آن زمان در ظاهر تعامل بود اما در باطن خيلي هماهنگي نداشتند. مجلس مجموعه عملکرد وي را نمي‎پسنديد و الان هم نمي‎پسندد. گرچه در آن دوران موضع‎گيري علني کمتر صورت مي‎گرفت اما عملکرد‎ها و رويکرد‎ها در حال حاضر متفاوت است.

به گزارش مشرق، حسين مظفر، تجربه سه دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را دارد و پيش از اين در دوره اصلاحات وزير آموزش و پرورش بوده است. وي در اين گفتوگو پاسخگوي پرسش‎‎هاي پنجره درباره عملکرد مجلس و آينده آن با توجه به انتخابات هيئت رئيسه بود. 

تعامل مجلس نهم با دولتها به چه صورت بوده است؟

هرچه از آغاز دولت جديد ميگذرد تعامل بهتر ميشود. اتفاقا اعتقادم اين است که انتخاب آقاي لاريجاني تفاهم را سرعت بخشيده و آرامشي در کشور حاکم ميکند. بدين جهت بهصلاح است که وي انتخاب شود.

برخي نقدهايي به ارتباط مجلس با دولت مطرح ميکنند.

عدهاي هستند که تندتر برخورد کرده و منتقدان شديدي هستند، اما تعداد آنها کم است و مجموعه مجلس در راستاي هماهنگي با دولت قدم برميدارد. چون احساس ميکند که در اختلاف، از جيب ملت هزينه ميشود.

تعامل مجلس با دولت احمدينژاد چطور بود؟ آيا روال کنوني ادامه همان مسير قبلي است؟

آن زمان در ظاهر تعامل بود اما در باطن خيلي هماهنگي نداشتند. مجلس مجموعه عملکرد وي را نميپسنديد و الان هم نميپسندد. گرچه در آن دوران موضعگيري علني کمتر صورت ميگرفت اما عملکردها و رويکردها در حال حاضر متفاوت است.

نقدهايي را که به عملکرد مجلس نهم وارد ميشود قبول داريد؟

عملکرد مجلس ميتواند بهتر از اين باشد. در حال حاضر طرحها و لوايح تنها به ترتيب تاريخ و وصول در دستور کار قرار ميگيرند اما اين امر کفايت نميکند. با توجه به وضعيت خاص کشور بايد با تعامل جدي بين دولت و مجلس، طرحها و لوايحي که از ضرورت‎‎هاي آني کشور هستند در دستور کار قرار بگيرند اما الان ممکن است يک موضوع بسيار مهم براي جامعه در تاريخ آخر مورد رسيدگي قرار گيرد که همين مسائل ميتواند در هيئت رئيسه جديد مجلس هم تجديد نظر شود. نکته ديگر توازن بين تقنين و نظارت است. متاسفانه تا الان مجلس بيشتر به قانونگذاري پرداخته! اين شيوه در گذشته بيشتر بوده اما در دوره جديد مقداري به نظارت پرداخته شده اما باز هم کامل و کافي نيست. تقنين و نظارت دو وظيفه اصلي مجلس است. در مجلس بيشتر بهصورت حجمي قانون وضع ميکنيم اما در بعد نظارت، آنطور که بايد و شايد اقدام نميشود. اگر هم اقدام نظارتي صورت بگيرد صوري بوده و کارآمد نيست. نمايندگان ناظر در دستگاه‎‎هاي اجرايي حضور دارند اما اين حضور خاصيت چنداني ندارد. اميدواريم در سال سوم مجلس اين توازن بين تقنين و نظارت ايجاد شود.

اين مکانيزم چطور ايجاد ميشود؟

با تدبير هيئت رئيسه منتخب.

يعني تغيير اعضاي هيئت رئيسه به اين موضوع کمک ميکند يا طرح جديدي براي تحقق اين امر مدنظر قرار ميگيرد؟

من با دکتر لاريجاني در اين زمينه صحبت کردم. نظر وي مثبت بود و اهتمام دارد که بعد نظارتي را قويتر کند.

پيشبيني شما از آرايش سياسي مجلس دهم چيست؟

با توجه به اختلاف سليقه‎‎هاي فراوان بهخصوص بين اصولگرايان، آرايش سياسي آينده يک آرايش پيچيده خواهد بود. بهنظر ميرسد اصلاحطلبان آرايش و وفاق جديتر و اصولگرايان نيز تنوع بيشتر داشته باشند، که همين امر رسيدن به وفاق را براي آنها سختتر ميکند. با توجه به شرايط موجود، اصلاحطلبان احساس ميکنند فرصت خوبي براي وفاق و کسب کرسي‎‎هاي بيشتر چه در مجلس و چه در دولت بهدست آوردهاند. اين درحالي است که اختلافنظر بين اصولگرايان ريزتر شده و بههمين دليل به اصولگرايان و رهروان ولايت و پايداري و مستقل و... تبديل شدند. اگر اين شرايط ادامه يابد، در انتخابات مجلس دهم موفق نميشوند. بنابراين بايد بين اصولگرايان و اصلاحطلبان معتدل، وفاقي صورت بگيرد.

امکانش وجود دارد؟

براي انتخابات مجلس امکان وفاق بين اصولگرايان معتدل و تقريبا موافق يا غيرمنتقد يا موافق دولت وجود دارد


منبع: هفته نامه پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس