کد خبر 316493
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷

در نشست معرفی ویژه برنامه های تابستانی و رمضانی رادیو اعلام شد هر 25 شبکه رادیویی برنامه‌های ویژه افطار و سحر خواهند داشت، رادیو فصلی به رادیو رمضان تبدیل می‌شود، رادیو پیام برای مسافران تابستانی اطلاع رسانی می کند و در رادیو کتاب نیز هر افطار از نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدسی دعوت به عمل می‌آید.

گروه فرهنگی مشرق - نشست خبری معرفی ویژه برنامه های رادیو در تابستان و ماه مبارک رمضان امروز دوشنبه 19 خرداد با حضور نورالدین جعفری مدیر طرح و نظارت ارزیابی معاونت صدا، حمید شیخ محمدی مدیر رادیو ایران و محسن شریف زاده مدیر رادیو فرهنگ به همراه اهالی رسانه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
 
رادیو شادی آفرین می‌شود
 
جعفری در این نشست با اشاره به رویکرد بهجت آفرین و شادی بخش معاونت صدا در فاصله زمانی 13 رجب تا نیمه رمضان در این خصوص توضیح داد: با شروع فصل تابستان و آغاز ماه مبارک رمضان برای ارتقای سطح معرفت دینی مردم تلاش می کنیم و در این راستا از همه قالب ها و ظرفیت های شبکه ها استفاده خواهیم کرد.
 
وی افزود: ویژه برنامه افطار و سحر در 25 شبکه رادیویی پیش بینی شده و آیین استقبال از ماه رمضان نیز از شنبه 7 تیر برگزار می شود. در این ایام ما تلاوت 24 ساعته قرآن توسط 18 قاری برتر مصری و 12 قاری ایرانی را از رادیو تلاوت خواهیم داشت. همچنین پخش زنده قرآن از حرم رضوی بعد از اذان صبح روی آنتن می رود.
 
جعفری یادآور شد: 200 سخنرانی اخلاقی توسط علمای برجسته ای چون آیت الله ضیاءآبادی ، آیت الله ناصری و آیت الله مظاهری پخش می شود و پاسخگویی به احکام شرعی را نیز توسط آیت الله مکارم شیرازی، نوری همدانی و نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری خواهیم داشت. طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی نیز با محوریت سوره لقمان به مدت 60 روز از ابتدای تابستان برگزار می شود.
 
دعوت از 30 نویسنده رمضانی
 
مدیر طرح و نظارت معاونت صدا با اشاره به پخش 190 قسمت نمایش رادیویی در مرکز هنرهای نمایشی رادیو تاکید کرد: از 30 نویسنده که نگارش آثارشان را در ماه رمضان آغاز یا تمام کرده اند دعوت شده و آثار آنها معرفی می شود.  جز این معرفی 90 کتاب نیز در دستور کار قرار گرفته است. مراسم مسجد ارگ با حضور حاج منصور ارضی از تهران روی آنتن می رود.
 
وی ادامه داد: قاریان جوان هر روز اذان را به صورت زنده قرائت می کنند و پخش مستقیم احیای شب های قدر نیز از حرم حضرت معصومه (س)، امامزاده صالح و حرم عبدالعظیم حسنی صورت می گیرد. ما 3 روز به مناسبت عید فطر برنامه های جنگ محور و طنز نیز خواهیم داشت.
 
پخش مستقیم تمام مسابقات جام جهانی
 
جعفری از پخش تمامی مسابقات فوتبال جام جهانی به صورت مستقیم از 23 خرداد تا 22 تیر از شبکه های رادیویی خبر داد و گفت: مسابقات والیبال هم از شبکه ورزش روی آنتن می رود. همچنین رادیو فصلی در ماه مبارک رمضان با نام رادیو رمضان پخش خواهد شد. افزایش برنامه های گفتگو محور نیز در دستور کار شبکه های رادیویی قرار دارد.
 
وی از حضور بالغ بر هزار کارشناس در برنامه های مختلف شبکه ها به صورت حضوری و تلفنی در خصوص مباحث اخلاقی نام برد و ویژه برنامه های شبکه های مختلف را این چنین اعلام کرد: شبکه معارف پرداخت به موضوع سبک زندگی را در برنامه «نان و خرما» در دستور کار دارد و احادیث اخلاقی مقام معظم رهبری و مسابقه مفاهیم سوره لقمان نیز از دیگر برنامه های این شبکه است ضمن اینکه 150 بسته رادیویی شامل مباحث تفسیری حجت الاسلام قرائتی و آیت الله جوادی آملی در ایام رمضان از رادیو معارف پخش می شود.
 
پوشش نمایشگاه قرآن در رادیو قرآن
 
وی ادامه داد: رادیو قرآن تلاوت هایی از استاد پرهیزگار، قاریان مصری و پوشش نمایشگاه قرآن را در دستور کار خود دارد و مرکز هنرهای نمایشی نیز نمایش های مختلفی برای شب های قدر در نظر گرفته است.
 
جعفری یادآور شد: رادیو کتاب به عنوان مهمان ویژه برنامه های افطار خود از مولفان کتب دفاع مقدس دعوت به عمل آورده و نیایش های امام سجاد (ع) را نیز با صدای علیرضا کریمی روی آنتن می فرستد. همچنین رادیو تهران سلسله مستندهایی با حضور بانوان محجبه برای پخش آماده کرده است. شبکه ورزش 30 ویژه برنامه خواهد داشت  و رادیو خانواده نیز جشن روزه اولی ها را با حضور دسته جمعی خانواده ها در برنامه های افطار خود خواهد داشت. در شبکه جوان مستند زندگی حافظان جوان پخش می شود و اداره کل نغمات آیینی نیز 100 قطعه نیایش، مناجات و تواشی برای پخش در نظر گرفته است.
 
در ادامه این نشست شیخ محمدی مدیر رادیو ایران به معرفی برنامه های تابستانی شبکه ها پرداخت و با بیان اینکه تعداد برنامه ها از 86 عنوان در سال 92 به 220 عنوان در سال 93 افزایش پیدا کرده، در این خصوص توضیح داد: رادیو پیام در ایام تابستان گرایش خود را به عنوان رادیو سفر معطوف خواهد کرد و اطلاع رسانی جاده ای، مسائل گردشگری و هواشناسی را در دستور کار دارد. رادیو آوا انواع و اقسام ترانه ها را پخش می کند و شبکه تهران برنامه های طنزی چون رادیو پریروز، جمعه سلام و کله قند را در جدول پخش خود دارد.
 
مسابقه بازیگری و خوانندگی در رادیو جوان
 
وی ادامه داد: رادیو جوان جمعه جوونی، طنز ورزشی توپ، مشاعره طنز در برنامه فی البداهه و برنامه هایی دیگری چون پاتق شبانه و بومرنگ را برای تابستان در نظر گرفته است. همچنین مسابقه بازیگری با عنوان ما بازیگریم و مسابقه خوانندگی و ترانه سرایی با عنوان صدا آزاد در این شبکه روی آنتن می رود. رادیو ورزش برنامه هایی چون تذکره ورزش، میدان لبخند و یک حرف تازه دارد، رادیو سلامت نیز برنامه های طنزی چون کلینیک لبخند، نسخه خطی و مصاحبه طنز با پزشکان در میکروفن داغ را پخش خواهد کرد.
 
شیخ محمدی اضافه کرد: رادیو صدای آشنا برنامه هایی چون قرار ایرانی، شب نشینی و چهارراه و رادیو قرآن مسابقه بشری، رادیو ایران صدا برنامه اتاق طنز و گنجینه طنز و رادیو اقتصاد برنامه سه دو یک را پخش می کنند. نمایش های طنز گونه با موضوعات اجتماعی و خانوادگی نیز از رادیو نمایش روی آنتن می رود و این شبکه در برنامه رادیو فیلم سریال های طنز تلویزیونی را روی آنتن می برد.
 
وی با اشاره به پخش برنامه های تیک تاک، راهکار و نیم رخ در رادیو دانش در خصوص برنامه های رادیو ایران اظهار کرد: برنامه ساعت شنی با هنرمندان و فرهیختگان گفتگو می کند. جنگ «جای شما خالیه»، «جمعه ایرانی»، «کوی نشاط»، برنامه های موسیقی محوری چون «کوچه باغ موسیقی» و «گلبانگ» به همراه مسابقه «دوراهی» و «کوچه رادیو» ویژه‌برنامه های ما برای ایام تابستان است.
 
روی معنوی هنرمندان در برنامه «در حوالی قاف»
 
در ادامه محسن شریف زاده مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به قرار گرفتن درسال فرهنگ و اقتصاد و تاسیس شورای تخصصی فرهنگ در معاونت صدا به دستور صوفی اظهار کرد: همگن سازی شبکه های رادیویی در حوزه فرهنگ در این شورا تحقق پیدا می کند و مباحث فرهنگی نیز آسیب شناسی خواهند شد. برنامه ویژه سحر ما سحوری است که در آن استاد فاطمی نیا، دستغیب و زنده یاد راشد سخنرانی می کنند. در برنامه ویژه افطار با نام «در حوالی قاف» با هنرمندان در حوزه های سینما، تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی در خصوص تجربه های معنوی شان گفتگو می شود به ویژه که معمولا مردم دیدگاه متفاوتی درباره آنها دارند. آیه های باران، دریای جود، قافله سالار عشق، علی نامه، آوای سوگ، شهسوار عالم، بیداری حقیقت ویژه روز قدس و هفت کوچه و نیستان ویژه عید فطر برنامه های ماه رمضان ما است.
 
شریف زاده ادامه داد: 8 برنامه جدید در راستای تنوع بخشی به عناوین برنامه‌ها به جدول ما اضافه شده که ضرب و زنگ، جنگ ادبی، گفتمان، طنز فرهنگی، قطره و دریا، صدای شعر، مروارید شرق و ستارگان ادب از آن جمله هستند.
 
در پایان این نشست، جعفری با تاکید بر اینکه متولی اصلی پخش مستقیم مسابقات جام جهانی، شبکه ورزش است در خصوص استفاده از کلمات فارسی در گزارش های مسابقات، گفت: برخی واژه ها هنوز معادل سازی نشده اند و برخی دیگر نیز به اشتباه استفاده می شوند اما تاکید ما بر این است که از واژه های فارسی استفاده شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس