بر اعتبارات بانکی قفل زدند و بعد هم گفتند کلیدش را انداختیم توی دریا؛ آن هم به استناد یک گزارش! اگر مظاهری، رئیس کل بانک مرکزی نبود طرح بنگاه‌های زودبازده به نتیجه می‌رسید.

گروه اقتصادی مشرق- شاید این روایت از دعوای مظاهری و جهرمی جدیدترین روایتی است که تاکنون شنیده اید. می‌گوید وزیر کار احمدی نژاد به او اتمام حجت می‌کند که یا باید من در کابینه باشم یا مظاهری رئیس کل بانک مرکزی.

بنابراین رئیس جمهور نیز تصمیم می‌گیرد مظاهری را از کابینه اخراج کند، "حاجی عبدالوهاب" معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار در دوران محمد جهرمی است، قرار شد از آن روزها سخن بگوید؛ ماجرای دعوای مظاهری و جهرمی را بگوید و طرح بنگاه‌های زودبازه را به طور کامل تشریح کند.

او در گفتگوی 2/5 ساعته خود با خبرنگار اقتصادی مشرق می‌گوید: اگر مظاهری نبود طرح بنگاههای زودبازه قطع به نتیجه می‌رسید.

حمید حاجی عبدالوهاب در این گفتگوی تفضیلی با تاکید بر اینکه طرح بنگاههای زودبازه، طرح بسیار مناسبی برای اقتصاد ایران بود با روایت ماجراهایی از پشت پرده اختلافات در آن برهه بین وزارت کار و بانک مرکزی از اشتباهات احمدی نژاد در اعلام اشتغال 2/5 میلیونی گفت.


آقای عبدالوهاب شما حدود سه سال معاون وزیر کار بودید و در دولت قبل جز کسانی بودید که به کرار ازطرح بنگاه‌های زودبازده دفاع کردید. به یاد دارم بارها در گفتگوهایی که در آن برهه با رسانه ها داشتید، اعلام کردید بنگاه‌های زودبازده می‌تواند مشکل بیکاری کشور را به حداقل برساند،الان سالها از آن زمان می‌گذرد و شاهد هستیم که طرح بنگاه‌های زودبازده با افت و خیزهای فراوانی مواجه شده است. نخستین سوال از شما این است، طرح بنگاه‌های زودبازده چگونه اجرایی شد؟ و اصلا چرا چنین طرحی مورد موافقت دولت وقت قرار گرفت ؟


واقعیت این است از ابتدای انقلاب تا زمان آغاز طرح بنگاه‌های زودبازده، هر طرحی درباره اشتغال کوتاه مدت از سوی دولت ها طراحی و اجرایی می‌شد به نتیجه مطلوب نرسید، تا اینکه رسید به دولت نهم و دهم، دولت نهم طرحی را با محوریت بنگاه‌های زودبازده آغاز کرد که هدفش اشتغال میلیون ها نفر جوان بیکار ایرانی بود.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه وزیر احمدی نژاد به مظاهری/ جهرمی گفت یا من باید باشم یا مظاهری / مظاهری نگذاشت بنگاههای زودبازه به نتیجه برسد/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 5/2میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"پیش بینی این بود که یک دوره 5 ساله برای بلوغ بنگاه‌های کوچک کافی است. یعنی ما 5 سال را برای نتیجه دادن کامل یک بنگاه اقتصادی کوچک در نظر گرفته بودیم. که عملاً سال دوم مواجه شد با اعتراضات شدید بانک مرکزی و جناب آقای مظاهری."

شما دربرهه ای که طرح بنگاه‌های زودبازده مطرح شد، در وزارت کار حضور داشتید؟


خیر ـ بنده قبل از ورود به وزارت کار، استاندار سمنان بودم، بعد آمدم  وزارت کار و معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر کار شدم.

وزیر وقت کار یعنی آقای جهرمی چطور طرح بنگاه‌های زودبازده را توجیه کرد؟ استدلال های او برای حمایت دولت از طرح بنگاه‌های زودبازده چه بود؟

آقای جهرمی به دلیل سوابق اجرایی قبلی و مطالعاتی که قبلا درباره طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده بودند این طرح را در دولت مطرح کردند و در مجموع از سوی دولت نیز به دلیل اسناد پشتیبانی که ارائه کردند، پذیرفته شد.

جزئیات طرح چه بود؟

این طرح جوانب متعددی داشت، یکی از موارد، پذیرش طرحهایی بود که توجیه فنی و اقتصادی آنها را بانکها تایید کرده باشند و دیگری پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به بنگاه‌های زودبازده مشروط به ایجاد اشتغال شده بود، یعنی سعی کردند ضعف های گذشته را به نوعی برطرف کنند و یک نوع رصد اشتغال واقعی را بتوانند عملیاتی کنند.

آیا منابع در این طرح به طور منظم تخصیص داده می‌شد؟

بله؛ آن موقع نسبتا وضعیت بهتر بود و تسهیلات نیز نسبتاً به طور منظم طی سه سال تامین می شد.

شرایط پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها چه بود؟

رعایت مقررات بانکی به جهت توجیه فنی و اقتصادی و اشتغالزایی طرح‌ها، اصلی ترین شرایط بود، تدریجاً بنگاه‌های بزرگ و متوسط هم از دولت درخواست کردند از این طرح برخوردار شوند و اولویت به بنگاه‌هایی داده شد که دایر بودند، ولی به دلیل کمبود سرمایه در گردش ظرفیت آنها بطور کامل بهره‌برداری نمی‌شد و تسهیلات به آن ها مشروط به ایجاد اشتغال جدید با میانگین هر ده میلیون تومان یک نفر سرکار میرفت. 

لذا بعد که مقداری طرح جلو رفت، بخشنامه بعدی ابلاغ شد. در آن بخشنامه استاندارها می توانستند طرح هایی که تقریبا در مراحل پایانی بودند، یعنی به مرحله بهره برداری نرسیده ولی نیاز به تزریق سرمایه ثابت داشتند، مبالغی را به این واحد ها تخصیص دهند تا واحدها بتوانند کلید کار را بزنند و به طبع آن اشتغال ایجاد کنند. در هر حال بخشی از این تسهیلات پرداخت شد و تقریبا حدود 30 درصد سهم هر استان، عمدتا به بنگاه‌های بزرگ و متوسط اجازه داده شد که پرداخت شود.

پیش بینی می‌کردید چه زمانی نتیجه کار را ببینید؟

پیش بینی این بود که یک دوره 5 ساله برای بلوغ بنگاه‌های کوچک کافی است. یعنی ما 5 سال را برای نتیجه دادن کامل یک بنگاه اقتصادی کوچک در نظر گرفته بودیم. که عملاً سال دوم مواجه شد با اعتراضات شدید بانک مرکزی و جناب آقای مظاهری.

علت مخالفت آقای مظاهری چه بود؟

کلید سه قفله را بر اعتبارات بانکی زدند و بعد هم گفتند این کلید را انداختیم توی دریا، زیرا با استناد یک گزارش از استان قم مدعی انحراف قابل توجه تسهیلات پرداختی شدند.

آیا نظر آقای مظاهری غیرمنطقی بود؟

معتقدم به جای اینکه بیایند فرآیندها را کنترل و اصلاح کنند و اگر هم ضعفی هست برطرف شود، متاسفانه آمدند و با یک برخورد کاملا "نفی گونه" همه چیز را نفی کامل کردند.

دقیقا اختلافات از کجا شروع شد؟ آقای مظاهری چه می‌گفت؟

رئیس کل بانک مرکزی یک گزارشی را از استان قم دریافت کرده بود که در آن گزارش قید شده بود که تعدادی از این وام‌هایی که به ظاهر پرداخت شده، بنگاه‌هایش وجود خارجی ندارند و ایشان هم بر همین اساس، گزارش ناقص قم را تعمیم داد به کل کشور! یعنی اعلام کرد بسیاری از منابع پرداختی طرح بنگاه‌های زودبازده عملا در جایی که باید استفاده شود استفاده نمی‌شود.

شما چه اقدامی انجام دادید؟

اتفاقاً بنده در این خصوص به شخص آقای مظاهری نامه ای نوشتم و مذاکراتی داشتم.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه وزیر احمدی نژاد به مظاهری/ جهرمی گفت یا من باید باشم یا مظاهری / مظاهری نگذاشت بنگاههای زودبازه به نتیجه برسد/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 5/2میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"از اختلاس 123میلیارد تومانی تا ماجرای اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی که اتفاق افتاد، همه و همه ناشی از اختلالات نظام نظارتی و مکانیزه نبودن کامل مبادله اطلاعات بین بانکی است . "


چراوزیر کار نامه ننوشت؟ ایشان وزیر بود و شما معاون، بالاخره باید وزیر به رئیس کل پاسخ بدهد نه معاون وزیر به رئیس کل؟! درست است؟


بله قبول دارم. اول اینکه روابط بین آقای جهرمی و مظاهری به خاطر مسائلی که پیش آمده بود شکرآب شده بود. ثانیاً ایشان مرا از قبل می‌شناختند لذا شخصا تصمیم گرفتم با آقای مظاهری صحبت کنم؛ لذا در این باره نامه ای نوشتم .

مفاد نامه چه بود؟

در این نامه تاکید کردم قانونا بانک موظف است به تولید کمک کند. چون در طرح هم این بحث را مشروط بر این گذاشته بودند که طرح هایی تصویب بشود که توجیه اقتصادی ، فنی  داشته باشد یعنی بر خلاف وام های تکلیفی تبصره سه که توجیه فنی و اقتصادی را می‌توانست کنار بزند، اینجا تاکید بر این بود که طرح هایی توسط سیستم بانکی پذیرش شود که توجیه اقتصادی ـ فنی داشته باشد.

و در عین حال بانک هم موظف به نظارت بر اجرای طرح ها و پیشرفت طرح است. در این نامه تاکید کردم، از اینکه شما به این مسائل در حوزه بانکی توجه می‌کنید و نگرانید که در سیستم بانکی چه می گذرد خوشحال هستیم، من خیلی خوشحال می‌شوم که شما به تخلفات شعب بانکی که اقدام به چنین کاری کرده رسیدگی کنید چون مدیر بانکی شما تخلف کرده است!

پاسخی به نامه شما دادند؟

نه ؛ پاسخی داده نشد.

آیا نامه درفضای رسانه‌ای کشور منتشر شد؟

نه؛ اصلاً نامه محرمانه بود.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه وزیر احمدی نژاد به مظاهری/ جهرمی گفت یا من باید باشم یا مظاهری / مظاهری نگذاشت بنگاههای زودبازه به نتیجه برسد/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 5/2میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"واقعیت این بود که امکان ایجاد اشتغال جدید برای بیکاران در یکسال به میزان 2/5 میلیون وجود نداشت، لذا واژه ایجاد اشتغال جای خودش را به فرصت شغلی داد. "

بالاخره نفهمیدید مشکل از کجا بود ؟ چرا چنین اتفاقی افتاد و باعث شد تا نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره بنگاه‌های زودبازده اینقدر تغییر کند؟


چرا اتفاقاً، دلایل این مسئله کاملاً مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد یک دلیلش به مشکل و نقص نظام نظارتی سیستم بانکی مربوط می‌شود. البته الان هم تا حدودی با این مشکل مواجه هستیم، جالب است بدانید در بانک ها به دلیل اینکه اطلاعات به صورت مکانیزه و به هنگام ثبت و منعکس نمی‌شود و به دلیل دستی بودن تشکیل پرونده ها، یک خلاء اطلاعاتی زمانی در انتقال اطلاعات به وجود می‌آید که عمده سوء استفاده‌ها عمدتاً همین جا است.

از آن آقای فاضلی که به دلیل اختلاس 123میلیارد تومانی دستگیرش کردند و با او برخورد شد تا مراحل بعدی و 3 هزار میلیارد تومانی که همین چندی پیش کشف شد، همه و همه ناشی از همین اختلالات نظام نظارتی و مکانیزه نبودن کامل مبادله اطلاعات بین بانکی است .

مشکل دیگر سوق داده شدن عمده منابع بانکی به سمت این بنگاه‌ها بود. بنابراین یادمان باشد فرآیند انتقال اطلاعات بانکی فرآیندی است که در بعضی از مواقع، دچار یک خلاء زمانی می‌شود. از سوی دیگر به دلیل رقابت بین سیستم‌های بانکی، مبادله بهنگام اطلاعات بین بانکی هم انجام نمی گیرد. لذا فردی که قصد کلاهبرداری داشته باشد به راحتی میتواند از فقدان چنین سیتمی بانک های کشور را دور زده و منابع را به جیب بزند.

آیا مدیران بانکی از پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده استقبال می‌کردند؟

بعضی از مدیران مدعی بودند به دلیل اینکه فرمانداران و استانداران برای پرداخت تسهیلات به آنها فشار می‌آوردند و دستور می‌دادند که هر چه سریعتر وام مذکور پرداخت شود، آنها نیز مجبور به اطاعت از دستور بودند، لذا بانکی ها می‌گفتند ما مجبور هستیم اطاعت کنیم، که ما از موضع دبیرخانه شورای عالی اشتغال باز رسماً گفتیم که به هیچ وجه این قابل قبول نیست، توجیه فنی و اقتصادی طرح ها از وظایف سیستم بانکی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین میتوان اذعان کرد این طرح بدون اینکه دوره 5 ساله خود را طی کند به شکست کشانده شد.

منظورتان این است که طرح بنگاه‌های زودبازده را به شکست کشاندند؟ درست است؟

بله ؛ کاملا. من بانک مرکزی و ضعف مدیریت بانک‌ها را یکی از عوامل اصلی شکست این طرح میدانم. علت دیگر نبود فرهنگ و احساس وظیفه صیانت از سرمایه گذاری‌های مردم در حوزه مسئولیت و ماموریت در دستگاه‌های اجرایی و فقدان نظارت آنان به نحوه مصرف وامها و فرآیند سرمایه گذاری‌ها می‌دانم.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه وزیر احمدی نژاد به مظاهری/ جهرمی گفت یا من باید باشم یا مظاهری / مظاهری نگذاشت بنگاههای زودبازه به نتیجه برسد/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 5/2میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"به آقای بهمنی گفتم اگر منابعی ندارید واقعا بگویید نداریم، ما هم برویم و طبق توان بانکها برنامه ریزی کنیم. اگر شما بگویید نداریم ما هم میرویم به آقای احمدی نژاد و دیگران توضیح میدهیم که شما واقعا ندارید. متاسفانه اکثر این آقایان وقتی وارد جلسه با احمدی نژاد می‌شدند وعده هایی می‌دادند که بعدها نمی‌توانستند تعهداتشان را اجرایی کنند ."
 

معتقدید که اگر این طرح ادامه پیدا می‌کرد و همراهی بانک مرکزی صورت می‌گرفت به موفقیت می‌رسیدید؟


بله، اگر آن مسیری که دنبال شده بود ادامه پیدا می کرد، خیلی می توانست این ضعف ها را برطرف کند. از سوی دیگر روند و آمارهای رسمی نیز نشان میداد وضعیت خیلی خوب پیش میرفت. ما گزارش ها را از استان ها دریافت کرده و با گزارشات سازمان تامین اجتماعی تطبیق می‌دادیم و معادل سنجی می‌کردیم و صحت و سقم اطلاعات افرادی که شغل برای آنها ایجاد شده را استخراج می‌کردیم.

ضمن اینکه طرح جامعی را برای راستی آزمایی اطلاعات ارسالی از استانها را طراحی و به مورد اجرا گذاشتیم. در این نمونه گیری تمام کسانی که وام 10 میلیون تومان به بالا از ما گرفته بودند را مورد بررسی قرار دادیم ، این کار توسط دو شرکت خصوصی آمار که مورد تایید و نظارت مرکز آمار بود، صورت گرفت .

این دو شرکت خصوصی آمار و اطلاعات اشتغال جدید را در تمام استان ها مورد بررسی قرار دادند، در این سرشماری حدود 171 هزار بنگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که کار بسیار خوبی بود. در فرآیند بررسی طرح میزان پرداخت تسهیلات و اقدامات صورت گرفته و شاغلین با کد ملی شان مشخص می‌شدند، تا دیگر تقلبی انجام نشود، به هر استان هم اجازه عقد قرارداد دادیم تا با هماهنگی این دو شرکت کار سرشماری را زیرنظر استانداری با هزینه کار و امور اجتماعی مدیریت نمایند.

یعنی هیچ اشتباهی در ارایه آمار صورت نمی‌گرفت ؟

طرح به صورتی طراحی شده بود که اگر شماره ملی غلط وارد سیتم می‌شد ، سیستم هشدار می‌داد، بعضی از این شرکتها، متاسفانه می آمدند، کد ملی یک نفر که شاغل بود را مثلا به جای ده نفر، ده بار تکرار می کردند. البته ما این تخلف آنها را سریعا متوجه شدیم و با این تخلفات برخورد کردیم و نگذاشتیم این تخلف ادامه پیدا کند. به هرحال با یک دقت نسبتا خوبی کار به پایان رسید و مشخص شد که در کجاها واقعا بنگاهی وجود ندارد، ولی وام را گرفته‌اند، و چه جاهایی اشتغال ایجاد شده با رقمی که قبلاً اعلام کرده چه میزان مغایرت دارد.

وقتی تخلفات را فهمیدید از بانک ها درباره تخلفاتشان سوال نکردید؟


همین کار را کردیم، در وهله اول پرونده هایی که وام گرفته بودند و کاری انجام نداده بودند را استخراج کردیم و سپس طرحهایی که تسهیلات کامل نگرفته بودند و یا بنگاه‌هایی که علیرغم جذب تسهیلات فعال نبودند و ... را به بانک مرکزی و بانک های متخلف ارسال کردیم. به بانک ها گفتیم بروید به تخلفات رسیدگی کنید و بگویید چرا چنین اتفاقی افتاده است . لذا از بانک ها گزارش خواستیم . که متاسفانه هیچ کدام از بانک ها جوابی ندادند و بانک مرکزی هم در این موضوع متاسفانه برخورد فعالی نکرد.

برایتان گفتم اشکال اساسی، نبود نظام ثبت آمار و اطلاعات پرونده‌ها بصورت مکانیزه و بهنگام در نظام بانکی بود. مثلاً پرونده وقتی در شعبه تشکیل می شود، چون تا یک سقفی اختیار رسیدگی کامل را دارند، اگر از سقف مذکور بالاتر باشد می آید در استان، استان هم در یک سقفی می تواند آن را رسیدگی کند، اگر بالاتر از آن بوده باشد، می رود در مرکز، یعنی بانک مرکزی خودشان تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

در این میان اطلاعاتی که ظاهراً تحت عنوان پرونده تشکیل می شد، چون به رده های بالا منتقل نمی شد میتوانست مورد سوءاستفاده قرار گیرد، لذا طرح هایی که اشتغال کامل ایجاد نکرده بودند در دستور کار بررسی مجدد قرار گرفت و تقریبا یک پیگیری خیلی خوبی را شروع کردیم که متاسفانه با تغییر دولت در سال 88 به گونه ای بایگانی شد.

یعنی آن پایش و بررسی دیگر انجام نشد ؟

با تغییر دولت ، آقای جهرمی از دولت کنار رفتند و آقای شیخ الاسلام به عنوان وزیر معرفی شدند. پس از اعلام نتایج بررسی توسط ایشان به بانکها عملاً مواخذه‌ای صورت نگرفت .

آقای شیخ الاسلام پیگیری نمی‌کردند؟

آقای شیخ الاسلام شخصیتا آدم خوبی بودند و دوست داشتند کارهای بسیار زیادی را انجام دهند، ولی از نظر من، ایشان، روحیه دقیق رسیدگی و ورود به مسئله را نداشتند.

روشن‌تر بیان کنید،یعنی وزیر جدید آدم خیلی قوی نبودند؟ شما جهرمی را ترجیح می‌دادید؟


آقای شیخ الاسلام در رصد آمارها و مشکلات و ضعف‌های طرح خیلی کند عمل می‌کرد و معمولا به گفته های افراد بیشتر اعتماد می‌کردند؛ درحالیکه جهرمی به صورت میدانی و کارشناسی به امور رسیدگی می‌کردند و به مباحث کارشناسی دقیق می‌شدند و مدیریت می‌کردند.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه وزیر احمدی نژاد به مظاهری/ جهرمی گفت یا من باید باشم یا مظاهری / مظاهری نگذاشت بنگاههای زودبازه به نتیجه برسد/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 5/2میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"متاسفانه بعضی از مدیران ما، از جمله مدیران بانکی، آن جرات لازم را نداشتند که بیایند و بگویند وضعیت واقعی چگونه است تا با ارایه گزارش آنها، تجدید نظری از سوی دولتمردان در مورد آن موضوع خاص صورت گیرد."

شما برکنار شدید؟ وزیر جدید شما را برکنار کرد؟


نه من برکنار نشدم، در دولت دهم نیز حضور داشتم، لذا در آغاز دولت جدید با مدیریت آقای شیخ الاسلام بحث بر سر این موضوع بود که بیاییم مسؤولیت اشتغال را بدهیم به استانداران.

این بحث در دوران جهرمی هم مطرح شد.

بله؛ کاملا درست است. کلیدش هم در زمان وزارت جهرمی زده شد. اما عملیاتی نشد تا در دوره جدید با تعیین سهم هر استان در ایجاد اشتغال به وقوع پیوست.

توضیح دهید چه اتفاقی افتاد. من یادم هست این موضوع با چالش های بسیاری نیز روبرو بود؟

بله؛ قرار شد از این به بعد ما مسؤولیت اشتغال را از استانداران بخواهیم. در یک جلسه ای در سمینار استانداران صحبت شد و از آقایان خواسته شد که بگویند چه ظرفیت اشتغالی در استانشان دارند، بحث های زیادی در آن جلسه مطرح شد و هر کس موضوعات مختلفی را دراین باره مطرح کرد. در مجموع استانداران در جلسه مهلت خواستند تا بروند اعداد و ارقام دقیقی درباره اشتغالی که میتوانند در استانشان ایجاد کنند بیاورند .

بعد از مهلت چند هفته ای که به استانداران برای استخراج اعداد و ارقام اشتغال هر استان داده شد، استانداران نیز اعداد و ارقام را استخراج کردند و درجلسه بعدی با خود آوردند. بنده به دلیل اینکه خودم قبلاً استاندار بودم و در گذشته نیز تجربه چنین کارهایی را داشتم، به سادگی میدانستم ، استانداری مستقیماً نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند. بلکه باید کلیه دستگاه های اجرایی به استانداری برای ایجاد شغل کمک کنند. به استانداران بخشنامه کردیم که شما سهم هر دستگاه را در این زمینه مشخص کنید.

آقای عبدالوهاب ؛ متولی اشتغال در ایران کیست ؟ من این سوال را به این دلیل میپرسم که همواره درباره متولی بودن ایجاد شغل در کشور دعوا بوده و همواره عده ای می‌گفتند ما مسؤول ایجاد شغل نیستیم!

بله ؛ این یک مشکل اساسی در کشور است. ایجاد شغل در ایران متولی ندارد. یعنی نمیتوانی به یک نهاد خاص بگویی تو مسؤول ایجاد شغل در ایران هستی. همه شانه خالی می‌کنند.تقریبا این موضوع در زمان جهرمی هم بود . البته به یاد دارم آقای جهرمی می‌گفت"من مسئولیت اشتغال را قبول دارم" ولی سایر دستگاه‌ها می گفتند ما مسئول اشتغال نیستیم!

مثلا دستگاه‌های متولی تولید می گفتند ما کارمان مجوز صادر کردن است و رسیدگی به تولید و اشتغال بحث اصلی ما نیست، دستگاه‌های خدماتی هم به همین ترتیب، لذا دستگاه‌هایی که نقش کلیدی در امر اشتغال داشتند پاسخگو نبودند، اما با تعیین استانداران بعنوان مسئول اشتغال تدریجاً دستگاه‌های اجرایی را به رسیدگی به امر اشتغال واقف ساختیم.

در مجموع وقتی از استانداران خواستید عدد و رقم برای ایجاد شغل بیاورند با چه عددی مواجه شدید؟

جلسه نهایی برگزار شد؛ جلسه خوبی بود. در مجموع در آن جلسه تقریبا به جمع بندی یک میلیون و صد هزار شغل رسیدیم.

این رقم متعلق به چه زمانی است؟

در اوایل دولت دهم.

فقط برای بنگاه های زودبازده ؟

نه متعلق به کل ظرفیت اشتغال کشور در یکسال، در سی استان کشور

این رقم ناشی از تعهد استانداران بود؟

بله، این رقم را استانداران گزارش دادند. البته ما این عدد را با دستگاه های مرکزی یعنی مرکز آمار بانک مرکزی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی برای رسیدن به نرخ 7 درصد در پایان برنامه پنجم برآورد شده بود. در سیمنار بعدی نیز سعی کردیم این اعداد را چک کنترل کنیم .

تقریبا عددها مشخص شد. هر استانی چقدر و حتی در هر استان هم مشخص شد هر دستگاهی چقدر می تواند اشتغال ایجاد کند، البته با دستگاه‌های مرکزی این آمارها مبادله و رسیدگی می‌شد. خب این کار نسبتاً پیگیری‌هایش شروع شد که تقریبا می‌شود گفت در این مرحله بود که بحث سه قفله شدن بانک مرکزی واقعیت پیدا کرد.

یعنی پرداختی صورت نگرفت ؟

چرا؛ منابع برای پرداخت تامین شده بود و سیستم بانکی پرداخت‌ها را انجام می‌داد. اما فرایند پرداخت‌ها کند شد، تقریباً تا سال 88 فرآیند پرداخت تسهیلات مناسب بود.

از چه زمانی پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شد؟

تشکیل پرونده‌های جدید و ارایه وام جدید از 88 به بعد با مشکل مواجه شد. یعنی توقف پرداخت ها از سوی بانکها به بهانه سه قفله شدن دیگر اجازه تشکیل پرونده جدیدی را به دستگاه‌های اجرایی نداد و سهم تعیین شده و جذب نشده پرداخت تسهیلات بانکی به سنوات بعد منتقل می‌شد. اگر سهم جدیدی هم تعیین می‌شد بیشتر روی کاغذ بود.

به خاطر اتفاقاتی که در دوره مظاهری رخ داده بود؟

بله، به دلیل اینکه آقای مظاهری بخشنامه ای را ابلاغ کرده بودند و با متخلفان هم برخورد کرده بودند. من به یادم دارم ظاهری در زمانی که بانک مرکزی را سه قفله کرد دیگر سهم جدیدی به بانکها ابلاغ نشد و مصوبات کارگروه‌های استانی عمدتاً به سهم‌های ابلاغی هر بانک بر می‌گشت و روی رعایت منابع و مصارف کنترل بیشتری توسط بانک مرکزی اعمال شد و پذیرش طرحهای با اعتبار بالا هم سخت تر شد و دعوای ایشان و آقای جهرمی به احمدی نژاد کشید و آقای جهرمی گفتند که باید یکی از دو نفر برکنار شوند که منجر به برکناری آقای مظاهری شد و آقای بهمنی جایگزین شد و حتی به یاد دارم در یکی از جلسات شورای عالی اشتغال آقای شیخ‌الاسلام وزیر کار گزارشی درباره عدم همکاری بانکها برای حمایت از تولید به رئیس جمهور ارایه دادند.

نکته جالب توجه اینکه در آن گزارش که به رئیس جمهور ارائه شد آمده بود: در حالی که بانکها حمایتی از ایجاد اشتغال نمی‌کنند ما توانسته‌ایم حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم . همین اشتباه باعث شد تا آقای رئیس جمهور نیز به اشتباه بیفتد. به این معنا که بگوید تاکنون که سیستم بانکی با دولت همکاری نکرده توانستیم سالانه یک میلیون و صد هزار شغل ایجاد کنیم؛ حالا اگر بانکها همکاری کنند این رقم بیشتر خواهد شد. بنابراین قرار شد با بانکها صحبت شود تا با با دولت همکاری کنند. همان جا بحث دو و نیم میلیون شغل به یکدفعه کلید خورد.

لذا از این مرحله به بعد شورای عالی اشتغال وارد یک حوزه دستوری با موضوع اشتغال می شود و به نظر من برخوردهای کارشناسی و فنی و اقتصادی تقریبا از حوزه تصمیمات شورای عالی اشتغال خارج شد.

واکنش بانکها و  رئیس کل جدید بانک مرکزی به رقم دو و نیم میلیون شغل چه بود؟

واقعیت این است وقتی آقای رئیس جمهور در جلسه شورای عالی اشتغال حضور پیدا می‌کرد همه فعال ‌می‌شدند و درباره پرداخت تسهیلات بانکی وعده می‌دادند. یادم هست در یک جلسه‌ای یکی از بانکها اعلام کرد من 200 میلیاردتومان برای بنگاه‌ها می‌توانم پرداخت کنم ، آقای رئیس جمهور که ریاست جلسه را برعهده داشتند گفتند این 200 تا را بکنید 300 تا مدیرعامل بانک جرات نه گفتن و استدلال کارشناسی برای عدم توان پرداخت را نداشت و مخالفتی نشد. به همین ترتیب سهم هر بانکی پس از اعلام توان توسط مدیرعامل ها افزایش پیدا کرد؟! ضمناً متعهد شدند به مصوبات قبلی هم عمل کنند و سقف ابلاغی سنوات قبل بانک مرکزی را پرداخت نمایند؟!

یعنی کسی مخالفت نمی‌کرد که ما توان پرداخت چنین رقمی را نداریم؟

خیلی با واکنش منفی همراه نبود. خیلی کم پیش می آمد که مدیرعاملی مخالفت کند. لذا بسیاری از منابع روی کاغذ تصویب می‌شد و جلو میرفت.

نظر آقای بهمنی درباره ارائه تسهیلات چه بود؟

در واقع با خیلی از مسؤولان نظام بانکی که صحبت میکردم با آنها می‌گفتم واقعا شما اینقدر تسهیلات دارید که به ما بدهید؟ حتی یکبار به اقای بهمنی گفتم اگر منابعی ندارید واقعا بگویید نداریم، ما هم برویم و طبق توان بانکها برنامه ریزی کنیم. اگر شما بگویید نداریم ما هم میرویم به آقای رئیس جمهور و دیگران توضیح میدهیم که شما واقعا ندارید. متاسفانه اکثر این آقایان وقتی وارد جلسه با رئیس جمهور می‌شدند وعده هایی می‌دادند که بعدها نمی‌توانستند تعهداتشان را اجرایی کنند.

از آن برهه به بعد، دیگر خیلی موضوع بنگاه های زودبازده درصدر نبود و به حاشیه رفت. اتفاق خاصی افتاده بود؟

بله قبول دارم. دلیلش هم تدوین طرحی به نام "آمایش صنعت " بود و هجمه مستمر مخالفین به طرح، دستگاه‌های اجرایی هم خیلی تمایل به دخالت وزارت کار نداشتند. مصوبات سفرهای استانی از سوی نهاد ریاست جمهوری پیگیری می‌شد، لذا یک مقداری هم در این میان موضوع بنگاه های زود بازده کمرنگ شد و به حاشیه رفت.

در همین برهه وزارت صنعت و معدن، طرحی را تحت عنوان طرح آمایش صنعت مطرح کرد. وزیر صنعت و معدن این طرح را ارایه کرد. مدعی بود که نیازهای واقعی صنعت را مطالعه کرده و بررسی‌های میدانی در هر استان صورت گرفته است. لذا یادم هست در سفرهای استانی به استناد مطالعاتی که آقایان انجام داده بودند، رئیس جمهور قول تامین منابع طرح را اعلام می‌کردند. حتی نام کارخانه و پروژه ای که باید عملیاتی می شد را نیز در سفر  استانی اعلام می‌کردند. لذا موضوع اشتغال وارد مرحله‌ی جدیدی شد .

امکان تامین مالی وجود داشت ؟ کدام بانک مسؤولیت تامین منابع را برعهده گرفت ؟

بانک صنعت و معدن، مسئولیت تامین مالی را برعهده گرفت، بررسی های ما نشان می‌داد بانک صنعت و معدن هیچ گاه نمی‌توانست منابعی که مدام در حال تصویب بود را به پروژه ها اختصاص دهد.

رقم تأمین مالی چه میزان بود؟

رقم تعهد شده چیزی بالای 18 هزار میلیارد تومان بود که توسط بانک صنعت و معدن حدود هزار میلیاردتومان بیشتر پرداخت نشده بود. آن هم عمدتاً به سرمایه در گردش واحدهای فعال بر می‌گشت.

اعتراضی از سوی بانک صنعت و معدن صورت نگرفت؟

متأسفانه باید بگویم نه. مدیرعامل بانک جرات نداشت به راحتی بگوید منابع ندارم. وعده‌ی تامین منابع و پرداخت در هر سفری داده می‌شد! اتفاقا من در آن برهه خیلی حرص میخوردم و به مدیر بانک می‌گفتم اگر منابع ندارید بگویید نداریم، ماهم پشت سر شماییم.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه به مظاهری/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 2/5میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"من معتقد به این نیستم که کشور به زودی وارد بحران بیکاری شود. اگر رکود ادامه داشته باشد بله، با بحران مواجه می‌شویم"

شما اعتراضی نکردید؟

بارها اعتراض کردم. به دوستانی که اینگونه طرح ها را ارایه می دادند می‌گفتم این کارها به اعتماد سرمایه گذاران ضربه میزند و موجب می شود تصمیم رئیس جمهور هم زمین بماند، لذا بعد از مدتی گزارش عدم توانایی بانک صنعت و معدن و میزان مصوبات بدون پشتوانه را در شورای عالی اشتغال مطرح کردم، دولت طرح آمایش را نیز رها کرد. البته باید اذعان کنم هر کدام از این طرحها دردولت دهم، به جهت پذیرش ایده‌ی خوب از سوی دولت استقبال می‌شد، اما از جهت عملیاتی کردن، کار کارشناسی دقیق و همه جانبه رویش انجام نمی‌گرفت. یک دلیلش هم این بود که دولتی ها درباره برخی از کارهای بزرگ، خیلی زود تصمیم گیری می کردند. یعنی برای انجام یک کار بزرگ که زمان نیاز داشت و قاعدتا هماهنگی های لازم باید صورت می‌گرفت.

از آن طرف هم متاسفانه بعضی از مدیران ما، از جمله مدیران بانکی، آن جرات لازم را نداشتند که بیایند و بگویند وضعیت واقعی چگونه است تا با ارایه گزارش آنها، تجدید نظری از سوی دولتمردان در مورد آن موضوع خاص صورت گیرد.

در کابینه چه کسانی موافق اجرایی شدن طرح بنگاه‌های زودبازده بودند ؟ آیا شخص احمدی نژاد موافق اجرا بود؟

ابتدای کار احمدی نژاد موافق بود، منتها بعد که فشار کارها زیاد شد، یک مقداری ایشان عقب نشینی کرد، بخصوص رفتن جهرمی خیلی موثر بود و  به سمت طرح آمایش صنعت و معدن آقای محرابیان وزیر وقت صنعت و معدن ، تمایل پیدا کرد.

طرحی برای اشتغال در اواخر دولت دهم مطرح شد به نام کسب و کار خانگی . عاقبت آن طرح چه شد؟

اصل طرح را  جهرمی ‌دادند، لایحه را با نظر ایشان تهیه و پس از تصویب دولت به مجلس ارایه دادیم، در کمیسیون‌های مجلس بنده پیگیر موضوع کسب و کارهای خانگی بودم . همان طور که می‌دانید تجربه‌ی جهانی کسب و کار خانگی در دنیا بسیار موفق بوده است، لذا این کار را هم ما با یک فرآیند منسجم دقیق کارشناسی تنظیم کردیم و به صورت قانونی مصوبه آن را از مجلس گرفتیم. اما باید اذعان کنم متاسفانه در میانه راه دچار گرفتاری های زیادی از جمله مقررات دست و پا گیر دستگاه ها شدیم.

دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

دستگاه‌ها در دادن مجوز و اعمال نظارت اذیت کردند، نه اینکه بخواهند از روی عمد اذیت کنند، سیستم اداری به جای اینکه مشوق توسعه کسب و کار خانگی باشد مانع و کسب کار خانگی است، لذا این طرح نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

متاسفانه باید اذعان کنم با اینکه در حال حاضر چند سالی از ابلاغ قانون و اجرای طرح می‌گذرد، هنوز که هنوز است یک آمار دقیق و قابل اتکایی که بتوانیم بگوییم از این نقطه توانستیم به این نقطه برسیم نداریم! اینکه قبلا چه تعداد مشاغل خانگی در کشور وجود داشته؟ در چه زمینه هایی بوده؟ تاکنون از زمان تصویب قانون چه اتفاق هایی افتاده است؟هیچ آماری در دست نیست!

عاقبت آن دو و نیم میلیون شغل چه شد؟ بالاخره دولت توانست دو و نیم میلیون شغل ایجاد کند؟

واقعیت این بود که امکان ایجاد اشتغال جدید برای بیکاران در یک سال به میزان 2/5 میلیون وجود نداشت، لذا واژه ایجاد اشتغال جای خودش را به فرصت شغلی داد. ببیند این امکان بود که یک نفر در آن واحد، 4 تا فرصت شغلی داشته باشد یعنی هم تدریس کند، هم یک کارگاه داشته باشد، هم در عین حال یک فعالیت خدماتی را انجام بدهد  و هم بیاید مشاوره بدهد.این یک نفر توانسته بود 4 فرصت شغلی داشته باشد که در گزارش ارائه شده، 4 فرصت شغلی در سیستم اعلام می‌شد.

کسی جرات نه گفتن به احمدی نژاد را نداشت /افشای جزئیات نامه محرمانه وزیر احمدی نژاد به مظاهری/ جهرمی گفت یا من باید باشم یا مظاهری / مظاهری نگذاشت بنگاههای زودبازه به نتیجه برسد/ روایتی جدید از اختلافات مظاهری و جهرمی /اشتباه احمدی نژاد در اعلام 5/2میلیون شغل/مظاهری بنگاههای زودبازه را به شکست کشاند/فشار استانداران به مدیران بانکی احمدی نژاد//

"آقای شیخ الاسلام موافق نبود که من بروم. اما دیدم که واقعا کارها پیش نمی رود، کارها در این فضا آن چیزی که گفته می شود با آن چیزی که بود فاصله زیادی داشت. لذا شخصا تصمیم گرفتم که بروم."

امکان رصد نبود؟


اشکال رصد این بود که این هدف را بر این گذاشته بودند که یک کسی با این منابعی که می گیرد به یک کار جدیدی دسترسی پیدا کند، لذا یک کار جدید به مفهوم این نبود که یک آدم بیکار به یک کار جدید برسد! بنابراین من یادم هست که آقایان استاندار با من تماس زیادی می گرفتند ، می‌گفتند اجازه بدهید آمار اشتغال را بدون کد ملی بخصوص در بخش مسکن ارایه بدهند.

شما میدانید مسکن مهر اشتغال زیادی ایجاد می‌کرد، خب ما اصرار داشتیم که شما باید کد ملی را برای ارایه آمار بدهید. آقایان می‌گفتند اگر ما کد ملی را بدهیم، سازمان تامین اجتماعی پیمانکاران را بدلیل بیمه نکردن افراد جریمه می‌کند زیرا کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند، لذا پیمانکار هم حاضر نیست کد ملی را بدهد، اجازه بدهید ما همان عدد را به شما بدهیم، همین کفایت می کند، من خودم تا وقتی بودم، این را قبول نکردم نکته دیگر این بود در ارائه گزارش ها به کل شاغلان بخش ساختمان اشاره می‌شد درحالی که بعضی در سنوات قبل هم شاغل بودند، لذا در طرح‌های 100 میلیون به بالا از 852 هزار تعهدی که صاحبان بنگاه‌ها داده بودند، 587 هزار محقق شده بود بخشنامه کردم.  در ارائه آن باید مدارک افزایش واقعی ساخت و سازها نسبت به سال قبل به ازای هر 50 متر مربع یک نفر باشد یعنی عدد استانداران مورد قبول نبود. باید سند می‌آوردند.

بنگاه های زودبازده چقدر اشتغال ایجاد کرد؟

الان دقیق در ذهنم نیست، ولی تقریبا در آن دو سال عمده اوجش حدود تقریبا 600-700 هزار اشتغال جدید توانست ایجاد کند. البته قرار بود طی مدت 5 سال به نتیجه برسد که متأسفانه با سنگ اندازی های مختلفی مواجه شد.

مبتکرش آقای جهرمی بود؟

اصل ابتکارش را جهرمی با اطلاعاتی که داشت شروع کرد.

شما چرا از دولت رفتید؟

خسته شده بودم، از وعده‌های بی‌پایه و مصوباتی که پایبندی لازمه برای اجرای آنها وجود نداشت، وزیر هم نمی‌توانست مشکل را برطرف کند، لذا اتفاقاتی می افتاد که نباید می افتاد. سال 89 درخواست بازنشستگی کردم.

وزیر موافق بود؟


نه آقای شیخ الاسلام موافق نبود که من بروم. اما من خودم دیدم که واقعا کارها پیش نمی رود، کارها در این فضا آن چیزی که گفته می شود با آن چیزی که بود فاصله زیادی داشت. لذا خودم تصمیم گرفتم که برم.

درباره رفتنتان احمدی نژاد با شما صحبت نکردند؟

خیر ولی وزیر چرا، چندین بار من را خواستند و گفتند فعلا به صلاح نیست که بروید. ولی من استدلالهای خودم را داشتم و گفتم باید بروم.

سوال دیگر من درباره حرف های آقای نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور درباره آمار اشتغال است. اگر یادتان باشد وی در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شدند و گفتند که آمار اشتغالی که دولت قبل می‌داد درست نبوده و دولت سالی 14 هزار شغل ایجاد نکرده نه آن ارقامی که خود می‌گوید.

بله ؛ یادم هست. به نظرم ایشان مغالطه کرد، در بازار کار یک ورودی داریم و یک خروجی . آقای نیلی به این ادبیات بصورت تفکیکی و دقیق اشاره نکرد. در واقع تعداد قابل توجهی در بخشهای دولتی و غیردولتی بازنشسته و باز خرید خدمت شدند و متقابلاً صدها هزار نفر در بنگاه‌های زودبازدهی که 100 میلیون ريال به بالا تسهیلات گرفته بودند 587 هزار نفر جذب شده بودند، لذا یک جمع بندی ساده شاغلان ابتدای دولت نهم و انتهای دولت دهم و تقسیمات آن به 8 سال نوعی بازی با آمار است تا واقعیت اشتغال ایجادی جدید برای بیکاران. البته تا وقتی نظام آماری مثبتی به هنگام در چهار زمینه:

1- رصد نقدینگی، 2- رصد سرمایه های غیر نقدی، 3- رصد محصولات قابل عرضه به بازار و 4-رصد عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار محقق نگردد این ابهامات در سرمایه گذاری و اشتغال ادامه خواهد داشت.

پس آمار آقای نیلی را قبول ندارید؟ در 8 سال اخیر چقدر اشتغال ایجاد شده است؟

نه قبول ندارم. مطمئناً در این هشت سال بیش از دو میلیون اشتغال ایجاد شده. منتها گفتم یک بحث ورود به بازار کار هست یک بحث خروج از بازار کار هست. همین الان شما کافی است که از سازمان تامین اجتماعی بپرسید در 8 سال اخیر چه قدر بازنشسته شدند. خب به جای این بازنشسته ها آدم های جدید آمدند . آقای نیلی اشاره ای به ورودی و خروجی نکردند.

آماری از نرخ بیکاران در ایران دارید؟

در افکار عمومی به جویندگان کار بیکار می‌گویند اما در آمار بین الملل به کسی که نتوانسته باشد یک ساعت در هفته شاغل شود بیکار گفته می‌شود. بنابراین افرادی که زیر 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و دنبال کار بهتر هستند و کسانی که اصلاً کار ندارند را ملاک محاسبه قرار بدهیم باید بگوییم سال 85؛ 4 میلیون 105 هزار نفر، سال 86 ؛ سه میلیون و831 هزار نفر. سال 87؛ 4 میلیون و 600 هزار نفر، سال 88؛ 4 میلیون و 793 هزار نفر 

یعنی شما ببینید این فرآیند آثار بنگاه‌های زودبازده را نشان می‌دهد که بنگاه‌‌های زود بازده از سال 88 که کند شد و آمار این بیکاران مدام اضافه شدند.

89 شده 5 میلیون و 315 هزار نفر. سال 90 وضع خوب شده است، شده 4 میلیون732 هزار، البته یک دلیلش هم این است که هرم سنی نیروی کار ما آرام،آرام از سال 90 به بعد که در بازار تقاضای کار کم می شود، ما در برنامه ششم احتمالا با کمبود نیروی انسانی و نیروی کار در بخشهایی از بازار کار مواجه می‌شویم.

این که می گوییم نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است مفهوم آن این نیست که برایشان حتما اشتغالی ایجاد شده، بلکه تقاضاهای نیروهای کار، در بازار کار ما کم می شود به دلیل همان رده سنی. در سال 91 شده 4 میلیون 827 هزار که نرخ بیکاری اش می شود بالای 20 درصد، بیکاری در تحصیل کرده‌ها ، در سال 89 ؛ 943 هزار نفر فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی داشتیم، سال 90 ؛ 904 هزار نفر شده است و در سال 91 ؛ 902 هزار نفر رسیده است.

حالا باز چون یکی سری می روند کارشناسی ارشد ممکن است این عدد کاهش پیدا کند، اما به این مفهوم نیست که واقعا فارغ تحصیلان ما همه شان توانستند بروند سر کار، بنابراین برداشت از مفاهیم آماری اگر برداشت همه جانبه نبوده باشد، قضاوت های غلطی اتفاق می افتد.

مسؤولان دولتی معتقدند به زودی کشور با بحران بیکاری مواجه می شود. نظر شما چیست؟

من معتقد به این نیستم که کشور به زودی وارد بحران بیکاری شود. اگر رکود ادامه داشته باشد بله، با بحران مواجه می‌شویم، اما عمده مشکل رشد روزافزون بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه‌ها است که حاضر به هر کاری نیستند. از این منظر با بحران مواجه می‌شویم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق این اشخاص را از کجا پیدا می کند و حرفهایشان را تیتر و مطلب می کند؟ راستی شما چگونه افرادی نظیر نیکزاد و حسینی وزیر اقتصاد و الهام و شیخ الاسلام و.. را نمی شناسند اما حاجی عبدالوهاب را می شناسند؟
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    بیچاره مردم...!
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    رهبر انقلاب تا کنون از همه دولتها حمایت قاطع کرده اند اما متاسفانه برخی از افراد ...
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    برای رعایت انصاف باید مصاحبه ای هم با آقای مظاهری بکنید تا توضیحات ایشون رو هم بشنویم
  • علی ازمشهد ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    افرین به شجاعتی که گفت کسی جرات نداشت به احمدی نژادنه بگوید.حتی نمایندگانی که امروزشیرشده اند
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اصول گرایان هیچ وقت از اشتباهات خود درس نمی گیرند - چون نمی خواهند سختی اشتباه را تحمل کنند
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    البته این برادر در راس کار بودند و بهتر می داند . اما یک آمار سر انگشتی و جمع بندی کوچلو متوجه می شویم که این برادر بزگوار هم کمی تا قسمتی در جریان نیست و یا ایشان هم راز سرمهر دارد.چرا؟؟؟؟ گزارشی که از بنگاه های زود بازده آمد و اعلام کردند که منابع بهخ سه قسمت تقسیم شده . عده ای با این وام های خوب برا ی خودشان زدو بندهای اقتصادی مثل خرید ملک انجام دادند و نتیجه حداقلی در قم رشد بی رویه مسکن بود 2- تورم ناشی از حجم بالای پولی که به جامعه تزریق شد3- طبق آماری که دفتر رهبری دادند انحراف بودجه بنگاه های زود بازده 64% بوده 4- چون اکثر طرح های دولت قبل بدون مطالعه و کارشناسی بوده و بعضی از این پول نتوانستند به هدف تولید برسند و کم آوردند و در نتیجه راهی آرمگاه زندان شدند ؟؟؟؟؟البته کارشناسان جدی به این مطلب بپردازند تا امثال بنده روشن شویم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    بنگاه های زود باد ده !!!!! تو خوزستان که ما بودیم فاجعه بود !! همه فقط وام گرفتند و امار اشتغال هم بر مینای پر کردن فرم تقاضای وام اعلام میشد !!
  • مالامیری چالوس ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    زنده باد دکتر محمود احمدی نژاد واین آقایون هم روزی...
  • جی جی ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    با خوندن این مطلب یاد واژه (مملکته داریم) افتادم
  • سعید ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    شماها اول از دروغ تقلب درس بگیرید بعد بیاید نصیحت کنید!!
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    شما استراحت کن یه جوری حرف میزنی انگار ما اصلا یادمون نیست برخورد مجلس با دولت قبل چه شکلی بود
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اینایی که تو گفتی آمار سرانگشتی نبود یه مشت ادعا بود که منشاء اونها هم نامعلومه
  • محمود ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    فقط از این ناراحت هستم که چراقانون مدون وغیرقابل تغییری درباره اموراقتصادی کشوروجودندارد؟اگرمدیران براساس مکنیزم مشخصی که قانون برای انان معلوم کرده حرکت کنند،هرگز باسلیقه ای برخوردکردن ادمهامواجه نمیشویم!خلا قانون باعث میشودتاهرمدیری انگونه که ایده اش هست،وزارت خانه رامدیریت کند!نتیجه ان میشودکه خواندیم!
  • مهران دبیرسپهری ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    بانک مرکزی مطلقا نباید برای اشتغال مبادرت به انتشار پول کند حتی اگر پول منتشر شده به طور صد در صد به هدف بخورد. زیرا این کار اقتصاد را بیمار و بهره وری را کاهش می دهد و در بلند مدت بیکاری را تعمیق می کند
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    یاد 11 روز خانه نشینی افتادم
  • منصور ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    رعایت انصاف هم خوب است بالاخره یک روزی همه باید جواب خدا رابدهیم که عضو هیچ حزب ودسته ای نیست فقط حرف حق را می پذیرد
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    واقعا تا کی باید مردم درگیر این زدو بندهای سیاسی دولت مردامون باشند؟؟ من فکر میکنم از وقت حرف زدن که هیچ از وقت کار کردنشون هم گذشته جواب این ملت چیه ؟ تا کیه؟؟؟
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اتفاقا پول چیزی نیست جز عاملی که سبب به حرکت در آدن نیروی انسانی تولید ثروت به صورت کالا یا خدمات شود. مصیبت بزرگ مملکت ما هم این است که پول به هدف خود ایجاد فعالیتهای اقتصادی فید است نمی رسد و در طول راه خود راکد می شود و اینجا است که دولت ها ناچارند باز هم پول منتشر کنند تا جای پول راکد شده را پر کنند. حرفهای شما هم جز تکرار همان حرفهای راکد کننده های ثروت نیست. بهره وری واقعی تنها با سیاستهای انبساطی قابل تحقق است.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق خیلیییی علیه احمدی نژاد مطالب سیاسی ،‌اقتصادی ، ... می نویسی . حواست به تبعات اون در جامعه حال و آینده هست یا نه ؟ تا حالا ندیدم خدمات شایسته اش را که حتی بارها مقام معظم رهبری تایید کردند را گزارش بنویسی ؟ احمدی نژاد هر کی بود ، حواست باشه ، کلی مفاهیم انقلابی سر دست اش بود ، چی را می زنی ؟ مراقب باش کدوم علم داره می افته !!!
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اونم مثل شماها فکر می کرد عقل کل هست
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    ای بابا دیگه شورش در آوردید ! خوب او هم مثل بقیه رییس جمهور های کشور حتما اشکالاتی داشته ، آخه این مورد را که گفتی مثلا قبلی ها این طور نبودن بد تر بوده که ...
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    من با28سال کارمندیومجرد هنوز یه خونه ندارم سیستم همه جا ما رو زمین زد به چی امیدوار باشم
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    يكي نيست به اين مشرق بگه وقتي كه چپ وراست دارن احمدي رو ميكوبن وهنوز شبكه هاي ماهواره اي بعد از يكسال دارن ميكوبنش تو ديگه چرا اين كارو ميكني
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق انصاف را به خاطر خشم و کدورت از احمدی نژاد کنار نذار . انصافا لازمه چندین گزارش از فعالیتهای درست او بنویسی . یادت باشه برخی فعالیتهای اقتصادی او که مخالفان بد می دونن انصافا خیلی درست بود ... درست ببینید ، با توجه به امکانات و مانع تراشی های سختی که باندهای مخوف داخلی ایجاد کردن باز هم خیلی کار کرد ... دیگه همه مخالف و موافق می دونن بیشتر از همه دولتهای قبل و بعد خودش کار کرده ... حالا می گن اون همه کار ، برنامه ریزی های درست نداشته خوب چشم هاتون رو باز کنید وقتی همه صاحبان قدرت داخلی وخارجی کمر همت می بندند که اون رو به خاطر اینکه بیشتر از دیگران حرفهای انقلابی می زد زمین بکوبند مطمئنا کلی از برنامه هاش به هم می خوره بدون اینکه واقعا خودش بخواد این رو بارها در سخنرانی ها و مصاحبه هاش گفته بود ، چرا نمی خواید بپذیرید ...!!!
  • خرم ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    طرح بنگاههای زود بازده از مالزی گرفته شده اونجا 23 میلیارد اعتبار گذاشته شد اما بانکها واقعا مدیریت کردند ونتیجه 5 ساله هم این بود که مالزی را دوباره سرپا نگه داشت اما دولت احمدی نژاد 32 میلیارد گذاشت اما بانکها همراهی نکردند و خسارت جدی که به دولت وارد شد از ناحیه بانکها بود تورم هم از همین ناحیه بود که اقایان به هدفمندی وصل میکنند ویا به مسکن مهر وصل میکنند عمده تورم از ناحیه وامهای بنگاههای زود بازده بود اگر این طرح مدیریت میشد واقعا گشور از تولید واشتغال و ثبات قیمتها دچار اسیب نمیشد
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    آخه این تیتر چیه زدی !!! مثلا جو علیه احمدی نژاد و هیئت دولت او کمه تو می خوای کمترش کنی یا ...؟! اونم دولتی که کلی رانت خواری در دستش نبود ! حالا خوب شد دولتی اومد..... مثلا حالا اینا می تونن...... مشرق کی می خوای دست از این کارت برداری
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    یه دونه بود احمدی نژاد
  • میری ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    بیچاره جرات حرف زدن نداشته حالا که رفته زبون دراورده
  • مهران دبیرسپهری ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    انتشار پول یعنی دزدی از مردم و پول دزدی هم تنها کارکردش گسترش فساد است.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    این چه تیتری که زدی ؟! جو سازی می کنی !
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    درشهر ما از این همه وام که زود بازده دادند فقط برادرم یک کارگاه زد با 8 کارگر.بقیه با کارگاههای قبلی وکارگر های افغان وام های ملیونی گرفتند ماشین وزمین خریدند به تامین اجتماعی هم اسامی خواهرو برادرشان دادند برای بیمه . این هم شد اشتغال
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    من تو شهر خودمون شاهد بودم خیلی ها همین وام 10 میلیونی رو می گیرند وبه جای ایجاد کار میرفتند ماشیم میخریدند خوش اشتهام بودند 206 که ارزون بود اون موقع می خریدند بعد روز تا شب تو شهر چرخ میزدند وبه زمین زمان فحش می دادند که چرا ما بیکاریم . واقعا نیت دولت پاک بود اما یکسری از افراد از نبود نظارت دقیق سوئ استفاده می کردند واین همه وام بانکی رو به هدر دادند واقعا اف بربعضی از افراد.......
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    دلیل شکست طرح زود بازده دو چیز بود : 1. نظارت ضعیف 2. که خیلی مهمه لیاقت نداشتن بعضی جوانان برای دریافت این وام .
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اگه برادرت کار پیدا کرد برای این بود که مقاومت کرد تا کارگاه درست کنه بقیه مردم شهرتون هم باید در برابر اون اداره مقاومت قانونی می کردن تا وام بگیرن ... خسته شدن و کنار کشیدن جا برای اون افراد ناصالح باز می شه . ضمنا به هر حال طرح را رییس جمهور خواسته و دستور داده اجرا شود اما در رده های میانی مثلا مدیر اداره شما درست عمل نکرده این نمی شه به پای احمدی نژاد گذاشت . مگه الان دولت فعلی خیلی بیشتر و بهتر از احمدی نژاد دنبال این جور طرحها برای اشتغال هست ؟؟؟!!!
  • ناشناس ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد دلاور .
  • ناشناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    ما هم یاد خانه نشینی خاتمی فتنه گر افتادیم .
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    چرا کسی به ناپخته بودن طرح و کارفرمای طرح که عجله در توزیع منابع داشت اشاره نمیکند. بانکها به این دلیل میتوانند مشکل ساز شوند که فرآیندهای کارشناسی و توجیهی بالادست نامعلوم باشد. ولی وقتی اسناد بالادست و مصوبات قانونی و تقسیم مسئولیت معین باشد مقاومت بانک تداومی ندارد. شبکه بانکی در ایجاد همه صنایع و شهرکهای صنعتی بعد از انقلاب نقش مثبت و موثر داشتند و دارند ولی در دوره گذشته بدلیل انتظار کارفرما شدن از بانکها و همچنین فشار یکطرفه به بانکهای تخصصی برای دادن تسهیلات کار قفل شد و فشار زیاد منجر به فساد گردید. در حالیکه مجوزهای بسیاری به بانکهایی داده شد که هیچ نقشی در تولید و اشتغال نداشتند ولی با واسطه گری پول، منابع زیادی را جمع کردند و در حوزه های غیراولویت دار هزینه کردند. بقول معروف در حوزه بانکی دولت نهم خواست ابرو رو درست کنه ولی زد چشمش رو کور کرد...
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    خاتمی و خونه نشینی؟ خاتمی خونه نشینی اختیار میکرد و استاد شریعتمداری ساکت بود؟ خودت باورت میشه؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    چه ریطی داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    تو بي سوادي اينو نميشناسي، عبدالوهاب يكي از مديراي قديميه كه اكثرا هم تو مسائل اشتغال سمت داشته.... معاون وزير كار سمتش كمه؟؟؟!!!!!!!!
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    این جناب عبد الوهاب از اون دسته افرادیست که دکتر دست رد به خواسته های سفارشی ایشان زدند.حالا داره میسوزه اونجا که ....
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    خیلی نامردید اگه احمدی نژاد نبود که طرفداران موسوی پوست از کله شماها می کندن. چرا الان صداتون دراومده
  • مبینا ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    عااااااااااااااااالی بود.مرسی مشرق که جسارتت واقعا ستودنی.بعضیا فقط شخص محور هستند .خدا عزتت رو زیاد کنه
  • Admin ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    زنده باد ناهار :))
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق بسیار بی انصاف و بی رحم هستی و ندانسته در زمین اصلاح طلبها بازی می کنی چرا خدمات احمدی نزاد رو فراموش کردید واقعا که آدمهای بی چشم و رویی هستید!!!!
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    احسنت کو گوشه شنوا؟؟؟؟؟؟؟
  • عرفان ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    رطب خورده میکند منع رطب !
  • عرفان ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    ازدواج میکردین حتما الان خونه داشتین. پس انداز نکردین
  • عرفان ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    کدام سطر و پاراگراف یا جمله عالی بود دقیقا؟
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    آخه الاغ وام بنگاه زود بازده به خرید مسکن می رسید؟ یعنی این همه دلال در مملکت داریم؟
  • مهدی90085 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق نکنه مدیریت توهم عوض شده میخواهی با این مصاحبه ها تفکرمخاطبانت رو عوض کنی ولی مواظب باش خودشون رو از دست ندی..؟؟
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    همه رفتند با وام بنگاه زود بازده پراید خریدن رفتن آژانس کار کردن. کدوم استغال؟ کدوم بنگاه؟ احمدی نژاد اگر در سول هشت سال 2 میلیون شغل ایجاد کرده بود این وضع مملکت نمیشد.
  • میترا1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    شما تا حالا دیدی یکی از این اصلاحطلبا پشت سر یکی دیگه شون حرف بزنه ؟ حتی از اون فراریاشون وزندانیاشون و ......حمایت میکنن ! اونوقت اینوریا به بهانه ی نقد درونی هی مرتب دایره خودیها را تنگ تر میکنن ! اینه روش ما !
  • دکتر ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    30000000000000
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    تعدادی از این وام‌هایی که به ظاهر پرداخت شده، بنگاه‌هایش وجود خارجی ندارند . اگر غیر از این بود الان نتیجه داده بود
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد اشتباه بزرگی در برخورد با سخنان مقام معظم رهبری کرد (دیگه بازش نمی کنم) واقعا هم نابخشودنی است . دل خیلی ها رو خون کرد. و همیشه منتقد آن هستیم . البته باز هم برخورد اون با مقام معظم رهبری و نظام اسلامی در حال حاضر از خیلی های دیگه که مدعی هستن انقلاب و دولت و کشور ارثیه فامیلی شون هست بهتر به نظر می رسه. اما وزیرا و خیلی ها که در کنارش کار می کردن واقعا مثل خودش نبودن . ضمنا خیلی خدماتی که انجام داد واقعا ارزش داشت و به حساب نظام اسلامی و امکانی است که نظام اسلامی برای انجام آن فراهم کرده بود . و جزء کارهایی بود که لازم است مطرح شود تا افراد فراموش نکنند که حکومت اسلامی خدمات بزرگی انجام داده . تا مردم را فقط در اشتباهات افراد غرق نکنیم و ناسپاسی را گسترش ندهیم . باید یادمان باشد که ارزش نظام اسلامی در خدمت به مردم را باید در زمینه های مختلف هم نشان داد.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    امام خامنه ای فرمودند 23 / 4/ 1392 در آخرین دیدار شان با دولت دهم : (یادمان باشد این سخنان معظم له بعد از آن ماجراهای سیاسی اواخر دولت دهم هست) ... آنچه که من امروز باید به دوستان عرض کنم، در درجه‌ی اول خداقوّتی است؛ ان‌شاءالله که خسته نباشید. هشت سال کار کردید، تلاش کردید، کارهای خوبی انجام گرفت، تحمل زحمات کار شبانه‌روزی را شماها نشان دادید؛ یعنی دیده شد، احساس شد، همه فهمیدند که رئیس جمهور محترم و همکارانشان در دولت حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت به همه‌ی دوره‌های دیگر بود و هست؛ این نقطه‌ی برجسته‌ای است که نباید این را نادیده گرفت. همه‌ی کسانی که میخواهند درباره‌ی دولتها، درباره‌ی کابینه‌ها، درباره‌ی رؤسای جمهور قضاوت کنند - چه پیش خودشان، چه در منظر عموم - و نظری بدهند، خوب است به این نکته هم توجه کنند: حجم کار بالا و تلاش خستگی‌ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگی‌ها و امتیازاتی که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگی است که این دولت بحمدالله از این امتیاز برخوردار بود. ....
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    یادمان باشد مخالفان مغرض احمدی نژاد و روش و تفکر مدیریتی او کسانی هستند که متاسفانه کارهای خوب او را بد جلوه می دهند تا روسیاهی خودشون که می توانستند درست عمل کنند اما نکرده بودند به چشم برخی نیاید . یادمان باشد مخالفان مغرض احمدی نژاد هرگز از او به خاطر برخورد غلطش با برخی سخنان حضرت آقا هرگز از او ایراد نگرفتن و نمی گیرند .
  • رضا ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    ناشناس 10:38 با اینکه از احمدی نژاد خیلی ضربه خوردیم(ما حزب اللهی ها) ولی حرفت کاملا درسته. زدن یک طرفه نه برای حال نه آینده خوب نیست.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    اینو چاپ کن احمدی نژاد بخونه: الهی بگردم که حریف ناتانیابو بودی حریف همه دنیا بودی! اما حریف دونه درشتای خودمون نشدی! (بین خودمون) فکر میکنی امام زمان حریفشون بشه؟!
  • علی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    دربیان امیرالمومنین علی (ع) آمده است که : رعیت دربیان مشکلات دربرابرحاکم نبایدلکنت داشته باشددرحقیقت رفتارحاکمیت این روحیه راتقویت یاتضعیف می کند . بمیرم برای مدیری که جرات انتقاد ازرییسش راندارد .نمی دونم شاید هم میزها خیلی چسبندگی دارند . درضمن دولتهاش قرق نمی کنه ها
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    امام خامنه ای فرمودند : دولت بحمدالله توانست "شعارهای انقلاب" را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند.
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    "مفاهیم انقلاب" نه ،‌ غلطه به جاش "شعارهای انقلاب" باید نوشته می شد.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    آخه کسی در زمان ریاست جمهوری هاشمی جرات نه گفتن به هاشمی رو داشته ؟؟!! یا کسی در زمان ریاست جمهوری خاتمی جرات نه گفتن به خاتمی رو داشته؟؟!!
  • مجیدسالاری ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد خدماتش فراموش نشدنی است اما چون خود ساخته نبود و خیلی جاها خود رای یود و به نصیحت دلسوزانه رهبری ومراجع بزرگوار ودلسوزان نظام اعتنا نکرد در مقابل ابهت قدرت ومقام تسلیم شد وخصوصا شیفتگی بیش از حد به مشایی که رضایت خدا درآن نبود باعث خرابکاریهای وسوتی های آخر دوران ریاست جمهوری وی شد.
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    شیمون پرز، در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، نیویورک، مورخ 2 مهر 1389 می گوید: «ما باید وضعیتی به وجود بیاوریم که در آن، بودن با احمدی نژاد به یک ننگ تبدیل شود. او یک دیکتاتور است. او یک قاتل است. او یک تروریست است… او تقریبا به عنوان یک قهرمان فرهنگی پذیرفته شده است. چنین وضعیتی مایه شرمساری است. ما باید ارزشهایمان را تقویت کنیم. باید اهمیت شرمسار بودن را برگردانیم»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس