کد خبر 314543
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان معلمان به دلیل جمعیت بالای کارمندان زن در آموزش و پرورش با مشکلاتی همچون کمبود اعتبار مواجه است که دولت باید برای تامین اعتبار لازم از آموزش‌وپروش حمایت کند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌هایی است که افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه را اجرا نکرده است در حالی که بسیاری از معلمان پیگیر این موضوع هستند دلیل عدم اجرای این قانون در آموزش و پرورش چیست و آیا مجلس تاکنون نظارتی بر این موضوع داشته است، اظهار داشت: آموزش و پرورش هم اکنون در کنار کمبود نیرو در برخی مقاطع با مازاد نیرو نیز مواجه است که بر این اساس یکی از سیاست‌های جدی وزیر آموزش و پرورش در سال جاری ساماندهی نیروی انسانی است.

** مشکلات پیش روی افزایش مرخصی زایمان معلمان به ۹ ماه

وی افزود: با توجه به این مسئله باید گفت که افزایش مرخصی زایمان معلمان به ۹ ماه با مشکلات مهمی همچون ساماندهی نیروی انسانی و تامین اعتبار مواجه می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه در دولت گذشته به عنوان یک تکلیف به دستگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: دولت گذشته این موضوع را تکلیف کرد اما خودش مجری اجرای آن نشد. با روی کار آمدن دولت یازدهم، آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبات دولت قبل را لغو کرد اما بعدها مجبور شد مجدداً آنها را تأیید کند بنابراین از طریق دولت فعلی نیز این مصوبه به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

** مشکل جایگزینی نیرو مانعی برای افزایش مرخصی زایمان معلمان به ۹ ماه

طبیب زاده ادامه داد: اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه در آموزش و پرورش دشوار است چون درصد بالایی از کارمندان زن دولت در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. برای آموزش و پرورش جایگزینی نیرو به جای افرادی که به مرخصی می روند دشوار است. وقتی یک معلم از ابتدای سال تحصیلی باردار شده و بعد از چند ماه به مرخصی می‌رود دانش آموزان باید یک مدت از سال را با یک معلم و بقیه سال را با معلم دیگری سپری کنند. در گذشته نیز که مرخصی زایمان ۶ ماه بود این مشکل در آموزش و پرورش وجود داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: اگر ابتدای مرخصی زایمان شروعش با سال تحصیلی باشد بهتر است که معلم از ابتدای سال تحصیلی مرخصی بگیرد البته در این شرایط باز هم برای جایگزینی نیرو مشکل وجود دارد.

** کمبود اعتبار آموزش و پرورش برای افزایش مرخصی زایمان معلمان؛ دولت همراهی کند

وی ادامه داد: با وجود شرایط مالی آموزش و پرورش و معضل کسری بودجه در این وزارتخانه، افزایش مرخصی زایمان معلمان از ۶ ماه به ۹ ماه باعث می شود تا ۳ ماه به تعهدات مالی وزارتخانه اضافه شود و تامین اعتبارات مالی آن برای آموزش و پرورش که تعداد زیادی از کارکنانش زن هستند دشوار است بنابراین نمی‌توان از این لحاظ به آموزش و پرورش انتقاد کرد.

طبیب زاده تصریح کرد: در دستگاه‌های دیگر امکان جایگزینی نیرو به جای افرادی که به مرخصی زایمان می روند وجود دارد چون تعداد کارمندان زن آنها کمتر است در حالیکه تعداد زیادی از کارمندان آموزش و پرورش زن هستند. البته اگر دولت بار مالی این موضوع را تامین کند آموزش و پرورش برای اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان مشکلی نخواهد داشت و می‌تواند از طریق معلمان موجود و نیروهای حق التدریس مشکلات جایگزینی نیرو را نیز جبران کند.

** طرح ویژه برای مرخصی زایمان معلمان

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در تاریخ ۱۵ اردیبهشت درخصوص افزایش مرخصی زایمان معلمان گفت:‌ مصو به مجلس درخصوص افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه تاکید کرده که دولت مجاز به اجرای این قانون است. زمانی که مجلس قانون افزایش مرخصی زایمان را تصویب کرد شورای نگهبان به دلیل اینکه اجرای این طرح برای دولت بار مالی به همراه داشت، گفت که نمی‌توان دولت را مکلف به اجرای این طرح کرد.

وی افزود: در آموزش و پرورش به دنبال اجرای طرح خاصی برای افزایش مرخصی زایمان زنان فرهنگی به ۹ ماه هستیم که هم‌اکنون یک تیم چند نفره در حال کار بر روی این طرح هستند اما اجرای این طرح نیازمند هماهنگی با دولت و تامین اعتبار آن است.

** مسائل مالی مهمترین علت عدم افزایش مرخصی زایمان معلمان

همچنین سید محمد بطحایی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش درخصوص افزایش مرخصی زایمان زنان فرهنگی به ۹ ماه گفت: مهمترین علت عدم اجرای مرخصی زایمان مسئله مالی است چون بخش عمده کارکنان را زنان تشکیل می‌دهند اجرای این قانون فشار نیروی انسانی و اعتباراتی را برای ما ایجاد خواهد کرد بنابراین باید ابتدا منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم تا بتوان قانون افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه اجرا کرد

** طرح ویژه برای مرخصی زایمان به میزان یک سال تحصیلی

وی افزود: وزیر به دنبال مرخصی زایمان خاص فرهنگیان است. سال تحصیلی ما از مهر شروع شده و تا خرداد به طول می‌انجامد. عدم حضور معلم خانم در ۹ ماه سال تحصیلی به روند تحصیل و آموزش دانش‌آموزان لطمه می‌زند بنابراین در آموزش و پرورش به دنبال تصویب قانونی هستیم که اگر یک معلم زن در طول سال نیاز به مرخصی زایمان داشت بتواند آن سال تحصیلی را مرخصی بگیرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر بتوان از همان ابتدای سال تحصیلی معلمی را جایگزین فردی کرد که می‌خواهد به مرخصی زایمان برود می‌توان تمام سال تحصیلی را به این معلم مرخصی داد و دیگر مجبور نیستیم که وسط سال تحصیلی به دنبال پیدا کردن نیرو برای جایگزین کردن باشیم. این موضوع به نفع فرهنگیان نیز است.

بطحایی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح نیاز به قانون داریم، گفت:‌ آموزش و پرورش با سایر ادارات متفاوت است چرا که اگر یک معلم به عنوان مثال بعد از ۵ ماه حضور در کلاس درس، مرخصی زایمان بگیرد در فرآیند یادگیری مشکل ایجاد می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    بنده در بيمارستان بيتوته كرده ام ولي وقتي به كارگزيني اداره ام مي روم ميگويند اين مرخصي دوهفته اي شامل شما نمي شود. آيا زنان غير شاغل احتياج به حمايت ندارند؟ آيا بچه هاي مرداني كه زنانشان شاغل نيست مشكلات و بيماري و نياز به مراقبت ندارند؟ اصلا از نظر طراحان اين اصلاحيه مرخصي زايمان پدران چه فلسفه اي داشته است كه فقط شامل همسران زنان شاغل و همسران آنان شده است؟ اين قانون غيرعادلانه مجددا بايد اصلاح گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس