کد خبر 311378
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت با استدلال و منطق قوی، از موضع عزت وارد مذاکره شده به گونه‌ای که همه کشورها به این باور رسیده‌اند که نمی‌توانند با زبان زور و تهدید با مردم ایران سخن بگویند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در مراسم جشن ملی توانمندی و خودکفایی 120 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم عسگراولادی و مرحوم حاج حیدری که از تلاش‌گران این نهاد بودند، گفت: جمله زیبای امام خمینی (ره) که"ما می‌توانیم" باید برای همه ما در عرصه‌های مختلف زندگی یک درس باشد و بدانیم که اراده انسان قادر است بسیاری از مشکلات را از میان بردارد.
وی در ادامه یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور را مسأله اشتغال عنوان کرد و افزود: امروز نیروی جویای کار کشور از میان قشر تحصیلکرده است و هرساله بیش از یک میلیون نفر از این افراد به متقاضیان شغل اضافه می‌شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: باید برای نیروهای جویای کار از جمله زنان تحصیل‌کرده شرایطی ایجاد شود تا شغلی پایدار برای آن‌ها ایجاد شود.
جهانگیری همچنین یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور را تورم خواند و گفت: تورم کشور در مردادماه سال گذشته بیش از 40 درصد بود و دولت همه تلاش خود را بکار گرفت که این روند را به روندی کاهنده تغییر دهد.
وی افزود: خوشبختانه با سیاستگذاری‌های دولت در فروردین ماه، تورم نقطه به نقطه به 17 درصد کاهش پیدا کرد که مهمترین دلیل آن انضباط مالی بود که دولت در سیاست‌های اقتصادی خود به آن پایبند بوده است.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مهمترین پیام انضباط مالی این است که دولت بنا دارد در چهارچوب قوانین حرکت کند نه اینکه بدون مجوز از منابع بانکها و بانک مرکزی استفاده کند.
جهانگیری ادامه داد: دولت حق ندارد به منابع بانک مرکزی دست درازی کند و نباید برای خشنود کردن عده‌ای بیش از میزان مصوب و اختیارات هزینه کند و با ایجاد تورم، به اقتصاد کشور و مردم آسیب وارد نماید.
وی، رکود اقتصادی و رشد منفی اقتصاد را از دیگر مشکلات کشور برشمرد و گفت: دولت با برنامه برای حل مشکل تورم و رکود و مسئله اشتغال وارد سال 93 شده و علاوه بر این مسائل موضوعات مهم دیگری را نیز در دستور کار خود دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری سال 93 ازسوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: دولت مصمم است در سال 93 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده و ضمن برنامه‌ریزی برای خروج از رکود و کاهش تورم، فرصت‌های شغلی ایجاد کند و فشار موجود بر مردم را از میان بردارد.
جهانگیری با تاکید براینکه برای خروج از شرایط رکود اقتصادی باید از ظرفیتهای موجود کشور استفاده شود خاطرنشان کرد: به جهت سخت افزاری و ایجاد ماشین آلات و کارخانجات، کارهای زیادی در کشور انجام شده اما متأسفانه برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با ظرفیتی اندک فعالیت می‌کنند و برخی دیگر نیز به تعطیلی رسیده‌اند.
وی تصریح کرد: باید در مرحله نخست واحدهای تولیدی را احیا کنیم و در مراحل بعدی برخی رشته های صنعتی مولد را که نقشی کلیدی در اقتصاد کشور دارند مورد توجه قرار دهیم.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه صنایع نفت و گاز از مهمترین رشته‌های صنعتی کشور است گفت: در این زمینه دغدغه‌های دیگری نیز وجود دارد که یکی از این دغدغه‌ها اضافه برداشت کشورهای دیگر از میادین مشترک نفتی و گازی است که نباید اجازه دهیم این روند ادامه یابد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت در بخش نفت و گاز و پتروشیمی طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای را در نظر گرفته و امیدواریم بتوانیم در این زمینه گام‌های جدیدی برداریم.
وی با تاکید بر لزوم تهیه و تدوین برنامه‌ای جامع برای رفع مشکلات اقتصادی، افزود: دولت باید در جهت ثبات بخشیدن به شرایط اقتصادی کشور تلاش کند.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: خوشبختانه امروز شرایط اقتصادی شرایطی با ثبات است و دولت توانسته با کنترل برخی مولفه‌ها اجازه ندهد همچون سالهای گذشته نرخ ارز به طور لحظه‌ای تغییر کند.
جهانگیری، به پرونده هسته‌ای کشور نیز اشاره کرد و افزود: دولت در این زمینه با استدلال و منطق قوی، از موضع عزت وارد مذاکره شده به گونه‌ای که همه کشورها به این باور رسیده‌اند که نمی‌توانند با زبان زور و تهدید با مردم ایران سخن بگویند.
وی خاطرنشان کرد: دولت همان‌گونه که در عرصه اقتصادی ثبات و آرامش در کشور ایجاد کرده است در بخش بین المللی نیز ثبات و آرامشی را ایجاد نموده و مسائل بین‌المللی را از این طریق دنبال می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط که دولت در حال ایجاد ثبات و آرامش در بخش اقتصاد و مسائل بین‌المللی است، فعالان اقتصادی باید حضوری جدی پیدا کنند و منافع ملی کشور را به منافع شخصی و لحظه‌ای خود ترجیح دهند.
جهانگیری اظهار امیدواری کرد با مجموعه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال در بخش اشتغال و خروج از رکود دستاوردهای مثبتی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه راه حل مشکلات اشتغال کشور سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و رشد اقتصادی است خاطر نشان کرد: امروز چارچوب علمی در برنامه‌های کمیته امداد حاکم شده و به مددجویان آموزش و مهارت داده می‌شود و در مراحل بعدی از آنها برای بازاریابی و عرضه محصولات حمایت می‌شود که این روند یک تولید واقعی را ایجاد می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از برنامه‌ها و حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در جهت توانمندسازی مددجویان گفت: کمیته امداد یک سیستم نظارتی قوی راه‌اندازی کرده و تا زمانی که واحدهای تولیدی مددجویان نیاز به کمک دارند آنها را مورد حمایت قرار می‌دهد.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از برخی سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد که به مرحله خودکفایی و توانمندی رسیده‌اند قدردانی شد.
جهانگیری پیش از سخنرانی، از نمایشگاه طرح‌های اشتغال و خودکفایی و دستاوردهای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) که در حاشیه این مراسم برپا شده بود بازدید کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس