در اروپا این اتفاق برایشان جالب است که مسلمان شده‌ام و حجاب دارم. آنها فکر می‌کردند پس از مسلمان شدن دیگر من آزاد نخواهم بود و خیلی چیزها را از دست می دهم، اما اصلا این طور نیست. قطعا حقوق‌ زنان در ایران بیشتر از غرب رعایت می‌شود و آزادی بیشتری وجود دارد.

گروه فرهنگی مشرق - رهبر معظم انقلاب در اواخر فروردین ماه و به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جمع کثیری از بانوان برگزیده کشور در نگاهی قیاس گونه جایگاه زن در غرب و اسلام را مورد واکاوی قرار دادند. ایشان بر همین اساس تشکیل یک مرکز عالی فرا قوه ای را برای تدوین راهبردی صحیح در قبال مسئله مهم زن و خانواده، ضروری خواندند و افزودند: دستیابی به این راهبرد همه جانبه و قابل اجرا، نیازمند سه مسئله است: پرهیز کامل از مرجعیت دادن به تفکرات «غلط، کلیشه ای و متحجر غربی» در امور زنان، تکیه بر متون و معارف ناب اسلامی و پرداختن به مسائلی که حقیقتاً مسائل اصلی زنان محسوب می شوند.در همین راستا به سراغ فعالان سرشناس زن در حوزه های مختلف سیاست، ورزش و سینما رفته ایم تا نظر آنها را در مورد نگاه متفاوت غرب و اسلام به جایگاه زن بدانیم:

مارال فرجاد(بازیگر): حجاب در اسلام برای یکسان سازی همه زنها با یکدیگر است

مارال فرجاد هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است: اسلام همیشه به زن نگاه حمایتی داشته و زن پشت و پناه مرد بوده است. از نظر حجاب و عفاف هم اسلام نگاه ابزاری و تجارتی به زن ندارد. یعنی همیشه اینگونه بوده که افراد براساس جنسیت و چهره زیبا انتخاب نمی شوند بلکه بخاطر انسانیت برگزیده می شوند و در جایگاه اجتماعی قرار می گیرند. به نظر من چنین نگاهی از سوی اسلام به زن به این دلیل بوده که از زن ها استفاده ابزاری نشود و به همین دلیل همیشه به حجاب حرمت گذاشته شده است. این نگاه، نگاه اسلام به جایگاه زن است اما نگاه غرب به زن نگاه ابزاری است و بیشتر در زمینه هنرپیشه ها و مانکن ها این نگاه به وفور به چشم می آید.

اما نکته مهم این است که ما آنگونه که شعار می دهیم پایبند به اصول اسلامی نیستیم. برای نمونه  متاسفانه در خیلی از جاها ، افراد بر اساس چهره و کسانی که آرایش می کنند انتخاب می شوند به همین دلیل  هم به این مقدار  که در ایران لوازم آرایشی استفاده می شود در غرب استفاده نمی شود. اسلام حجاب را قرار داده که همه زن ها یکسان باشند و اگر قرار است زن ها به خودشان برسند باید این امر در منزل و برای همسر اتفاق بیفتد چراکه نگاه اسلام نگاه بازاری و جنسیتی نیست اما متاسفانه بعضی مواقع در جامعه ما چنین چیزی رعایت نمی شود.فرانسه مهد تولید لوازم آرایش در دنیاست اما آمار نشان می دهد کمترین مصرف تولید این مواد در همین کشور فرانسه است. 

من معتقدم که زن ها باید به این فرهنگ برسند که به خودشان نگاه ابزاری نداشته باشند و نه بخاطر زیبایی و آرایشی که می کنندمورد توجه قرار گیرند.

ما ادعا می کنیم که مسلمانیم اما در جامعه ما برخی خانم ها وقتی صبح از خواب بلند می شوند همه دغدغه شان این است که یک ساعت جلوی آینه باشند، آیا واقعا این نگاه اسلام به زن است؟ 

البته باید این نکته را هم بگویم که بخشی از این مشکلات به سو استفاده برخی از آقایان باز می گردد و بانوان بعضا مجبور به چنین کارهایی می شوند. برای نمونه بخش های خصوصی برای استخدام خیلی به این چیزها اهمیت می دهند.

با همه این تفاسیر به هر حال تقریبا شرایط نسبی و امنی فراهم شده برای اینکه ما احساس آرامش کنیم. سینمای ایران اینگونه نیست که مثل غرب حتما نگاه تجاری به زن داشته باشد و به هنر فرد و استعدادهای فرد توجهی نشود.

زهره الهیان(فعال سیاسی): نگاه غرب به زنان یک نگاه شکست خورده و منهدم است

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با زنان فرهیخته کشورمان در روز میلاد حضرت فاطمه(س) گفت: فرمایشات رهبری به مناسبت روز زن افق جدیدی را پیش روی بانوان متعهد کشور باز کرد و ایشان همواره در رابطه با بحث زنان و خانواده دیدگاه های اعلای خودشان را ارائه می دهند و چارچوب های نظریه پردازی و ایجاد یک منظومه فکری در حوزه زنان و خانواده را برای بانوان کشور ترسیم می کنند.
وی با بیان اینکه نکات مهمی که در فرمایشات ایشان نمود داشت این بود که از انفعال در مقابل الگوی شکست خورده غرب در رابطه با زن بپرهیزیم، تاکید کرد: با توجه به آموزه های اسلام و دیدگاه بلندی که اسلام نسبت به کرامت و جایگاه زن در جامعه اسلامی دارد باید بتوانیم مدل اسلامی را ترسیم کرده و با نگاه سیستماتیک به حوزه زن و خانواده این الگو را برای پاسخ دهی به نیازهای زنان به جهانیان ارائه دهیم. چراکه امروز هم الگوی سنتی نتوانسته نیازهای فطری و سرشتی زن را پاسخ بدهد و هم الگوی غربی الگوی شکست خورده ایست و پاسخگوی نیاز زن در غرب نبوده. به همین دلیل است که ما امروز با موضوعی با عنوان بحران زن در جهان مواجهه هستیم. 

این فعال سیاسی با اشاره به ظلم و ستمی که در جهان از باب خشونت علیه زن صورت می گیرد، اظهار داشت: نگاه ابزار گرایانه و منفعت طلبانه نسبت به زن، او را در خدمت اهداف اقتصادی و مادی به کار گرفته و همه اینها شرایطی را برای زنان فراهم کرده که حتی سیاستمداران غرب را دچار نگرانی کرده و در شرایطی که تنها در آمریکا یک میلیون زن در دام شبکه های قاچاق انسان هستند قاعدتا دیگر غرب و آمریکا نمی تواند دایه دار ارائه الگوی مناسب برای زن باشد.

الهیان با اشاره به ترویج این الگوی شکست خورده از سوی غرب به کشورهای مسلمان متذکر شد: با این وجود بازهم شاهد هستیم که این الگوی شکست خورده از سوی آمریکا برای سایر جوامع، بویژه برای زنان در کشورهای اسلامی ترویج می شود که می تواند برای زن مسلمان خطرآفرین باشد و القا ی الگوی غرب به فکر و ذهن زن مسلمان یکی از آسیب هایی است که از سوی دولت های غربی متوجه زنان کشورهای اسلامی  است.

وی بر همین اساس ادامه داد: لذا نیاز است که الگوی زن مسلمان ایرانی را با توجه به دستاوردهای پس از  انقلاب ارائه دهیم. در جمهوری اسلامی کم نیستند زنان موفق و فرهیخته ای که با حفظ عفت و ارزش ها امروز در بلندترین جایگاه های علمی و مدیریتی به کشور خدمت می کنند و در عین حال در عرصه خانواده هم زنان موفقی هستند.این توانمندی زنان مسلمان ایرانی می بایست به دنیا نشان داده شود و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان تبیین شود و به ویژه امروز آن هایی که در مسند سیاست گذاری وبرنامه ریزی هستند از انفعال در مقابل غرب و الگوی شکست خورده غرب پرهیز کنند و تمام تلاش خود را برای تحقق آموزه های اسلام در حوزه زن و خانواده داشته باشند.

لیلا رجبی (ورزشکار تازه مسلمان شده): حقوق‌ زنان در ایران بیشتر از غرب رعایت می‌شود
لیلا رجبی دوومیدانی کار اهل کشور بلاروس بود که در سال 1386 ضمن تشرف به دین اسلام، تابعیت جمهوری اسلامی ایران را هم پذیرفت تا با حجاب و با نام ایران در مسابقات بین المللی شرکت کند. وی پس از حضور در ایران به عنوان بانویی محجبه در مسابقات آسیایی و بین المللی موفقیت های زیادی را برای کشورمان رقم زد و صاحب عناوین و مدال‌های متعدد طلا، نقره و برنز شد و خیلی زود خود را به عنوان برترین پرتابگر وزنه زن آسیا مطرح کرد. او که پس از 20 سال زندگی، اسلام را به عنوان دین برتر انتخاب کرد از اینکه مسلمان شده است، خوشحال است و این موضوع را یکی از اتفاق‌های بسیار خوب زندگی‌ اش می‌داند.

رجبی در این خصوص می گوید: از اینکه مسلمان شده ام و با حجاب در جامعه زندگی می‌کنم بسیار خوشحال هستم. اسلام دین کاملی است و به حقوق زنان بسیار اهمیت می‌دهد. در ایران زندگی بسیار راحتی داشته و نه تنها مشکلی با حجاب ندارم، بلکه برخلاف آنچه می گویند، احساس آرامش بیشتری می‌کنم.

او که در رقابت‌های جهانی و آسیایی هم با حریفان غیرمسلمان خود نیز مسابقه می‌دهد، می گوید: من همان طور که در زمان بی حجابی تمرین می‌کردم، الان هم مشکلی در تمریناتم با حجاب ایجاد نمی‌شود و رکوردم رو به افزایش است. به نظر من نباید این طور تصور کرد که اسلام محدودیت می‌آورد، بلکه کرامت زن را نیز بالا می‌برد.

رجبی در المپیک 2012 لندن هم نماینده جمهوری اسلامی ایران بود و نماد یک زن مسلمان را در آنجا به نمایش گذاشت. او در مورد نگاه‌ها به زن در ایران و غرب می‌گوید: در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی نگاه خوبی به زنان نمی‌شود، چون اجازه نمی‌دهند آنها با حجاب در مدارس، محل کار و دانشگاه‌ها رفت و آمد کنند و خیلی از بانوان مسلمان در اروپا از حق خود محروم هستند.

او در پاسخ به این سوال که پس از مسلمان شدن نگاه‌ها به او در اروپا چگونه است، گفت: این اتفاق برایشان جالب است که مسلمان شده‌ام و حجاب دارم. آنها فکر می‌کردند پس از مسلمان شدن دیگر من آزاد نخواهم بود و خیلی چیزها را از دست می دهم، اما اصلا این طور نیست. قطعا حقوق‌ زنان در ایران بیشتر از غرب رعایت می‌شود و آزادی بیشتری وجود دارد.

این دونده که قهرمان بازی‌های کشورهای اسلامی در اندونزی هم شده است، می‌گوید: در اروپا و آمریکا زنان هم بالاجبار باید همراه مردان کار کنند، اما در ایران این طور نیست و آزادی انتخاب برای آنها در نظر گرفته شده است.پرتابگر وزنه ایران با اشاره به اینکه من به مسلمان بودن خود افتخار می‌کنم، تاکید کرد: تمام تلاش من این است که در مسابقات آتی هم با حجاب کامل موفقیت‌هایی را برای ایران کسب کنم و نشان دهم که زنان مسلمان در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

ستاره اسکندری: شاید اگر در کشوری غیر از ایران بودم هرگز بازیگر نمی شدم

پرداختن به این موضوع و مقایسه نگاه متفاوت غرب و اسلام به زن با چند دقیقه صحبت امکان پذیر نیست و باید ساعت ها در مورد آن صحبت کرد و با مثال های فراوان به آن پاسخ داد اما من در جامعه خودم پوششی دارم که آن را دوست دارم و حتی مانع کارم هم نمی شود اما به لحاظ حقوق اجتماعی بحث بسیار مفصلی است و یک کار کارشناسی می طلبد.

من شاید اگر در جامعه ای غیر از اینجا می بودم و زندگی می کردم هرگز در این عرصه پا نمی گذاشتم اما الان شرایط برای کسی که مانند من فکر می کند، مهیاست تا بتواند در عرصه بازیگری قدم بگذارد.

من یک آدمی هستم که رشد یافته همین مملکت است و ارزش گذاری هایم منطبق بر آموخته های همین کشور است و بنابراین شاید اگر در جای دیگری بودم هیچ گاه بازیگر نمی شدم.
 در ایران حقوقی که زن ها دارند بسیار بالاتر از حقوقی است که برای نمونه زن ها در عربستان دارند و ایران شرایطش نسبت به  بسیاری از کشورها متفاوت و بهتر است. برخی کشورها قسمت تاریک قوانین را در قبال زنان پیاده می کنند مخصوصا در کشورهایی مانند عربستان و افغانستان در زمان طالبان. زن در ایران مانندمردان کار می کند، شخصیت اجتماعی دارد و مورد احترام واقع می شود اما این حرمت گذاری در بسیاری از کشورها صادق نیست و خیلی از حقوق اولیه برای زن ها وجود ندارد .این رفتارها نشات گرفته از یکسری تندروی هایی است که حتی اسلام هم آنها را قبول ندارد و نمی پذیرد. ما در صدر اسلام زنان بزرگی همچون حضرت خدیجه (س) را داریم. بانوی بزرگی که حتی از اسلام حمایت می کند و حضرت زهرا(س) را داریم که واقعا تاثیرگذار بوده اند. می خواهم این را بگویم که در تاریخ اسلام هم بانوان بزرگوار زیادی را می توان مثال زد که اتفاقا از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند .

از حضور در سینمای یک کشور اسلامی مانند ایران احساس رضایت و آرمش می کنم . من دوست دارم که هستم وگرنه برای هر آدمی امکان رفتن و مهاجرت وجود دارد اما من حتما مملکت، کشور و دینم را دوست دارم که اینجا مانده ام.

مریم هاشمی: کشورهای غربی تعجب می کنند که من چگونه باحجاب به قهرمانی می رسم
مریم هاشمی اهل کرمانشاه ووشو کار تیم ملی ایران است که کارش را از 5 سال پیش آغاز کرده و تاکنون در رقابت‌های داخلی و جهانی چندین مدال را کسب کرده است.  او دو بار در مسابقات جهانی موفق به کسب نشان طلا شده و اخیرا در مسابقات قهرمانی جهانی مالزی در سال ۲۰۱۳ که با حضور قدرت‌های فنون رزمی دنیا برگزار شد حریفان خود را یکی پس از دیگری شکست داده و به قهرمانی جهان دست پیدا کرد و جایگاه ایران را در رتبه جهانی ارتقا بخشید.
هاشمی در حالی به این عناوین دست یافته است که بر خلاف سایر ورزشکاران جهان با پوشش کامل در مسابقات حاضر می‌شود و نمونه یک زن مسلمان را به رخ جهانیان کشیده است. او توانست با قهرمانی خود با حجاب کامل بر افکار مدعیانی که فکر می‌کنند حجاب مانع تمرین و ورزش کردن زن می‌شود، خط بطلان بکشد.

وی در مورد حضور با حجاب کامل در مسابقات می‌گوید: ما هیچ مشکلی با حضور با پوشش در مسابقات نداریم. اینکه ما با پوشش در بازی‌ها حاضر می‌شویم نه تنها روی کارمان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه با آرامش بیشتری کارمان را ادامه می‌دهیم و افتخار می‌کنیم در جهان الگو هستیم.

هاشمی که پس از کسب قهرمانی در جهان مدال خود را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد و مورد تقدیر هم قرار گرفت، می‌گوید: حضور ما با حجاب باعث شده است که کشورهای دیگر نیز دنباله رو ما باشند و از ما الگو بگیرند. کشورهایی مانند مصر، لبنان، ترکیه و افغانستان هم از پوشش ما استفاده می‌کنند و به نظرم تاثیرگذاری اینچنینی بالاتر از کسب عنوان قهرمانی است.

او در مورد اینکه زنان در جوامع اروپایی و آمریکایی از آزادی کمتری برای انتخاب نوع پوشش مواجه هستند، گفت: اسلام به حقوق زنان توجه بسیار ویژه‌ای دارد و در مورد تمام مسائل شفاف سازی کرده است. حجاب برخلاف آنچه در جوامع غرب عنوان می‌کنند، به هیچ وجه اجباری نیست و بلکه به عقیده و افکار خود بانوان باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مشاهده می‌کنیم زنانی که پس از سال‌ها زندگی در اروپا و آمریکا به دین اسلام گرویده اند، عنوان کرد: مسلما وقتی زنان تمام دنیا با قوانین اسلام آشنا شوند و ببینند چه حقوقی برای آنها در نظر گرفته شده است، آن وقت است که خودشان را از بند رها کرده و حجاب را انتخاب می کنند.

او در مورد اینکه در مسابقات چه دیدگاهی نسبت به زنان مسلمان ایرانی وجود دارد، گفت: اینکه ما با پوشش حاضر می‌شویم و حتی به مقام قهرمانی هم می‌رسیم خیلی برایشان تعجب آور است و حتی در این باره سوال‌های زیادی هم می‌پرسند.

منبع: خط خبر
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس