از وضع بیمارستان‌های مجری این طرح نیز نشان می‌دهد که طی این مدت کوتاه، میزان رضایتمندی بیماران از پرداخت‌ها به بیمارستان‌های دولتی افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پنج روز از اجرای طرحی که از آن به عنوان جراحی بزرگ نظام سلامت یاد می‌کنند، گذشته است و در این مدت، بیماران رفته رفته با مفاد طرح تحول نظام سلامت، بیشتر آشنا می‌شوند و استقبال از این طرح رو به افزایش است تا جایی که وزیر بهداشت می​گوید مراجعه به بیمارستان​های دولتی 12 درصد افزایش یافته است.

از وضع بیمارستان‌های مجری این طرح نیز نشان می‌دهد که طی این مدت کوتاه، میزان رضایتمندی بیماران از پرداخت‌ها به بیمارستان‌های دولتی افزایش چشمگیری داشته است.

مشاهدات ما حین اجرای این طرح در بیمارستان‌های دولتی حاکی است که بسیاری از بیماران در بیمارستان‌های دولتی پایتخت حین پرداخت هزینه متوجه می‌شدند که میزان پرداختی‌شان خیلی پایین است و پس از آن‌که دلیل آن را جویا می‌شدند، بخش حسابداری و ترخیص بیمارستان‌ها به آنها اطلاع می‌داد که از این پس، بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی باید فقط 10 درصد از هزینه‌های درمان خود را پرداخت کنند.

یکی از کارکنان حسابداری بیمارستان قلب شهید رجایی به خبرنگار ما می‌گوید که تا قبل از پانزدهم اردیبهشت، بیماران بستری شده در این بیمارستان که دفترچه بیمه داشتند، باید بین 40 تا 70 درصد هزینه‌های بستری را پرداخت می‌کردند، اما حالا چند روزی است که 90 درصد هزینه‌های بستری به عهده بیمارستان است و پرداختی بیماران بسیار کاهش پیدا کرده است.

یکی از مسئولان بخش ترخیص بیمارستان دولتی 15 خرداد هم تائید می‌کند که اگر تا دیروز به طور میانگین، درمان سوختگی دست یک بیمار بستری به 500 تا 600 هزار تومان می‌رسید، اما در این چند روز، همان بیماران با مبلغی حدود 150 هزار تومان هم می‌توانند هزینه کامل بستری خود را پرداخت کنند.

پرداخت 10 درصد هزینه، رعایت می‌شود

به‌دلیل ایجاد سیستم متمرکز پرداختی بیمارستان‌های کشور، امکان دریافت مبلغی بیشتر از 10 درصد از بیماران بستری وجود ندارد و با بیمارانی هم که صحبت کردیم، از کاهش 10 درصدی هزینه‌های بستری‌شان، رضایت داشتند.

در چند بیمارستان دولتی هم همان 10 درصد هزینه بستری را از بیماران دریافت می‌کردند و حتی برای بیمارانی که قبل از اجرای طرح تحول سلامت (پانزدهم اردیبهشت) به بیمارستان مراجعه کرده بودند، باز هم حین ترخیص، همان 10 درصد هزینه‌های بستری دریافت می‌شد.

تجهیز بیمارستان‌ها ادامه دارد

یکی از اصلی‌ترین مفاد طرح تحول سلامت این است که بیمار بستری در بیمارستان‌های دولتی برای تهیه دارو و آزمایش‌های تشخیصی به خارج از بیمارستان فرستاده نشود و همه نیازهای بیمار در همان بیمارستان رفع شود.

پیگیری ما در چند بیمارستان دولتی، همین موضوع را تائید می‌کند و میزان ارجاع بیماران برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان، بسیار کاهش پیدا کرده است.باوجود آن‌که صندلی برای نشستن بیماران در داخل ساختمان اصلی بیمارستان 15 خرداد وجود دارد، ولی بسیاری از بیماران و خانواده‌های آنها در صندلی حیاط اصلی بیمارستان نشسته‌اند و منتظرند مراحل درمانی و اداری بیماری را طی کنند.

گرچه پس از طرح تحول سلامت، روند تجهیز این بیمارستان فوق تخصصی ادامه دارد ولی به گفته ساسان عربی، یکی از بیماران بستری این بیمارستان، فعلا این‌طور نیست که همه داروها و تجهیزات در بیمارستان وجود داشته باشد و او امیدوار است که بزودی همه داروها و تجهیزات در داخل همین بیمارستان به دست بیماران برسد.

اما اوضاع در بیمارستان قلب شهید رجایی بمراتب بهتر از بیمارستان 15 خرداد است. در این بیمارستان بندرت بیماری را دیدیم که به خارج از بیمارستان ارجاع داده شود و شاید بتوان نتیجه گرفت که در بیمارستان‌هایی که نسبت به بقیه مجهزتر است، کمتر بیماران به خارج از بیمارستان فرستاده می‌شوند.

وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است بیمارستان‌هایی که برای اجرای طرح تجهیزات کافی ندارد، در چند ماه آینده تجهیز می‌شود تا میزان ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان، به کمترین میزان برسد.

کاهش عمل سزارین با رایگان شدن زایمان طبیعی

براساس گفته‌های وزیر بهداشت، هم‌اکنون حدود 70 درصد از زایمان‌های کشور به روش سزارین انجام می‌شود. دردسرساز شدن این مشکل باعث شده است که وزارت بهداشت برای کاهش آمار سزارین در کشور، به رایگان کردن زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت روی بیاورد.

در بخش زنان و زایمان بیمارستان دولتی شهدای تجریش، رایگان شدن زایمان طبیعی برای دارندگان دفترچه بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، کمیته امداد و ارتش اجرا می‌شود.

محبوبه، مادر یکی از زنان باردار این بخش، منتظر پایان عمل سزارین دخترش است و با چهره‌ای مضطرب می‌گوید: قبل از عمل سزارین درباره رایگان شدن زایمان طبیعی به ما گفتند که در صورت انتخاب این نوع زایمان، هیچ هزینه‌ای را پرداخت نخواهید کرد ولی دخترم این کار را قبول نکرد و فکر می‌کنم از زایمان طبیعی می‌ترسد.

با توجه به این‌که در طرح رایگان شدن زایمان طبیعی، انتظار می‌رود تعداد مراجعان بیمارستان بیشتر از گذشته شود ولی خیلی سخت است که بتوان در یک فرآیند کوتاه مدت، آمار 70 درصدی سزارین را در طول چند ماه کاهش داد و هنوز هم بسیاری از مراجعان این بخش، از زایمان طبیعی می‌ترسند و خواستار عمل سزارین هستند.یکی از پزشکان این بخش هم تاکید می‌کند که برای پاسخگویی به افزایش مراجعان زایمان طبیعی، باید وضع تجهیزات پزشکی و تعداد ماما ها در این بخش بهبود پیدا کند.

نسرین هم یکی دیگر از مادران باردار این بخش است که روزهای پایانی بارداری‌اش را طی می‌کند. باوجود آن‌که در گذشته هزینه زایمان طبیعی حدود 300 هزار تومان بدون دفترچه بود ولی او معتقد است که نمی‌تواند رنج زایمان طبیعی را به دوش بکشد.

هم از گفته‌های نسرین و هم از وضعی که در بخش زایمان این بیمارستان مشهود است، می‌توان نتیجه گرفت که برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی برای انتخاب زایمان طبیعی از سوی مادر، باید در زایشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود تا رایگان شدن زایمان طبیعی، بتواند به گسترش روز افزون این نوع زایمان بیشتر کمک کند.

وضع بی‌دفترچه‌ها در طرح جدید

تسهیلات جدید بیمارستان‌های دولتی شامل حال افرادی می‌شود که دفترچه بیمه درمانی دارند و برای آن گروه از افراد بدون دفترچه بیمه که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، همان هزینه‌های سابق دریافت می‌شود.

یکی از مسئولان بخش زایمان بیمارستان دولتی شهدای تجریش هم تاکید می‌کند که برای رایگان شدن زایمان طبیعی، افرادی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که از بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی، کمیته امداد یا ارتش استفاده می‌کنند و دیگر افراد باید برای زایمان طبیعی، هزینه پرداخت کنند.

برای حل این مشکل، چند هفته است که دولت برای بیمه کردن همه افراد بدون دفترچه بیمه فراخوان داده است و اطلاعات آنها در سایت بیمه سلامت جمع‌آوری می‌شود.

قرار است خرداد امسال برای این افراد دفترچه بیمه صادر شود ولی تا زمان صدور دفترچه، این شهروندان در صورت مراجعه به بیمارستان، باید از ادارات بیمه سلامت شهرشان معرفی‌نامه دریافت کنند.

اما بسیاری از بیماران بدون دفترچه بیمارستان قلب شهید رجایی عنوان می‌کردند که مسئولان پذیرش این بیمارستان، درباره این تسهیلات به آنها اطلاعاتی نداده‌اند و آنها بدون کمک بیمه ها، همه مخارج درمان را پرداخت کرده‌اند.

در این وضع انتظار می‌رود در حالی که حتی برخی کارکنان بیمارستان‌ها هم از طرح تحول سلامت کم اطلاع هستند، حداقل در بیمارستان‌ها به مردم درباره حقوق قانونی‌شان توضیح داده شود تا افراد بدون دفترچه بیمه هم بتوانند تا زمان صدور دفترچه، از مزایای طرح تحول سلامت بهره‌مند شوند.

اظهارات وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین وضع اجرای طرح تحول نظام سلامت از افزایش 12 درصدی مراجعات به بیمارستان‌ها و کمبود نیروی انسانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی در حاشیه اجلاس سالانه روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت: براساس اخبار رسیده از سراسر کشور و حضور گروه‌های ناظر در مراکز درمانی تقریبا 90 درصد بسته‌های اعلامی وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت، رعایت می‌شود.

وی افزود: البته در این زمینه نقایصی هم وجود دارد که عمده آنها به تجهیزات پزشکی بسیار گرانقیمت بازمی‌گردد. برخی تجهیزات از قیمت بسیار گرانی برخوردارند که ستاد وزارت بهداشت باید در مورد آنها تعیین تکلیف کند.

وی افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی را از زمان شروع اجرای طرح تحول نظام سلامت یادآور شد و ادامه داد: شاید عده‌ای صبر کرده‌اند تا این طرح آغاز شود و پس از آن برای دریافت خدمت مراجعه کنند.

برخی دیگر نیز ممکن است تصور کرده باشند این طرح کوتاه‌مدت است، اما این اطمینان را می‌دهم که طرح تحول در دولت فعلی ادامه می‌یابد. البته خدمات ارائه شده هنوز خدمات اولیه است و برنامه‌ها بتدریج کامل خواهد شد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: براساس آمار رسیده، طی سه روز گذشته بار مراجعات به مراکز درمانی 12 درصد اضافه شده است.

متناسب با این موضوع ستادی در دانشگاه‌ها برای حضور در مراکز درمانی، نظارت بر امور و رفع مشکلات احتمالی، تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در دو روز گذشته مراجعه به بیمارستان امام خمینی(ره) بسیار افزایش یافت که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران شخصا برای رفع مشکلات دو نوبت در این بیمارستان حضور پیدا کرد.

کمبود نیروی انسانی و فشار مضاعف بر کادر درمانی

وی کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات در اجرای طرح تحول خواند و بیان کرد: پیش از این نیز فشار کاری زیادی متوجه پرستاران، رادیولوژیست‌ها و آزمایشگاه‌ها بود، اما اکنون با اجرای طرح تحول تمام گروه‌های پزشکی فشار مضاعفی را متحمل می‌شوند.

هاشمی ادامه داد: به این منظور مجوزهایی برای تامین منابع و تکمیل نیروهای انسانی موردنیاز در هر بخش را در دستور کار داریم. چون باید خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها ارتقا یابد. از قبل نیز پیش‌بینی افزایش بار مراجعات به بیمارستان‌ها را داشتیم.

این افزایش مراجعات ممکن است باعث نارضایتی شود، اما در مجموع باید یکی دو هفته صبر کرد تا برنامه به آرامش رسیده و تیم درمانی نیز در کل کشور به حداکثر آمادگی دست یابند.

پایش روزانه وزارت بهداشت از طرح تحول

وزیر بهداشت تاکید کرد به صورت روزانه گزارش‌گیری، پایش و آمارگیری در هزینه‌ها، مراجعات و مشکلات طرح تحول صورت می‌گیرد. روزانه بیش از صدها سوال دانشگاه‌ها از سوی ستاد وزارتخانه پاسخ داده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: این اجازه داده شده است که روسای دانشگاه‌ها در قالب شرکت‌های خدماتی و تامین نیروی انسانی بتوانند مشکلات را برطرف کنند.

امروز ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود تا بتوانند از ظرفیت کار دانشجویان سال آخر پرستاری استفاده کنند و به این ترتیب پرستاران وارد ناوگان ارائه خدمت شوند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: جام‌جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس