یک کارشناس فرانسوی در بررسی گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم جهانی می نویسد که در این گزارش کشورهای زیادی به عنوان قربانیان تروریسم معرفی شده اند به غیر از چهار کشور ایران، سوریه، کوبا و سودان که از عاملان توسعه تروریسم معرفی شده اند.

گروه بین الملل مشرق- "تیری میسان" خبرنگار و کارشناس سرشناس فرانسوی که جزء اولین افرادی بود که به ساختگی بودن حملات 11 سپتامبر توسط دولت آمریکا اشاره کرد در گزارشی در خصوص گزارش  گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم می نویسد: وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه "تروریسم در جهان" را روز 30 آوریل سال جاری میلادی منتشر کرد. از نظر سازمان ملل تروریسم همان تعریفی را دارد که «الکس پی اشمیت» ارائه داده است: تروریسم روشی از مبارزه است که در آن از قربانیان نمادین یا اتفاقی به عنوان هدف ابزاری خشونت استفاده می شود. این قربانیان ابزاری، غالبا دارای ویژگی های گروهی یا طبقاتی مشترکی هستند که معیار انتخاب آنان به عنوان قربانی است. به خاطر سابقه استفاده از خشونت در مقابل یک گروه یا طبقه مشخص، سایر اعضای گروه نیز همواره در ترس به سر می برند.این گروه یا طبقه که امنیتشان از سر عمد مورد تهدید قرار گرفته است، در معرض ترور قرار دارند. قربانیان خشونت از طرف اغلب ناظرین که شاهد موضوع هستند به دلیل شقاوت و بی رحمی موجود در ترور و به دلیل زمان آن(مثلا این که در زمان صلح اتفاق می افتد)یا مکان آن(این که در میدان جنگ واقع نمی شود)کاملا غیر قابل قبول و نامعقول تلقی می گردد.این اعمال تروریستی مخاطبینی فراسوی اهداف تروریسمی پیدا می کنند. هدف این روش غیر مستقیم مبارزه، تغییر روش ها و ایده های مخاطبین است که درصدد است تغییری مثلا در دولت یا در افکار عمومی ایجاد کند و نهایتا تروریست ها بتوانند به اهداف کوتاه مدت یا بلندمدت خود برسند»

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم جهانی ایران را قربانی تروریسم نمی‌داند

اما از سال 2004، قانون آمریکا ترویسم را بعنوان «خشونت با انگیزه سیاسی، قصد قبلی که توسط گروههای محلی و یا سازمانهای مخفی علیه اهداف غیرمبارز صورت می گیرد، تعریف می کند.»

هدف این تعریف، محکوم کردن مقاومت در مقابل استعمارگری یا امپریالیسم و مبرا کردن جرایمی است که توسط دولت استعمارگر اسرائیل و کشورهای امپریالیست غربی که آمریکا در صدر آن قرار دارد، می باشد.

این تعریف، مقاومت را شبیه به تروریسم می داند. قبل از جنگ جهانی دوم، واژه «مقاومت» به مفهوم نیروهای استبدادی بود که مخالف پیشرفت بودند اما بعد از جنگ جهانی دوم، این واژه به مفهوم «هرگونه حرکتی که مخالف اشغال یک کشور توسط نیروهای خارجی باشد» و در اشاره به مقاومت فرانسه مقابل یاران نازی و مقامات نظامی و غیرنظامی آلمان ها بود.


القاعده در نظر وزارت خارجه آمریکا

گزارش وزارت خارجه آمریکا جرایمی را که بدون هدف علیه غیرنظامیان صورت می گیرد را به استثنای آنهایی که توسط امپراطوری آمریکا صورت می گیرد با عمل «مقاومت» یکی دانسته است. همانطور که در این گزارش آمده است، مرکز تروریسم جهانی در حال حاضر در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی (MENA) حول محور القاعده و گروههای وابسته به آن است. گرچه در بخشی از این گزارش آمده است که 8 هزار قربانی تروریسم در عراق در سال 2013 وجود داشته است اما باقی این سند با حذفیات و از قلم افتادگی هایی برجسته ای همرا شده است.

 در این گزارش، مرد شماره دو القاعده به اسم «عبدالحکیم بلحاج»، که فرماندار نظامی «طرابلس» (لیبی) و رهبر حزب الوطن که علی زیدان، نخست وزیر لیبی از آن پدید آمده است را نادیده گرفته است.

 در این گزارش، هیچ اشاره ای به مهمان نوازی اسرائیل از مبارزان زخمی القاعده نشده است و این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز برای ملاقات از آنها به بیمارستان رفت و به آنها تبریک گفت.

 ترکیه که بعنوان یک کشور اروپایی و نه آسیایی دسته بندی شده است، برای مدتها یکی از شرکای آمریکا در مبارزه با تروریسم به حساب می آمده است. در این گزارش، فعالیت های «پ ک ک» مورد اشاره قرار گرفته است اما هیچ اشاره ای به حضور سه کمپ آموزشی القاعده در قلمرو آنها (ترکیه) که یکی در مرز سوریه و دیگری در حومه استانبول بوده است، نشده است. به طور قطع هیچ اشاره ای به فرایند قضایی که مشخص کرد که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه به طور محرمانه میزبان بانکدار القاعده بود تا بودجه عملیات وی در سوریه را تأمین کند، نشده است، باوجود اینکه این مهم ترین خبر سال در این منطقه بوده است.

 در این گزارش هیچ اشاره ای به انتصاب «محمد العجمی نایف» بعنوان وزیر دادگستری و امور مذهبی کویت نشده است و این علیرغم آن است که وزارت خزانه داری آمریکا این فرد را بعنوان یکی از تأمین کنندگان مالی القاعده می دانسته است.

 در این گزارش هیچ اشاره ای به عربستان سعودی نشده و اینکه مشاور امنیت ملی و رئیس اطلاعات این کشور در تمامی سال 2013، شاهزاده بندر بن سلطان بود نشده است. این فرد از زمان کم کار شدن اسامه بن لادن در آگوست سال 2011 به دلیل بیماری، بعنوان رهبر واقعی القاعده تلقی می شده است.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم جهانی ایران را قربانی تروریسم نمی‌داند

چه کسی از نظر وزارت خارجه آمریکا از تروریسم حمایت می کند

گزارش وزارت خارجه آمریکا کشورهای مختلف را که از تروریسم ضربه دیده اند به استثنای چهار کشوری که بعنوان عامل ترویسم بین المللی در نظر گرفته بود را مورد بررسی قرار داد. این چهار کشور شامل کوبا (از سال 1982)، ایران از سال 1984، سودان از سال 1993، و سوریه از سال 1979 می شود.

طبق این گزارش، کوبا محکوم به پروش، پناه دادن، تغذیه و ارائه خدمات پزشکی به تروریست هایی شده است که به آمریکا منتقل می شوند و این تروریست ها بازماندگان پلنگ های سیاه هستند.

ایران به حمایت از مقاومت در شرق (حزب الله، جهاد اسلامی و جبهه آزادی بخش فلسطین (PFLP) ) و یمن و به ویژه پرورش پایگاههای القاعده تحت فرماندهی محسن فضلی متهم شده است. در این گزارش آمده است که دولت ایران اجازه انتقال بودجه و جهادی از طریق قلمرو خود به سوریه را می دهد. طبق این گزارش، ایران با القاعده در سوریه همپیمان است و در کنار دولت سوریه و تروریست ها علیه مخالفت های صلح آمیز مبارزه می کند. در این گزارش هیچ اشاره ای به ترور دانشمندان هسته ای ایران یا حملات مجاهدین خلق (منافقین) نشده است.

طبق این گزارش، دولت سودان شریک آمریکا در مبارزه علیه تروریسم بوده است اما به حمایت از حماس ادامه می دهد و به همین دلیل هنوز تحت تحریم قرار دارد. گزارش وزارت خارجه آمریکا ظاهراٌ این مسئله را نادیده گرفته است که حماس به طور مستقیم از کشور قطر باوفا و شایان تقدیر هدایت می شود.

سوریه متهم به حمایت از مقاومت در شرق شده است. گزارش وزارت خارجه آمریکا تأکید می کند که سوریه قادر به کنترل تأمین بودجه تروریست ها نیست زیرا 80 درصد از شهروندان این کشور معاملات خود را به صورت نقدی و فراتر از نظارت بانک ها صورت می دهند.

طبق گفته وزارت خارجه آمریکا، در سال 2013، هیچ تروریسمی در سوریه وجود نداشت، البته، این کشور مقصد اصلی القاعده است و نفوذ هزاران جهادی برای آمریکا و همپیمانانش مشکل ساز می شود. در عوض، « رژیم سوریه در تمامی سال تلاش کرد تا کشور را بعنوان قربانی تروریسم جلوه دهد، و مخالفان مسلح خود را تروریست خواند.».

سرهای بریده شده که ورودی و میدان های مرکزی «مناطق آزاد شده» و تحت حمایت ناتو در سوریه را زینت بخشیده بود، هیچ گونه توجه واشنگتن را جلب نکرد، برعکس، واشنگتن از جدایی النصره از ائتلاف ملی سوریه که رسماً مورد حمایت آمریکا است را مورد استقبال قرار داد.

می توان از این مطالب فهمید که دولت اوباما با این منطقی که در اختیار دارد، نمی توانست خواسته های هیأت سوری در مذاکرات ژنو را بپذیرد. این مسئله قابل توجه است که سوریه یکی از موضوعاتی است که در گزارش وزارت خارجه آمریکا به آن توجه شده است.

تناقضات وزارت خارجه آمریکا

در نهایت، گزارش وزارت خارجه آمریکا حاوی تناقضات بسیار زیادی است که به وضوح نشان می دهد که واشنگتن دیگر نمی تواند بازی خود را پنهان کند. آمریکا به چه دلیل نقش، عبدالحکیم بلحاج در لیبی را نادیده می گیرد؟ به جز آنکه می خواهد نقش وی در فتح کشور توسط ناتو و در حمله سوریه را پنهان کند. به چه دلیل تأمین بودجه القاعده توسط ترکیه را نادیده می گیرد؟ به جز آنکه دلیل آن این باشد که ترکیه کشور عضو ناتو است. چرا حماس را یک سازمان تروریستی در مقابل اسرائیل می داند و این مسئله را نادیده می گیرد که حماس در قطر ساکن است؟ به جز آنکه دلیل آن این باشد که سیاست واشنگتن در مقابل اخوان المسلمین مشخص نباشد. به چه دلیل کلکسیون وزیر دادگستری کویت را نادیده می گیرد؟ به جز آنکه دلیل آن این باشد که القاعده در سوریه را تأمین بودجه می کند. به چه دلیل نقش شاهزاده بندر بن سلطان معروف به بندر بوش را نادیده می گیرد؟ به جز آنکه دلیل آن این باشد که از جانب «سیا» فعالیت می کند.

اگر کسی هنوز تردید دارد که جنگ علیه تروریسم یک کلاهبرداری است و اینکه تروریسم به طور کلی القاعده به طور خاص ابزارهایی برای سیاست آمریکا است، این گزارش وزارت خارجه آمریکا سند بیشتری برای اثبات این موضوع است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس