کد خبر 311333
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چنانچه از ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه دعوت شود از آن استقبال می‌کنیم.

به گزارش مشرق، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره انتخابات عراق گفت: مردم عراق در انتخابات اخیر عزم و انسجام ملی خود برای عبور از مشکلات را به نمایش گذاشتند و باید از آحاد ملت، احزاب، تشکل‌ها و کسانی که در فعالیت‌های سیاسی نقش‌آفرین بودند تقدیر کرد.

** ایران امیدوار است روند تشکیل دولت عراق با همین عزم و اراده ادامه یابد
 
وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات در موعد مقرر، با ساز و کارِ پیش‌بینی شده، رقابت سالم و همچنین اعلام نتایج در زمان مقرر از مولفه‌های مثبت در روند برگزاری انتخابات عراق است.
 
افخم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است روند تشکیل دولت عراق با همین عزم و اراده ادامه یابد و کلیه جریانات سیاسی این کشور براساس قانون در جهت توسعه و شکوفایی عراق گام بردارند و تشکیل دولت فراگیر آینده عراق را رقم بزنند.

** مکاتبات برای آزادی علیرضا عسگری ادامه دارد
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سرنوشت "علیرضا عسگری" معاون اسبق وزارت دفاع کشورمان که در ترکیه ناپدید شده است، بیان داشت: ما نگرانی خود نسبت به ربوده شدن آقای عسگری را در همان موقع به سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ اعلام کردیم و این مکاتبات هنوز ادامه دارد و این موضوع را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌کنیم.

افخم همچنین درباره میدان نفتی آزادگان بیان داشت: درباره خبرهای مربوط به میدان نفتی آزادگان منتظر اطلاعات رسمی هستیم و در حال حاضر در این باره اظهارنظر نمی‌کنیم.

** سفر مقامات ایرانی به عربستان در دستور کار
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دعوت از محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای سفر به عربستان سعودی تصریح کرد: براساس دعوت شفاهی و پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت روابط با کشورهای منطقه، سفرمقامات ایرانی در دستور کار بوده و برنامه‌ریزی‌ها در زمان‌بندی مناسب ادامه دارد.
 
افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم در منطقه هستند و تبادلات دو کشور می‌تواند تاثیرات مهمی در روابط دو جانبه و شرایط منطقه خاورمیانه بگذارد البته امیدواریم آثار همگرایی هر چه زودتر در منطقه پدیدار شود.

** تعطیلی سفارت خساراتی داشته که باید در زمان مناسبت به آن پرداخته شود
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت غرامت به انگلیس به دلیل خسارت‌های وارد شده به سفارت این کشور اظهار داشت: مصاحبه آقای تخت‌روان‌چی با روزنامه گاردین در این زمینه به طور دقیق منتشر نشده است، البته دو طرف مذاکراتی برای انجام سفر مقامات انگلیس به ایران برای ارزیابی خسارات انجام داده‌اند که در این صورت زمینه‌های آغاز پرداختن به این موضوع شکل می‌گیرد، چون تعطیلی سفارت خساراتی داشته که باید در زمان مناسبت به آن پرداخته شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره مذاکرات وین 4 با بیان اینکه گفتگوها در مسیر طبیعی خود قرار دارد ، تصریح کرد: البته مذاکرات سخت، پیچیده و با حساسیت بوده و بسیار جدی است. 

** ایران مصمم به بازی برد- برد است
 
وی ادامه داد: در جلسات مباحث جدی مطرح می‌شود و ما مصمم هستیم که مذاکرات به نتیجه برسد و جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازی برد- برد است.
 
افخم بیان داشت: مذاکرات در مسیر خود با گفتگوهای جدی‌تری روبه رو شده البته این امر قابل پیش‌بینی بود، پیرو گفتگوهای قبلی مذاکرات رسمی از همین دور آغاز شد که تیم ایران مذاکرات را هوشمندانه به پیش برد.
 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: برنامه دور بعدی مذاکرات اعلام شده و ارزیابی شتاب زده نسبت به این روند، دقیق نیست.
 
افخم درباره مذاکرات سازمان انرژی اتمی با نماینده آژانس تصریح کرد: معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در تهران است و مذاکرات یک روزه خواهد بود که این امر پیرو توافق ایران و آژانس بوده و نشان می‌دهد که مذاکرات در مسیر خود ادامه می‌یابد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر توصیه‌های مسافرتی مقامات انگلیسی به شهروندانشان برای سفر به ایران اظهار داشت: توصیه‌های مسافرتی براساس سیاستهای کشورها بوده است چرا که ما هم توصیه‌های مسافرتی به شهروندان خود داریم.  
 
افخم درباره مذاکرات ایران و 1+5 تصریح کرد: مذاکرات دارای مخالفان و منتقدانی است، البته شاهد تحرکاتی از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده هستیم، ما نیز در کشورهای دیگر منتقدانی داریم البته ما مصمم به ادامه مذاکرات و برداشتن گام‌های متوازن و برابر برای تضمین حقوق کشورمان هستیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در این مسیر تحرکاتی صورت می‌گیرد اما مهم هوشمندی طرف مذاکره کننده است.

** مناظره بین مذاکره‌کنندگان و منتقدین، منتفی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا  نمایندگان مذاکره‌کننده کشورمان با تیم مذاکره‌کننده دولت پیشین در صحن علنی مجلس مناظره خواهند کرد، گفت: مذاکره بین مسئولین مذاکره‌کننده و منتقدین، منتفی است چرا که این کار جایگاه کار مذاکره را تقلیل داده و طرح چنین مسائلی زیر سوال بردن اصل سیاست‌ها و شیوه مذاکرات و محور‌های دولت است، زیرا طرف مقابل بحث اصلی مذاکرات را نمی‌داند و دولت از پیش آمادگی خود را برای رفع ابهامات این توافقنامه اعلام کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما آمادگی خود را برای ارائه پیشنهادات از سوی کارشناسان و متخصصان اعلام کرده و از پیشنهادات آن‌ها در بخش‌های تخصصی خود استفاده خواهیم کرد.
 
افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مذاکرات دور دوم با 1+5 به نتیجه نرسد، دولت یا وزارت  امور خارجه چه تصمیمی اتخاذ می‌کند، گفت: دیپلمات‌ها مسیر و کار سختی را پیش رو دارند و ما از پیش نمی‌توانیم گمانه زنی کنیم و لذا متناسب با پیشرفت مذاکرات، آینده را ارزیابی خواهیم کرد، البته در همین حال گفتگو‌ها بسیار جدی و سریع و حرفه‌ای پیش خواهد رفت و ما مصمم هستیم که بر مبنای برد- برد سیاستهای جمهوری اسلامی را پیش ببریم.

** تلاش برای بازگشت سالم نیکبخت به کشور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد آخرین خبرها از وضعیت "نوراحمد نیکبخت" و سفر معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه یمن اظهار داشت: برنامه سفر حسین امیر عبدالهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه یمن در دستور کار است و احتمال دارد که این سفر امروز شروع شود.
 
وی افزود: همچنین بحث همکاری‌های ایران و یمن در این زمینه مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
 افخم ادامه داد: ما از مقامات یمنی می‌خواهیم که به طور جدی در این زمینه همکاری کند، کمیته پیگیری جمهوری اسلامی ایران در این مسئله به اطلاعات و جزئیات بیشتری رسیده است و به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد تا زمینه‌های بازگشت سالم نوراحمد نیکبخت به جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

** استرداد اعضای گروهک تروریستی منافقین به کشور دنبال می‌شود
 
افخم همچنین در  مورد دیدار رئیس قوه قضائیه کشورمان با همتای عراقی خود و طرح مسئله تحویل اعضای گروهک تروریستی منافقین به جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در گفتگو‌ها میان مسئولین ایران و عراق، همواره موضوع منافقین مطرح می‌شود، این‌ها گروهک تروریستی هستند که قریب به هفده هزار انسان بی گناه را به شهادت رسانده‌اند بنابراین از طریق مجامع بین‌المللی تلاش شده تا زمینه استرداد آن‌ها به کشور‌مان فراهم شده است چرا که ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم کسانی که در پرونده خود قتلی ندارند امکان بازگشت برایشان فراهم است و متناسب با جرایمشان با آن‌ها برخورد می‌شود بنابر این مسئله استراد اعضای گروهک تروریستی منافقین با همکاری سایر نهاد‌ها دنبال می‌شود.

** جزئیات خرید ویلا برای سفیر ایران در نروژ
 
سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوال دیگری پیرامون خرید ساختمانی در نروژ برای سفیر کشورمان گفت:در مورد اینکه ساختمانی خریداری  شده خبر درست است، خرید مکان برای دیپلمات‌ها برنامه‌ای است که در دستور کار بسیاری از کشورها وجود دارد و این خرید‌ها از نظر اقتصادی بررسی و سپس انجام و متناسب با بودجه درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.
 
وی افزود: این مباحث در یک کمیته خاص بررسی می‌شود و بحث خرید ساختمان در نروژ هم همین گونه بوده است، اما با توجه به اینکه هزینه‌های اقامتی سفیر در این کشور بسیار بالا بوده است گروه کارشناسی اعلام کرده که خرید ملک به صرفه‌تر است از این رو ملکی خریداری شده که متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، بنابر این باید متناسب با شئونات کشور، تردد ها و سایر مسائل بررسی شود  البته عدد و رقم قطعی آن را بنده نمی‌دانم ولی متوجه شده‌ام که حتی تخفیفی را هم گرفته‌اند.
 
افخم تاکید کرد: همه خریدها بر اساس شئونات کشور است، سفیر ایران در نروژ هم دیپلماتی با سابقه است بنابر این برخی مباحث رسانه‌ای که در این زمینه اعلام شده است غیر حرفه‌ای هستند.

** لزوم همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با تروریسم
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد خطر گسترش گروه‌های افراطی در کشورهای اسلامی هشدار داد و اظهار داشت: گروه‌های تروریستی و افراطی، خطری هستند  که به تدریج در همه جهان گسترش یافته‌اند، ما نگرانی خود را در این خصوص و در خصوص ربوده شدن دانش‌آموزان دختر مدرسه‌ای در نیجریه توسط گروه تکفیری "بوکوحرام" اعلام کردیم.

وی ادامه داد: در همین راستا روز گذشته حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ملاقاتی با سفیر نیجریه داشت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به  آزادی این دختران را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد البته قطعا همکاری و اتفاق نظر مجموع کشورهای اسلامی می‌تواند مانع وقوع اینگونه اقدامات تروریستی و افراطی شود بنابراین نیاز به اقدامی جدی برای مقابله با اینگونه تحرکات تروریستی و افراطی می‌شود.

** ایران از دعوت سوریه برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری استقبال می‌کند

 افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا دولت سوریه برای رصد انتخابات آتی این کشور از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرده است یا خیر، اظهار داشت: چنین برنامه‌ای در دستور کار است و چنانچه از ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور دعوت شود از آن استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفتگوهای سوری- سوری تاکید داشته چرا که به زعم ما جامعه جهانی به این درک رسیده که باید بر مبنای واقعیات سوریه و احترام به خواست ملت این کشور تصمیم‌گیری شود لذا امیدواریم این واقع نگری در میان تمام طرفها لحاظ شود، در عین حال باید گفت تحریک گروه‌های مخالف در این بحران نتیجه‌ای نخواهد داشت و فکر می‌کنیم بهترین راهکار سیاسی، توجه به واقعیات سوریه  است.

** پیگیری وضعیت جمشید دانایی‌فر و حامد صداقتی ادامه دارد
 
وی  در ادامه اظهاراتش و در پاسخ به سوال دیگری در مورد "جمشید دانایی‌فر" مرزبان ربوده شده کشورمان بیان کرد: در این راستا سفرهایی را مسئولین  کشور ما به کشور پاکستان داشتند و پیگیری این موضوع ادامه دارد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ربوده شدن شمشیر باز ایرانی اظهار داشت: نهادهای ذیربط داخلی در حال پیگیری این مسئله هستند اما وزارت خارجه هنوز در مورد این مسئله ارتباطی با موضوعیت نداشته است.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که دانایی‌فر زنده است، اظهار داشت: اظهار نظرهای متعددی در این زمینه وجود دارد، تماس‌ها برای دریافت اطلاعات بیشتر در جریان است و پیگیری‌ها ادامه دارد و ما خواهان روشن‌شدن سرنوشت وی هستیم.

** همکاری‌های تهران-ریاض پروتکل‌ ویژه‌ای نمی‌طلبد
 
افخم در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان سعودی گفت: در این خصوص ما دعوتنامه شفاهی داشته‌ایم،  گفتگوها بین تهران و ریاض روشن است و جمهوری اسلامی ایران نیز با ابتکار عمل اعلام کرد که در راستای سفر به کشورهای منطقه، سفر به عربستان نیز در دستور کار است و فکر می‌کنم همکاری‌های دو کشور  آن قدر زمینه و پیشینه دارد که پروتکل‌های ویژه‌ای را نمی‌طلبد لذا در صورت انجام این سفر زمان  آن اطلاع رسانی خواهد شد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت امیر حکمتی جاسوس آمریکا که در بازداشت به سر می‌برد، اظهار داشت: هنوز خبری در این خصوص ندارم.

** امیر کویت دهه اول خرداد وارد تهران می‌شود
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر امیر کویت  به  ایران  گفت: این سفر به دعوت دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در دهه اول خرداد صورت می‌گیرد و گفتگوها  میان دو کشور در سطوح عالی در جریان است.

وی افزود: گروه‌های کارشناسی در حال تنظیم اسنادی برای امضای توافقات هستند و آنچه مسلم است اینکه بهبود روابط بین ایران و کویت صفحه جدیدی از روابط دو کشور را خواهد گشود.
 
 افخم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد اینکه  آیا دکتر روحانی به ترکیه و آمریکای لاتین نیز سفر خواهد کرد، گفت: سفر به ترکیه و آمریکای لاتین در دستور کار قرار دارد اما زمان دقیق آن معین نیست  و در صورت قطعی شدن  زمان هر دو سفر اعلام خواهد شد.

**  مذاکرات هسته‌ای یک بحث ملی و فرا جناحی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد توافق ایران و 1+5 در زمان‌بندی مشخص شده تصریح کرد:طرفین یک دوره شش ماه را اعلام کرده‌اند و این مسیر تعیین کننده است که آیا نیازمند تمدید دوره زمانی هستیم یا خیر، بنابراین نمی‌توانیم در این خصوص پیش‌بینی کنیم، عزم طرفین بر این است که توافق در زمان مقرر به نتیجه برسد اما اگر نشد، مذاکره‌ای انجام شود تا برای توافق در دور بعدی تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد.
 
خبرنگاری از افخم پرسید که وزیر خارجه اعلام کرده‌ که نباید اتفاقات سال 2005 تکرار شود، آیا ظریف منابع ملی را به منابع حزبی و جناحی  خود گره می‌زند که وی در پاسخ گفت: مذاکرات ادامه دارد و متوقف نشده است و عزم دو طرف بر ادامه است، مذاکرات هسته‌ای یک بحث ملی و فرا جناحی است و تیم هسته‌ای هم بر این اساس مسیر را دنبال می‌کند و ایجاد شائبه برای سیاسی شدن مذاکرات غیر موثق و نادرست است .
 
افخم ادامه داد: امیدواریم دوستان نیز با نگاه ملی به این مسئله نگاه کنند، تیم مذاکره کننده ، شورای عالی امنیت ملی و تصمیم گیرندگان عالی در این موضوع دخیل هستند.
 
سخنگوی وزارت خارجه افزود: در مذاکرات به طرف‌های غربی اعلام شده است  که از زیاده خواهی‌های خود دست برداشته و اشتباهات گذشته را دنبال نکنند، لذا نگاه به تیم هسته‌ای در همین راستا است تا  اشتباهات گذشته طرف غربی مانع از پیشرفت در مسیر نشود، بنابراین هیچگاه نگاه جناحی و سیاسی بر مذاکرات حاکم نیست و روند مذاکرات گواه خوبی که تیم هسته‌ای به طور حرفه ای و در همین خصوص گفته‌ها را دنبال می‌کند.

** بر سر مسئله‌ی دفاعی کشورمان مذاکره نمی‌کنیم
 
افخم در  پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده که در این دور از مذاکرات آمریکا در مورد توان موشکی ایران خواستار بحث بوده است، اظهار داشت: در مذاکرات وین درباره موضوعات متعددی که از قبل نیز مطرح بوده است بحث شده است، ما همواره اعلام کرده ایم بر سر مسئله‌ی دفاعی کشورمان مذاکره نمی‌کنیم و تا پایان هم این مسئله  ادامه دارد.
 
وی افزود: در این دوره از گفتگوها موضوعات متعددی از جمله غنی‌سازی، مسئله اراک و تحریمها مجددا به طور رسمی مورد مذاکره قرار گرفته است و ما اعلام کرده‌ایم مقابل زیاده خواهی‌های طرف غربی مقاومت می‌کنیم در عین حال نسبت به اینکه توافق  در مسیر برد- برد حاصل شود پایبند هستیم.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد استخدام‌های وزارت امور خارجه و طرح مهر آفرین اظهار داشت: طرح مهر آفرین با موانع قانونی روبه رو شده است و تا این موانع حل نشود وضعیت افراد مشمول به شکل سابق است.
 
 وی افزود: وزارت خارجه یک جدول زمانبندی برای برگزاری آزمون استخدامی دارد و در دوره قبل مراحل مصاحبه و گزینش را انجام و شناسایی‌ها را صورت داده و مراحل استخدام برخی از افراد انجام شده است  و نیروی اولیه وارد شده البته تعدادی باقی مانده است که نهایی خواهند شد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد مستند "من روحانی هستم" و وضعیت " حمید ابوطالبی" گفت: در خصوص آقای ابوطالبی اقدام جدیدی صورت نگرفته است.
 
وی افزود: در خصوص مستند "من روحانی هستم" نیز به اندازه کافی واکنش نشان داده شده است و امیدوارم تلاشهای حرفه‌ای در این زمینه صورت بگیرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    آفرین به بچه های باشگاه خبرنگاران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس