کد خبر 310979
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

محسن برمهانی کارگردان مستند «کریم» درباره انقلاب مردم تونس در پی سخنان اخیر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: پیش از این «کریم» 6 بار در تونس توسط شبکه «جنوبیه» این کشور پخش شده و هیچ اعتراضی به آن نشده است.

گروه فرهنگی مشرق - محسن برمهانی کارگردان مستند «کریم» درباره انقلاب مردم تونس در پی سخنان اخیر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درباره علل توقیف برخی فیلم‌های ایرانی در تونس و مرتبط کردن آن به اکران این مستند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس گفت: آقای ایوبی معاون سینمایی است و از معاون سینمایی انتظار می‌رود که مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی را بیان کنند نه مواضع سیاسی و دیپلماتیک؛ چراکه در مواضع سیاسی و دیپلماتیک رویکردی به مسائل مختلف وجود دارد و ملاحظاتی وجود دارد اما در عرصه فرهنگ این امر متفاوت است.
 
وی افزود: شما می‌بینید که آمریکا از یک طرف با ما مذاکره می‌کند و در طرف دیگر فیلم‌هایی چون «300» دو را می‌سازد لذا دلیلی ندارد که ما همان وزنی را پیش‌ ببریم که در سیاست خارجی کشورمان پیش می‌بریم.
 
* تعجب کردم که معاون سینمایی کشور نگران از فیلمی است که در حد 30 ثانیه درباره حضرت صاحب‌الزمان صحبت کرده است
 
برمهانی با بیان اینکه من به عنوان کارگردان حرف می‌زنم، درباره مستند «کریم» گفت: این فیلم، داستان زندگی پسری به نام «کریم» است که حتی سعی کردیم غلظت حرف‌های او را کم کنیم و حرف‌ها را واقع بینانه‌تر بیان کرده و هیچ اغراقی نداشته باشیم.
 
وی افزود: کریم آن چیزی است که شما می‌بینید و الان هم هست و می‌توانند با او صحبت کنند؛ او در یک منطقه فقیر نشین همچنان زندگی می‌کند و می‌توانند بروند ببینند آیا این حرف‌ها مال اوست یا خیر.
 
این مستندساز کشورمان با ابراز تعجب از سخنان ایوبی اظهار داشت: تعجب کردم که معاون سینمایی کشور نگران از فیلمی است که در حد 30 ثانیه درباره حضرت صاحب‌الزمان صحبت کرده است.
 
وی در این باره افزود: ‌در این باره باید بگویم که «کریم» صفحه فیسبوکی داشت که در آن به زبان عربی درباره حضرت مهدی(عج) نوشته بود که به ایشان اعتقاد دارم و ایشان به دنیا خواهند آمد که این همان تفکر اهل سنت درباره آن حضرت است و در آن فیلم هم همین است یعنی کریم حرف اهل‌تسنن را نقل کرده است و تبلیغ تشیع نیست.
 
برمهانی تصریح کرد: این خیلی بد است که اگر حرف حقی را توقیف می‌کنند، بگوییم ما بد عمل کردیم و سریع به دولت گذشته بچسبانیم؛ جالب است بدانید که یک متفکر عرب درباره توقیف فیلم‌های ایرانی در تونس گفته این نشانه نفوذ وهابیت در تونس است نه نشانه ضعف عملکرد ایرانی‌ها.
 
وی با بیان اینکه مستند «کریم» ربطی به دولت گذشته ندارد، افزود: در آن زمان هرچقدر زنگ و تماس با آقای شمقدری گرفتیم حاضر نشد که فیلم را ببنید و در جریان تولید فیلم نبود و اینکه آقای ایوبی می‌گوید این فیلم تحت سیطره دولت قبل ساخته شده عجیب است؛ اگر حرف مستند حرف حقی است سند افتخار است و اگر ناحق است باید دلایل آن را بگویید نه اینکه دست را در برابر برخی حملات بالا ببریم.
 
برمهانی ادامه داد: من خودم قبل از انقلاب تونس داور جشنواره کارتاژ بودم و بعد از آن چند سفر تونس رفتم و با مردم این کشور زندگی کردم و من اگر بیشتر از ایوبی تونسی‌ها را نشناسم کمتر از ایشان نمی‌شناسم؛ به هرحال این سخنان ایوبی عجیب‌تر بود تا اینکه به فیلم من در تونس حمله شود.
 
محسن برمهانی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از این نیز مستند «کریم» در تونس نمایش داشته یا نه گفت: پیش از این «کریم» 6 بار در تونس توسط شبکه «جنوبیه» این کشور پخش شده و هیچ اعتراضی به آن نشده است.
 
وی با بیان اینکه سخنان ایوبی بحث «کریم» نیست بلکه یک بحث کلان است، افزود: من بحثی با مدیران قبلی و فعلی ندارم بلکه یک مستندسازم و با همه مدیران کار کرده‌ام؛ ما به عنوان مستند ساز کارمان را کردیم؛ امام اول انقلاب سیاست خارجی ما را حمایت از مستضعفان عالم اعلام کرد حال اگر قرار است تغییر کند به ما اعلام کنید؛ چرا نگاه فرهنگی ما باید اینگونه باشد.
 
* به بیداری اسلامی معتقدم اما تعمدا در مستند کریم از عنوان «بیداری اسلامی» استفاده نکردم
 
بنابر این گزارش، محسن برمهانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی انتقادات به مستند «کریم» در تونس پاسخ داد و گفت: این فیلم یک فیلم مستند شخصیت‌محور است و دارد کاراکتری را دنبال می‌کند که توقعی از انقلاب تونس دارد و اول فیلم می‌گوید که آن چیزی که ما به دنبال آن بودیم اتفاق نیافتاده است.
 
وی با بیان اینکه وقتی مستند شخصیت‌محور می‌شود، نمی‌توانید این شاخه به آن شاخه شوید، افزود: نمی‌توانید بگویید کریم را رها کنیم و سراغ فرد دیگری برویم بلکه باید مسیر مستند من با شخصیت من یکی باشد.
 
برمهانی با بیان اینکه کریم با اقشار مختلف ارتباط دارد و در مستند به نمایش درآمده، اظهار داشت: در طول فیلم، «کریم» با یک دختر یهودی برخورد می‌کند که در اعتراض به تجمع اسلامگراها ایستاده و آنها را نشان می‌دهیم؛ کریم با یک رپر نیز دیدار می‌کند و در مسجد و در مکان‌هایی که در آنجا خلاف می‌کرد نیز با او بودیم و این واقعیت جامعه تونس است.
 
وی افزود: کریم خودش می‌گوید که یک آدم مذهبی نیست و تنها یکبار در طول فیلم نماز می‌خواند و می‌گوید که حس خوبی دارم.
 
این مستندساز با بیان اینکه در مستند کریم به هیچ عنوان اسمی از انقلاب ایران برده نشده، تصریح کرد: من حتی تعمداً از عنوان بیداری اسلامی هم استفاده نکردم.
 
* سعی کردم جامعه تونس را نشان دهم و تلاشی برای ارائه مفهوم خاصی نداشتم
 
وی افزود: کریم نامزدی دارد که با حجاب است البته به معنای ما و بچه حزب‌الهی‌‌ها مذهبی نیستند؛ عکس کارت شناسایی نامزد «کریم» در دوره قبل از انقلاب باید غیرمحجبه باشد اما اکنون که انقلاب شده می‌خواهد عکس خودش را محجبه کند و این اتفاقی است که در این کشور رخ داده است.
 
برمهانی ادامه داد: ما در این مستند در اداره پلیس تونس اولین پاسپورت‌های محجبه در تونس را نشان می‌دهیم و سپس مسئول پلیس تونس به ما آماری داد که ما در مستند نیاوردیم و گفت روزانه 12 هزار نفر تقاضای محجبه‌کردن کارت شناسایی و پاسپورت خود را دارند لذا من سعی کردم جامعه تونس را نشان دهم و تلاشی برای ارائه مفهوم خاصی نداشتم.
 
وی در پایان با بیان اینکه موافق عنوان «بیداری اسلامی» هستم، گفت: اما من یک آدم حرفه‌ای در عرصه کاری‌ام هستم و اصلاً نخواستم این نگاهم به حوادث منطقه را به زور در مستند بگنجانم و حتی برخی در ایران منتقد بودند که چرا از برخی از نمادهای اسلامی به سادگی عبور کرده‌ای.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس