حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مهدی ذاکری، سید جلال فیاضی، کاظم انبارلویی، مهدی فضایلی، علی عسگری و مجید قلی‌زاده از جمله مدیران رسانه‌ای کشور در این آئین حضور داشتند.

به گزارش مشرق، نخستین آئین نکوداشت رضا مقدسی امروز (دوشنبه) پنج خرداد ماه در موسسه مطبوعاتی همشهری برگزار شد.
 
در این نشست که به عنوان نخستین جلسه تقدیر از فعالان مطبوعاتی انقلاب اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، امیرخوراکیان قائم مقام دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب، سید محمود دعایی مدیرعامل موسسه مطبوعاتی اطلاعات، حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر عامل موسسه فرهنگی سرچشمه و جمع زیادی از اهالی مطبوعات و فرهنگ و هنر کشور حضور داشتند.

محمد حسین صفار هرندی در سخنانی با اشاره به اینکه روزنامه‌نگاری رضا مقدسی تابلوی زیبایی است از یک روزنامه نگار متعهد و دغدغه‌مند اظهار داشت: 200 سال است که در کشور ما هر کسی که دستش رسیده سعی کرده تکه‌ای از دارایی‌های ما را بکند. یک بار سرزمین‌های شمالی مان را، یک بار استان دیگری از کشورمان در خلیج فارس و یک بار هم اروند رود و تازگی‌ها هم به فکر دزدیدن مفاخر ما افتاده‌اند. صرف اینکه یکی از بزرگانمان از جایی رد شده او را به نام آن مکان به ثبت می‌رسانند. کاری که امروز در حال انجام است و به معرفی چهره‌های وفادار به انقلاب و وطن و ارزش‌های مقبول ما صورت می‌گیرد به این خاطر است که مبادا چشم باز کنیم و ببینیم که نام آنها نیز در جای دیگری نوشته شده است.

وی ادامه داد: آقای مقدسی روزنامه نگاری بود که عکس تظاهرات میلیونی مردمش برایش ارزشمندتر از تصویر یادگاری کلینتون با سگش بود. کسی است برای سوگ عزاداران به سقوط ساختمان‌های ایالت متحده آن هم در زمانه ای که حاضر نبودند برای کشته شدگان در راه دفاع از سرزمینشان اظهارنظر کنند، تریبون فراهم نکرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چندی پیش به مشاوران رئیس جمهور فعلی گفتم شک نکنید کسانی هستند که برای شما هورا می کشند اما زبانم لال خبر مرگ رئیس جمهورمان کمتر آزارشان می‌دهد تا خبر مرگ اوباما.

وی همچنین افزود: این روزها دیده‌ام که برخی می گویند بهشتی و مطهری هم مثل ما بودند. اینها کسانی هستند که روزی می گفتند بهشتی، طالقانی را تو کشتی. کسانی که من خودم در مورد نسبت شهید مطهری با روشنفکری آنها بحث های مفصلی داشتم و می دانم که میراث دار جریان شوم منافقین هستند و متاسفانه امروز هم مدعی افرادی مانند مطهری شده اند. البته نمی توانند او را مصادره کنند همان طور که شاعری مانند مولانا مصادره نشد.

صفار هرندی ادامه داد: اقدام موسسه همشهری از این حیث قابل تقدیر است که جلوی مصادره شخصیت‌های فرهنگی و اثرگذاری مثل مقدسی را به نفع جریان‌های روشنفکری و ضد انقلاب می‌گیرد.

امیر خوراکیان در آئین نکوداشت رضا مقدسی با توجه به تناسب و نزدیکی زمانی و ظاهری الگوها با نسل‌ها و افرادی که می‌خواهند از این الگوها درس بگیرند، گفت: الگو بودن یک امر نسبی است و ضرورتی ندارد بگوییم فردی که الگوست، در همه چیز الگو است. اما لازم است همیشه از الگوهای دوردست دست‌نیافتنی استفاده نکنیم و از الگوهای در دسترس برای نسل نو تمسک بجوییم.

رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، رضا مقدسی را الگوی ارزشمندی در زمینه‌های مختلف دانست و گفت: البته بیشتر از این زاویه که توانسته است نقش حرفه‌ای خود را همراه با اخلاق اسلامی، رعایت حقوق دیگران و ارزش‌های اخلاقی و دینی جمع کند.

معاون اماکن متبرکه و امور زایرین آستان قدس رضوی افزود: هیچ وقت ندیدم در سخت‌ترین شرایط و فشارهای روانی و کاری، رضا مقدسی عصبانی شود و هیچ‌گاه او را انسانی غیرمنطقی و غیر آرام ندیدم. این ویژگی اخلاقی و رعایت ارزش‌های دینی و اخلاقی رضا مقدسی برایم درس بوده است.

امیر خوراکیان خطاب به رضا مقدسی گفت: «شما برای ما، قبل‌ترهای ما و فرزندان ما الگو هستی …»

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، رضا مقدسی را یک فعال رسانه ای صادق و پاک دانست و گفت: یک فعال رسانه‌ای حرفه‌ای باید در مسیر خبردهی و خبررسانی، صادق و امین و پاک باشد و عقده نداشته باشد؛ شر کسی را نخواهد و با حسن نیت، حسن ظن و امید نسبت به همه پدیده‌ها نگاه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی نیز با آرزوی تداوم حضور موفق رضا مقدسی در عرصه مطبوعاتی و فرهنگی، گفت: گروه خونی رضا مقدسی را با گروه خونی خودمان یکسان می‌دانم. مقدسی هیچ حرمت و حیثیتی را لکه‌دار نکرده و آبروی هیچ کسی را نبرده و اگر دغدغه و انتقادی داشته، آن را با صفا و لطف و از طریق شیوه تأثیرگذاری، دنبال کرده است.

وی افزود: روزنامه اطلاعات همواره از دستاوردهای خبرگزاری مهر، با علاقه و اشتیاق و بدون هیچ دغدغه‌ای بهره گرفته است؛ اگرچه برخی رسانه‌ها بوده‌اند که خبرشان یکی دو روز بعد از انتشار مخدوش و نیازمند تصحیح است اما مهر همیشه صادق و امین بوده و با هوشیاری و وسواس، مطالبش را انتخاب کرده که با کمترین تصحیح روبرو شود.

دعایی، دو ویژگی «پوزش کمتر» و «احضار کمتر به دادگاه» را دو امتیاز برای یک مدیر رسانه‌ای و فعال مطبوعاتی دانست و گفت: «این افتخار را دارم که در دوران 32 ساله خدمتم به هیچ دادگاهی احضار نشده‌ام؛ البته در دوران انتخابات سال 76، مطلبی از حجت‌الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی چاپ کردیم که در آن مطلب خیلی از حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی تجلیل کرده بود و از رقیب وی زیاد انتقاد شده بود. ستاد حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری از روزنامه اطلاعات شکایت کرد و حق هم با آنها بود؛ ولی جوانمردی و فتوت ناطق‌نوری سبب شد که شکایت را پس بگیرند و ما در امان ماندیم.»

دکتر یونس شکرخواه دوشنبه 5 خرداد ماه در آئین نکوداشت رضا مقدسی در موسسه فرهنگی مطبوعاتی همشهری، رضا مقدسی را از جنس روزنامه‌نگاران «آرمان‌خواه» و «عدالت‌جو» دانست و گفت: «یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رضا مقدسی، استمرار بی‌حاشیه برای پیشبرد امر روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است. رضا را به دلیل اخلاق و پایبندی او به حرفه‌اش و اینکه باورهایش را فراموش نمی‌کند، دوست دارم».

وی بی‌حاشیه بودن رضا مقدسی را از صفت‌های خوب این فعال رسانه‌ای برشمرد و گفت: «رضا مقدسی هیچ وقت به وادی غضب نمی‌افتد چون مومن است و غضب هم ضد دین و سخیف است».

سردبیر همشهری آنلاین افزود: «رضا مقدسی اهل تعامل است و افراد گوناگون با نگرش‌های مختلف در تیم کاری او می‌توانند کار کنند اما خوب در این راه اصول خود را هم در نظر گرفته و نمی‌گذارد به آنها خدشه وارد شود».

شکرخواه، استمرار در کار و عاطفی بودن را از ویژگی‌های بارز مقدسی دانست و اظهار داشت: «کرانه‌های اشک و لبخند رضا مقدسی خیلی به هم نزدیک و رفتارش نیز با دیگران بسیار احترام‌برانگیز است».

یونس شکرخواه با ابراز خرسندی از اراده موسسه همشهری برای معرفی روزنامه‌‎نگاران برتر، بر انتخاب روزنامه‌نگاران قدیمی، کهنه‌کار و متخلق در این روند تأکید کرد و گفت: «امیدوارم موسسه همشهری دچار بازی‌های روز و رایج نشود و روزنامه‌نگارانی را تکریم کند که قلب‌شان از اول در دست‌شان بوده است».

بر طبق این گزارش، آئین نکوداشت رضا مقدسی به همت مرکز ترویج گفتمان انقلاب اسلامی موسسه فرهنگی مطبوعاتی همشهری و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، مرتضی نبوی و محمدحسین صفارهرندی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ، علی‌اکبر اشعری مدیر سابق کتابخانه ملی ، امیر خوراکیان معاون اماکن متبرکه و امور زایرین آستان قدس رضوی ، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران ، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری پژوهشگر و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران برگزار شد.

یونس شکرخواه، حسن نمکدوست تهرانی و فریدون صدیقی از اساتید دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مهدی ذاکری، سید جلال فیاضی، کاظم انبارلویی، مهدی فضایلی، علی عسگری و مجید قلی‌زاده از جمله مدیران رسانه‌ای کشور در این آئین حضور داشتند.

در خاتمه این مراسم، لوح‌های تقدیر و یادبودهایی از سوی مدیرعامل موسسه همشهری، معاونت برنامه‌ریزی سازمان صدا و سیما ، انتشارات سروش ، مجمع هنرمندان خراسان، باشگاه خبرنگاران، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران، روزنامه ایران و خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و مهر به رضا مقدسی اهدا شد.
 
یادآوری می‌شودموسسه فرهنگی مطبوعاتی همشهری به عنوان یک قرارگاه رسانه ای در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در رویکرد جدید خود و به منظور حمایت از چهره‌های متعهد و ارزشی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، ضمن راه‌اندازی دفتر ترویج گفتمان انقلاب اسلامی،  آئین‌های بزرگداشت چهره‌های برتر روزنامه‌نگاری انقلاب را برگزار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مسعود ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    برو عمو فیلم بازی نکن. شهرداری رو چه به اینکارا.
  • بی سبد ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    اقای دعایی نگفت برای چاپ تسلیت به دشمن فاطمه زهرا تو کدوم دادگاه باید جواب بدهد
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    رضا مقدسی کیه؟ برای چه همایش براش گرفتند مگه چکار کرده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس