وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حتی در گذاشتن یک مدیر در شستا به خودم جرات نمی‌دهم دخالت کنم، گفت: امروز شستا حیاط خلوت هیچکس نیست.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، در چهارمین همایش ملی «تکریم کارآفرینان، شبکه اثرگذار بر اقتصاد مقاومتی» با اشاره به گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید اظهار کرد: امروز می‌خواهم به جرات اعلام کنم که سازمان تامین اجتماعی سازمانی پاک است و شهادت می‌دهم ممکن است خطاهایی وجود داشته باشد اما در سطوح مدیریتی سازمان تامین اجتماعی کارها با دقت و حساسیت بالا و بر مبنای کارشناسی جلو می‌رود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اظهار کرد: به خودم جرات نمی‌دهم حتی در گذاشتن یک مدیر دخالت کنم. امروز شستا حیاط خلوت هیچکس نیست. ما 22 هزار میلیارد تومان تحویل گرفتیم اما امروز خوشحالم اعلام کنم بدون کمک زیادی از سوی دولت 36 هزار میلیارد تومان سرمایه و دستاورد داریم که این اتفاق با کار درستی که در بورس انجام گرفت محقق شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز سازمان تامین اجتماعی رئیسی دارد که وقتی به او می‌گویم حقوقت A تومان است ، آنرا بر دو تقسیم می‌کند تا حقوقش به یک کارمند نزدیکتر شود، گفت: در این چند ماه 12 میلیارد دلار پروژه در تامین اجتماعی تعریف شده که بخشی مربوط به تولید داروهایهای‌ تک است و بخشی مربوط به پتروشیمی است.

تشکیل کمیته‌ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای بازگرداندن بدهی دولت به تامین اجتماعی

ربیعی افزود: دولت هنوز بدهی‌های گذشته تامین اجتماعی را که میراث دولت قبل است پرداخت نکرده، در همین راستا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمیته‌ای تشکیل شده تا راهکاری برای بازگرداندن این بدهی به تامین اجتماعی اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه تنها یک شرکت مخابراتی ما طی سه ماه بالای هفت میلیارد تومان صرفه جویی داشت، گفت: تامین اجتماعی متعلق به کارفرمایان است و ما امانتداریم.

ربیعی با بیان اینکه حتی یک کادو که از شرکت‌ها آمد خجالت کشیدم اما به شرط ادب بازش کردم و نامه نوشتم که آنرا در راه خیر صرف می‌کنم و شما حق نداشتید به وزیر کادو بدهید گفت: از خدا می‌خواهم شرایطی فراهم شود که زندگی کارگران بهبود یابد.

امروز سازمان تامین اجتماعی آرام است و با آرامش کار می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان این مطلب که از قضاوت‌های غیرمنصفانه درباره بیمه‌ها ناراحت و نگران هستم اما نمی‌خواهم پاسخی بدهم، گفت: شاهد بودید که اکثر دستگاه‌ها دچار ناتوانی بودند اما اگر عملکرد بیمه‌ها را با سایر دستگاه‌ها مقایسه کنیم می‌بینیم که کارآمدی‌اش بیش از سایرین بوده است. البته هنوز دفترچه‌های کارگری ما جای کار بسیاری دارند و می‌دانیم که غم و رنج زندگی یک کارگر از زندگی ما جدا نیست.

ربیعی خطاب به جامعه کارفرمایی گفت: ما به کسی که برای یک خانواده شغلی ایجاد کند، احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه از وقتی مسئولیت وزارتخانه را پذیرفتم چند نکته ذهنم را به خود مشغول کرده بود، گفت: یکی از آنها این بود که چگونه می‌توانیم فراتر از دستگاه بروکراسی فعلی با مردم و ذینفعان تاثیرگذار مشارکت داشته باشیم. این موضوع را مدتی است در دستور کار وزارتخانه قرار داده‌ام. دولت می‌تواند از دستگاهی چون تامین اجتماعی تمرین کرده و خود را در این زمینه رشد بدهد. زیرا تامین اجتماعی دارای یک سه جانبه‌گرایی سنتی و شناخته شده است و می‌تواند مشارکت مردم و ذینفعان را جلب کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در گذشته به کارآفرینان بسیار بی‌اعتنایی شده است، شاخص بزرگ بی‌اعتنایی نیز در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قابل مشاهده است. زیرا علی‌رغم مجوزهای قانونی هیچ اعتنایی به مبحث کارآفرینی و مبحث در قانون هدفمندی نشده است. در دولت حتما باید سهیم شدن گروه‌های مهم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نهادینه شود.

ربیعی با بیان اینکه معتقد به گفت و شنود میان دولت و کارفرمایان هستم، گفت:‌ ما دچار مشکل «گفت، گفت» هستیم، باید این موضوع را در دولت یاد بگیریم که گفت و شنود کنیم. خوشبختم که اعلام کنم در سال گذشته در جریان تعیین دستمزد کارگران به یک اجماع کامل رسیدیم که ثمره گفت و گوی با صداقت دولت با کارفرمایان و کارگران بود.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در راستای بهبود فضای کسب و کار مسائل پیرامون تولید از عملیات بانکی گرفته تا مالیاتی را تسهیل کنیم، اظهار کرد: ما از تصمیم‌های بدون نظر شرکای اجتماعی آسیب زیادی دیدیم، میلیاردها دلار پولی بود که می‌توانست یک کشور کوچک را حتی از نو بسازد. متاسفانه حجم پولی که در سالهای گذشته به هدر رفت نتیجه‌ای جز بیکاری انبوه و ایجاد شدن تقاضاهای جدید بدون فراهم بودن زیرساخت‌های موجود نداشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصریح این مطلب که ما حق نداریم هیچ تصمیم غیرکارشناسی بگیریم گفت: امروز به کارآفرینانی با دید گسترده تر اجتماعی نیاز داریم زیرا باید به ایجاد تعداد زیادی شغل پاسخ دهیم و این رسالت ملی ماست.

مرگ برندهای بزرگ ایرانی

ربیعی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز باید با شرکای اجتماعی‌مان حل کنیم مرگ برندهای بزرگ ایرانی است. ما در صنایع پارچه، صنایع خوراکی و سایر صنایع برندهای بسیاری را از دست دادیم. به عنوان مثال در صنعت کفش، برند کفش ملی و کفش بلا را از دست دادیم. در حالی که امروز ضروری است به سمت مصرف کالاهای ایرانی حرکت کنیم و جامعه رانتیر را به سمت جامعه تولید محور هدایت کنیم. البته خیلی موارد باید در این راستا تغییر کند که فرهنگ کارآفرینی و فرهنگ مصرف از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: این انتخاب برای برندهای ایرانی یک انتخاب استراتژیک برای ملت ماست. در واقع حرکت به سمت مصرف کالای ایرانی، ایجاد اشتغال و تولید محور شدن جامعه یک زنجیره کاملا به هم مرتبط است که باید به دنبال اتصال بهتر این زنجیره باشیم. در همین راستا نظام تامین اجتماعی که یک ابزار بازتولید ثروت است می‌تواند کمک بسیاری کند. امروز بحث عدالت اجتماعی در فرمایشات امام و همچنین دلشوره‌ها و دلواپسی‌ها رهبری مطرح است و ما می‌توانیم بستری را برای رفع آنها و تحقق عدالت اجتماعی فراهم کنیم. در این مسیر نیازمند یک تامین اجتماعی پویا، فعال و کارآمد هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید استراتژی توامان تولید و تامین اجتماعی را به عنوان دو بال حرکت دولت مدنظر قرار داده است، گفت: در همین فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز استراتژی دو باله تامین و رفاه اجتماعی و تولید کاملا ملحوظ است و تامین اجتماعی راهی برای بهبود کیفیت زندگی مردم بدون حرکت‌های پوپولیستی است. مجرایی درست و بنیادین برای نسل‌های بعدی که اگر سرمایه‌گذاری‌هایمان به سمت قدرتمندتر شدنش پیش برود رفاه اجتماعی برای نسل‌های آینده رقم خواهد خورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفانه از سیاست‌های رضایت بخش کوتاه مدت برای گرفتن تشویق‌های بی حاصل لطمه‌های بسیاری خوردیم. باید به سمت دورانی سخت از کار و تولید و تلاش و مصرف کالای داخلی پیش برویم که سعادت ایران امروز و فردا در گرو آن است.

ربیعی با تاکید بر اینکه کارگران و کارفرمایان صاحب اصلی تامین اجتماعی هستند، گفت: دولت امانتدار کارگران و کارفرمایان در تامین اجتماعی است. تعهد اخلاقی ما نیز این است که همانند یک امانتدار در این صندوق‌ها عمل کنیم و در آخرت نزد خداوند روسفید باشیم.

ربیعی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم در همین راستا راهکارهایی برای افزایش نظارت بیابیم، گفت: در واقع افزایش نظارت جامعه مدنی و شرکای اجتماعی بر این وزارتخانه شعار ماست که در همین زمینه شش کمیته طراحی کردیم و در گام اول می‌خواهیم به گفت و شنود بنشینیم و دیدگاه‌های اجمالی را طرح کنیم تا زمینه کارآفرینی تسهیل شود. این دولت تسهیل‌گر خواهد بود و می‌خواهد دخالت خود را کم کند و بر میزان تسهیلات و مراقبت‌های خود بیفزاید.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس