امروز یکشنبه 11 خرداد 1393 هجری شمسی، 3 شعبان 1435 هجری قمری،1 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات ممهمی که امروز در تاریخ رخ داده است بدین شرح است.

گروه تاریخ مشرق در نظر دارد اتفاقات و حوادث تاریخی که در طول سال‌های گذشته شکل گرفته است را به صورت روزانه و مداوم برای مخاطبان خود منتشر نماید.


*هجری شمسی

11 خرداد 1299

اولین پیمان دوستی میان ایران و چین به امضأ رسید.

11 خرداد 1303

روزنامه « اتحاد اسلام » به مدیریت شیخ حسین لنکرانی در تهران منتشر شد .

11 خرداد 1314

اساسنامه فرهنگستان ایران به تصویب دولت وقت ایران رسید. اختیار الفاظ و اصطلاحات در رشته های مختلف که تا حد امکان فارسی باشند، پیراستن زبان فارسی از الفاظ نامناسب، تعیین قواعد برای وضع لغات فارسی از مهم ترین وظایف فرهنگستان ایران بود.

11 خرداد 1348

حسن ارسنجانی طراح لایحه اصلاحات ارضی شاه در 47 سالگی بر اثر سکته قلبی جان سپرد.

11 خرداد 1361

سید حسین میرخانی استاد ممتاز هنر خوشنویسی و از بنیان گذاران انجمن خوشنویسان ایران درگذشت. استاد حسین میرخانی به ویژه در کتابت خط نستعلیق از هنرمندان کم نظیر بود و از مهم ترین آثار ایشان کتابت دو جلد قرآن مجید را می توان نام برد. نشان درجه یک هنر به استاد سید حسین میرخانی اعطا شد.

11 خرداد 1363

شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه 552 راجع به جنگ ایران و عراق را منتشر کرد.

11 خرداد 1366

حجج‌اسلام سیدعلی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به امام خمینی خواستار تعطیل حزب جمهوری اسلامی شدند. امام با این درخواست موافقت کردند.

11 خرداد 1378

دکتر مهدی روش ضمیر ادیب و زبان شناس معاصر درگذشت. دکتر روشن ضمیر فارغ التحصیل از دانشگاه پاریس بود و مدت 27 سال در دانشگاه تبریز به تدریس، تحقیق و تألیف پرداخت. ترجمه «فردوسی و حماسه ملی»، تألیف «دیار خوبان» و «مشکلات زبان فرانسه» در سه جلد از آثار دکتر روشن ضمیر به شمار می روند.

*هجری قمری

3 شعبان 4

سومین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام حسین (ع) ولادت یافتند. بنا بر روایات حضرت رسول اکرم (,) کنیه آ حضرت را اباعبدالله گذاشتند و ایشان را سید شباب اهل الجنه خطاب فرمودند. امام حسین (ع) در سال 50 هجری قمری امامت مسلمانان را بر عهده گرفتند و در مدت یازده سال این وظیفه را به انجام رساندند.

3 شعبان 202

فضل بن سهل سرخسی وزیر ایرانی مامون عباسی در حمام سرخس کشته شد. فضل علاوه بر وزارت، ریاست لشکر را هم عهده دار بود به همین علت به ذوالریاستین شهرت داشت. او برای به خلافت رساندن مامون و شکست دادن امین تلاش بسیار کرد اما سرانجام در حمام سرخس به قتل رسید.

*میلادی

1 ژوئن 1793

حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه در جریان انقلاب این کشور تشکیل شد. پس از اعدام لویی شانزدهم در 21 ژانویه 1793م، درگیری‏های داخلی در فرانسه ایجاد شد و اختلافات شدیدی میان وارثان حکومت شکل گرفت. در نهایت پس از حمله سازمان یافته افراطیون، نمایندگان مخالفْ دستگیر یا متواری شدند و از اول ژوئن 1793م، قدرت به طور مطلق در اختیار رهبر تندروها به نام ماکسیمیلیان روبْسْپیِر قرار گرفت. به دنبال آن یک کمیته نجات ملی که روبسپیر در رأس آن قرار داشت زمام امور فرانسه را به دست گرفت. دوران حکومت کمیته نجات ملی که بیش از یکسال به طول انجامید، یکی از خونبارترین مراحل انقلاب فرانسه است که به دوران ترور یا وحشت معروف شده است. در دوره حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه، در حدود سی‏صد هزار نفر بازداشت و حداقل 17 هزار نفر اعدام شدند.

ایام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس