کد خبر 316522
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

یک تحلیلگر آمریکایی با هشدار نسبت به تبعات کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری جهان گفت این کار منجر به افزایش تورم در آمریکا، افزایش ۲ برابری بهره پرداختی آمریکا بابت بدهی های ملی‌اش و حتی بروز شورش و آشوب خیابانی در این کشور می شود.

 به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی آمریکن فری پرس طی گزارشی نوشت: این ممکن است تازه اول کابوس به وجود آمده برای نظم نوین جهانی باشد. در 24 آوریل، دولت روسیه «نشست ویژه ای را برای یافتن راه حلی برای خلاص شدن از شر دلار آمریکا در صادرات کالاهای خود ترتیب داد.

 کارشناسان عالی رتبه بخش انرژی، بانک ها و نهادهای دولتی به این نشست دعوت شده بودند و اقداماتی در واکنش به تحریم های آمریکا علیه روسیه پیشنهاد شد.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور ملی گرای روسیه و همتای چینی اش در روز 21 ماه می یک قرارداد 30 ساله انتقال گاز به ارزش 400 میلیارد دلار به امضا رساندند. دولت آمریکا تلاش هایی دقیقه نودی را برای ممانعت از امضای این قرارداد انجام داد، اما این تلاش ها با بی توجهی روس ها و چینی ها مواجه شد.

ایگور شوالوف معاون اول نخست وزیر روسیه و الکسی مویسیف، معاون وزیر دارایی این کشور که ریاست این کنفرانس ها را بر عهده داشتند، در مورد استفاده از «دستورات اجرایی تغییر واحد پولی مورد استفاده» که می تواند مکانیزم قانونی مورد نیاز برای انجام تراکنش های مالی با استفاده از روبل روسیه و یوان چین را فراهم سازد، سخنانی را ایراد کردند.

این موضوع از آنجایی اهمیت یافته است که در جریان سفر پوتین به پکن برای مذاکره در مورد قراردادهای نفت و گاز، دلار در این قراردادها نقشی نداشت.

همچنین باید خاطرنشان ساخت که دیگر بازیگر کلیدی در زمینه این تغییر واحد پولی مورد استفاده در مبادلات مالی، ایران است.

میشائیل کافمن، تحلیلگر مسائل مالی در مورد تبعات کنار گذاشتن دلار در مبادلات مالی گفت: «به زبان ساده، این کار زیان بار خواهد بود. کشورهای گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)نیز در مورد حمله به دلار آمریکا و خارج کردن آن از چرخه مبادلات خود جدی هستند. در حقیقت چینی ها تا حدی که می توانند دارند طلا می خرند تا یوان را به واحد پولی ذخایر ارزی جهان تبدیل کنند.»

کافمن در ادامه گفت: «اگر دلار آمریکا هدف حمله قرار بگیرد و کشورهای بیشتری از روبل یا یوان استفاده کنند، آمریکا شاهد بازگشت تریلیون ها دلار به کشور خواهد بود که جای دیگری برای رفتن ندارند. آنگاه ما شاهد تورم یا حتی تورم بسیار بالا خواهیم بود.»

وی افزود: «افزایش تورم به صورت طبیعی منجر به بالا رفتن نرخ بهره می شود. این بدان معناست که 415 میلیارد دلاری که ما در حال حاضر بابت بهره بدهی های ملی مان پرداخت می کنیم، ممکن است بیش از دو برابر شود و به بیش از یک تریلیون دلار در سال برسد.»

این کارشناس آمریکایی در ادامه افزود: «ما مجبور خواهیم بود کسری پرداخت هایمان را کاهش دهیم که موجب خواهد شد ما به مخمصه بیفتیم. انجام این کار اقتصاد ما و به خصوص برنامه های رفاهی و برنامه کمک هزینه خرید مواد غذایی ما را فلج خواهد کرد...ما شاهد شورش های خیابانی خواهیم بود.»

به گفته کافمن این وضعیت بدتر نیز خواهد شد. «چرا باید یک راننده کامیون مواد غذایی را به مناطق شهری مانند نیویورک، لوس آنجلس یا دی سی بیاورد؟ تورم افسار گسیخته نه تنها پرداخت ها به کشاورزان را کاهش خواهد داد، بلکه موجب خواهد شد که آنها محصولات خود را تحویل مناطق شهرنشین  ندهند و زندگی خود را قربانی آنها نکنند.

 افراد ثروتمند قادر خواهند بود از این مناطق شهری بگریزند، اما بقیه گیر خواهند افتاد. آنگاه ما شاهد شورش ها و آشوب ها خواهیم بود. مردم همه جا را خواهند گشت تا چیزی برای خوردن پیدا کنند. اگر ارزش دلار به صورت ناگهانی سقوط کند، احتمالا 70 تا 80 درصد مردم در مناطق شهری از قحطی خواهند مرد.»


 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آنتی دجال ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    ای خدا این کابوس رو به واقعیت تبدیل کن که آمریکا ذلیل ترازین بشه بلکه عده ی داخل کشور متوجه بشن شروع افول آمریکا خیلی وقته کلید خورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس