متحیر مانده‌ام از برخی مراکز مدعی مردم نهاد و برخی چهره‌ها که با به زندان افتادن یک نفر، ناگهان فریاد «وا حقوق بشر»شان تمام رسانه‌های داخل و خارج را برمی‌دارد، اما این جا در برابر بیگانه برای احقاق حق هموطنان‌شان تنها تماشاگرند و قدم از قدم برنمی‌دارند.

به گزارش مشرق، محمدحسین جعفریان" که از روزنامه‌نگاران پیگیر نقض حقوق زندانیان ایرانی در کشور ترکمنستان است در یادداشتی، به شرح کوتاهی از ماوقع پرداخته است.

*****

چه مرکزی مسؤول رسیدگی به زندانیان ما در ترکمنستان است؟پس از آنکه در این ستون و در روزنامه خودمان به ماجرای زندانی‌شدن شمار زیادی از هموطنان‌مان در ترکمنستان پرداخته شد، برخی رسانه‌های مجازی و غیرمجازی دیگر هم کارهایی کردند. رسانه ملی هم چند گفت‌وگو از جمله با صاحب این قلم گرفت و حتی شنیده شد پایگاهی برای پیگیری سرنوشت اینها در فضای مجازی تشکیل شده است. در این میان، من تلفن‌های زیادی از خانواده‌های اینها داشتم یکی از خانواده‌ها لطف کرده بود(!) و شماره مرا به همه داده بود و طی هفته گذشته بی اغراق بیشتر از یکصد تلفن به من در این باره شده و همه آنها هم انتظار پیگیری و پاسخگویی داشتند.

من از یک سو دلم می‌سوخت و با آنها همدردی می‌کردم، اما از سوی دیگر کاری جز نوشتن نمی‌توانستم انجام دهم. اغلب این خانواد‌ه‌ها از قشر ضعیف اقتصادی بودند. هر چه توضیح می‌دادم من تنها روزنامه‌نگاری هستم که مطلبی در این باره نوشته‌ام، گوش‌شان بدهکار نبود و یکسره شروع می‌کردند از اوضاع بد زندگی و عدم پاسخگویی مسؤولان داخلی گلایه‌کردن. شگفت‌زده شده بودم، از اینکه چطور این همه خانواده طی این همه سال یک مرجع برای رجوع و پاسخگویی نداشته‌اند. چندان‌که یافتن یک شماره تلفن از فردی که در این باره حرفی در جایی زده باید برای‌شان چنان مهم باشد که همه به آن متوسل شوند.

در میان تلفن‌ها برخی براستی تکان‌دهنده بودند. مثلاً خانمی نقل می‌کرد؛ همسرم زیر نظر بهزیستی تحت درمان برای ترک اعتیاد بود. در مرز ترکمنستان با وجود مدارک پزشکی موجود، صرفاً به خاطر داشتن ده - دوازده قرص متادون که بنا به تجویز پزشک و با داشتن نسخه جهت درمان همراهش بوده، به 18 سال زندان محکوم شده و کل ماشین و بار آن را نیز مصادره کرده‌اند.

به همین ترتیب خانم دیگری که خود ایشان نیز از هموطنان ترکمن کشورمان بود، نقل می‌کرد؛ همسرم چند سال به ترکمنستان می‌رفت و از آنجا پارچه می‌آورد، اما دفعه آخر او را در هتلش بدون هیچ توضیحی دستگیر کرده‌اند، مدت‌ها گذشته، اما هنوز حتی اتهامش را به ما نمی‌گویند؛ نیز چوپانهایی که به صرف گذر اشتباهی از مرز به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

 باری من یک روزنامه‌نگارم، اما اگر از مقام‌ها و مسؤولان ذی‌صلاح کسی این ستون را می‌خواند، خواهش می‌کنم در جهت حل مشکل عجیب این خانواده‌ها آستین بالا بزنند. در گام نخست مرکزی را مسؤول رسیدگی و پاسخگویی به اینها کنند تا چنین سرگردان نباشند.

 متحیر مانده‌ام از برخی مراکز مدعی مردم نهاد و برخی چهره‌ها که با به زندان افتادن یک نفر، ناگهان فریاد «وا حقوق بشر»شان تمام رسانه‌های داخل و خارج را برمی‌دارد، اما این جا در برابر بیگانه برای احقاق حق هموطنان‌شان تنها تماشاگرند و قدم از قدم برنمی‌دارند. باری هر چه هست مسؤولان باید بپذیرند شرایط فعلی در شأن این دولت و سرزمین بزرگ و اتباعش نیست. بیش از این اجازه تحقیر ایران و ایرانی را ندهید. البته صبح امروز (دوشنبه) خانواده‌های این عزیزان در مقابل نمایندگی وزارت خارجه در مشهد برای حل مشکل‌شان تجمع دارند که امید است مسؤولان فریاد آنها را بشنوند.


منبع: قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    من که لباسام آستین نداره ظریف لباس آستین دار میپوشه.بهش بگید آستیناشو بالا بزنه برای حل این مشکل
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    یه کاری هم واسه ایرانیازندانی مالزی بکنید که حکم اعدام براشون صادر کردن وچن تا دختر هم بینشون هستن
  • تراژدی دهشتناک ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    وضعیت زندان های ترکمنستان خیلی وحشتناک و رقت باره خیلییییی این زندانیان نه تنها دارن حبس می کشن بلکه واقعا و به معنای واقعی کلمه و بدون هیچ اغراقی جون و زندگیشون در خطره ! کاش مسئولین محترم یه ذررررره حس انسان دوستی و ترحم و دلسوزیشون تکونی بخوره (حس مسئولیت پذیری و وجدان کاری و خدمت به خلق پیشکششش) و بجای رفع و رجوع کردن های کلیشه ای موضوع و برخوردهای شعارگونه و توجیه کردن و دلداری دادن های سرزبانی بی خاصیت واقعا یه همتی بکنن و یه راه حلی ارائه بدن بابا همین ترکمنستان و دولت و مردمشون واقعا با ما مشکل خاصی ندارن و همیشه زندانیای ایرانیو به مناسبت های مختلف و چندتا چندتا عفو و آزاد می کردن حالا تو این چند ماهه چی شده که دیگه به بن بست کشیده شده و همه چی قفل شده خدا میدونه امان از بی کفایتی و کارنابلدی امااااان که جان و مال و زندگی این همه هموطنو به خطر انداخته ...
  • امیر ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این دسیسه مرزبانای ترکمنه هرکی حق و و حسابشونو نده مواد تو ماشینش جاسازی میکنن میندازنش زندون تا بقیه بترسن رشوه بدن
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    برای شناختن چهره واقعی ترکمنها سفرنامه موسیو رامبری تحت عنوان: سیحت درویش دروغین در آسیای مرکزی را بخوانید.
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    دليل قفل شدن اين ماجرا اينه كه تركمنستان 4 يا 6 نفر زنداني در ايران به جرم شورش در انتخابات 88 را دارد كه در مقابل استرداد زندانيان ايراني، آزادي يا استرداد اونا رو ميخواد كه ظاهرا اين 4 يا 6 نفر براي ايران مهمتر از 300 نفر زنداني و حدود 1500 نفر خانواده هاشونه!!!! كه حاضر به استرداد اونا نيست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس