
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، محمدحسين نکويي مهر ـ مديرعامل سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان ـ که در يک نشست خبري در آستانه روز ملي حمايت از مصرف کنندگان (9 اسفند) سخن ميگفت بر لزوم ايجاد انجمنهاي حمايت از مصرف کننده تاکيد کرد.
او گفت: قانون حمايت از مصرف کننده زمينه ايجاد تشکلهاي مردمي را محيا کرده است و منجر به تشکيل اين انجمنها در 10 استان شده که تا روز ملي حمايت از حقوق مصرف کنندگان اين تعداد به 13 استان خواهد رسيد.
وي ادامه داد: در ماه آينده تمامي استانها انتخابات اين انجمنها را برگزار خواهند کرد و تا نيمه دوم سال آينده انجمن ملي حمايت از مصرفکننده تشکيل ميشود.
به گفته وي از جمله وظايف انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف کنندگان آگاه سازي مصرف کنندگان بررسي شکايات و خدمات مشاورهاي، پيگيري شکايات، انتشار اطلاعات مورد نياز و جلوگيري از تباني و انحصار است.
نکويي مهر عنوان کرد: روز ملي حمايت از مصرف کنندگان در شرايطي برگزار ميشود که قانون هدفمندسازي يارانهها در حال اجرا بوده و اين قانون هم اکنون در حال عملياتي شدن است.
مديرعامل سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان اضافه کرد: دو بخش عمده در قانون حمايت از مصرف کنندگان لحاظ شده است که بخش اول آن قوانين مربوط به عرضه کنندگان کالا و برخي از اين قوانين براي اولين بار است که اجرا ميشود.
نکويي مهر از جمله محورهاي مورد تاکيد در قانون حمايت از مصرف کنندگان کالا را مورادي مانند بحث سلامت کالا، صدور ضمانت نامه براي کالاهاي با دوام، ارائه نمونه کالا، ارائه اطلاعات کمي و کيفي لازم از کالا، داشتن نشان استاندارد براي کالاها، داشتن نمايندگي رسمي و تعمير مجاز براي کالاهاي سرمايهاي و ممنوعيت فروش اجباري و شفافيت قيمت ذکر کرد.
معاون وزير بازرگاني در پايان سخنانش يادآور شد: شفافيت ارائه خدمات و همچنين ممنوعيت تباني و تبليغات غير مانع نيز از جمله موارد مطرح شده در قانون حمايت از مصرف کننده است.