کارشناس ارشد مسائل استراتژیک ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف غربی در مذاکرات هسته ای به تعهداتش گفت: انعطاف برابر ضرورت سیاست برد- برد است.

طرف های خارجی دچار سوءتفاهم محاسباتی هستند/ اروپا رویکرد آمریکا به دلیل مداخله در مناسباتش را نمی‌پسنددگروه بین‌الملل مشرق - «محمدفرهاد کلینی» کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه با توجه به برگزاری نشست های کارشناسی بین ایران و گروه کشورهای 1+5 ارزیابی شما از روند مذاکرات هسته ای ایران چیست، عنوان کرد: باید دقت داشته باشیم که در ماه های اخیر ما شاهد وضعیت و مختصات جدیدی در مذاکرات هسته ای هستیم که آن تغییر صحنه در موضوع هسته ای است.
در واقع دو طرف اهمیت تغییر صحنه را دریافته اند و با نگاه دقیق تر برای رسیدن به هدف برد- برد تلاش می کنند. سفیرسابق ایران در ارمنستان خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های این تغییر رویکرد در ایران، برگرفته از فرمایشات رهبری است که بر ایده نرمش قهرمانانه متمرکز است و نوید بخش انعطاف برابر در سیاست خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: پایبندی به تعهدات ،برداشتن گام های متوازن و رعایت حدود در شرایط موجود از شرایط ویژه ای برخوردار است و در گفت و گوهای ایران وکشورهای 1+5 از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.


*** همکاری ایران و آژانس برگ اعتماد افزای دیگری در پرونده هسته ای ایران است

کلینی یادآور شد: از دیگر بازتاب های این دوره تعاملی، همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که در چارچوب حسن نیت ایران و برای نشان دادن یک اراده جامع برای حل و فصل کلی موضوع هسته ای ایران ،از جانب ایران اتخاذ شد که آن را می توان برگ دیگری در موضوع اعتمادافزایی دانست.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک، رویکرد تعاملی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نحوه رفتارش، از جمله ویژگی هایی است که منجر به تغییر صحنه بین المللی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عدم نگاه رو به جلوی طرف مذاکره کننده و برداشت های غیرصحیح آنها را باعث کندی مذاکرات هسته ای ایران ارزیابی کرد و گفت: طرف های خارجی دچار سوءتفاهم محاسباتی هستند. سوء تفاهمی که در مذاکرات اخیر در وین شاهد آن بوده ایم.

وی افزود: از سوی دیگر در دوران جدید از لحاظ شکل تماس ها شاهد تغییر وضعیت شیوه تعامل ایران و آمریکا بوده ایم که با دوره های گذشته متفاوت بوده، البته در چارچوب و محتوا تغییر بنیادی در ارتباط دو کشور صورت نگرفته است. در ماه های اخیر ما شاهد این موضوع هستیم که اتحادیه اروپا از یک دیپلماسی جدید رفت و برگشتی و بر گرفته از ادبیات جدید نسبت به ایران استفاده می کند. در واقع می توان گفت که اتحادیه اروپا از حالت گذشته خارج شده است. این کارشناس ارشد به افزایش سطح تماس های سیاسی از سوی دولت ها و همچنین بخش های خصوصی اروپا اشاره کرد و گفت: البته اتحادیه اروپا سیاست ها و رویکردهای خود در قبال ایران را آشکارتر بیان می کند، اما آمریکا و حوزه های اقتصادی اش پنهان تر عمل می کنند و در برخی حوزه ها نیز همسویی لازم را با اروپا ندارند.

طرف های خارجی دچار سوءتفاهم محاسباتی هستند/ اروپا رویکرد آمریکا به دلیل مداخله در مناسباتش را نمی‌پسنددسفیرسابق ایران در ارمنستان تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند که برای شرکت ها و بانک های اروپایی مانع‌تراشی کند و آنها را از میدان رقابت همکاری ها با ایران خارج کند.

کلینی افزود: از این رو شاهد هستیم که این رفتار آمریکا در موارد بسیاری چون اعمال تحریم برای شرکت فوکر، بانک فرانسوی و فعالان اقتصادی اروپایی دیده می شود که این موضوع باعث رنجش اتحادیه اروپا می شود.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک تاکید کرد: اروپا این رویکرد را نمی پسندد به دلیل اینکه احساس می کند که آمریکا در حال مداخله کردن در مناسبات اروپاست و به خود اجازه دخالت در امور این کشورها را می دهد.

کلینی با بیان اینکه جریانات عرصه بین الملل و عملکرد اتحادیه اروپا الزاما برابر با خواست کامل دولت آمریکا نیست، عنوان کرد: به همین دلیل می بینم که کنگره این کشور و لابی آیپک (صهیونیست ها) به دنبال تخریب وضعیت بهبود روابط ایران و اروپا هستند. صرفا هم تمرکزشان بر مساله ایران نیست ،بلکه در گذشته هم شاهد بوده ایم که برخی در کنگره به دنبال تخریب روابط روسیه و اتحادیه اروپا بودند.

این کارشناس ارشد مسایل استراتژیک بازی آمریکا در عرصه بین الملل را دوگانه توصیف کرد و گفت: اگر دولت این کشور قصد دارد به رویکرد اعتدال با ایران بازگردد، ضرورت دارد با شجاعت و صراحت بیشتر سیاست های خود را دنبال کند.


تغییر استراتژی آمریکا در عرصه بین الملل

این تحلیلگر مسائل سیاسی در عین حال با اشاره به تغییر استراتژی آمریکا در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: باید با اصل جامع نگری به سیاست خارجی این کشور نگاه کرد. تحلیل ها نشان می دهد که آمریکا در آسیا و خاورمیانه تاکتیک ها و الگوی جدید رفتاری را پیش گرفته است.

کلینی اضافه کرد: به همین خاطر بحث تحریم شرکت های اروپایی و چگونگی بازدارندگی رقبا در بازارهای جهانی و کشورهای هدف مثل ایران درچارچوب استراتژی های جدید آمریکا شکل می گیرد.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک، اگر کسی فاقد نگاه جامع نسبت به سیاست های آمریکا باشد و حادثه مدار و یا براساس کنش و واکنش این کشور را تحلیل کند، دچار خطا در تحلیل می شود.


منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس