کد خبر 310541
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

کتیبه تاریخی شهر پارسه در نزدیکی نقش رستم چند روز پیش مورد سرقت سارقان میراث فرهنگی قرار گرفت ولی از آنجا که برداشتن این کتیبه از روی صخره‌ها بسیار مشکل بوده است سارقان نتوانستند آن را از مکان خود جدا کنند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، کتیبه تاریخی شهر پارسه یکی از کتیبه های مهم موجود در این شهر بوده است که در نزدیکی نقش رستم و در دل صخره ای قرار دارد ولی بخش هایی از آن خانا نیست. با این حال سارقان از فرصت استراحت یگان حفاظت نقش رستم استفاده کرده و برای سرقت آن اقدام کرده بودند حتی بخش هایی از این کتیبه را نیز تخریب کرده اند تا بتوانند آن را از صخره جدا کنند ولی نتوانسته اند این کتیبه را از جای خود بردارند به همین علت کار را نیمه تمام گذاشته بودند.

مسئولان یگان حفاظت مجموعه تاریخی نقش رستم متوجه این سرقت شده و اطلاع رسانی کردند و کارشناسان میراث فرهنگی استان فارس نیز به آن مکان رفته و درصدد مرمت بخشهای از بین رفته برآمدند و آن را با سیمان بر سر جای خود محکمتر کردند!

در این باره یکی از کارشناسان میراث فرهنگی در استان فارس با تایید این خبر به خبرنگار مهر گفت: این کتیبه اگر چه تاریخی و مهم است ولی چون هخامنشی نیست، ارزش سرقت و فروش آن وجود ندارد. بنابراین سارقان متوجه اقدام خود نبوده اند و فقط با این استدلال که تاریخی است، قصد سرقت آن را داشته اند  درحالیکه نمی دانند خریدار این نوع کتیبه ها بسیار کم است. در استان فارس موارد بسیاری دیده می شود که قاچاقچیان اثری را بدون مطالعه تخریب می کنند و پس از آن متوجه می شوند که شی با ارزشی نبوده است. در این مکان نیز از آنجاکه جزو محدوده پارسه به حساب می‌آید سارقان تصور می کنند هر کتیبه یا نقش برجسته‌ای که پیدا کنند، لزوما هخامنشی و یا دارای ارزش تاریخی بسیار مهم است درحالیکه به کاهدان می‌زنند!

سرقت این کتیبه تاریخی ناکام ماند چراکه سارقان باید حداقل برای جدا کردن این کتیبه از صخره 10 تا 15 ساعت وقت صرف می‌کردند این خطر اگرچه از سر میراث فرهنگی شهر پارسه گذشت اما از آنجاکه مکان آن با محل استقرار یگان حفاظت مجموعه نقش رستم تنها 700 متر فاصله دارد، کم کاری نیروی یگان توجیهی نخواهد داشت چرا که این مجموعه قرار است در فهرست میراث جهانی قرار گیرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس