایان رسید ، معارضان تا فرصت شش ماه باقی مانده به زمان انتخابات سوریه شروع کردند به اینکه بتوانند در صحنه میدانی به موفقیت هایی دست یابند تا شرایط امنیتی و نظامی را به دستاورد سیاسی تبدیل کنند که موفق به این کار هم نشدند.

محمدی با اشاره به اینکه آمادگی اجرای انتخابات نوعی شرایط برتر را از سوی دولت سوریه نشان می‌دهد، گفت: دولت سوریه با برگزاری انتخابات اعلام کرد من در شرایط برگزاری انتخابات و تضمین امنیت اکثریت مردم هستم. براین اساس می‌بینیم که کمیته عالی انتخابات مسیر انتخابات سوریه را با سه کاندید تائید می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: هر مرحله‌ای در سوریه منطق و الزامات خودش را دارد و منطق و الزامات مثلا دوره ای که به تشکیل کنفرانس ژنو منجر شد منطق همان زمان است و به درد تحولات پس از انتخابات نخواهد خورد.  وقتی ژنو شکل می‌گیرد شاهد بدترین شکل در سوریه هستیم و نقطه اوج حمایت خارجی از اقدام‌های امنیتی و تروریستی است که آن مقطع ضربه‌گیر (روسیه و چین) نقشش را بر عهده می‌گیرد و توافق 91 را می‌گیرد و امتیاز خاکستری هم می‌دهد. این منطق آن شرایط است.

محمدی بااشاره به اینکه برگزاری انتخابات در سوریه یک سرفصل جدیدی است که از این پس باید براساس ان تصمیم گیریها صورت گیرد افزود: انتخابات ریاست جمهوری سوریه تولید کننده معیار جدیدی است و این معیار جدید می گوید که از این پس دیگر نیازی نیست که با منطق ژنو در باره سوریه بحث شود. همه طرفها باید با منطق جدید در باره سوریه صحبت کنند.

وی گفت: مردم  در این انتخابات به تروریسم رای منفی دادند بنابراین باید براساس خواست مردم در برابر تروریسم محکم ایستاد. حضور مردم فرصت کافی به ارتش برای یکسره سازی  در صحنه نظامی را داده است و از این پس شاهد شتاب در این خصوص خواهیم بود. فضای جدید بعد از انتخابات می تواند دومینوی فروپاشی گروههای تروریستی را شتاب بیشتری دهد.

وی انگاه به تاثیر تشکیل ارتش دفاع ملی سوریه پرداخت و با اشاره به  اینکه تشکیل این ارتش نقطه تحول مهمی در صحنه مبارزه ارتش سوریه با تروریستها بود تصریح نمود: سوریه باید ارتش دفاع مردمی را توسعه دهد چون این ارتش مردمی ثابت کرد که می تواند سوریه را در برابر تهدیدات نجات دهد.

وی افزود: پیروزی ارتش در صحنه میدانی در القلمون اقدامات یکسره ساز  علیه تروریستها در صحنه میدانی را شتاب بیشتری داد و ارتش در واقع بعد از این اتفاق به تعیین و تکلیف صحنه میدانی پرداخت. اگر عملیات القصیر را به خرمشهر تشبیه کردیم بنابراین عملیات القلمون را باید تیر خلاص به تروریست‌ها دانست.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سوریه، یادآور شد: حضور بالای مردم در این انتخابات نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر آن را تائید کردند. برگزاری انتخابات اصالت را به آقای بشار بازگرداند. پیش از برگزاری انتخابات دائما این پرسش رادر فضای بین المللی مطرح می کردند که بحران سوریه منازعه مردم با نظام است اما برگزاری انتخابات این را باطل کرد و نشان داد بحران تحمیلی سوریه تضاد مردم و نظام نیست و مردم محکم پای نظامند.

محمدی تصریح کرد: شاید اولین انتخاباتی که از روی آگاهی و احساس مسئولیت و شناخت در سوریه صورت گرفته باشد همین انتخابات است. انتخاباتی آگاهانه و با شعور و شور. با قاطعیت می توان گفت یکی از انتخابات باشعور منطقه در سوریه برگزار شده است. وقتی اوباما می‌گوید شاید در جایی دیگر نتوانیم این پروژه را اجرا کنیم، چون پروژه سوریه یک پایلوت و مدل بوده و پایلوت شده معنی آن این است که این پروژه شکست خورده و دیگر در جایی قابلیت اجرا ندارد. اگر بحران سوریه منازعه میان مردم و نظام است بنابراین مردم نباید شرکت می‌کردند . این در حالی است که بخشی از آنهایی که به بشار اسد رای دادند اگرچه منتقد بودند اما آگاهانه رای دادند. مردم سوریه می‌گویند قرار نبود که ما در انتقاد از نظام به این توحش برسیم. سوریه مردم ساده و آرامی دارد. بخشی از آن 10 میلیونی که در این انتخابات رای دادند کسانی هستند که در ابتدا انتقاد داشتند .این سرفصل و تولید کننده یک معیار جدید است باید با منطق امروز که مردم بیان کردند حرف بزنیم. باید با منطق امروز انتخابات ثبت شده سوریه حرف زد و باید با این منطق که مردم رای منفی به تروریسم دادند حرف زد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه انتخابات سوریه یک پیام دیگر برای غربی‌ها دارد، گفت: غربی‌ها و حامیان تروریست‌ها در یک شرایط پارادوکسی کال قرار گرفته‌اند. در مقابل اراده مردم که نزدیک 11 میلیون نفر رای است، می‌گویند این نتایج صفر است و حقیقت ندارد و در واقع آنها می خواهند مشروعیت نظام سوریه را مخدوش  کنند این در واقع ایستادن در برابر اراده مردمی است که نظام موجود را با آرای بالا انتخاب کرده اند.

محمدی در ادامه تصریح کرد: این پروژه اسرائیلی است که در سوریه اجرا شد و شکست خورد. حامیان معارضان مدعی بودند که مشروعیت نظام سوریه در این سه و نیم سال دچار خدشه شده است اما برگزاری انتخابات نشان داد مشروعیت نظام کنونی سوریه از گذشته بیشتر شده و می‌توان گفت این مشروعیت بیشتر از هر کشور دیگری عربی است.

وی با بیان اینکه باید شاهد اتفاقات جدیدی باشیم، افزود: اصل پروژه براندازی دیگر وجود خارجی ندارد. بنابراین باید منتظر حرکت جدید آمریکا براساس پیام  این انتخابات بود و اگر آمریکا این کار را نکند باید از خاورمیانه بیرون برود. باید مشروعیت 10 میلیون آرای مردم سوریه را پذیرفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس